Geen tunnel maar Skyway voor Hoorn

30-10-2011 Van tunnelvisie naar open vizier

Column

HOORN - Het moet toch al weer ruim 20 jaar geleden zijn dat ik met Harry van Lunteren door én over de straten van Minneapolis liep. Tijdens onze US-reizen hebben we veel mogen zien en ontdekken en wat ons in deze Amerikaanse stad opviel was dat er naast veel wolkenkrabbers en wegen toch ook veel moois te zien was. Van parken en meertjes tot mooie winkels en indrukwekkende monumenten. Waar Minneapolis zich verder opvallend mee onderscheidt van andere steden, waar ook ter wereld, zijn de Skyways.

Een Skyway is in feite een ingepakt wandelpad dat zweeft tussen de verschillende gebouwen in de binnenstad van Minneapolis. Het 13 kilometer lange ’Minneapolis Skyway System’ is een unieke manier om u te verplaatsen. Dit is ’s werelds grootste verzameling van overdekte en klimaatgeregelde onderling verbonden loopbruggen. Het kan in Minnesota immers zomers heel warm en in de winter ijskoud zijn. In een deel van downtown is in feite een enorm centrum ontstaan met winkels, kantoren en horeca waar je, als je het wilt, overdekt kunt verplaatsen.

Harry bedacht in Minneapolis dat zo’n Skyway de perfecte wijze was om de binnenstad van Hoorn en het station te koppelen aan het Westfriesgasthuis en de parkeervoorzieningen. En, meende Van Lunteren, misschien kon het ook nog wel doorgetrokken worden naar het RunshoppingCentre. Totaal geen gek idee en ik moest er aan denken omdat we in Hoorn vergevorderde plannen hebben voor een kostbare (auto)tunnel onder het spoor bij het Keern ”om onze binnenstad beter te ontsluiten”. Dit was allemaal nog voordat hij in Hoorn VVD-raadslid (later ook fractievoorzitter) was, sterker in die tijd was hij nog een echte D-66-er... Maar dat terzijde, ik vond het geen slecht idee en zie er nog steeds heil in. Na tientallen jaren navelstaren krijgen we nu eindelijk (wanneer start de bouw?) een tweetal liften bij het station en een loopbrug, maar het blijft een halfbakken oplossing voor fietsers, rolstoelers en andere bezoekers van dit gebied.

De prachtige stad Hoorn had zich nationaal kunnen onderscheiden door niet een Skyway voor alleen voetgangers, maar ook voor fietsers, te laten bouwen. Stel het u voor: Er komen liften bij station, de perronnen, PR-terrein / Stoomtram, Westfriesgasthuis / Huisartsenpost etc en RunshoppingCentre. Voor fietsers komen er drie langzaam stijgende ’toegangswegen’ op Noorderveemarkt, PR-terrein annex WestfriesGasthuis en RunshoppingCentre... Klaar! Alle problemen opgelost. En voor veel minder dan de 32 miljoen die de tunnel Poort van Hoorn moet gaan kosten. Volgens planning dan want met wat tegenvallers erbij gaat het straks wellicht richting de 40 miljoen Euro...

Omdat ik mij zelf ook wel eens erger aan het lange wachten voor de spoorwegovergang bij het Keern, en omdat ik mij realiseer dat dit voor veel anderen ook irritant en/of kostbaar is, was ik aanvankelijk ook voor een tunnel onder het spoor zoals een meerderheid van de Hoornse gemeenteraad heeft beslist. Maar ik ben gaan twijfelen. Eigenlijk ben ik er op dit moment niet meer voor zelfs. Laat ik de belangrijkste overwegingen eens op een rij zetten, in willekeurige volgorde:

1. De tunnel gaat ons steeds meer kosten. Rijk en Provincie zouden aanvankelijk de helft betalen, maar hebben zich teruggetrokken. Ons stadje moet de 32 miljoen Euro nu zelf ophoesten! En dat in tijden dat er overal bezuinigd moet worden.

2. De tunnel past niet in het beleid dat we hadden uitgestippeld: Minder auto’s in de Hoornse binnenstad (pesten de automobilist dan ook overal met allerlei middelen), parkeren concentreren aan rand binnenstad, fietsen (en wandelen) bevorderen, busstation ooit naar Noordzijde spoorbaan, capaciteit PR-terrein vergroten, etc.

3. Met een tunnel vergroten we niet de beweeg- en parkeermogelijkheden in de binnenstad. Wel krijgen we meer autoverkeer en wekken we, bij bezoekers/toeristen, verwachtingen die we niet waar kunnen maken. Krijgen we de wachttijd van ’het Keern’ straks honderd meter verderop, bij de kruising met de Weel? Vrijwel alle parkeerterreinen liggen rond het station. Waarom proberen zo veel (snel) mogelijk auto’s de binnenstad in te loodsen en ze vervolgens laten zoeken naar een doorgang of parkeerplek iets verderop?

4. Met de kostbare autotunnel onder het spoor is er nog steeds geen veilige fietsroute van binnenstad naar noordzijde Provincialeweg (Risdam, stadhuis, RunshoppingCentre, etc.). Met een Skyway zoals eerder beschreven wel.

5. Onze samenleving, ook de Hoornse, verandert. Zo gaan we meer thuiswerken en minder ’live’ winkelen maar bestellen via Internet. Afstanden overbruggen we makkelijker, dus gaan we ook winkelen in bv Amsterdam, Alkmaar, Bataviastad of zelfs Heerhugowaard en Stedebroec (laatste 2 lekker overdekt, soort brede Skyways...).

6. Het is sterk de vraag of er nu partijen zijn die willen investeren in appartementen, kantoren en winkelpanden in het Hoornse stationsgebied. Er staan immers al de nodige panden leeg. En om als stad nu ook te gaan investeren in commercieel onroerend goed...?

Zoals ik er nu naar kijk, is die autotunnel onder het spoor geen oplossing voor Hoorn. Althans anno 2011 zeker geen 32 miljoen Euro waard. Ik durf op een eerdere mening terug te komen. Ik ben benieuwd of we in Hoorn raadsleden hebben met ’voortschrijdend inzicht” rond dit onderwerp ... En die dat durven te melden. Mogelijk dat we daar deze week al iets over mogen horen tijdens de behandeling van de gemeentebegroting.

Poll rechtsonder op deze site!!

Hans Stuijfbergen

PS: Harry, je hebt al je eigen ’skyway’ gelopen, maar jouw idee van zo’n Hoornse Skyway was zo gek nog niet. Als ie er ooit komt noemen we hem namens jou Route 66.

Gemeentelijke site over tunnel en meer:

Reacties
Reactie: (horinees)
9-11-2011, 14:25
Een volstrekt achterlijk, ridicuul beleid op het gebied van verkeer en vervoer.....Hoorn ten voeten uit @rob verhoek. De in dat grijze hok boven ons gestelde kliek denkt werkelijk altijd alles beter te weten. Welke debiel ontwierp het stratenplan voor de Kersenboogerd, kris-kras door zo'n nieuwe wijk heen? De persoon die daarvoor tekende mag wat mij betreft gevierendeeld worden. Wat is er trouwens met het Doelenplein gaande? GRIP (vh BBN toonzaal) schijnt door InterMaris (onderhands) verkocht te zijn, volgens mij geheel tegen de heersende spelregels in. En dat terwijl er veel meer belanghebbenden zijn!

Reactie: (Robert Vinkenborg)
9-11-2011, 13:27
Moeten wij 96 miljoen betalen? Mogen we dat effe zelf bepalen! Tunnelbesluit opschorten tot na verkiezingen 2014! Twitter: RoxyRobert

Reactie: (rob verhoek)
3-11-2011, 14:27
Als bewoner van de binnenstad word ik vrijwel dagelijks geconfronteerd met de Hoornse verkeersproblematiek, van Doelenkade tot Willemsweg als tijdelijke hindernissen, en de spoorwegovergang bij het Keern als constante hinderlijke factor. Gegeven: onze historische stadskern is qua wegen- en stratenstructuur absoluut ongeschikt voor de mobiliteit anno 2011. Daar zullen we mee moeten leven. Gegeven is ook, dat die rotoverweg al sinds de jaren 70 een splijtzwam en hindernis van jewelste is. Als gevolg van pakweg zo'n 35-40 jaar kortzichtigheid, kneuterigheid en totaal gebrek aan visie van de Hoornse gemeentebestuurders. Nog zo'n feit: Zelfs een complete vierbaans rondweg van de A7 tot voorbij Hoorn 80 bleek niet realiseerbaar. Een volstrekt achterlijk, ridicuul beleid op het gebied van verkeer en vervoer. Het is voorstelbaar dat er in deze crisistijd vraagtekens worden gezet bij de inderdaad dure plannen voor de spoorwegtunnel. Anderzijds: er moet een eind komen aan dit jarenlang en eindeloos beleidsmatig geknoei en gemodder. Structurele oplossingen, om het even of het nu om een totale afsluiting van de binnenstad voor doorgaand verkeer gaat (nog steeds mijn voorkeur overigens), de spoorwegtunnel, en een complete vierbaans rondweg, er is lang genoeg maar wat aangeklooid, er moeten nu eindelijk een beslissingen worden genomen, en ook uitgevoerd. Wat mij betreft is die spoorwegtunnel nog steeds prioriteit nummer één. De al genomen beslissing weer opnieuw ter discussie stellen is slechts het zoveelste vervolg in het hierboven geschetste proces van 35-40 jaar nikserigheid. Verkeer van en naar de buitenwijken versus de binnenstad moet mogelijk zijn, beperkingen van onze binnenstad ten spijt. En elke verantwoordelijke bestuurder van de afgelopen jaren moet zich schamen voor een volstrekt falend verkeers-en vervoersbeleid waar we als inwoners continu mee worden opgepoetst. Niet meer lullen maar nu echt poetsen.

Reactie: (nomen nescio)
3-11-2011, 00:06
En dan? @Sebas. Als prominent GL-lid weet je heel goed dat de hazen al lang gelopen hebben, dat er niets meer veranderd wordt. Het is gewoon een amendement voor de show. Die tunnel komt er, linksom of rechtsom. Daar is al sprake van sinds 1983 toen ik in Hoorn kwam wonen. Beter ware het een duideolijke opdracht mee te geven aan B&W nu eindelijk eens de enkele On(t)roerend Goedbezitters aan te pakken. Zij werken kennelijk niet mee, proberen hun on(t)roerend goed zodanig weg te doen, dat de prijs die dat ioplevert al snel het hele oorspronkelijk begrootte bedrag kost bij onteigening. Pure specultatie???

Reactie: (Sebas)
2-11-2011, 23:16
Heden middag kwam de vermaledijde loopbrug over het spoor (bij het station) wel ter sprake. Volgens de aanvankelijke planning had de verbeterde loopbrug (met liften) al opgeleverd moeten zijn. Het is echter nog steeds een rampenplan. Dus de gemeenteraad zou nu kunnen doorpakken met een investering in een "loopbrug plus", oftewel de Skyway van Van Lunteren. Te financieren uit de besparing die in de begroting optreedt als het amendement van de SP wordt aangenomen. Dat amendement luidt (kort samengevat): de gemeenteraad schrapt ruimtevrager "toegangsweg en tunnelbak" en stort het gereserveerde bedrag van 1,6 miljoen Euro terug in de algemene reserve...

Reactie: (rob drieling)
2-11-2011, 19:52
Prima idee en prima onderbouwing. Wanneer belegt Hans Stuijfbergen een bijeenkomst in zijn museum om VanLunterens idee meer onder de aandacht te brengen van de Hoornse bevolking?

Reactie: (J.Nijdam)
2-11-2011, 10:15
Redactie,misschien zou het handig zijn als mensen zelf hun geplaatste reacties zouden kunnen verbeteren als blijkt dat er fouten in stonden. Ik weet van msn reacties in het verelden dat dit wel kon en misschien nog. Wally bijv.wil iets veranderen maar heeft daar julie voor nodig. Als dit zou kunnen worden aangepast,dan kunnen mensen dit zelf doen.

Reactie: (J.Nijdam)
2-11-2011, 10:04
Qwuartje, je hebt voor en tegenstanders, en ik ben tegen. Ik ben tegen omdat ik het een mooie hoek vind waar mensen tot rust kunnen komen. Ik ben tegen omdat ik hou van de mooie, oude stad/haven en nieuwbouw niet op zijn plek vindt in zo een mooie,oude, historische stad als Hoorn.Ik ben vooral ook tegen omdat Hoorn propvol gebouwd wordt. Ruimte en ademhalen is goed voor ons. De criminaliteit is nogal hoog in Hoorn en iemand van veiligheid Hoorn vertelde mij dat dit vooral komt door een propvol gebouwde stad, begrijpelijk in mijn beleving. Daarom ben ik dus tegen. Ik moet er niet aan denken zoals Wally schrijft: kantoren,parkeerplaatsen, huizen, kantoren, ens. op de ingepolderde grond te gaan bouwen. Als er bijv.een stuk natuurgebied zou kunnen komen, dan ben ik niet tegen. Maar geen gebouwen en geen parkeeplaatsen.Ik ben dus vooral tegen op nog meer bouw.

Reactie: (Wally Ooms)
2-11-2011, 08:45
@Redactie Ik heb u al gisteren per mail verzocht om een correctie in mijn reactie van gisteravond aan te brengen. Ik gebruik namelijk tot twee keer toe het woord Rijkswaterstraat. Leuke vondst, dat dan weer wel, zeker als je het hebt over de aanleg van een dijk, maar het oogt toch wat netter als er gewoon Rijkswaterstaat staat. Dat staat!

Reactie: (Qwartje)
2-11-2011, 07:49
@J. Nijdam Waar u @Wally Ooms met betrekking tot de Hop-optie van slechte smaak beticht, @heer Nijdam, grijp ik even terug op een korte discussie zoals die zich hier ’n paar weken geleden ontrolde. Per 18-10-2011 22:18:13 tikte u: ‘Inpolderen? Zodat er allemaal bobo’s kunnen gaan wonen in dure woningen/appartementen? NEE!!!’ Waarop @Qwartje sprak (23:30:14): ‘Wacht even, @heer Nijdam, wacht even. U bent duidelijk onbekend met de ontstaans-discussie van dit inpolderingsplan. Dat is op te lossen. Klik daartoe hier links in de bovenbalk de button ‘Columns’ aan, en scroll naar de vier verhandelingen over de Hoppolder. Middels ruim 180 comments zeggen heel veel mensen daar het hunne over. Daarna kunt u altijd nog met kwalificaties als ‘knettergek’ en ‘achterlijk’ op de proppen komen. Maar dan verneem ik ook graag uw argumenten daarvoor.’ Vervolgens reageerde u daar om 23:49:02 op met: ‘Ik zal het gaan lezen Qwartje, maar mijn eerste gevoel hierbij is: (…) Maar ik zal het gaan lezen, maar ik kan nu al zeggen: nee blijft nee.’ @Horinees merkt om 00:00:10 op: ‘Maar ik zal het gaan lezen, maar ik kan nu al zeggen: nee blijft nee. (J.Nijdam 23:49:02) Tot zover het pleidooi voor een ’’open mind’’. Dit riekt eerder naar een starre vooringenomenheid. Jammer. Hebt u ooit overwogen om de ’’politiek’’ in te gaan?’ @Lex mengt zich er even om 00:00:29 tussen, roepende: ‘De banale suggestie om de culturele en geschiedkundige parel Het Hoornse Hop in te dammen om plaats te maken voor iets ordinairs als een parkeerplek voor je auto of een strandje getuigt niet alleen van slechte smaak, het getuigt van geestelijke armoe.’ U sluit om 00:15:03 af met: ‘Getuigt van een slechte smaak en geestelijke armoede. Ik kon het inderdaad niet beter zeggen dan dit Lex. Ik ben het zo met je eens. En nee Horinees, ik ga het niet lezen, dat was onzin, net als die inpoldering.’ Ergo: in krap vijf kwartier zegt u toe een uitgeschreven plan te zullen gaan lezen, neemt die toezegging vervolgens weer terug, en wrijft een van de voorstellers van dat plan ongezien ‘een slechte smaak en geestelijke armoede’ aan. Tja. Zo bezien bent u in staat om te stellen dat - ik noem maar wat - E = mc² de grootst mogelijke kul is. Daar hoeft u Einsteins relativiteitstheorie niet eens voor te lezen. Dat zou maar tot geestelijke weelde leiden.

Reactie: (J.Nijdam)
2-11-2011, 00:35
Zoals iemand al zei, dat laatste Wally getuigt van een slechte smaak.

Reactie: (Qwartje)
2-11-2011, 00:30
Goede betogen van @Wally Ooms en @Sebas. Mensen die nog steeds ‘in the box’ blijven zitten wordt aanbevolen om daar eens uit te breken. Dat màg namelijk. Als verklaard voorstander-van-het-eerste-uur waar het de Hoppolder betreft, zal ik daar nu niet ten overvloede wervend tegenaan gaan leunen. Sterker: wie deze oplossings-variant voor heel veel knelpunten zou willen perforeren met gaten-van-onhaalbaarheid: welkom.

Reactie: (Sebas)
1-11-2011, 22:54
In de oorspronkelijke plannen voor "de Poort van Hoorn", zoals in 2007 (vóór de Kredietcrisis) bedacht door de Taskforce Ruimtewinst is alleen sprake van de auto tunnel. De twee fietstunnels zijn in 2010 aan de plannen toegevoegd. Dit werd waarschijnlijk gedaan omdat in 2010 definitief duidelijk werd dat een goede onderdoorgang of bovengrondse oversteek, die ook voor fietsers toegankelijk zou zijn (zoals de hierboven geschetste Skyway) niet mogelijk is door gebrek aan medewerking van ProRail en NS Vastgoed. In 2007 was de omvang van de kantorencrisis voor de oplettende bestuurder of wetenschapper al duidelijk. Desondanks koos de provinciale "denktank" van de Ruimtewinst voor financiering van de nodige investeringen uit verkoop en verhuur van extra vierkante meter kantoorruimte. Nu de Krediet- en bankencrisis van 2008 is geweest, en nu we een Eurocrisis hebben, meer dan duidelijk is dat in Nederland een gigantische Kantorencrisis is. Het aanbod van nog te verhuren kantoorruimte is in de eerste zes maanden van 2011 met iets meer dan vier procent gestegen tot een recordhoogte van 7,03 miljoen vierkante meter. Door de toename van het aanbod stond halverwege het jaar 14,4 procent van de kantorenvoorraad in ons land te huur. Als een bedrijf nieuwe kantoorruimte zoekt, zoekt men kleinschaliger ruimte. Zo gauw een huurcontract afloopt kiest de gebruiker voor minder vierkante meters. 25 vierkante meter per werknemer is achterhaald. De werknemer werkt thuis, op een flexplek of is onderweg. Ontwikkelaars en beleggers krijgen nauwelijks nog projecten van de grond en maken (zwaar) verlies. Gemeenten verliezen op hun grondexploitatie en zien kantoorgebieden verloederen. Het wordt ook in Hoorn tijd dat men zich realiseert dat de kantoren niet meer tot in de hemel reiken. De tijd van "bouwen om het bouwen" en "projectontwikkeling om het ontwikkelen" is voorbij. Men moet Out of the Box durven denken en gaan voor alternatieven. En er zijn genoeg inwoners van Hoorn die willen mee denken met alternatieve plannen: een Skyway, een Hoppolder, het CPO bouwen echt ruimte geven (en niet op een postzegel zoals het stukje grond van het Tuibrugbos), investeren in een rijke combinatie van cultuur en horeca in de binnenstad (zonder daarbij kritische horecaondernemers te pesten met dreiging tot sluiting), etcetera... De stad Hoorn (en de dorpen Westerblokker en Zwaag) verdient zoveel meer dan alleen de oude bestuurlijke dogma's.

Reactie: (Wally Ooms)
1-11-2011, 21:26
Het rommelt flink rond het centrum van Hoorn. Aan de spoorlijnkant is men zoekende naar een oplossing om de verkeersstroom in goede banen te leiden en aan waterkant wordt gevreesd voor totale dichtslibbing van het Hoornse Hop, onder andere vanwege werkzaamheden van Rijkswaterstraat. De skyway, het plan van Hans Stuijfbergen, is zonder meer een onderzoek waard. Alles is in deze financieel uiterst precaire tijd beter dan te blijven volharden in een miljoenenverslindende tunnel, die ook nog eens niet de verkeersstroom oplost, maar slechts verplaatst. Het zoeken naar een oplossing kan naar mijn bescheiden mening worden gevonden aan de waterkant. In verschillende columns op deze site is al uiteengezet, dat door het aanleggen van een dijk tussen de Galgenbocht bij de Grote Waal aan de ene kant en de punt van het Visserseiland aan de andere kant er een polder wordt verkregen ter grootte van circa zestig hectare. Dit gebied kan niet alleen benut worden voor huisvesting van kantoren, uitgaanscentra, woningen, parkeergelegenheid, verplaatste Manifesto, bioscoop en noem maar op, maar ook, en zeker minstens zo belangrijk, als mogelijkheid ter regulering van het stadsverkeer. Vanuit de huidige binnenstad en vanuit het Havenkwartier kan een snelle verbinding worden gerealiseerd naar de Provinciale weg, waardoor deze verkeerstroom niet langer over het overbelaste Keern zal hoeven te rijden. De veel geuite vrees dat Hoorn het na realisatie van dit plan voortaan zal moeten doen zonder z’n bekende skyline bezien vanaf de dijk is voor het grootste deel onterecht. Hoorn behoudt wel degelijk z’n Hoornse Hop, doch de waterlijn is met enkele honderden meters verplaatst. Meer niet. Maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug. Een dergelijk plan verdient een nader onderzoek naar wenselijkheid en haalbaarheid. De wenselijkheid is wat mij betreft een uitgemaakte zaak en de haalbaarheid hangt af van de geldstroom die men kan verkrijgen door gedeeltelijke grondverkoop. Bij een grondprijs van 200 euro per m2 incasseert men een bedrag van 60 miljoen euro indien men slechts de helft van de totale oppervlakte in de vrije verkoop zet en dat is precies het bedrag wat de aanleg van deze polder inclusief schadeclaims zou moeten kosten. Rijkswaterstraat is op dit moment druk doende met het plaatsen van schermen op het IJsselmeer, waardoor gevreesd wordt dat het Hoornse Hop zal dichtslibben. In een goed gesprek met medewerkers van deze rijksdienst kan een afvaardiging van de gemeente Hoorn duidelijk maken, dat Hoorn schoon en open water wil behouden voor velerlei doeleinden en dat de pruthoek waar het dichtslibben dramatische vormen zal gaan aannemen, kan worden gebruikt als polder, waardoor de kustlijn ook weer een gelijkmatiger patroon zal verkrijgen. Skyway, tunnel of polder. De laatste oplossing heeft wat mij betreft verre de voorkeur.

Reactie: (Jeroen)
1-11-2011, 16:19
@Robert Vinkenborg In het kader van het social media debat op 1 december wil ik je graag wijzen op de volgende vergelijking. De website poortvanhoorn.nl is een 'dichte' site: het levert informatie, maar kent geen reactiefunctie. De website hierzijnwij.nu is een 'open' site. Hier kunnen burgers met vragen terecht en die worden ook beantwoord, door ene Susanne van de Dienst Noord/Zuidlijn. Men zit er bovenop om de kritische burger te informeren. Ik denk dat dit een prachtig voorbeeld is van social media tussen overheid en burgers, en bovenal, het goede voorbeeld. Als straks de graafmachines voor de Poort van Hoorn aan de slag gaan, zal de Hoornse bevolking ook behoefte hebben aan zulke communicatie.

Reactie: (Hans Stuijfbergen)
31-10-2011, 20:30
Nog even een reactie op de 'feiten' die de gemeente brengt. Wethouder Louwman noemde tijdens een lezing in april 2011 voor Vereniging Oud-Hoorn een aantal voordelen van de nieuwe toegangsweg met tunnel onder het spoor. Mijn reacties staan er onder. Louwman: De toegangsweg zal zorgen voor: 1-een verbeterde toegang van de binnenstad, omdat de wachtrijen voor de spoorwegovergang tot het verleden behoren. 2-veiliger situatie: de wachtrijen veroorzaken steeds vaker gevaarlijke situaties op provincialeweg en A7, maar ook op de kruising Veemarkt/De Weel met Keern/Hoge Vest. 3-versterking centrumfunctie: De capaciteit van transferium wordt vergroot en toegankelijkheid verbeterd. Dit zal de aantrekkingskracht op consumenten uit de regio verhogen. De groei die dit tot gevolg heeft biedt de mogelijkheid het stationsgebied te ontwikkelen. 4-versterking OV-knooppunt: bussen hoeven niet meer te wachten voor spoor, minder kans op storingen treinverkeer. Dit wordt belangrijker naarmate NS toegaat naar spoorboekloos rijden. 5-fietsers krijgen vrijbaan de binnenstad in en uit. Op deze uitspraken van de wethouder valt wel iets af te dingen: 1-Klopt op zich voor situatie bij spoorwegovergang Keern. Alleen waar staat de auto vervolgens stil? Bij de kruising met de Weel of iets verderop? En de stad uit misschien bij de Turborotonde? 2-Gevaarlijke situaties? Waar zijn de harde cijfers met ongelukken die veroorzaakt zijn door wachtrijen voor spoor? Wie kent er een verkeersongeval dat recent hierdoor is veroorzaakt? 3-Bewijs maar dat het een versterking van de centrumfunctie is? Hoezo wordt capaciteit Transferium door tunnel vergroot en beter toegankelijk? Waarom zouden Westfriezen dankzij tunnel wel massaal binnenstad van Hoorn bezoeken? Cijfers graag! 4-Busstation moet volgens jullie eigen plannen naar Noordzijde! Wat hebben NS-storingen te maken met tunnel? 5-Vrijbaan? Met een Skyway met apart fietspad wel!

Reactie: (gerard)
31-10-2011, 18:59
Goed idee. Die Skyway kan prima langs het Horizon College, dan hebben die scholieren ook gelijk een goede verbinding met het station. Bouw verder een parkeerdek op de Van Aalstweg waar nu al veel bezoekers van de binnenstad en het station parkeren. Dat is veel goedkoper dan de Carbassiustunnel. Die kan in de koelkast tot de overheid weer geld heeft, en Hoorn moet deze tunnel zeker niet 100% zelf gaan betalen. Het is nog niet te laat om deze Skyway in het nieuwe bestemmingsplan voor de Van Aalstweg in te passen. Gemeenteraad: wees visionair.

Reactie: (Robert Vinkenborg)
31-10-2011, 15:54
Dank @DerekdeFox. Ik stuit op iets opmerkelijks. De OZB-waarde bepaalt voor huizenbezitters de hoogte van het eigenwoningenforfait. Hoe duurder een woning, hoe minder belastingaftrek (dus hogere maandlasten). Toen de huizenprijzen stegen, ging de OZB-waarde omhoog. Nu de prijzen dalen, wordt de OZB-waarde niet lager. Of is dat alleen in mijn omgeving zo? Ik ben benieuwd naar de ervaring van de HG-lezers.

Reactie: (Matthijs)
31-10-2011, 15:28
Als de redactie mij het posten van een link wil vergeven: er is op de nieuwe D66 Hoorn Facebook-pagina ook een discussie tussen voor- en tegenstanders van de tunnel gaande. http://www.facebook.com/d66hoorn

Reactie: (J.Nijdam)
31-10-2011, 14:28
Ik wil daaraan niet meebetalen.

Reactie: (Robert Vinkenborg)
31-10-2011, 10:41
“De website Poort van Hoorn is er om u te informeren over de plannen in en rond het stationgebied en omgeving,” zo is op deze website lezen. Mag bij alle juichende informatie dan ook een gedetailleerde begroting met kostenoverzicht per onderdeel, zodat de inwoners van Hoorn daar ook kennis van kunnen nemen? Zij moeten het namelijk betalen. Het is 2011.

Reactie: (Derek the Fox)
31-10-2011, 10:23
@Robert Vinkenborg; OZB opbrengst Onderstaande tekst staat in de werkversie van de begroting: Ontwikkeling belastingtarieven. Zoals eerder is vermeld, is het uitgangspunt de tarieven van de algemene belastingen slechts toenemen met de trendmatige stijging. Met betrekking tot de leges en retributie geldt dat deze kostendekkend moeten zijn. Hierbij wordt opgemerkt dat de hoogte van de OZB-tarieven afhankelijk is van de totale som aan waarden van de onroerende zaken (het areaal). De gemeente waardeert jaarlijks alle onroerende zaken binnen haar gemeentegrenzen. Wanneer na de herwaardering blijkt dat de gemiddelde waarde in het economische verkeer (WOZ-waarde) stijgt, wordt in eerste instantie de tarieven van de OZB neerwaarts bijgesteld. Hierdoor blijft de aanslag OZB na de herwaardering in eerste instantie gelijk ten opzichte van het voorgaande jaar. Vervolgens wordt de trendmatige tariefstijging toegepast. Dat houdt volgens mij in dat bij een daling van de waarde van het "areaal" het OZB tarief wordt bijgesteld naar boven om te compenseren voor het opbrengstverlies. uit de getallen valt op te maken dat het OZB tarief 3,3 % gaat stijgen; dit is dus meer dan de trendmatige stijging van 2%!

Reactie: (Jeroen)
31-10-2011, 04:39
@Pels Het gaat niet om één tunnel, maar om drie verschillende tunnels. Op de website PoortvanHoorn.nl staat namelijk het volgende: "De Carbasiusweg is bedoeld voor auto’s, motoren en vrachtwagens. Door de aanleg van de nieuwe weg is het mogelijk het Keern-zuid af te sluiten voor doorgaand autoverkeer. De woningen en bedrijven langs het Keern-zuid zijn dan bereikbaar via de Van Dedemstraat. Het Keern-zuid wordt in de toekomst een fietspad voor fietsers en bromfietsers. Er komen een fietstunnel onder de Provincialeweg door en een fietstunnel onder het spoor door. Deze route is ook geschikt voor wandelaars." Op de website worden (voor zover ik heb gezocht) geen bedragen genoemd. Wel is de site propaganda van communistische proporties voor het project. Ondanks dat het misschien populistisch is om bedragen tot 32 miljoen te blijven roepen in allerlei reacties en commentaren, denk ik niet dat het een fabeltje is als de kosten van alle drie de tunnels bij elkaar worden opgeteld. Eerder had men het overigens over 18 miljoen voor de autotunnel. Zie hier de wording van de Hoornse Noord-Zuidlijn voor fietsverkeer. Veel grote infrastructuur-projecten krijgen groen licht als de kosten maar laag lijken te zijn. Voorbeelden zijn er landelijk te over, en het is toch maar prachtig als je op je cv kan schrijven dat je de Betuwelijn/HSL-Zuid/Poort van Hoorn hebt mede mogelijk gemaakt. Ik ben tegenstander van dit plan, maar het is moeilijk om met een goed alternatief te komen. Je wilt dat de fietsers veilig de Provinciale Weg kunnen oversteken en dat het verkeersprobleem bij de spoorwegovergang op het Keern wordt opgelost. Tunnels liggen voor de hand, maar het zijn de gevolgen en de kosten die het bestuderen van alternatieven meer dan de moeite waard maken. Een Skyway is zo'n alternatief. Natuurlijk, er moet wat meer body aan het idee worden gegeven, maar het is de moeite van een studie waard. Bovendien kan er volgende maand al met de aanleg worden begonnen. Als er een wil is, is er een Skyway.

Reactie: (Hans Stuijfbergen)
30-10-2011, 23:18
Binnenlands Bestuur, het vakblad voor oa raadsleden, wethouders en ambtenaren, meldt deze week: "We hebben meer dan genoeg kantoorruimte gebouwd voor de komende 50 jaar." En: "Nog steeds vergeten sommige gemeenten hun onroerendgoed af te waarderen tot een fractie van de geprognotiseerde verkoopcijfers." Poort van Hoorn-plannen moeten echt drastisch aangepast worden!

Reactie: (André)
30-10-2011, 21:55
@plies. Inderdaad, je zit dan in een andere gemeente. Die heeft weinig boodschap aan het resultaat van het geklooi van gemeente Hoorn. De inpoldering van Het Hop als parkeeroplossing is net zoiets als het dempen van de grachten in Amsterdam als uitkomst voor het het Amsterdamse parkeerprobleem. Kolder inderdaad.

Reactie: (Pels)
30-10-2011, 21:43
Zou iemand mij een plezier willen doen en de exacte geraamde kosten van de geplande tunnelBAK willen publiceren? Dit om ongenuanceerd geneuzel over een fictieve 30 miljoen kostende tunnel voor eens en altijd de populistische mond te snoeren. En NN, ik denk dat de structuurvisie groot Hoorn van toen nu niets te maken heeft met de huidige pvda fractie.

Reactie: (plies)
30-10-2011, 21:29
Het spoor met station achter Mc Donald langs is zeker een domme suggestie van mij ? Kijk wat een ruimte er vrij komt voor parkeren en toegang naar de binnenstad.

Reactie: (nomen nescio)
30-10-2011, 21:23
Ik kwam hier in 1980 wonen. Toen was er al sprake van een tunnel onder het spoor bij het Keern, maar...zo luidden toen de opmerkingen: Het BP-station wil niet weg, de Ford-dealer wil niet weg, de bewoners/bedrijfseigenaren van de enkele panden willen zich niet laten onteigenen! Dus heeft Hoorn de boel maar al die jaren (bewust?) laten versloffen, denk ik zo en nu, nu we weer eens eens een kredietcrisis hebben, moet die tunnel er maar wél komen? Hoorn had toen(40 jaar terug)moeten doorzetten. Nu is eigenlijk te laat. BP en de Forddealer zijn er nog steeds, net als dat rijtje huizen. Zou Hoorn e.e.a.moeten onteigenen voor deze voorziening van algemeen nut, is ze vermoedelijk nog meer euro's kwijt dan toen aan guldens. De Poort van Hoorn is een leuk bedenksel, maar komt nu te laat. Voor ik het vergeet: een beroep op het archief c.a. van @Qwartje s.v.p.: PvdA-wethouder Wiese (naar wie in Kersenboogerd dat park genoemd is), was toch de bedenker van een soort rondweg rondom Hoorn, incl. een tunnel als nu de Poort van Hoorn? Zo ja, zit de PvdA met een groot probleem denk ik zo.

Reactie: (Lex)
30-10-2011, 20:48
De oplossing voor het parkeerprobleem heeft de gemeente jaren geleden laten liggen door het huidige P&R terrein niet af te graven aldaar een lel van een (deels) ondergrondse parkeergarage te realiseren. Je zit vanaf daar zo op de provinciale weg, bent snel in de binnenstad en het ziekenhuis. En met een goede doorsteek ook vlot bij de "Hof van Hoorn". Oer- en oerstom om te kiezen voor een 'ophoging' om de vervuilde grond af te dekken. Een totaal gebrek aan inzicht noem ik dat. Nu zit men te hannesen met allerlei dure en vreselijk onhandige varianten en passeren absurde suggesties als 'inpoldering van het Hop' wederom de revue. In Brugge, waar toch erg veel toeristen komen, heeft met wel gekozen voor ondergrondse parkeergarages hetgeen prima werkt. De schoonheid van de stad blijft in takt en met een goede toegang ben je zo 'in en uit'. Brugge is niet zo idioot geweest om b.v. Het Minnewater te dempen om parkeerplekken te creëren. Sterker, mensen komen nu juist op dit water af.

Reactie: (J.Nijdam)
30-10-2011, 19:12
Robert, die is al veel langer dan 5 jaar geleden voorspeld. En ik zie het al jaren gebeuren, crisis zeggen ze. Zoveel mensen leefden al veel langer in crisis. En je hebt helemaal gelijk: geen prestigeprojecten nu en volgens mij straks ook niet, het zal heus niet meer beter worden, ik geloof daar niet in.

Reactie: (J.Nijdam)
30-10-2011, 18:55
Guest, wat een leuk en goed idee van dat pendel treintje voor nu dan. Alle andere ideeen over inpolderen, tunnels ben ik niet voor. Gedoe ook allemaal, zal niet lang meer duren en dat hebben wij allen vleugels aan onze voertuigen. Lijkt mij wel wat, bijv. scooters die kunnen vliegen en kleine autootjes. Gaan we nu heel veel geld stoppen in nog meer wegen, tunnels enz. En ik denk toch dat da niet voor een hele lange duur zal zijn.

Reactie: (Robert Vinkenborg)
30-10-2011, 18:47
Het is onvoorstelbaar dat dit nog onderwerp van discussie is. Alsof er niks aan de hand is. Natuurlijk mag die tunnel er (nu) niet komen. Dat had dit college meteen na aantreden moeten besluiten. Hoorn dekt nu ook al de verliezen voor het Oostereiland. Dertig jaar lang moeten de Hoornse burgers 75.000 euro per jaar opbrengen om de verliezen te dekken. “We wisten dat we een avontuur aangingen,” zegt wethouder Tonnaer. Dat was toen. Maar hoeveel ongewisse avonturen met enorme risico’s denkt Hoorn zich nog te kunnen permitteren? Realiseert dit college zich eigenlijk wel wat voor cumulatie er aan (gemeentelijke) lasten voor burgers en bedrijven aan zit te komen? Dringt het tot het stadhuis door dat de wereld in vier jaar tijd ingrijpend en voorgoed is veranderd? Toen de Poort van Hoorn werd bedacht, wisten we niet dat we in de grootste economische depressie in 80 jaar terecht zouden komen, dat banken kunnen omvallen, dat Zuid-Europa half failliet is (en dat betalen wij) en de onze heilige Euro op losse schroeven zou komen te staan. 15 jaar krimp? Positieve scenario’s voorspellen een eerste economisch herstel in 2015, anderen waarschuwen voor krimpperiode die wel 15 jaar kan duren. Ik hoop dat het allemaal niet waar is. Feit is dat we economisch in een even uitzonderlijk als somber scenario terecht zijn gekomen. En dat op het moment dat ook de zevenmiljardste wereldburger zijn of haar aandeel opeist van de schaarste op deze planeet. Wie mij dit vijf jaar geleden had voorspeld, had ik voor gek verklaard. Niemand kan garanderen dat Hoorn niet nog veel meer moet gaan bezuinigen dan de nu al zeer forse opgave van 18 miljoen per jaar. Ervaring met grootschalige projecten leert dat die begrootte 32 miljoen in werkelijkheid wel een s het dubbele kan worden. Dat is een onverantwoord risico in deze onzekere tijd. Geen geld voor Cinema Oostereiland of Museum 20e eeuw? Met alle Kabinet-voornemens staan we binnen twee jaar voor nog pijnlijkere keuzes: geen subsidie meer naar musea, het filmhuis, de schouwburg, de lokale omroep, het jongerenwerk, minder geld naar de openbare ruimte of het definitief achter de geraniums opbergen van mensen met een arbeidshandicap? Wie denkt dat dit soort keuzes niet gemaakt hoeven te worden, verblijft op een andere planeet. Dit college moet uitstralen dat het even niet ‘business-as-usual’ is. De huidige coalitie had meteen het goede voorbeeld moeten geven en terug moeten gaan naar vier wethouders, of desnoods vijf van 80%. Dat dit niet is gebeurd, steekt veel ondernemers. En, burgemeester, een auto met chauffeur is echt zo 1998. College en raad kunnen niet doof en blind blijven voor het feit dat de wereld er totaal anders uit ziet dan in 2008 (toen minister Bos ons op Prinjesdag nog een groei van 2,5% beloofde; hoe anders liep dat!) In de Hoornse binnenstad zien we tekenen van economisch verval. Kijk naar het drama voor de musical De Producers, kijk naar de leegstand op de bedrijventerreinen, het gat van Hansen, het Oostereiland, het gat op de Oostergouw, het opschorten van de plannen aan de Holenweg, de aarzeling van de bioscoopexploitanten, het groeiende verlies aan werkgelegenheid in de regio (vraag maar aan Op/maat) en zie het woud aan borden bij Te Koop-staande woningen (en het verdriet achter de gordijnen.) De Poort van Hoorn is totaal achterhaald. Het is geweldig als de stad investeert, maar doe het beter en slimmer. Maar maak eerst even pas de plaats om te wennen aan de totaal nieuwe werkelijkheid. Hoe moet die 32 miljoen worden betaald nu we er ook vanuit mogen gaan dat door de daling van de huizenprijzen Hoorn op enig moment ook de OZK-belasting zal moeten verlagen en er minder binnen komt? Maak van de tunnel niet het zoveelste prestigeproject. Nu even niet. Ik wil niet ook deze onbetaalde rekening doorgeven aan mijn kinderen. Twitter: RoxyRobert

Reactie: (Qwartje)
30-10-2011, 18:19
@Hans Stuijfbergen 180 jaar geleden, op 5 februari 1831, riep luitenant Jan van Speijk het al: “Dan liever de lucht in!” Mooi plan, @heer Stuijfbergen. Evenwel: met uw welnemen betwijfel ik of de uiterst bescheiden ‘skyline’ van Hoorn voldoende hechtpunten biedt aan zoiets als een skyway. Maar ik besef dat de toekomst de verbeelding soms sneller inhaalt dan het heden voor mogelijk houdt. En elk alternatief voor dat heilloze en giga-dure tunnelplan is welkom en het bespreken waard. Voorop gesteld: persoonlijk ben en blijf ik warm voorstander van inpoldering van het gedeelte Hoornse Hop achter de lijn Galgenbocht-Visserseiland. Een investering die de gemeenschap uiteindelijk niets kost, en waarvan de (ontsluitings-)voordelen hier al middels meer columns worden uiteengezet (button Columns). De opmerkingen die @Guest hier achterliet (16:53:14) zijn behartigenswaardig. Zijn of haar idee zou kunnen worden gelinkt aan een Amsterdams initiatief, terug te vinden onder www.car2go.nl. Per 24 november aanstaande zijn er in die stad 300 elektrisch aangedreven Smarts als gratis te parkeren deelauto’s beschikbaar. Kosten: 29 cent per daadwerkelijk gereden minuut. Sleutel: pinpas met code. Als tierelieren lopende praktijkvoorbeelden in Hamburg, Ulm, Lyon, Vancouver, San Diego en Austin. Overigens had wijlen de Hoornse reklameman Erik Eckhardt ruim twintig jaar geleden een soortgelijk plan al uitgewerkt. Hoe het zij: auto’s buiten het centrum, Smartjes er in. Voor voetgangers zouden Segway-paden kunnen worden aangelegd. En die hele reutemeteut vanaf de Hoppolder, sprak hij doordrammerig. En vanaf de te dempen gronden van het nooit meer te realiseren Marina Kaap Hoorn-project. Met dat plan heeft De Peyler Vastgoed (Ooms) zich schele ogen zitten staren naar de high heels van de spoorloos verdwenen ‘projectontwikkelaarster’Patricia Ruizendaal. Een skyway tussen station en Westfriesgasthuis plus Plaza-gebied laat ik onverlet. En de busstations graag aan gene zijde van de spoorlijn.

Reactie: (Erik Baas)
30-10-2011, 17:24
Goed idee, moet wel beter uitgewerkt worden voordat het als alternatief gepresenteerd kan worden. En helaas betwijfel ik of zo'n Skyway echt de geplande tunnel overbodig kan maken...

Reactie: (Lydia)
30-10-2011, 17:01
Nou dat is een goed en leuk idee. Dat is beter dan een tunnel en geeft misschien minder overlast voor het verkeer wat anders moet omrijden bij de aanleg van een tunnel.

Reactie: (redactie)
30-10-2011, 16:58
@Horinees, LIKE button voor Facebook staat rechtsonder op elke pagina. (Was SHARE, nu weer LIKE.) Overigens kunnen alle berichten op HoornGids via alle sociale media doorgestuurd worden. Klik op PLUS-symbool rechtsboven elk bericht. Doormailen kan met Envelop-symbooltje.

Reactie: (Guest)
30-10-2011, 16:53
Ik ben nu bijna 25... al 15 jaar geleden maakten we ons kwaad over de voetgangersbrug bij het station. Totaal onvriendelijk voor rolstoelgangers en fietsers, maar dat terzijde. Waarom niet gewoon een groot parkeer terrein bij de mac donalds en een pendel treintje naar het station? Ik snap werkelijk niet dat dit al ruim 15 jaar moet duren terwijl de oplossing zo simpel en zo goedkoop is... Brug vervagen met een lift bussen naar de andere kant. Hebben we eindelijk ons mooie stationsplein terug. Ik zie alleen maar voordelen...

Reactie: (horinees)
30-10-2011, 16:42
Waar oh waar is de LIKE Button?

Reactie: (Jack van es)
30-10-2011, 16:05
Van harte mee eens. Een goed plan in de verkeerde tijd uitvoeren is echt eeuwig zonde..