Napoleon-activiteiten in Hoorn bij Stoomtram en WFM

11-10-2011

HOORN - Op zaterdag 15 oktober nemen het Westfries Museum en de Museum Stoomtram Hoorn- Medemblik u mee terug naar de tijd van Napoleon Bonaparte. Precies tweehonderd jaar geleden bracht de Franse keizer namelijk een bliksembezoek aan West-Friesland. Op de Roode Steen in Hoorn wordt een historische scène uit die tijd nagespeeld en u kunt een tijdreis maken met de stoomtram.

Tijdreis
U weet waarschijnlijk wel dat Napoleon iedereen verplicht stelde om een achternaam te kiezen, wat soms tot heel bijzondere achternamen leidde. Maar wist u ook dat we sinds Napoleon rechts rijden in plaats van links ? Zo zijn er nog veel meer zaken die we nu heel normaal vinden, maar die in feite een erfenis zijn van Napoleon. U komt alles over deze erfenis te weten als u op zaterdag 15 oktober meereist met de Museum Stoomtram. Vertellers aan boord nemen u  mee terug in de tijd. Vertellen over het bezoek van Napoleon aan West-Friesland en over de grote veranderingen die tijdens zijn regeerperiode zijn doorgevoerd.
De stoomtrams in het Napoleonprogramma vertrekken om 13.30 uur uit Medemblik naar Hoorn en ook om 13.30 uur vanuit Hoorn in omgekeerde richting van Hoorn naar Medemblik.

Op zaterdag 15 oktober om  12.30, 13.30, 14,30, en 15,30 uur,  wordt op de Roode Steen in Hoorn door acteurs een historische scène nagespeeld die heel symbolisch is voor de veranderingen in de Franse tijd.

De scène speelt zich af bij het Statencollege, het huidige Westfries Museum. Boven aan de gevel van dit gebouw pronkte in die tijd het wapen van  Oranje stadhouder Frederik Hendrik. Op initiatief van het Fransgezinde bestuur werd dit wapen weggekapt en vervangen door het wapen van Lodewijk Napoleon, die van 1806 tot 1810 Koning van Holland was. Of dit zonder slag en stoot ging ? Dat kunt u zelf komen bekijken.

Wie meer wil weten over het bezoek dat Napoleon aan Noord-Holland bracht kan terecht op de site van Oneindig Noord-Holland, www.oneindignoordholland.nl . Daar is ook informatie te vinden over andere Napoleonactiviteiten in de provincie.

Reacties
Reactie: (El Conquestador)
17-10-2011, 02:30
Napoleon en massamoorden in 1 zin... alsof je het over Stalin of Mao hebt. Je kunt ook te ver gaan in je kruistocht tegen het herdenken van historische personen. Bah, wat een nare, verzuurde, figuren met enorme oogkleppen reaguren er toch altijd op dit soort berichten!

Reactie: (Qwartje)
16-10-2011, 19:10
@Gerard Goed. En wat als Frankrijk eenmaal zijn excuus heeft aangeboden, @Gerard? Zijn ‘we’ dan opeens weer hoofdstad? En richt het stadhuis aan De Kaasmarkt zich dan miraculeus uit zichzelf steen voor steen op? Overigens beschikten ‘we’ naderhand over twee stadhuizen. Een in de Statenpoort, en een replica van dat gebouw in de eerste Amerikaanse staat Delaware. Maar je begrijpt het. Omdat je kwink slaat geef ik ’n kwinkslag terug. Doen alle boeren uit de Beemster dat ook niet :-)?

Reactie: (gerard)
16-10-2011, 17:37
Aan de Franse bezetting hebben we te danken dat Hoorn geen hoofdstad meer is (daarom is dat gebouw nu Westfries Museum), en ook dat het middeleeuwse stadhuis op de Rode Steen afgebroken werd. Door Napoleon is Hoorn nu zo'n slaapstad. Napoleon in Hoorn verheerlijken is dus niet alleen vanwege zijn massamoorden onwenselijk. We moeten excuses van Frankrijk eisen! Het is pas 200 jaar terug!

Reactie: (nomen nescio)
16-10-2011, 11:52
Begin van een petitie: Wij, ex-Amsterdammers, eisen terug "ons" stadhuis, dat is door Napoleon ingepikt en tot paleis gemaakt. En áls we het niet terugkrijgen, kraken we het. Haet staat grotendeels van het jaar leeg en krakersbolwerk Vrankrijk (hoe toepasselijk!) ligt dichtbij. Beste mensen, er is nog veel meer dat we aan Napoleon te daken hebben: Rechts rijden, onze achternamen, het civiel en strafrecht en de lijst is vast langer te maken. We verspillen m.i. tijd en moeite met ons hier druk over te maken. Wat zei zijn broer Lowietje ook al eens? O ja, "ik ben uw konijn"

Reactie: (Van Beek)
16-10-2011, 10:18
ik ga een petitie opstarten, met dit soort initatieven zetten we ons als stad in het hele land voor schut!

Reactie: (Blokdijk)
16-10-2011, 00:40
@okkie. Inderdaad, Van Beek waar blijf je? Bang geworden? En Bob Entius, hallo, hallo? Coen vergelijk je met Mladic, wat is Napoleon dan? Kom op geschiedenisman, waar blijf je met je commentaar? Hallo??...Niks. Nou Dirk dan maar. Dirk Beemster waar ben je? Laat je licht is schijn over deze verwerpelijke Napoleon. Waarom ben je niet in verweer gekomen tegen de verheerlijking van deze Franse bezetter van Nederland. Ik snap er niks van. Waar blijven de heren toch? Voor alle duidelijkheid, ik vind de Napoleon activiteiten prima hoor! Ik vraag me alleen ook af waarom die kritische figuren nu niets van zich laten horen. Die weten het toch zo goed?

Reactie: (okkie)
15-10-2011, 21:14
earth calling v/d Beek,earth calling v/d Beek, come in v/d Beek

Reactie: (Marc)
15-10-2011, 21:10
De Politiek-Correte Gedankenpolizei kan met een gerust hart gaan slapen: Napoleon is amper genoemd, en al helemaal niet verheerlijkt. Het betrof het vervangen van het wapen van Stadhouder Frederik Hendrik aan de gevel van het Westfries Museum door dat van Koning Lodewijk Napoleon, een gebeurtenis uit 1808. Het weer was mooi, de voorstellinkjes aardig. En er was gratis koffie bij het museum. Al met al geslaagd. Ik verheug me op de reacties op de tentoonstelling over Moeder Theresa, het rabiate anti-abortusfanaticus die de armoede in stand hield in India.

Reactie: (Frits)
13-10-2011, 20:33
@Bob. De heren houden inderdaad volstrekte radiostilte. Jammer, jammer. Leuk initiatief inderdaad. Schijnt mooi weer te worden ook.

Reactie: (Bob)
13-10-2011, 19:15
Ook ik vind dit een prima initiatief,zoals hieronder al aangegeven,een beetje reuring kan nooit geen kwaad! De mededelingen over het gedrag van Napoleon moeten met een vette knipoog naar van beek en consorten gezien worden. Toch jammer dat we niets van ze horen :D

Reactie: (Patricia)
13-10-2011, 18:05
Waar maakt een mens zich druk om. Zolang je gezond bent en genoeg te eten heb klagen we over dit soort dingen. Maar owee als je bv ziek word dan zijn dit soort dingen opeens niet meer belangrijk. Ik wil maar zeggen, deze hele discussie is zinloos.

Reactie: (Afra)
13-10-2011, 13:45
Festiviteiten en levendigheid organiseren is altijd leuk. Gezellig die reuring. En ook dit is een leuk initiatief. Dat daargelaten, met het gedoe rondom Coen in het achterhoofd ben ik ook wel benieuwd hoe de Coen criticasters hierop reageren.

Reactie: (J. Freesen)
13-10-2011, 10:26
Ja waar blijft die Van Beek? Die weet het toch zo goed? Napoleon had een handje van landen invallen en 100.000en om te brengen. En nu deze man eren! Je moet er niet aan denken wat er in Hoorn over 100 jaar gebeurd om de Nazi's ter herinneren. Ik ben erg nieuwsgierig naar de reactie van Van Beek om deze Napoleon festiviteiten.

Reactie: (Frits)
12-10-2011, 22:35
@Bob. Dacht ik het niet? Maar om eerlijk te zijn, deze Napoleon verheerlijking is verwerpelijker een beeld van Coen. Hier wordt duidelijk met 2 maten gemeten.

Reactie: (Bob)
12-10-2011, 19:51
@Frits: Nee,dit kan absoluut niet!Ik stel voor om een online petitie te houden tegen deze verwerpelijke verheerlijking van de heer NB uit F.

Reactie: (Frits )
12-10-2011, 14:32
Ben ik toch nieuwsgierig hoe Van Beek, Bob Entius com suis tegen deze activiteiten in het Hoornse aankijken. JP Coen mag er dan duizenden over de kling hebben gejaagd dat is nog niks vergeleken met wat Napoleon op zijn kerfstok heeft. Maakte zijn broer nog koning alhier ook, de bezetters. Bob, kom er maar in. Kunnen deze activiteiten?