Hoorn gaat verder met Poort van Hoorn

13-4-2011

HOORN - Op dinsdagavond 12 april stelde de gemeenteraad ruim 8 ton beschikbaar voor de voorbereidingen van de nieuwe toegangsweg naar de binnenstad en de onderdoorgang onder het spoor bij het Dampten en het Keern.De gemeente gebruikt het geld voor de voorbereidingen voor de nieuwe toegangsweg en de onderdoorgang onder de spoorlijn bij het Keern en het Dampten. Daarnaast is er geld nodig voor de voorbereiding voor vervangende nieuwbouw voor het gebouw van de stichting Leekerweide. Het huidige pand van de stichting aan het Dampten moet wijken voor de nieuwe toegangsweg.  Het krediet is een onderdeel van de totale uitvoeringskosten van de weg en de onderdoorgang. De raad neemt in een later stadium een besluit  over de uitvoeringskosten van het project. De gemeenteraad ging in juni 2009 akkoord met het voorgestelde tracé van de nieuwe toegangsweg. De nieuwe toegangsweg loopt vanaf de Provincialeweg naar de Weel en moet de bereikbaarheid van de binnenstad verbeteren. Begin 2010 is de raad akkoord gegaan met de uitgangspunten van de structuurvisie De Poort van Hoorn. Hierin was de ontsluitingsweg ook opgenomen.De fracties van PvdA, GroenLinks en SP stemden tegen het voorstel. De fracties VVD, VOCHoorn, Fractie Tonnaer, CDA, D66, Hoornse Seniorenpartij en Hoorns Belang stemden voor en daarmee werd het voorstel aangenomen. Een motie ingediend door de heer Bashara van GroenLinks om de uitgangspunten voor de Poort van Hoorn te actualiseren haalde geen meerderheid. De fracties van de PvdA, SP, Hoornse Seniorenpartij ondersteunden de motie.
De fracties van de VVD, VOCHoorn, Fractie Tonnaer, het CDA, D66 en Hoorns Belang stemden tegen.

Reacties
Reactie: (Bob)
14-4-2011, 18:26
Het zal toch niet gebeuren? Eindelijk doorrijden naar de stad zonder een kwartier oponthoud..Ik vind het geweldig! Nu nog een keer Wereldkampioen worden en ik kan vredig inslapen...

Reactie: (Qwartje)
14-4-2011, 17:38
@Argus Zeer juist, @Argus. Maar daar heeft de wethouder die de mollenrit momenteel in portefeuille heeft iets op gevonden. Tijdens de gisteravond gehouden voorjaarsvergadering van de vereniging Oud Hoorn sprak hij en zei (volgens toehoorder @Sebas) het volgende. Ronald Louwman benadrukte dat het plan niet wordt ontwikkeld om méér auto’s in de binnenstad te brengen. ”Maar we willen wel méér mensen van buiten naar Hoorn halen om hier te winkelen en uit te gaan, om hun geld in onze stad te besteden.” Ik heb die contradictie driemaal gelezen. Het blijft een contradictie. We graven een tunnel. Die noemen we Poort van Hoorn. Er mogen auto’s door. Maar niet meer auto’s dan heden. Er komen telautomaten voor de entree. Bij overaanbod vallen er hekken voor de Poort, en floepen er vriendelijke borden uit de grond die roepen: ‘Omkeern! Omkeern! Keern om!’ Om toch meer mensen van buiten naar Hoorn te halen zal het verplicht worden dat elke auto die door de tunnel rijdt het maximum toegestane aantal inzittenden vervoert. Bestuurders van voertuigen met minder dan vier passagiers worden heul erg zwaar beboet, en krijgen een Hoornverbod. Aangepaste, eenpersoons invaliden-auto’s moeten natuurlijk helemáál opzouten.

Reactie: (Argus)
14-4-2011, 16:48
Een uitstekend idee om nog meer auto's zo snel mogelijk naar de binnenstad te laten rijden. Alleen moet de politiek nog een systeem bedenken om geparkeerde auto's op elkaar te kunnen stapelen! Hier heeft men waarschijnlijk nog niet over nagedacht.

Reactie: (Qwartje)
14-4-2011, 16:03
@Horinees Dank. Frankly spoken :-) heb ik verder geen behoefte aan dat oude bericht. Ik geloof je op je woord. Het verbaast me wel zeer, omdat ‘de Hoornse politiek’ konsekwent gewaagt van een aanloopfase van twintig à dertig jaar. Maar ach… ‘de Hoornse politiek’ springt wel vaker wat doerakkerig met de feiten om.

Reactie: (horinees)
14-4-2011, 15:12
Nee hoor Qo. Het gaat echt over ''de tunnel''. Zal ik je het stukje eens doen toekomen? Dan heb je weer een mooi onderwerp om over te pennen. Ik qijk er nu al naar uit (-;

Reactie: (Qwartje)
14-4-2011, 15:07
@Horinees Betrof dat niet de Coentunnel, @Horinees? In de vijftiger jaren werd daar actie voor gevoerd. In 1961 werd begonnen met de aanleg van de 1283 meter lange en 22 meter diepe onderdoorgang die, o fatum!, werd vernoemd naar Jan Pieterszoon Coen. In 1966 was het ding klaar. Kosten: 45 miljoen gulden.

Reactie: (de koekoek)
14-4-2011, 14:38
als de gemeente maar niet om extra geld bij mij komt volgend jaar...

Reactie: (horinees)
14-4-2011, 11:17
horinees heeft een artikel uit het NHD. De kop schreeuwt: DE TUNNEL KOMT! Het is dan 1955! Vijftig jaar ouwehoeren. Dat ding had er al jaren geleden moeten zijn....