SP presenteert plan voor betere bereikbaarheid centrum Hoorn

25-3-2011

HOORN - De Hoornse raadsfractie van de Socialistische Partij heeft donderdag 24 maart een alternatieve visie naar buiten gebracht voor het bereikbaarder maken van de Hoornse binnenstad. Het plan omvat onder meer het uitbreiden en aantrekkelijker maken van het transferium en het verplaatsen van het busstation naar de noordzijde van het NS-station. Een krantje waarin de plannen worden toegelicht is vanaf maandag 28 maart te downloaden via hoorn.sp.nl.

Naast maatregelen in de openbare ruimte, wordt ook gedacht aan laagdrempelig openbaar vervoer: de Hoornse Hopper. Dit elektrisch aangedreven busje rijdt vanaf het Transferium het Hoornse winkelrondje af, alsmede de diverse culturele trekpleisters van Hoorn (waaronder het toekomstige Oostereiland). De SP zal haar plannen ter bespreking inbrengen tijdens de behandeling van de Poort van Hoorn in de commissievergadering van dinsdag 29 maart.

Verbeteren bereikbaarheid
In de loop der jaren is duidelijk geworden, dat de historische binnenstad niet berekend is op het kunnen verwerken van (grote hoeveelheden) gemotoriseerd verkeer. Dat uit zich bij de Pakhuisstraat, maar zeker ook ter hoogte van ’t Keern. Tegelijkertijd leeft er de wens om het kwalitatief hoogwaardige en diverse winkelaanbod in de binnenstad te koesteren en bereikbaarder te maken en te houden.

Het is de SP ernst de bereikbaarheid te verbeteren. De partij zag zich uitgedaagd om tot een alternatief te komen op de plannen van het vorige en huidige college, dat voornemens is een autoweg tussen de Provincialeweg en De Weel aan te leggen. De kosten van dat project werden vorig jaar geraamd op 35 miljoen euro. De SP vindt deze kosten te hoog. Verder lost het project voor dat geld maar weinig op, omdat de automobilist in het centrum hoe dan ook op een tekort aan parkeergelegenheid stuit. Bovendien wordt er al jarenlang  gestreefd naar een autoluw centrum, iets dat met de komst van de  toegangsweg niet bewerkstelligd gaat worden.

Volgens de SP moet de absolute prioriteit worden gelegd in de uitbreiding van het transferium, zodat de automobilist verleid kan worden de auto ten noorden van het station te parkeren. Verder pleit de SP om het fietsgebruik een impuls te geven door de aanleg van een ondergrondse fietskruising onder de kruising Provincialeweg en ’t Keern.

Taskforce Ruimtewinst
De partij heeft zich bij het opstellen van haar visie laten inspireren door de ideeën van de Taskforce Ruimtewinst, zoals die in 2007 zijn gepresenteerd voor het stationsgebied in Hoorn. Na een grondige bestudering ervan zijn een aantal van de plannen overgenomen.  Wel is in sommige gevallen voor versobering gekozen. Zo is de door de taskforce geplande realisatie van kantoorruimten en (veel) extra detailhandel volgens de SP bouwen voor leegstand.

Eerder naar buiten gebracht
Voor het verder uitwerken van de eigen visie heeft de SP ambtelijke ondersteuning gekregen vanuit de gemeente Hoorn. Tijdens een gesprek met de ambtenaar zijn enkele vragen gesteld om tot een nadere invulling van de visie te kunnen komen. Antwoorden op vragen waren bij de stukken van de commissie gevoegd. In de beantwoording kwam het alternatief van de SP ook aan de orde, maar slechts in beperkte mate. Hierdoor kwam de essentie niet goed over, waardoor de partij zich genoodzaakt zag de visie (enigszins eerder dan gepland) naar buiten te brengen.

Reacties
Reactie: (okkie)
30-3-2011, 12:41
ach ach die sp toch. weer een idee met de bedoeling om die romantische middeleeuwse tijd weer te laten opbloeien. in de middeleeuwen zou je minstens de strop krijgen voor dat idiote gelul..

Reactie: (nomen nescio)
28-3-2011, 22:19
Ach, met de SP krijgen we natuurlijk óók een ddor hen gesponsorde paardentram van het busstation naar de binnenstad vv. Waar laten we dan de tourbussen die hordes toeristen afleveren, ook voor de stoomtram? Die moeten toch ergens staan en dan is het gedachte busstation echt te klein!

Reactie: (gerard)
28-3-2011, 19:17
Zojuist op de site van het NHD (dus een voetgangerstunnel wordt het niet meer): Heijmans bouwt voetgangersbrug station Gepubliceerd op 28 maart 11, 16:58 HOORN - Al zeker vijftien jaar wil Hoorn een betere voetgangersbrug over het station die ook toegankelijk is voor invaliden. Dit jaar gaat het eindelijk gebeuren. . De plannen zijn klaar, een aannemer is gevonden, de opdracht is verstrekt aan Heijmans Rail BV. In juni neemt het werk een aanvang, eind dit jaar is de brug klaar. Met de klus is een investering gemoeid van 3 miljoen. ProRail betaalt het leeuwendeel van de kosten. Lees meer in Dagblad voor West-Friesland/Enkhuizer Courant van dinsdag 29 maart

Reactie: (gerard)
28-3-2011, 18:43
Nog een nabrander: wil de SP het de bewoners van Lindendael echt aandoen om een busstation en remise naast Lindendael te krijgen? Met name een remise is vanwege de werkzaamheden die er plaatsvinden niet ideaal. Een remise hoort eigenlijk op een bedrijventerrein thuis. Vlakbij het station zijn de Berkhouterweg en Van Aalstweg de voor de hand liggende locaties voor een remise. Maar voor Connexxion is het natuurlijk goedkoper als ze op de huidge plek kunnen blijven zitten.

Reactie: (gerard)
28-3-2011, 18:29
Dat strookje dat jullie als busremise aanwijzen is volgens mij te smal. Die bussen moeten ook nog kunnen keren. Bij de huidige remise gebeurt dat heel slim via de Spoorsingel. Het blijft jammer dat jullie het hoogwaardige element uit de visie van de Taskforce - terugbrengen Singel - geschrapt hebben en hier allemaal blik willen laten staan. Wees consequent: geparkeerde en rijdende auto's in de binnenstad zijn lelijk en hinderlijk. Het maakt niet uit of ze van bezoekers of bewoners zijn. Dus haal zo'n parkeerterrein weg, en laat die auto's in een garage parkeren. Volgens mij heeft de VVD ooit geopperd om de garages Vale Hen en Pelmolenpad niet zo diep te leggen en aan elkaar te koppelen. Dat is een slim idee, en kun je verder uitbreiden met een ondiepe garage onder de Noorderveemarkt. Ideaal gelegen voor bezoekers binnenstad, treinreizigers en binnenstadsbewoners. De toegang kan prima onder het spoor door richting de Van Dedemstraat, aansluitend op de nieuwe weg naar de Provincialeweg die jullie aan willen leggen. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap: minder autoverkeer in de binnenstad, maar wel parkeren vlakbij de binnenstad. Dan wordt het dus ter vervanging van de spoorbrug een gecombineerde tunnel voor voetgangers, fietsers, bussen en auto's naar de parkeergarage. En je spaart nog steeds de nieuwe autotunnel bij het Keern uit. Tot slot: de AH kun je natuurlijk ook naar de Van Aalstweg of het Pelmolenpad laten vertrekken. Dat scheelt ruimte achter het station.

Reactie: (gerard)
28-3-2011, 18:07
@Lucien: de SP draagt het OV een warm hart toe. Dat is mooi. Het is echter natuurlijk een raar voorstel om de lijnen naar de Grote Waal en Kersenboogerd aan de zuidkant van het station een half busstation te geven, en de andere bussen aan de noordkant. Dat levert waardeloze overstapmogelijkheden en slechte aansluitingen op. Daarnaast moet je ook de inwoners van de Risdam een rechtstreekse busverbinding met de binnenstad laten houden. Die bussen gaan dus hoe dan ook ook de spoorwegovergang over. En om nu te zeggen dat die paar streeklijnen de drukte op het Keern veroorzaken... dat is natuurlijk niet zo. Kortom: wees consequent, kies voor 1 busstation met alle bussen. En dat kan prima het huidige busstation zijn. Al gedacht aan de mogelijkheid om de nieuwe tunnel voor voetgangers onder het station (ipv de loopbrug) ook voor fietsers en bussen geschikt te maken? Dat zou pas echt een impuls zijn. Verder is het jammer dat jullie de fietstunnel Keern fase 3 noemen. Dat zou misschien wel fase 1 moeten zijn. Maar past daar een fietstunnel als de kruising Provincialeweg/Keern-Zuid voor autoverkeer open blijft? Volgens mij totaal niet. Of willen jullie het aantal rijstroken op het Keern verminderen?

Reactie: (Bob)
27-3-2011, 19:52
Wat een gezwets allemaal,het lijkt me duidelijk wat het echte probleem is en daar hoor ik geen mens over.Zorg dat we onder het spoor door kunnen,Pakhuisstraat en Keern.Tevens is het afsluiten van het Keern ook een geweldig domme beslissing geweest,maar dat zal,net als de sluitingstijdenwet,wel nooit teruggedraaid worden...Stel je voor dat je je fouten toegeeft..

Reactie: (boekenrob)
27-3-2011, 14:20
onzalige plannen, consumenten WILLEN met auto de stad in. Dus binnen de spoorbarriere grootschalige parkeer gelegenheid. ONDER de veemarkt bijvoorbeeld. alternatief is per boot naar openlucht museum HOORN.

Reactie: (Luciën (SP))
26-3-2011, 20:24
Lennart, dank voor je constructieve analyse. De SP hoopt met deze visie de discussie rondom de bereikbaarheid van de binnenstad een nieuwe impuls te geven en ik hoop dat er nog meer reacties zullen volgen! We erkennen dat de financiële dragers van dit project onzeker en fragiel zijn. Het is inderdaad lastig om in deze tijd woningbouw gerealiseerd te krijgen en verkocht. Datzelfde geldt al helemaal voor kantoren. Voor detailhandel en horeca zijn weer wat meer mogelijkheden, al blijft het altijd in zekere mate op gespannen voet staan met de activiteiten in het binnenstad, die we juist zo willen koesteren. In de plannen van de Taskforce (die indertijd als leidend zijn genomen) is het vloeroppervlak aan kantoor-, woon- en winkelruimte nog veel groter. Je moet het derhalve op veel realistischere volumes houden. Door de Taskforce Ruimte is in 2007 vooral gekeken naar een diversiteit in functies, in mindere mate naar de vraag. Dit geldt overigens in meerdere mate nog voor de toegangsweg die door het huidige college gepland is. Daar is nog voor 16 miljoen geen dekking gevonden, en een deel van de reeds gedekte miljoenen worden ontleend aan de ontwikkeling van woningen en kantoren op het Pelmolenpad. Een deel van het bedrag zal dus hoe dan ook moeten worden opgehoest door partijen als ProRail, de gemeente, provincie... Maar als je dan toch investeert, dan in maatregelen die een (bewezen) nut hebben. De SP kiest er in deze visie voor om bijvoorbeeld opnieuw aanleggen van de singel (gedempt eind 19e eeuw) te schrappen juist ook om die kosten te drukken en zich te richten op de belangrijkste zaken. @gerard Verplaatsen van het busstation kost inderdaad geld. Maar bedenk wel dat het onderdeel is van het plan de spoorwegovergang bij het Keern te ontlasten. Voor de resterende twee, drie buslijnen heb je niet de volledige ruimte nodig die het nu beslaat. Nogmaals dank voor jullie bijdrages.

Reactie: (robbie.)
26-3-2011, 19:57
@Lennart Een professionele analyse.Eigenlijk maak je gehakt van het SP plan, maar je onderbouwt het met zinnige argumenten.Ik hoop dat de dames en heren van de SP deze analyse ter harte nemen.

Reactie: (Lennart)
25-3-2011, 22:26
Interessant alternatief, maar ook dit plan kent discutabele punten, ik zal er vanuit planologisch oogpunt een paar opnoemen: -De financiële dragers dragers in het plan zijn zeer onzeker. "Herontwikkeling nieuwbouw (naar behoefte)" en "nieuwbouw woningen" kunnen het plan financieel sluitend maken, maar niet in deze tijd en op deze plek. Dit geldt ook voor "mogelijkheden voor horeca / winkels". Welke winkels en welke horeca willen zich hier vestigen? Er is concurrentie vanuit de binnenstad, tevens een locatie waar ondernemers moeite hebben het hoofd boven water te houden. Dit is iets om over na te denken... -"Supermarkt, kleinschalige winkels en horeca", hetzelfde verhaal: welke horeca en kleinschalige winkels moeten zich hier vestigen? Klanten kunnen maar op 1 plek tegelijk zijn, en in dit plan worden zij teveel verdeeld. Er is in dit plan sprake van een overaanbod aan horeca en winkels op zowel planniveau als op stadsdeelniveau. -De fietstunnel als impuls? Overdag: ja! 's Nachts: Nee. Een scheiding van functies leidt tot onveiligheid(gevoel), zeker in dat gebied. Hou het open! Denk eerder aan slimme stoplichten, etc. -Ik ben benieuwd, zoals ik al eerder aangaf, welke delen van het plan de onrendabele delen van het plan gaan dragen (fietsenstalling, tunnels 2x, parkeren, verplaatsen busremise + busstation, verplaatsen supermarkt) Denk aan de mogelijkheden van value capturing om de grondwaardestijging van percelen van huidige eigenaren af te romen en terug in het plan te stoppen.

Reactie: (gerard)
25-3-2011, 22:13
Het kan nog goedkoper. Het is onzin om het busstation te verplaatsen. Dat kost ook kapitalen! De SP geeft het huidige busstation toch geen nieuwe bestemming, en dit busstation voldoet nog prima. Juist als je wilt dat er niet meer mensen met de auto naar de binnenstad gaan, moet je het busstation wel bij de binnenstad houden. Aanpassing van de loopbrug of niet, het blijft toch een belemmering om eroverheen te moeten met je inkopen. Dus nog even een aanpassing SP! En ik vind het ook wel jammer dat de SP dat lelijke parkeerterrein Noorderveemarkt wil behouden. Herstel van de singel, bijvoorbeeld als vijver, zou mooier zijn.

Reactie: (Yvwijo)
25-3-2011, 21:32
Zeker een goed plan. Vooral als je bedenkt dat het plan niet zoveel zal gaan kosten als het plan dat de gemeente voor ogen heeft.

Reactie: (bewoner)
25-3-2011, 17:24
Een goed plan!