Klankbordgroep voor de Poort van Hoorn

25-6-2011

HOORN - B en W willen dat de structuurvisie voor de stationsomgeving (de Poort van Hoorn) tot stand komt met medewerking van een brede groep gebruikers en deskundigen. Zij kunnen hun ervaring en kennis inbrengen in een klankbordgroep, die na de zomer van start gaat. Het is de bedoeling dat de gemeenteraad de structuurvisie begin 2012 vaststelt.

De klankbordgroep biedt plaats aan tal van organisaties die representatief zijn voor de belangen  in het gebied, zoals de  Overleggen Leefbaarheid, het bedrijfsleven, verkeersorganisaties, de Ouderenraad, de vereniging Oud Hoorn, het Westfries Gasthuis en het Horizon College. In totaal gaat om zo’n 20 personen. De groep zal zich buigen over onderwerpen zoals de functies die de deelgebieden gaan krijgen, de vormgeving daarvan en de ingrepen in de infrastructuur die daarvoor nodig of wenselijk zijn.

Wethouder Ronald Louwman: “De leden van de klankbordgroep kunnen inhoudelijk meedenken, vanuit hun eigen positie, hun eigen belangen. Je kunt de kans op politieke en maatschappelijke acceptatie van dit soort omvangrijke plannen aanzienlijk vergroten als je zorgt voor een ontmoetingmogelijkheid voor bestuurders, ambtenaren, andere deskundigen en belanghebbenden. Ik ben er duidelijk over wat hun inbreng waard is. Alle reacties ga ik gebruiken bij het vormgeven van de structuurvisie en bij de besluitvorming daarover. Ik wil ook zichtbaar maken wat met de inbreng al dan niet is gedaan en waarom.”

Themabijeenkomst
Op dinsdag 5 juli is er om 19.00 uur in de raadzaal van het stadhuis een openbare informatiebijeenkomst over de structuurvisie voor de stad Hoorn en de structuurvisie voor de Poort van Hoorn. Belangstellenden zijn van harte welkom.

Om 20.00 uur begint in de raadzaal de vergadering van de Algemene Raadscommissie; in een andere vergaderruimte kunnen belangstellenden verder praten over de structuurvisies.

Reacties
Reactie: (marjon)
29-6-2011, 09:48
Waarom eigenlijk geen treintunnel? Station en trein ondergronds.

Reactie: (Sebas)
26-6-2011, 18:14
Voor de duidelijkheid: de Poort van Hoorn is méér dan alleen de autotunnel. Overigens typisch dat deze tunnel aan de westzijde van de stad wordt gepland, terwijl de meeste mensen aan de oostzijde van de stad wonen (Kersenboogerd en Bangert-Oosterpolder). Dus wil je via de tunnel de binnenstad in, moet je eerst in file over de Provinciale Weg? Zomaar wat vraagjes en opmerkingen. Voor meer informatie: in het architectuurcentrum (in de bibliotheek) is nu een expositie over de plannen rond de Poort van Hoorn.

Reactie: (okkie)
26-6-2011, 16:38
@smac, leg jij het dan even uit aan de bewoners van de L.Meliszweg? Juist door dat straatje hebben ze het idee dat ze niet bij het Bonanza volk aan de overkant horen,maar een beetje op zichzelf wonen..

Reactie: (Smac)
26-6-2011, 16:16
@Jeroen Er kan op drie manieren meer ruimte gemaakt worden op De Weel: - De middenberm versmallen of opheffen - De Lambert Meliszweg die parallel loopt met de Weel opheffen. Bewoners moeten dan direct van hun erf De Weel op, net als de bewoners aan de overkant. - De fietspaden omleggen door bijvoorbeeld een route aan te leggen over het Pelmolenpad.

Reactie: (Jeroen)
26-6-2011, 12:48
@ Rob Het treinverkeer en het autoverkeer moeten van elkaar gescheiden worden, dat is inderdaad een feit. Het is inderdaad belachelijk dat er zolang is aangemodderd. Het probleem met de autotunnel is echter, dat het geen geheel vormt van een volledig uitgerold verkeersplan. Men wordt na aanleg uitgenodigd om nog dichter bij de binnenstad te parkeren door van de tunnel gebruik te maken. Het verkeersprobleem blijft voortbestaan, slechts 1 van de symptomen is met de tunnel bestreden, maar er wordt een nieuw symptoom gecreëerd op het kruispunt Keern/Weel. Daar komt het straks allemaal vast te staan, waarbij trouwens ook nog eens de ruimte ontbreekt om de Weel tussen Pelmolenpad en Keern/Noorderveemarkt te verbreden. Als straks, als onderdeel van de Poort van Hoorn, de singel is hersteld (waarbij het parkeerterrein Noorderveemarkt aan het water wordt opgeofferd - niet zo'n heel verkeerd idee voor deze locatie) wordt het heel erg lastig om een gedegen ruimtelijke invulling aan dat kruispunt te geven. Ondanks dat wethouder Louwman zegt dat er volgens de berekeningen geen extra verkeer komt na de opening van de tunnel, vind ik het juist van realisme getuigen om de vraag te stellen: wat doen we met het verkeer als dat wel het geval is?

Reactie: (Jan)
26-6-2011, 11:54
Praten, praten en nog eens praten... Graaf dat ding nou eens verdorie of houdt erover op. Als de mensen die erover gepraat hebben een schop ter hand genomen hadden was die tunnel al op 5 plaatsen in Hoorn gegraven, dit kost onnodig veel tijd en geld wat opvergaderd wordt, buiten dat het nu natuurlijk een ongelukkig gekozen economisch moment is.

Reactie: (rob verhoek)
26-6-2011, 11:22
De tunnel is zeker geen symptoombestrijding; de overweg aan het Keern in de huidige vorm is symbool voor het achterlijke verkeers- en vervoersbeleid in Hoorn gedurende de afgelopen decennia. Om een goede verbinding te creëren tussen binnenstad en buitenwijken is een dergelijke tunnel onontbeerlijk. Hij had al in de jaren 70 aangelegd moeten worden, iedereen kon toen al op z'n klompem nagaan dat het aantal verkeersbewegingen in deze groeigemeente alleen maar zou toenemen. Kijk eens hoeveel treinen er nu al per uur passeren. De standpunten die tegen de tunnel pleiten geven slechts blijk van kortzichtigheid en gebrek aan realisme.

Reactie: (Jeroen)
26-6-2011, 03:57
Dit is een fantastische zet van het college. Breng de behoeftes in kaart, breng daarmee een visie tot stand. Kanttekening is wel het tijdstip waarop men hiermee komt. Er is al heel erg veel geld naar dit project gegaan, onlangs nog acht ton. Wat nu als uit de structuurvisie gaat blijken dat men helemaal geen behoefte heeft aan een autotunnel, maar andere oplossingen aandraagt voor het verkeersprobleem? De tunnel is symptoombestrijding en daarmee blijft een probleem voortbestaan...