…en met de rug naar alle Horinezen toe staat daar Willem Ysbrantsz Konteboe

Qwartjes Qwartiertje

Een manshoge houten sokkel draagt sinds vrijdagmiddag op de kop van het Houten Hoofd een enorme, in brons gestolde kwal. Een plaquette aan de voorzijde beweert dat men hier van doen heeft met het borstbeeld van Willem Ysbrantszoon Bontekoe. Het zal wel. Had er gestaan: ‘Ziehier een buste van God’, dan had de argeloze toeschouwer zulks ook maar te pikken. Feit is, dat het gevaarte er staat met de bedoeling om mooi te worden gevonden. Welnu: dat lijkt schromelijk te zijn mislukt.
.
Hoe kan Qwartje dat nou weten! Heeft hij opeens ook al verstand van kunst? Gelukkig niet. Qwartje matigt zich hier geen oordeel aan over het Bronzen Hoofd op het Houten Hoofd. Dat laat hij graag over aan het bevinden van De Mannen Die Er Toe Doen. Hullie van de Klaagmuur. Hunnie van de Leugenbankjes. Die zijn vergeven van alles wat met Hoorn te maken heeft. En ze laten zich nooit de maat nemen. Hang geen slap verhaal op over hoe je aal moet stoven, want ze gooien je te water. Vertel hen niks over Bontekoe, want ze weten het beter. Bij deze mannen krijgt geen mèns een tweede kans om ’n eerste indruk te maken.
.
Kunst ook niet. Het deugt. Of het deugt niet. En dat beeld van Bontekoe deugt niet. Klaar.
.
Waarom deugt Bontekoe niet? Nou: al was het alleen maar om de positionering van de kluit brons die de vermaarde schipper moet voorstellen. Hoewel je er het lichaamsdeel moet bij-fantaseren, staat Bontekoe daar met zijn rug naar de stad gekeerd. Hij heeft schijt aan de gemeenschap. Keert Hoorn zijn kont toe. Bontekoe is Konteboe. Zo had Qwartje het nog niet bekeken, maar de Leugenbankers hebben feitelijk gelijk. Of je daar ook meteen hun uitleg aan moet hechten blijft punt twee. Misschien wilde de goede man, eenmaal in Hoorn, wel weer zo snel mogelijk het ruime sop kiezen om onder de priemende oogjes van Eeltje Bruijns uit te zijn. Zijn vrouw, die als kasteleines van de havenkroeg ‘In de Bonte Koe’ (nu ‘De Volendammer’) al zijn schreden scherp in de gaten hield. In elk geval keert Bontekoe Hoorn sinds gisteren de rug toe.
.
De onthulling van het kunstwerk werd vanaf de Leugenbankjes met gemengde gevoelens gadegeslagen. Een of andere labbekak van ’n schipper had kort tevoren op het Hoofd lijntjes tussen lantaarpalen gespannen waar zijn vuile was aan hing. Er wapperden opeens overal hemden. Hèmden! Op het Hoofd! Wie haalde dat nou in z’n hersens! Achteraf had dat iets te maken met een onwaarschijnlijke passage uit het scheepsjournaal (Iovrnael ofte gedenckwaerdige beschrijvinghe) van Bontekoe, waarin wordt verteld hoe aan flarden gevaren zeilen werden vervangen door aan elkaar genaaide hemden van de bemanning. Maar goed: als je die kennis niet paraat hebt, hingen daar gewoon andermans hemden aan ’n lijntje te drogen. Belachelijk!
.
Voordat de burgemeester een onthullings-toespraakje uit zijn rechter binnenzak haalde en dat heel mooi voorlas, werd er een badkuip vol bakvissen het Hoofd opgereden. Die meiden riepen tot vervelens toe: “Hey Ho! Hey Ho!”, waarna iets onverstaanbaars volgde, en dan weer: “Hey Ho! Hey Ho!” Daar konden de Leugenbankjes geen chocola van maken. “Vroeger had je geen badkuipen van de Gamma”, stelde er eentje vast. Een ander foeterde: “Die meiden gillen iets Moors’. Ik versta d’r geen reet van.” Navraag leerde dat de meiden ‘gilden’: “Hey Ho! Hey Ho! Kom we gaan het anker op! Skur an die fallen! Hey Ho! Hey Ho!” Heel kunstig bedacht door Henk Smits’ Theater Studio, en de meiden hadden er de grootste lol in. De betekenis bleef evenwel, net als die hemden, wapperen in de wind. Een foldertje met uitleg had misschien helderheid kunnen brengen, maar dat bleef achterwege. De Leugenbankers waren er klaar mee: “Kleuterschool!”
.
Het Houten Hoofd was bomvol belangstellenden gelopen, dàt dan weer wel. Iedereen dromde naar de kop van de kromme steiger, waar Bontekoe nog onder een boerka op z’n sokkel stond. Hunnie van de Leugenbankjes bleven stokstijf op hunnie Leugenbankjes zitten. Tussen al dat officiële volk en al die stropdasneukers viel weinig verstandigs te beluisteren, dat voelden ze haarfijn aan hun water. “Trouwens”, sprak Kees ‘Boenderbrauw’ van de Werdt, “ik ga niet eens kèèke. Dat beeld is godsgruwelijk lelijk.” Daar hoorde Snuf van der Gracht vanuit zijn booster groot van op. “Hoe ken jèè dat nou weten! Dat ding staat nog onder zèèl!” Maar Boenderbrauw wilde beweerd hebben dat hij ‘dat bonk èèzer’ al lang gezien had. “Hij kèèkt zogenaamd over ’t water, maar hij heeft geeneens geen ogen. Hou toch op!”
.
Eèndelek, èèndelek was de officiële voorstelling achter de rug en schuifelden de mantelpakjes en visgraten van het havenplankier. Het Hoofd was weer van De Mannen Die Er Toe Doen. In de verte bonkte een ruwe, zwarte klont tegen de blauwe hemel. Het beeld. Op vriendelijk aandringen van Qwartje gingen de mannen dan toch maar, zij het wat ongemakkelijk, in de benen om effe te kèèke. Jampie Walrecht, Eize Modderman, Jaap Hoogervorst, Nico ‘The Master’ Mantel, Hans Verbeek, De Boenderbrauw, Snuf van der Gracht, Chef Vos, Cees Boots, Ernst Clay… noem ze maar. Zelfs een paar gastbankers als John Braakman en Johan Bot hadden zich niet kunnen bedwingen. En daar dromden ze, sprakeloos, op een kluit voor de uitbeelding van wie ooit Willem Ysbrants Bontekoe moet zijn geweest. Na verloop van schrik brandde de kritiek los. Nico Mantel vuurde het startschot af.
.
‘The Master’: “Een klomp èèzer met ’n kop er op! Het lèèkt wel ’n uitbarsting van ’n vulkaan. Een eruptie heet dat toch? Het is ’n eruptie. Als Miesjel Anzjelo dit hoort komt-ie z’n graf uit.” Anderen vielen in:
“Jeuzus! Wat ’n lillike kirrel!”
“Ik zie helemaal geen kop.”
“Zonde van het geld.”
“Ze hebben z’n vingers er afgesnèèbranderd. Zie je dat? Hij houdt iets vast met ’n kreupele hand.”
“Hij heb ’n hazelip!”
“Ik zie helegaar geen lip…”
“Die tekst op dat plaatje is niet te lezen.”
“Zeilen naaien van hemden… dat ken illegaar niet!”
“Ik vind die hangjongeren van Bontekoe veel mooier.”
“Als je zegt: dit is Jan Last, dan gelooft iedereen het. Het lijkt nergens op. Gewoon ’n plens gesmolten brons dat uit ’n gietpan gegooid is.”
“Als je het mij vraagt: te water dat ding!”
“Wie neemt er vanavond z’n slèèptolletje mee?”
“Stil maar mannen. Hij wordt op ’n nacht wel van ’t hout getrokken door ’n paar Poolse bronsboeren.”
.
Waarvan akte.
.
De mannen waren nog niet klaar. De manshoge houten sokkel verschaft Bontekoe de uitstraling van een pilaarheilige die je onder z’n rokken kunt kijken. Arme drommel. Van onderen bezien biedt het sculptuur de gelijkenis met een uitgeklapte paraplu. Of, inderdaad, een kwal die zojuist een opwaartse flapstuip heeft afgerond. De mantel is dun. Flinterdun. Zulks wordt vastgesteld door kritische Leugenbank-ogen. “Dat ding giert van de gaatjes. Zie je dat? Je kijkt er zo doorheen. Kijk dan: ik zie dwars door het brons heen een meeuw vliegen. En kijk: er zijn ook drie stoplappen tegenaan gelast. Dat ding heeft bij het afblussen drie grote gaten in z’n trèèter gekregen. Slordig hoor…”
.
Waarmee langzaam een èènd was gekomen aan de kunstkritische omsingeling van Bontekoe door de Leugenbankers. Het ‘geval’ is in grote eendracht afgekeurd. Die bronzen klont mag nog honderd jaar op z’n pilaar blijven staan: de mannen houden het voor gezien. Dit is Bontekoe niet. Dit is Konteboe.  
.

Reacties
Reactie: (frapo)
27-4-2011, 17:24
Net terug van vakantie, mijn ogen uitgekeken naar dit ja, wat is het? Het is in mijn ogen géén kunst met een grote K in vergelijk met de achter hem staande personeelsleden

Reactie: (Wally Ooms)
17-4-2011, 21:20
Alhoewel ik het bewuste beeld niet met eigen ogen heb mogen aanschouwen, mag ik afgaande op de reacties van pure kenners als Nico Mantel en Hans Verbeek er toch wel van uit gaan, dat het beeld niet geheel en al overeenkomt met de wens van echte Horinezen. Gelukkig is Qwartje er wel in geslaagd om weer een sfeerplaatje neer te zetten waar je je vingers bij aflikt. Hopelijk kan Bontekoe een leuk plaatsje krijgen op een andere plek en kan een bevlogen en betrokken kunstenaar er iets voor in de plaats maken. Want op deze unieke locatie mag toch wel iets komen wat de bevolking echt aanspreekt.

Reactie: (Gekke Henkie)
15-4-2011, 11:48
Een opgestoken middelvinger naar de belastingbetaler. Meer kan ik er niet van maken. Het College van B&W en de gemeenteraad wassen hun handen in onschuld. Zij vinden dat ze geen mening over kunst mogen hebben. Beslissingen over welk kunstwerk waar geplaatst moet worden hebben ze uit handen gegeven aan de Kunstcommissie. En wie zitten er in die Kunstcommissie? Juist! Kunstenaars. Er zijn gemeenten waar dit anders gaat. Daar wordt omwonenden een stem geboden bij beslissingen over openbare kunstwerken. Maar ja, dit is Hoorn.

Reactie: (Qwartje)
13-4-2011, 22:58
@Richard de Rooij Vanuit een open houding en met inzet van leeuwenmoed, heer @De Rooij, werden destijds De Jongens van Bontekoe door de Hoornse gemeenschap omhelsd. De gewenning was een kwestie van seconden. Ik stel dit met soortgelijke ironie als waarmee u de vergelijking maakt met het project ‘De Kunst ’t Schip In’ anno 1989. Voor de jongere lezers: Het geschiedde in die dagen dat de 120 ton wegende kustvaarder Gebina in handen viel van een bende beeldend kunstenaars. De koers die ze voor deze vijftig jaar oude coaster hadden uitgestippeld doorploegde een brullende branding van kritiek en onbegrip. Ze zouden het schip voor Camperduin op de kust varen, met snijbranders tot veertig moten ‘voorsnijden’, en door tien Zeeuwse trekpaarden uiteen laten rijten. Dan zou de naar het gelijknamige lettertype omgedoopte Koloss per vrachtwagenkonvooi naar Hoorn worden gereden om op een helling tegenover de plaatselijke schouwburg weer in elkaar te worden gelast. Het zou, opgekalefaterd en al, van stapel lopen en naar de eindbestemming varen, zijnde een sloopbedrijf. Einde voorstelling. Lood om oud ijzer, als het ware. Het ongelooflijke van dit verhaal is, dat het waar gebeurd is. Gratis openlucht theater. Kosten: 180.000 gulden overheidssubsidie en 300.000 gulden aan materiaal en manuren van sponsorbedrijven. Een kernploeg van twintig leden van de Stichting Proj (Kees Bolten, Hans Belleman) voerde de loodzware stalen striptease in vijftien dagen op. Kunst naar kracht. Het nut van deze holle ode aan de arbeid mocht zijn dat tienduizenden toeschouwers verhit hebben gediscussieerd over het nut van deze holle ode aan de arbeid. Zaterdag 2 september 1989 was het volbracht. Om 23.26 uur liep het herschapen schip van stapel, nadat het om 21.16 uur nog even midscheeps doormidden brak. De lasnaden knalden uit elkaar. De murw gezwoegde lassers moesten met hernieuwde kracht in touw. Intensive care voor ’n terminale roestbak. Op het Hopmeer hadden zich speedboats en jachtjes verzameld die klaaglijk loeiden. Als bronstige knapen die, drijvend op hun natte droom, de komst van een mooie maar weifelende maagd verbeidden. De onwezenlijke sfeer brak abrupt af toen Koloss plotseling van de helling liep en als het roestig karkas dat hij voorheen al was op het water lag. Een stalen zeepbel was doorgeprikt. Het betrof Conversation Art. Kunst om te jennen. Geen enkele uiting van welke kunstvorm dan ook is, denk ik, vergelijkbaar met een andere. Maar wanneer u het bronzen gedrocht dat Willem IJsbrantsz. Bontekoe pretendeert voor te stellen dan per se wilt vergelijken met iets vergankelijks als Koloss, dan vergt het weinig van mijn verbeeldingskracht om de gelijkenis te benoemen. Conversation Art. Kunst om te jennen. Zelf stipt u al kernachtig een tweede overeenkomst aan, waar u zegt: 'Afbreken is zo simpel.'

Reactie: (Richard de Rooij)
13-4-2011, 20:11
Kunst waarderen vereist gewenning, moed en een open houding. De inwoners van Parijs kunnen hun Eiffeltoren nu ook niet meer missen. Toen de kolos net af was wilden ze het ding ook direct weer afbreken.. Geef het beeld van Bontekoe en vooral jezelf wat tijd. Kijk er eens naar op een zonnige dag of bij een zuidwest 7, als je pissig bent of in een vrolijke bui. Schrijf dan nog maar eens een stukje. Afbreken is zo simpel.

Reactie: (Antomtom de dolende ridder)
12-4-2011, 08:40
Bontekoe Na wat geslenter door de stad, mijn voeten moe van het gesjok Zette ik mij neder op een trede bij de oude sluis en rustte wat. In de verte sloeg een klok. In gemijmer in de hoogte keek , waar een reiger traag wiekend, over de haven vloog, luid kraste en klapwiekend neer aan de oever streek. Mijn blik die dwaalt dan verder een kind dar met steentjes speelt gooit in het water van 't Hoofd, Maar wat zie ik daar aan het end? Een ruwe zeebonk daar verbeeldt? “'t Is Bontekoe,” hoorde ik een vrouwenstem ja, ik zag u wel kijken”. “Dat noemt men kunst ik vind het niet lijken.” Keek op naar haar, die sprak tot mij, ik overwegend haar woorden, gewekt uit mijn mijmerij. “Ach vrouw, wat bomt dat nou”. Op Formosa, pleegde hij ooit duizend moorden. “Uit dat hout is hij gesneden, De vorm verbeeldt kritiek in woord door kunstenaar gemeden,” En ik sprak tot besluit: “Hoewel, bij een buste gebleven is dit Bontekoe, ten voeten uit”! --------------------------- Antomtom de dolende ridder

Reactie: (Robert Vinkenborg)
11-4-2011, 15:59
Mijn huldeblijk ook voor de sfeerrijke beelden bij dit couleur (locale)rijke verslag van @Sebas Fotografie: Sebastiaan Hol, al vele jaren onze stadschroniquer in woord en beeld. Mag ook wel 's gezegd van ons wandelende archief.

Reactie: (Sebas)
10-4-2011, 15:12
@Horinees. Allereerst excuses voor mijn gemankeerde poging het Horinees te gebruiken in m'n reactie. Daarentegen kon ik niets anders dan de mannen gelijk geven in hun kritiek, zoals ook door Qwartje hierboven beschreven. Echter: het Houten Hoofd is een vrij toegankelijke plek, gemeenschapsgoed. Ik heb niet de ambitie om deel uit te maken van de groep - zoals jij denkt, althans dat maak ik op uit jouw woorden - wel ga ik graag met mensen in gesprek. Vooral als ik daarvan kan bijleren, over het Hoornse bijvoorbeeld. Uiteraard, ik ben "import" (met drie jaar vanuit A'dam naar Sijbekarspel verhuisd, opgegroeid te Wognum en nu 16 jaar woonachtig in Hoorn), maar met hart voor de stad. Daarom ben ik ook stadsgids geworden! Over de meerdere talen: dat was een opmerking van één van de mannen. Nadat de bestaande plaquette onder het beeld als onleesbaar werd afgekeurd, stelde ook nog één van hen: de toeristen moeten het ook nog lezen, het moet er toch op in vèèf talen. Daarbij naast het Nederlands denkend aan de belangrijkste Europee talen (Duits, Frans, Engels) en het Japans. Kijk, zij denken vanuit hun levenservaring logischer en effectiever dan menig opgeleide communicatiedeskundige in het Stadhuis. Dat blijkt maar weer...

Reactie: (Hendrik)
9-4-2011, 21:57
dat kreng is spuuglelijk. die kunstemaker het ff beter naar de schipper zijn jongens moeten kijken.

Reactie: (nomen nescio)
9-4-2011, 20:41
Uitgeverij Pirola (Schoorl) heeft het journaal in een moderne vertaling van Lennaert Nijgh uitgegeven. het is op internet te vinden. Het verklaart al lezend ook waarom er van hemden een zeil gevormd werd bij de onhulling. zeilen naaien van hemden kan dus wel @Qwartje, maar dat zij u vergeven. Wellicht had u dat nog niet gelezen in uw haast een "mooi stukkie" te schrijven.

Reactie: (horinees)
9-4-2011, 17:18
Sebas.....je bent EN te jong EN import. Doe niet bij herhaling of jij daar ook mag komen en meepraten. En krèk, zo is ’t, tot hier mijn reactie, deze jongen heeft daar dus geen vèèf talen voor nodig. En dat monument is af-grij-se-lijk! Oud ijzer, hup, weg! Het barrel is Hoorn onwaardig, flikker het maar overboord. En de gek die dit goedkeurde gaan we zesmaal kielhalen. En krèk, zo is ’t

Reactie: (Sebas)
9-4-2011, 15:25
En krèk, zo is 't. Ik wil nu ook een monument voor de in 1535 op het Baatland onthoofde doopsgezinde mannen en vanaf het Houten hoofd verdronken doopsgezinde vrouwen. In vèèf talen!

Reactie: (Qwartje)
9-4-2011, 14:16
@Matthijs Wie goed doet, goed ontmoet, @Matthijs. Ik sta niet à priori afwijzend tegenover n’import welke verrichting van ‘de gemeente’ dan ook. Wanneer iets mijn instemming heeft, getuig ik óók daar van. In bovenstaande kunstkritiek ben ik evenwel de vertolker van het bevinden van de dagelijkse Leugenbankers. Boud wellicht, maar recht voor z’n raap.

Reactie: (Matthijs)
9-4-2011, 13:35
Hoewel ik het vermoeden heb dat onder leiding van Qwartje elk werk uit de gemeentelijke hoek met afkeuring begroet zou worden, deel ik de strekking van het verhaal eigenlijk wel. Ik ben er net geweest. Van kunst heb ik niet al teveel verstand, en niet kenners hebben nog weleens wat moeite met het meer abstracte werk. Ik had Bontekoe wel wat gladder en realistische willen zien. Maar soit, misschien vinden anderen het wel mooi. Ik vind alleen dat dit meer een monument dan een kunstwerk moet zijn. En het is eerder een kunstwerk dan een monument. Je moet een verhaal willen vertellen. Aan bewoners. Maar ook aan toeristen. En aan beiden vertel je niets, want de plaquette is eentalig. En trouwens, zelfs in die ene taal volstrekt onleesbaar. Goed idee, maar een zwakke uitvoering.