GroenLinks wil algemene thema bijeenkomst over Poort van Hoorn

12-4-2011

HOORN - Tijdens de gemeenteraadsvergadering vanavond op het stadhuis in Hoorn, zal GroenLinks een motie indienen over het nieuwe project ’De Poort van Hoorn’. GroenLinks wil het College verzoeken een thema bijeenkomst te organiseren met als doel om de uitgangspunten te actualiseren.

GroenLinks baseert dit verzoek op een aantal analyses, te weten;
· naar aanleiding van recente economische ontwikkelingen en wetenschappelijke publicaties daar omtrent, fundamentele redenen tot heroverweging zijn ontstaan rondom de gronden waarop wij de Poort van Hoorn hebben gebaseerd;

· de voorzieningen behorende bij de Poort van Hoorn alleen gerealiseerd kunnen worden bij een hoge grondopbrengst en dat het plan is ontwikkeld in een tijd dat de financieringen en de overheidsfinanciën minder onder druk stonden;

· Hoorn als koopcentrum voor West-Friesland in vergelijking tot het verleden, minder vanzelfsprekend is geworden;

· het daarom, naar mening van GroenLinks, van groot belang is dat het gemeentebestuur zich opnieuw oriënteert op de economische situatie en mogelijkheden van onze binnenstad.


Reacties
Reactie: (Qwartje)
16-4-2011, 12:08
@Arthur Helling – D66 Ach ja. Het slaan van ’n kwink is vaak vrijblijvender dan ’n mep op de eerste paal, @heer Helling :-). We boren beiden naar een toekomst, but for the time being the twain shan’t meet. En in uw tuin hoest een egel. En in mijn Hopmeer blaft een vis.

Reactie: (Arthur Helling - D66)
16-4-2011, 09:34
@Qwartje, met uw laatste zin ben ik het volledig eens. We zien elkaar daarom vast bij de opening ...

Reactie: (Qwartje)
15-4-2011, 23:08
@Arthur Helling - D66 Natuurlijk @heer Helling, deel ik de wenselijkheid van veilige en snelle verbindingen tussen buitenstad en binnenstad. Nobel platform voor beleid. Maar ‘toekomstproof’ impliceert speculeren op het onbekende. Dat staat mijns inziens gelijk aan een ‘mogelijk inzicht van morgen’. Wanneer de dan geldende marktomstandigheden de geplande Poort van Hoorn logenstraffen, zet dat hen die ons navolgen veertig, vijftig jaar terug in de tijd. Ik voer mijn eigen verdediging voor de waarheid van mijn twijfel. U voert uw eigen verdediging voor de waarheid van uw vertrouwen. Beiden bedienen we een dwaze, geblinddoekte cliënt. Inmiddels heeft gisteren genoegzaam aangetoond dat morgen zich onwrikbaar kan verzetten tegen ‘aan te passen ontwikkelingen in de tijd’. Waarom? Omdat ze vandaag hadden moeten worden toegepast.

Reactie: (Arthur Helling - D66)
15-4-2011, 19:10
@qwartje Het gaat niet om het mogelijke inzicht van morgen. Dat is ad-hoc beleid. We kiezen voor het toekomstproof maken van de binnenstad, met ontwikkelingen die in de tijd aangepast kunnen worden op de dan geldende marktomstandigheden. Niemand kan 20 jaar vooruit kijken. Maar een veilige, snelle verbindingen voor de Grote Waal en binnenstad is voor ons wel gewenst.

Reactie: (Sebas)
14-4-2011, 14:59
Voor belangstellenden even datgene wat tijdens de Voorjaarsledenvergadering van Vereniging Oud Hoorn ten berde gebracht werd (helaas geen foto's). Ronald Louwman hield een inleidiong over het project "Poort van Hoorn", en hij toonde er lichtbeelden bij. Nee, geen etterende open wonden, en er lagen ook geen frikandellen te pruttelen, maar met luchtfoto's en daarin ingetekend het te ontwikkelen gebied en de mogelijke routes van tunnels en wegen. Behalve over de autotunnel noemde Ronald Louwman nadrukkelijk de ontwikkeling van het transferium tot een goede, gestapelde parkeergelegenheid. In combinatie met een betere loopbrug moet dat uitnodigen om daar te parkeren en zo de binnenstad te bezoeken. Na de inleiding moest er eerst duidelijkheid worden gegeven. op de kaart was aan de onderzijde een "slurfje" te zien. Dat bleek het gebied van Vale Hen te zijn. Wat er ontwikkeld moet gaan worden, wordt nog bezien (parkeergarage? bibliotheek? supermarkt?). Maar de Vale Hen moet centjes opleveren voor de financiering van o.a. de tunnel. Een vraag van een andere aanwezige (meneer De Munnik): welke nieuwe functies worden er toegevoegd aan de binnenstad om als reden te hebben er een tunnel naartoe aan te leggen? Waarom moeten al die wegen naar de binnenstad? Ben je dan niet suf in de weer? Wethouder Ronald louwman stelde toen dat er géén nieuwe functies ontwikkeld worden in de binnenstad (behalve dan op het Oostereiland), de tunnel is nodig om de binnenstad bereikbaar te houden voor de bestaande bedrijvigheid en de huidige bezoekers. Vervolgens stelde weer een andere aanwezige kritische vraagtekens bij de verkeerscirculatieplanologie. En hij poneerde de stelling: je kan de spoorbomen van 't Keern ook zien als een ideale methode om het verkeer naar de binnenstad te doseren. Want hoe zal het straks gaan als de auto's zonder belemmering, via de tunnel en De Weel, zo de binnenstad in kunnen rijden? Ronald Louwman benadrukte toen dat het plan niet wordt ontwikkeld om méér auto's in de binnenstad te brengen. "Maar we willen wel méér mensen van buiten naar Hoorn halen om hier te winkelen en uit te gaan, om hun geld in onze stad te besteden." Zelf wees ik nog op de regeling zoals de historische stad die kende. Vanaf de Middeleeuwen tot in de 19e eeuw dienden bezoekers van de stad na hun doorgang door de stadspoort hun paard te stallen in de stoeterij, waarna zij incheckten in de herberg en TE VOET de stad in gingen. Als de tunnel de nieuwe "stadspoort" is, waar zijn dan de plekken waar de huidige bezoekers hun "heilige" koe veilig en efficiënt kunnen stallen? Ronald Louwman wees vervolgens in zijn antwoord op de open ruimte nabij het Pelmolenpad en opnieuw naar de plek van het Transferium aan de noordzijde van het station. Enige scepsis en hilariteit ontstond er nog in de zaal toen bleek dat de tunnel financieel en technisch is doorgerekend door het ingenieursbureau van Amsterdam. u weet wel, het ingenieursbureau dat ook de kostenberekening heeft gemaakt van de Noord-Zuid-lijn. Daardoor nam bij een aantal aanwezigen het vertrouwen in het tunnelplan niet echt toe... Tot zover, Sebas.

Reactie: (Qwartje)
14-4-2011, 11:26
@Arthur Helling Met alle respect, @heer Helling, maar wanneer het inzicht van vandaag (in casu eergisteren) een krediet van 8 ton euri legitimeert voor een planbestemming die mogelijk door het inzicht van morgen wordt overruled: mogen we die 8 ton dan nu al beschouwen als zijnde ‘verDamptend in the air’?

Reactie: (Arthur Helling - D66)
13-4-2011, 16:12
@Samir @qwartje Fundamentele discussies kunnen natuurlijk plaats vinden. Het doel van de motie van GroenLinks was "om de uitgangspunten te actualiseren". Mijn stelling was: "De motie komt te vroeg! Er is zoveel onduidelijkheid in de markt, dat je nu geen conclusies kunt trekken uit discussies en dus ook geen uitgangspunten kunt actualiseren. Eenvoudig omdat vele marktpartijen ook zeggen: "we weten het even niet." Het krediet voor de voorbereiding voor de tunnel stond en staat bij D66 niet ter discussie. Overigens is er voor zover ik weet nog niets aanbesteed ...

Reactie: (Qwartje)
13-4-2011, 14:19
Vandaag, 13 april 2011, is dit college van B&W exact een jaar operationeel. De Hoornse Poort maakt onderdeel uit van de portefeuille die door Ronald Louwman (VVD) wordt bestierd. Alles wat coalitie-partner D66 over die kwestie te berde brengt is terug te vinden in ‘speerpunt 5’ van haar partijprogramma, waarin bluntly wordt gemeld dat ’…de Hoornse Poort er komen moet, dat de binnenstad autoluwer dient te worden, en dat fiets- en wandelpaden schuifelvriendelijk moeten worden.’ Amen. De gemeentelijke website (in vernieuwde schikking een bloedeloos, passief Vinextuintje, maar dit terzijde) zegt over de bereikbaarheid van de stad: ‘Hoorn is goed bereikbaar. De stad beschikt over twee NS-stations, Hoon centraal en Kersenboogerd. Er is een groot aantal busverbindingen. Met de auto is de stad bereikbaar via de A7, de Provincialeweg en de Westfrisiaweg.’ Over de (bereikbaarheid van de) binnenstad niks. Amen. In haar verkiezingsprogramma de dato 30 oktober 2009 zegt portefeuillehouder VVD: ‘De VVD wil daarom vaart zetten achter de ontwikkeling van de Poort van Hoorn, waarbij de ondertunneling van de spoorlijn bij het Dampten de hoogste prioriteit krijgt. De VVD wil de ondertunneling voor 2014 gerealiseerd hebben.’ Amen. GroenLinks wil de Poort van Hoorn nog eens hertoetsen aan de financieel-economische realiteit van vandaag. Daar lijkt heel veel voor te zeggen. D66 zegt daar schuifelvriendelijk (=schoorvoetend?) over: ‘Voor zo’n fundamentele discussie zal nooit ’n concrete aanleiding bestaan.’ Kràk! Klòts! Hier breken van veel waarnemende burgers de klompen. De coalitie zit als een verstijfde haas in de lichtbak te staren die CP heet. Contractuele Verplichtingen. Aan Het Dampten wordt al stevig gewroet en gespit. Het kàn niet anders, of er moet een aannemers-bestek liggen waaronder handtekeningen zijn geplaatst. Heroverweging van de planologie zal ‘een concrete aanleiding vormen’ voor een hagelbui van schadeclaims. Het zou best eens kunnen dat @Arthur Helling (D66) daar op doelde. Het point of no return lijkt overschreden. Voor @Samir Bashara, GroenLinks, wellicht reden om Ronald Louwman eens flink in z’n kuiten te bijten. Hoe veel en welke onomkeerbare verplichtingen zijn er bereids aangegaan? Aan welke Europese uitvoerder is de ondertunneling aanbesteed? Hoe veel reeds ontvangen subsidie moet bij heroverweging worden teruggestort? De Poort van Hoorn lijkt een knoert van ’n passagiersvliegtuig dat - met alle Hoornse burgers als passagiers - de top van z’n startsnelheid niet meer kan afbreken. Amen. Nou: en dan ligt er – als het aan de VVD ligt – in 2014 een tunnel die met alle kosten-overschrijdingen van dien 45 miljoen heeft gekost. Daar kunnen dan heul veul auto’s doorheen rijden richting binnenstad. En dan? Vanmorgen brachten de glazen ogen van mijn verrekijker ’n paar honderd Egyptische Nijlganzen binnen het bereik van mijn notie. Ze hadden een cocktailparty op het uit zichzelf al dichtslibbende drabje dat Hoornse Hop heet. Ik kan me daarin vergissen, maar hun oorverdovende gesnater klonk honend.

Reactie: (nomen nescio)
13-4-2011, 14:14
Wie de raadsvergadering gevolgd heeft en op Internet de stukke heeft gelezen, weet of kan weten dat het hier ging om een voorbereidingskrediet van ong.€ 800.000 o.m. voor de verplaatsing van een Leekerweide-vestiging, idd in het kader van de Poort van Hoorn. En lees nu ens het dictum van de GL-motie: Verzoek het college om: 1 een themabijeenkomst te organiseren, met als doel uitgangspunten, waarop de Poort van Hoorn is gebaseerd, te actualiseren. 2. voornoemde Frank Quix uit te nodigen om de resultaten uit zijn onderzoek toe te lichten. En gaat over tot de orde van de dag. Ook in de overwegingen die tot dit dictum leidden, komt niets voor over Leekerweide.Het lijkt er dus op dat de motie te vroeg ingediend is geworden. Samir kan beter wachten tot het "echte voorstel" over de Poort van Horn, dan maakt hij wellicht meer kans op het actualiseren middels een themabijeenkomst.

Reactie: (de koekoek)
13-4-2011, 13:17
een totalitair verhaal, meneer Bashara. t gaat dit college blijkbaar niet om begrip voor hun "daden"

Reactie: (Samir Bashara)
13-4-2011, 11:25
Met dank voor de positieve reacties op ons initiatief, loop ik vandaag rond met een rare smaak in mijn mond. Kennelijk is zelfs een oprecht en bewust gedepolitiseerd voorstel tot herbezinning deze coalitie al een brug te ver. Jammer en democratisch gezien hoogst opmerkelijk. Vooral de ontstellend zwakke argumenten ertegen vielen op. Volgens de redenering van mijn gewaardeerde collega's (zoals Arthur Helling) kunnen fundamentele discussies nooit plaatsvinden, aangezien er nooit een écht concrete aanleiding voor zal bestaan. Wij zijn hier nog niet klaar mee. Was getekend, Samir Bashara

Reactie: (Matthijs)
13-4-2011, 09:29
Dat klinkt goed Jeroen. Als jij de geheimen van Adelaide nou eens mee terug neemt naar Hoorn, dan passen we het hier ook toe. Probleempje natuurlijk dat Adelaide al vanaf de stichting aan die belangrijke zaken hebben gedacht, en wij natuurlijk met een al bestaande binnenstad van doen hebben. Maar ook hier blijkt: het begint met ambitie en wordt vervolgd met visie.

Reactie: (Jeroen)
13-4-2011, 01:42
Ik zit hier in Adelaide in een internetcafe, in het kleine stadscentrum met uitzicht op de Station Arcade, één van de uitgangen van het ondergrondse kopstation met acht sporen. Wat me hier - anders dan in Melbourne - opvalt is de serene rust in een zeer drukke omgeving. Het is vijf voor negen 's ochtends, ik zit hier al een half uur met een mok sterke koffie en honderden forensen en schoolkinderen zijn onderweg naar hun bestemming. Ze gaan het station in, of eruit. Veelal met een kartonnen koffiebeker in de hand van één van de vele 7Eleven's of andere koffietentjes die hier te vinden zijn. Ze lopen zonder ogenschijnlijke haast en ook niet bepaald chagrijnig. Als het stoplicht op rood staat, staan er zelden meer dan drie auto's te wachten. Het is dan ook een constante wisseling tussen rood en groen. Het stratenplan uit 1836 is gebaseerd op de visie om hier het "Utopia van Australië" te bouwen. Dat betekende compactheid en ruimte ineen. Dus wordt er ruim baan aan de voetgangers gegeven met stoepen van vaak vier tot vijf meter breed. Parkeren doet men niet overal op straat, maar in garages die met elkaar concurreren en daardoor betaalbaar zijn (vijf tot acht dollar per dag!). Adelaide is een stad met 1,2 miljoen inwoners, maar het stadscentrum is net zo groot als de binnenstad van Hoorn. Twintig keer zo druk, waarschijnlijk, of levendig. Men benut hier de ruimte op een fantastische manier. Langs de rivier zag ik vanmorgen vroeg vaders met hun zonen hardlopen, terwijl de fonteinen hoog opspoten. Het ziekenhuisterrein is ommuurd met natuursteen om rust te creëren voor de patienten. De oude helden staan als grootse standbeelden te pronken op mooie locaties. Dit zijn zaken die voortkomen uit één visie van bijna tweehonderd jaar oud. Als het stadje indutte, werd er wel weer iets bedacht om het te laten ontwaken. Het is hier inderdaad bijna utopisch om te vertoeven, als die wolken maar niet zo dreigend laag hingen...

Reactie: (nomen nescio)
13-4-2011, 00:40
Idd @Sebas, geen "wilde motie" ik had nogal haast op dat moment, excuus. Wie het gevolgd heeft: Het was weer eens een verrassend late vergadering van de Raad met schorsingen. Ze waren even na middernacht pas klaar. Het ijsje van de VVD smaakte trouwens voortreffelijk! Het item over de opvang en educatievan het jonge kind komt volgende keer terug. Dankzij de (tijdelijke) 1-persoons SP-fractie staakten daar de stemmen.

Reactie: (con traatje)
12-4-2011, 23:09
en hoorn heeft zich hiermede richting faillissement, of in ieder geval een herhaling van de artikel 12-periode, gestemd. sorry voor de flauwe woordspeling, maar "de stad verdient niet beter"..

Reactie: (Matthijs)
12-4-2011, 22:57
Daar val je dan voor een stukje SP-populisme waar qua populisme Greet Wilders nog een spreekwoordelijk puntje aan kan zuigen @Sebas. Wat een nonsens. In die redenatie mag je straks alleen nog maar in de opvang van prematuur geboren egels en wollige woelratjes investeren.

Reactie: (Sebas)
12-4-2011, 22:46
Ik citeer even journalistiek de heer Fekkes van de SP: "Deze coalitie gooit minimaal 32 miljoen in een tunnel, maar weigert een bedragje € 100.000,00 te investeren in peuterspeelzaalwerk (amendement Fractie Tonnaer)." Ach zei heer O.B.B. te R. "Geld speelt geen rol". Maar het doet mij denken aan de conclusie aan het eind van het verhaal "De Loodhervormer", waar heer O.B.B. constateert: "Heer Ommenom was een goudmaker en hij maakte iets uit niets. Maar wij hebben met zijn allen niets uit iets gemaakt. Daar moet een mooie les in zitten..."

Reactie: (Qwartje)
12-4-2011, 21:58
En floep! De GL-motie is afgestemd.

Reactie: (Sebas)
12-4-2011, 19:58
@Nomen Nescio, neen het is géén "wilde motie". GroenLinks heeft hier lang over nagedacht, bronnen geraadpleegd, stukken gelezen over soortgelijke projecten (elders in het land, en in het verleden in Hoorn, denk aan het fiasco van het "Hophotel" en dergelijke), en deskundigen geraadpleegd. De meeste "wilde moties" in de Hoornse gemeenteraad kenmerken zich als in korte tijd n.a.v. een actueel onderwerp in elkaar gedraaid en soms met hoog populistisch gehalte. Net als veel van de raadsvragen bijvoorbeeld. Om van Hoorn een aantrekkelijke stad te maken voor bewoners èn bezoekers (winkelende mensen en toeristen) is er méér nodig dan alleen een tunnel onder het spoor graven. Om dat te bewerkstelligen heb je een bredere ruimtelijke en sociale visie nodig. Dan heb je niet genoeg aan bijvoorbeeld een verkiezingsleus "Tunnel onder het spoor. De VVD is vóór!" En u weet overigens wel hoe het met die andere verkiezingsleuze van de VVD is gegaan, van die twee uur in de nacht...

Reactie: (gerard)
12-4-2011, 19:39
Uitermate verstandig om opnieuw over de uitgangspunten te praten. Met name de fasering kan heel anders. Niet eerst die dure autotunnel. Start eerst maar eens met verbetering van de fietsroute (fietstunnel onder Provincialeweg) en met aanleg van parkeergarages achter het station (met subsidies voor stiumlering park and ride) en een nieuwe toegangsweg vanaf de Maelsonstraat. En kijk ook naar een bredere ruimtelijke visie: ontwikkeling Hoppolder, herontwikkeling van de oude onaantrekkelijke buurten in de Grote Waal en Hoorn-Noord.

Reactie: (nomen nescio)
12-4-2011, 18:15
Een "Wilde motie"" dus.

Reactie: (Maartje)
12-4-2011, 16:58
@ Qwartje: Daarom ben ik ook erg gecharmeerd van het SP plan: http://www.hoorn.sp.nl/bericht/58193/110325-alternatief_sp_plan_bereikbare_binnenstad.html. In Den Bosch wordt iets dergelijks al jaren gedaan en vermindert de verkeersdrukte in het centrum aanzienlijk.

Reactie: (Qwartje)
12-4-2011, 16:13
@Maartje @Robert Vinkenborg Exploitanten van aantrekkelijke en unieke winkels, @Maartje, zijn van één belangrijke vestigingsfactor afhankelijk: bereikbaarheid. Des te meer attractieve winkels, des te meer mensen rijden zich klem in flessenhalzen van de huidige toegangswegen. Het initiatief tot herbezinning op de Hoornse Poort-plannen vind ik, met @Robert Vinkenborg, dan ook om meer dan deze ene reden van groot realisme getuigen. Waarbij ik de ‘verkondiger’ van vanavond, Samir Bashara, nog even in alle bescheidenheid wil wijzen op de grote verscheidenheid aan alternatieven die een ingepolderd stukje Hopmeer in zich zou bergen.

Reactie: (maartje)
12-4-2011, 14:59
Probeer eerst eens aantrekkelijke en unieke winkels in alle leegstaande panden in het winkelrondje te krijgen voordat er weer iets nieuws gebouwd gaat worden. We hoeven toch geen kopie te worden van andere steden? Stimuleer liever het typisch Hoornse ipv een bak geld weg te gooien.

Reactie: (Robert Vinkenborg)
12-4-2011, 14:17
De wereld van nu, is niet meer de wereld van twee jaar geleden. Dit voorstel tot herbezinng van GL is links noch rechts; het is buitengewoon zinning en verstandig. Twitter: RoxyRobert