Wethouder Louwman neemt geen dom besluit

11-11-2011 “Wat de tunnel kost, weet ik ook niet”

HOORN - 32 miljoen? 45 miljoen? 96 miljoen? Wat kost die tunnel ons nou precies? Wethouder Ronald Louwman begrijpt de verwarring: “Het is erg ingewikkeld.”  De plannen zijn nog lang niet klaar: “We hebben het over ramingen.” Robert Vinkenborg interviewde de projectwethouder van de Poort van Hoorn: “We nemen geen dom besluit.” De hoofdvraag - wat kost die tunnel? - beantwoordt de wethouder met wat die volgens hem oplevert.
 
U heeft de behoefte om wat uit te leggen?
 
“Ja, ik lees dingen die niet kloppen. We zijn absoluut niet blind en doof voor wat er in de samenleving gebeurt. We nemen geen dom besluit.”
 
Het Noordhollands Dagblad schreef dat de tunnel ons 60 jaar lang 1,6 miljoen per jaar gaat kosten, opgeteld 96 miljoen.
 
“Dit klopt niet. Wij zijn nog bezig met een structuurvisie. Er is niks definitief. Maar als we zover zijn, moet je daar ook geld voor beschikbaar hebben. Dat geld reserveren we alvast in de meerjarenbegroting: de investeringkosten en de rente drukken beide op de begroting. Overigens zijn de meeste onderdelen van de tunnel in veel minder dan 60 jaar afgeschreven. Het klopt niet dat we er 60 jaar lang 1,6 miljoen per jaar aan kwijt zijn. Dat jaarbedrag wordt langzamerhand steeds minder, ook door de inflatie. Hoewel ik weet dat zelfs dat nu geen vanzelfsprekendheid is.”
 
Een boekhoudkundig verhaal. Wat kost die tunnel?
 
“Er zullen nog allerlei berekeningen moeten worden gemaakt. Als investering gaan we voorlopig uit van een raming van 32 miljoen. Als het plan wordt uitgebreid met aparte fietstunnels, die we graag tegelijkertijd willen realiseren, dan kan het ook 45 miljoen worden. En daar komt de rente bij. Stel dat je een huis koopt van ton, dan betaal over de hele looptijd misschien wel 2 ton aan rente. Zo zit dat hier ook. Dus ja: het kost de burger de investering plus rente. Hoeveel dat is? Dat kan ik niet beantwoorden, dat is afhankelijk van zoveel factoren.”
 
Dus u weet niet hoeveel die tunnel gaat kosten?
 
“Nee, maar die helderheid gaat er later echt komen. We maken een plan binnen de kaders die de vorige raad ons heeft meegegeven. Daar is ook het tracé van de tunnel in vastgelegd. Wat we nu doen, is er in de begroting vast rekening mee houden.”
 
Die raming van 32 miljoen is alleen voor de tunnel?
 
“Ja. Uiteraard met de wegen eromheen. Maar laat ik blijven benadrukken dat we het hebben over ramingen. ”
 
Voor de verkiezingen is ons voorgespiegeld dat het, dankzij miljoenensubsidies, veel minder zou kosten.
 
“Toen werd gedacht dat er 8 miljoen binnen was. Helaas is er geen enkele subsidie concreet en dat is een tegenvaller. We proberen nog steeds deel van de kosten via subsidies van het Rijk en provincie terug te krijgen.”
 
Is de gemeente langlopende verplichtingen aangegaan, vooruitlopend op de mogelijke komst van de tunnel?
 
“Nee, afgezien van kleine dingetjes langs het tracé zoals de vorige raad dat unaniem heeft vastgelegd. We zoeken naar een nette oplossing voor de begraafplaats. De gemeente is geen langlopende verplichtingen aangegaan.”
 
Er is een ernstige economische crisis, er moet worden bezuinigd. Past het nu nog om dergelijk uitgaven te doen?
 
“Ook zaken als de leegstand in de binnenstad worden binnen de klankbordgroep besproken. Hoorn zit tegen zijn grenzen aan, maar we hebben nog wel een stationsgebied waar relatief veel ruimte is voor heel veel stedelijke functies. Ruimte waar de komende 20, 25 jaar waar nog ontwikkelingen kunnen plaatsvinden. Wij zoeken geen blauwdruk, maar willen een gebied creëren waar ondernemers en projectontwikkelaars ruimte krijgen.”
 
Waarom is wat u betreft die tunnel nodig?
 
“Er zijn continu opstoppingen voor het spoor. De files dreigen te groeien tot aan de A7 aan toe. Voor het openbaar vervoer geldt het streven naar zoveel mogelijk ongelijkvloersheid. Rond het benzinestation is veel verkeersonveiligheid. Een goede ontsluiting van de binnenstad is heel belangrijk. Het gaat niet om meer auto’s de binnenstad in, maar puur om een goede bereikbaarheid. Ook fietsers krijgen meer ruimte. Maar we zijn aan het onderzoeken: niemand hoeft bang te zijn dat we een dom besluit nemen. Je moet ook in de stad durven investeren en dat levert veel op.”
 
De omstandigheden zijn veranderd, het kost meer dan de vorige raad voorzag, er is veel onduidelijkheid en er komen nog zeer forse bezuinigingen aan. Zou het een goed idee zijn om wat meer tijd te nemen en het concrete plan in 2014 aan de kiezer voor te leggen?
 
“Het proces waar we nu inzitten is te ingewikkeld om die vraag te beantwoorden. Ik kan er nu geen antwoord op geven, maar u mag die vraag best stellen.”
 
*
De verdere procedure:
 
- klankbordgroep praat mee over concrete verwachtingen en wensen voor de Poort van Hoorn;
- na de zomer van 2012 legt B&W structuurvisie Poort van Hoorn aan de gemeenteraad voor;
- in 2013 volgt de kredietaanvraag voor de aanleg van de toegangsweg van de Poort van Hoorn, na goedkeuring kan met de realisatie worden begonnen. De gemeenteraad heeft dus het laatste woord.
 

Reacties
Reactie: (Sebas)
16-11-2011, 00:56
Gelukkig hebben we in Hoorn 1000 ton zout om alle uitspraken van politici over tunnels en hun visie daarom mee te nemen... ;-) Overigens is er nu € 40.000,00 bezuinigd op de Wijkkranten, dat kan nu in de pot "reserve voor tunnel" Gemeenteraad Hoorn (via twitter): In stemming amendement "Wijkkranten behouden". Tegen: coalitiepartijen, voor: oppositie. Verworpen #raadh En @Hans: ik rijd wèl auto, met Greenwheels. Ook door steden, en meestal om historische stadscentra heen. Als deze Middeleeuws zijn gebleven bijvoorbeeld, en autovrij of autoluw gemaakt (Amersfoort, Deventer, Delft). In Parijs en Barcelona hebben ze de Middeleeuwse wijken gesloopt en brede boulevards aangelegd in de 19e eeuw (ook om revolutionaire opstandelingen beter te kunnen bestrijden). Brussel kent ook een deels autovrije binnenstad, en o.a. de Koninklijke Passage (19e eeuws winkelcentrum), waar ook géén auto's doorheen komen. Kortom, ik kijk juist wel verder dan onze middeleeuwse Roode Steen.

Reactie: (J.Nijdam)
14-11-2011, 10:48
Zonde van je tijd om er weer een jaar over na te denken. We kunnen het zelf ook voor een groot deel oplossen door gewoon vaker de fiets te pakken. Mensen zijn lui geworden. Kinderen die van hot naar her worden gereden door hun ouders in auto's, terwijl die afstanden per fiets goed te doen zijn. Ik fietste altijd als jong kind, ik werd nooit gebracht en gehaald en mijn moeder had een auto. Ik heb helemaal geen zin om Hoorn naar de klote te laten gaan voor die koekblikken.Ik heb er zelf ook 1 maar niet om mee naar de stad te rijden en de auto daar neer te kwakken. Als die parkeertarieven flink omhoog gaan heb ik er in ieder geen pijn van, ik neem toch de auto niet naar de stad. Al is het 2 euro per uur, zonde van mijn 2 euro terwijl ik lekker kan gaan fietsen, want fietsen of lopen is gewoon erg fijn.En demensen die in de binnenstad wonen,dat is begrijpelijk,die moeten wel vanaf hun huis met de auto.

Reactie: (Evert Meilink)
13-11-2011, 22:26
Beste Bob, ik ben ooit zo onnozel geweest om met de auto naar het centrum van Amsterdam te rijden. Dit doe ik niet snel meer. Ik pak nu de trein als ik naar een centrum van een stad moet en dat bevalt prima. Ik geloof niet dat ik de enige ben met deze ervaring. Het idee van Heer Vinkoog steun ik van harte Laten we er met zijn allen nog maar een jaartje goed over nadenken met degelijke voorlichting door diverse partijen We organiseren, laten we zegen in september, een speciale mark hiervoor zoals we dat ook doen voor verkiezingen en we zullen zien wat daar uitkomt.

Reactie: (plies)
13-11-2011, 19:13
@ Beste Robert Vinkenoog. Verkiezingen zijn er niet om de burger hun recht tot instemming te geven, ook niet om de gekozene zich te houden aan de verkiezing belofte na de verkiezingen. Verkiezingen zijn om een egoïstisch individu welke zich voordoet als vertegenwoordiger van "zijn" kiezers en puur bedoeld om er zelf beter van te worden. Kijk maar even in een heel korte historie en zie waar onze "leiders" van kort geleden nu verblijven: commissaris / lid van raden van bestuur / wachtgeld graaiers met duizenden extra aan euro’s lesgeld / vergoedingen ver boven Balkellende norm verdienen (krijgen) Ook dat het politiek verantwoord is om je eigen fractiemedewerker te zijn en dubbel salaris op te strijken is politiek verantwoord en volksverlakkerij. De politiek is er al lang niet meer voor de burger, de burger is er voor de politiek en degene die zich voordoen als vertegenwoordiger van deze burger. De burger dient ervoor om deze zogenaamde vertegenwoordiger / belangenbehartiger van de burger een financieel onbezorgde tijd te bezorgen. Dat is hier in Hoorn, bij het provincie-bestuur en in Den Haag. Zo denkt het domme volk er over Robert. Wat is democratie ??

Reactie: (Robert)
13-11-2011, 18:23
afhankelijk m/z aanvankelijk: excuses

Reactie: (Robert Vinkenborg)
13-11-2011, 18:21
Hoorn moet meer betalen dan afhankelijk de bedoeling was: wat vindt het geachte forum ervan om bij raadsverkiezingen in 2014 te vragen of de inwoners dit willen (betalen) of kiezen voor een alternatief? Welke argumenten zijn er tegen een jaartje opschorten omwille van een echt democratisch besluit?

Reactie: (Bob)
13-11-2011, 17:23
Beste @Evert:Ik heb ruim 20 jaar in de binnenstad gewoond,dus ik weet waar ik het over heb.Sterker nog,toen ik in de binnenstad woonde waren er nog geen parkeervergunningen voor binnenstad bewoners,nu wel.Er zijn dus tegenwoordig meer plekken voor binnenstad bewoners om te parkeren dan in mijn binnenstad tijd. Wat me opvalt in deze discussie is dat er blijkbaar nog steeds mensen zijn die denken dat andere mensen de auto laten staan.Dit is een illusie en daar zul je mee moeten leren leven! Zorg voor goede doorstroming(lees tunnel) en je zult zien dat de ellende een heel stuk vermindert! Dan kunnen we het weer hebben over de mooie dingen die onze stad biedt ipv oeverloze discussies over tunnels aanleggen,hop inpolderen,space treinen en weet ik wat al niet meer :)

Reactie: (Evert Meilink)
13-11-2011, 15:08
Beste Hans, Ga je nu grote steden als londen, parijs e.d. vergelijken met Hoorn? Dat is appels met peren vergelijken. Daarbij, aan auto's die rondrijden heeft de middenstand niets. in een stad als Hoorn is dat alleen maar storend. Het is de moeite waard om alternatieven voor de tunnel te bedenken en dan denk ik niet aan een hoppolder alhoewel ik dat plan wel beter vind dan een tunnel.

Reactie: (Evert Smits)
13-11-2011, 13:30
Ik denk dat Sebas wel een punt heeft. De infrastructuur van de binnenstad is niet berekend op veel auto's. Vroeger vond ook een regulering bij de stadspoorten plaats. Vol=vol wist men toen al. En @Bob, duidelijk dat je zelf niet in de stad woont. Best begrijpelijk dat mensen van buiten het liefst met de auto de winkels in gaan maar dan loop je wel de kans dat je niet de enige bent. Hoe kan je nu elegant (dus niet d.m.v. dempen van het Hop of iets dergelijks) de mensen snel op plaats van bestemming krijgen. Welnu, plaatsen als Brugge en Gent geven het antwoord al. Beperkt verkeer in de binnenstad en parkeren onder de stad in garages. Daarom kan ik me ook goed vinden in b.v. een parkeergarage aan het P&R terrein. Deze plek is snel bereikbaar vanaf de provinciale weg, met een goede voetgangerstunnel ben je zo in de stad en op het station. Bovendien kan het ziekenhuis er ook van profiteren. Daarnaast zou er b.v. ook een parkeergarage met meer lagen gerealiseerd kunnen worden onder de Vale Hen. Met een goede doorsteek naar de dijk en het Keern ben je ook zo 'in en uit'. Tuurlijk, het kost best wat maar in deze tijd van crisis zijn er mogelijk goede prijzen af te spreken met de aannemers.

Reactie: (Jeroen)
13-11-2011, 12:55
@Sebas Het idee dat je hier aanreikt kan alleen worden gerealiseerd als het onmogelijk wordt gemaakt om met de auto de binnenstad in te rijden. Automobilisten laten hun auto niet verderop staan uit coulance met oude gebouwen. Dat gezegd hebbende, wat zou er an sich mis zijn om de binnenstad af te sluiten voor auto's, met uitzondering van bestemmingsverkeer? Dus die vrachtwagens voor de bevoorrading van de winkels moeten er natuurlijk gewoon blijven rijden, daar dit niet het probleem vormt en noodzakelijk is. De bezoekers kunnen inderdaad prima aan de rand van de stad hun wagen kwijt. Wel op voorwaarde dat dit gratis kan. 24/7. Overigens is er al een prachtig alternatief voor de tunnel uitgewerkt. Zie: http://jeroenmavogel.wordpress.com/2011/02/09/de-update-en-upgrade-van-hoorn/

Reactie: (Hans)
13-11-2011, 12:43
Ja dat kan @Sebas allemaal wel zeggen, lekker makkelijk als je zelf geen auto rijd! Kijk eens naar grote Steden in het buitenland, Parijs, Rome,Londen, Barcelona, niets autovrije winkelstraten en gezellig druk dat het daar is. Kom onder je steen vandaan @Sebastiaan en probeer verder te kijken dan het Roode Steen en de Middeleeuwen.

Reactie: (Evert Meilink)
13-11-2011, 12:05
Hoezo heeft het plan van sebas geen draagvlak? ik vind het schitterend en kijk eens naar de poll op hoorngids. Kijk eens naar Amsterdam. Daar worden de auto's ook geweerd met hoge parkeertarieven. Evengoed ziet het er zwart van de mensen. met twintig tunnels kunnen we wat de bereikbaarheid betreft, nog niet concurreren met winkelcentra in de omgeving. Hoorn moet het hebben van zijn uniek binnenstad. Maak die aantrekkelijk. Middenstanders zouden eens de koppen bij elkaar moeten steken en gezamenlijk een oplossing voor de leegstand verzinnen. plaats er aantrekkelijke winkeltjes in en deel een eventueel verlies.

Reactie: (rob verhoek)
13-11-2011, 11:43
Word wakker Sebas, je plan is perfect maar niet haalbaar omdat er (helaas) geen draagvlak voor is. Dan maar een tunnel; er zal iets fundamenteels moeten gebeuren anders staat de boel hier over een paar jaar helemáál stil.

Reactie: (Bob)
13-11-2011, 09:08
Prachtige reactie van @Sebas..Zijn hele betoog laat duidelijk zien uit welke hoek hij komt.Hij heeft nog steeds de illusie dat je mensen de auto uit krijgt.Het is natuurlijk allang bewezen dat dit nooit gaat gebeuren.Het is hetzelfde verhaal als het oplossen van de files,daar wilde men het openbaar vervoer voor in gaan zetten,alleen nu blijkt dat met het verbreden van veel snelwegen de filedruk enorm afneemt.Meer asfalt is dus wel degelijk de oplossing.Dit geldt natuurlijk ook voor de slechte bereikbaarheid van het centrum.Gewoon die tunnel boren en klaar is kees! Ik ga ELK weekend met de kinders de stad in(met de auto uiteraard) en kan ALTIJD een parkeerplek vinden! Het enige waar ik last van heb zijn de spoorbomen die continue dicht gaan en waardoor alle ellende veroorzaakt wordt! Daarbij komt nog dat op de plekken waar gewinkeld wordt in de binnenstad ik weinig tot geen blik zie! Ja,en om nu terug te gaan naar de middeleeuwen,dat is ook zo wat...

Reactie: (Sebas)
13-11-2011, 08:41
In vroeger tijden (Middeleeuwen, 16e, 17e en 18e eeuw) was het al gebruikelijk dat mensen die te paard (de "auto" van die tijd) naar de stad kwamen, het paard stalden in een stoeterij (paardenstal), incheckten in een herberg nabij de stadspoort en TE VOET de stad binnen gingen. Omdat men in die tijd al wist: zoveel paarden in de stad, geeft overlast. In de 20e eeuw kwam het idee op gang - dit even richting autolobbyïst @Bob - dat je met de auto overal moest kunnen komen. Dat idee heerst ook bij een deel van de binnenstadondernemers, vooral het deel dat namens de anderen zegt te spreken. Dat kon nog wel in de jaren Vijftig tot en met Zeventig van de twintigste eeuw. Maar sinds de jaren tachtig en negentig een ondraaglijke situatie. Inspelend op groeiende automobiliteit werd eind jaren zestig het plan gelanceerd om de halve binnenstad plat te gooien t.b.v. de automobiel. Brede wegen zouden de scheidslijn vormen tussen het water van haven en Hoornse Hop en de binnenstad rond Rode Steen en Grote Noord. Dat idee is nooit uitgevoerd. En (helaas) ook niet de tunnel naar de binnenstad die toen al "vrij" ingetekend lag naast het station. Welke binnensteden zijn nu de meest aantrekkelijk, meest florerende in Nederland? Waar is het het meest aangenaam winkelen? Juist: die binnensteden die AUTOVRIJ of echt AUTOLUW zijn gemaakt. Waar je kan winkelen en shoppen zonder over blik te struikelen of er door aangereden te worden. Statistieken en onderzoeken bewijzen het steeds opnieuw. Laatste bewijs voor die stelling: dat het in het havengebied nu er minder autoverkeer doorheen komt (positief bij effect van problemen Doelenkade) veel aangenamer toeven - o.a. voor toeristen - en wonen is! Waarom dus nog meer auto's de stad binnen leiden via een tunnel? Neen, maak goede parkeervoorzieningen aan de noordzijde van het station en aan de noordzijde van de stad, en investeer verder in (kleinschalig) openbaar vervoer en fiets. En bezorgdiensten met bestelauto's t.b.v. de winkeliers (geen grote vrachtwagens meer in de binnenstad). Mensen: die binnenstad is uit de Middeleeuwen en 16e eeuw. Begrijp dat nou eindelijk eens een keer!

Reactie: (J.Nijdam)
12-11-2011, 23:40
Ik heb nog nooit problemen gehad om de binnenstad in te fietsen,uit welke richting ik ook kwam, maakte niet uit.

Reactie: (Dirk de Vries)
12-11-2011, 21:15
De SP heeft een busplan wat binnen 1 jaar te realiseren is en ook de file oplost. Een gratis of goedkope bus en parkeren buiten het centrum. Een tunnel zal dat niet oplossen dus eerst aan die kant meer ruimte of willen we deze mooie stad hiervoor niet plat gooien? Want dat is helaas het enige als de tunnel doorgaat als je dat blik kwijt wil. Dus geen tunnel en houd het Centrum leefbaar. Minder auto's is ook beter voor fietsen!

Reactie: (Patricia)
12-11-2011, 20:30
jelle. Dan zijn we het toch nog een keer met elkaar eens.

Reactie: (Bob)
12-11-2011, 20:13
@Biker: Ja jongen,leg je er maar bij neer dat er auto's rondrijden,dit is al jaren zo en zal ook wel blijven schat ik zo in :). Ik weet niet waar jij de laatste tijd bent geweest,maar een auto zie ik niet veel meer op de Roode steen.En wat heeft de "middenstandsmaffia" hier in godesnaam mee van doen?Deze mensen leven van mensen die Hoorn-Centrum bezoeken en zonder deze "maffia" zou Hoorn een stuk minder leuk zijn om te vertoeven en rond te wandelen. Gemiste reactie kans mijns inziens..

Reactie: (Biker)
12-11-2011, 16:57
@Bob dat is een tegenstelling in zich zelf. De prachtige binnen stad kan alleen mooi blijven als mn.de auto er uit geweerd wordt. met de auto dwars door de zaterdagmarkt, terassen in wolgen van uitlaatgassen.... Laat verdomme de 'middenstandsmaffia' eens haar verantwoordelijkheid nemen.Sinterklaas komt heus wel de kadootjes bij jullie kopen en hoeft zijn paard echt niet voor de deur te zetten.Nu maakt hij zich voorl bezorgd dat hij niet overreden wordt door een auto op de Rode Steen om maar eens een zijstraat te noemen

Reactie: (Bob)
12-11-2011, 16:42
Ik zou zeggen:Nu beginnen met boren!Een ieder die de binnenstad van buiten wel eens bezoekt weet waarom! Verspil geen seconde meer en zorg ervoor dat we met z'n allen(automobilisten,fietsers en wandelaars)weer op een normale manier ons prachtige centrum kunnen bezoeken!

Reactie: (nomen nescio)
12-11-2011, 16:33
Dat hele Hopplan van @Wally Ooms heb ik in deze kolommen nog niet met financiële cijfers onderbouwd gezien. Maar áls dit stokpaardje van hr. Ooms en hr.Qwartjeverwezenlijkt wordt, heb je de tunnel nog steeds nodig! Ga maar na, wat wil je er bouwen? Woningen, kantoren? Trekt toch allemaal verkeer aan. De Weel door de Grote(k)Waal zal dat verkeer m.i. echt niet kunnen trekken en om er te komen, moet je door de nu al vaak 1-richtingstraten van de binnenstad, die dan ook weer gaan dichtslibben met files die CO2-uitstoot veroorzaken. De kosten zijn onbekend, maar lopen zeker in de miljoenen, zoniet miljarden. Dan maar een tunnel, waar in 1985/1986 al sprake van was. Om de kosten daarvan te drukken is het misschien het overwegen waard voor het gebruik ervan op electronische wijze TOL te heffen!

Reactie: (Qwartje)
12-11-2011, 16:28
@Sjaak Otten Ieder zijn visie, @heer Otten. Jammer dat u het hele project terugbrengt tot ‘parkeerhavens’, wat slechts un petit pars pro toto is. Een klein deel van het geheel. En welzeker: ik heb meermalen met groot ontzag toegezien hoe aalscholvers hun ‘cirkel des doods’ uitvoerden, met de vleugeltippen op het water slaand om de school vissen bijeen te houden. Ik heb er de zon violet-sissend haar bad zien nemen. En ik heb er de grote grijze hijg van de hemel op me af zien wolken om me in gijzeling te nemen. De barbaar in mij moet nog geboren worden. Al dit waardevolle blijft zich onaangeroerd manifesteren. Het podium schuift alleen ’n heel klein stukje op. Zodat een andere strofe uit Swaanswijk’s gedicht de ruimte kan krijgen: ‘eerst als het is is het ernst’. Inmiddels: waar u het infrastructurele infarct van ’n hele regio met één simpele ingreep denkt te kunnen genezen - een parkeerpaleis op het P&R-terrein - , daar heb ik zo m’n twijfels. Hoorn is groter, veel groter dan z’n historishe centrumpje. En de uitdijing stopt niet in 2014. Ontsluiting van het oude centrum alléén zal geen vlotte doorstroming sorteren van de dagelijkse stuw van en naar de achterliggende periferie. Wellicht lost het probleem zichzelf negatief op. Een volledig verstopte regio nodigt niet uit om er koers naar te zetten. Dus zullen steeds minder mensen recreatief afslaan om gevolg te geven aan het barse bevel van borden die schreeuwen dat je Hoorn voelen ‘moet’.

Reactie: (Sjaak Otten)
12-11-2011, 15:08
Neen heren @Qwartje en @Wally ik ben het niet met u eens. Uw suggestie ter inpoldering van Het Hop is eenvoudig platvloers, uw ijverige poging tot nuancering ten spijt. Een andere omschrijving dan platvloers kan je voor zo'n lomp idee niet bedenken. Lucebert schreef het al in zijn "De zeer oude zingt": "alles van waarde is weerloos". Zoek het gedicht eens op en laat de waarheid die erin gevat is op u inwerken. Weerloos ligt ook het prachtige Hop te stralen in zijn schoonheid. Heeft u er ooit de collectieve visjacht van honderden aalscholvers gezien? Ooit vanaf de kant de inkomende regenbuien over het IJsselmeer Het Hop zien naderen, de zon er zien onder gaan, er de mistbanken zien drijven? Wellicht heeft u deze wonderen gemist of heeft u er geen oog voor, smaken verschillen immers. Hoe dan ook, de bedreiging van dit unieke stukje door parkeerhavens in naar mijn idee niet alléén een getuigenis van puur slechte smaak en absurditeit. Het is ook een uit praktisch oogpunt een gotspe. De toegang naar de plek is nu al een drama. Dé oplossing voor het hele probleem is de bouw van een grote parkeergarage bij het P&R terrein en het verhogen van de parkeertarieven in de binnenstad.

Reactie: (rob verhoek)
12-11-2011, 13:42
Dat Hopdempingsplan is te dwaas voor woorden. Bovendien: de kosten ervan zouden die van die spoorwegtunnel met honderden miljoenen overstijgen; Hoorn in de schuld dan tot -pakweg- 2311? Dóórgaan met die tunnelplannen, dat ding had er al in de jaren '70 moeten liggen. Vijfendertig jaar kneuterigheid en kortzichtigheid op verkeers-en vervoersbeleid moet nu maar eens afgelopen zijn. Doorpakken dus. Een onbereikbare binnenstad vanuit de buitenwijken en andersom is de dood in de pot voor onze stad. En wanneer wordt die rondweg eindelijk eens helemaal vierbaans?

Reactie: (Erik Baas)
12-11-2011, 12:34
Qwartje: foute veronderstelling. Mijn reactie was kortaf omdat ik het hele idee te zot voor woorden vind. Zo, en nu graag terug on-topic.

Reactie: (Jeroen)
12-11-2011, 12:26
Het is interessant dat de wethouder zo hamert op de rente die bovenop de investering komt. Waarom wil de gemeente geld lenen voor dit project? Juist in een tijd dat we hebben geleerd dat lenen kan leiden tot een crisis en we borg staan voor de schulden van andere landen, wil een kleine, lokale overheid zichzelf voor miljoenen in de schulden gaan steken (en blijkbaar voor 100% rente, maar dat terzijde). Onlangs schreef Arthur Helling hier dat de gemeente voldoende eigen middelen heeft om die tunnel zelfstandig te financieren. Als dat gedrocht dan al gegraven wordt, laten we die rente dan in ieder geval in onze zak houden.

Reactie: (Evert Meilink)
12-11-2011, 02:56
Ik ben blij dat de wethouder geen dom besluit neemt. voor mij betekend dat, dat de tunnel niet door gaat.

Reactie: (J.Nijdam)
11-11-2011, 23:39
Zoveel geld voor een tunnel en weer ten koste aan zaken die wel belangrijker zijn. En Patricia,wat je zegt vind ik ook over dat afsluien van zoveel straten. En als je zo een stadje als Hoorn vol gaat bouwen krijg je o.a. dit soort ellende wat weer bakken met geld kost. En voor hoeveel jaar zal die tunnel het probleem oplossen? Kunnen de mensen als het kan niet gewoon de fiets pakken, als het kan he. En inpoldering: nee, zo waanzinnig mooi is het daar nu, afblijven, niets meer aan veranderen, is al genoeg geklooid daar.

Reactie: (Qwartje)
11-11-2011, 23:07
@Erik Baas Niets gelezen, en toch een mening @heer Baas? Knap.

Reactie: (Erik Baas)
11-11-2011, 23:00
Nee zeg, laat het Hoornse Hop asjeblieft met rust! Het is mooi en karakteristiek voor de stad, blijf er asjeblieft van af. En waar komt het waanidee vandaan dat inpoldering gratis zou zijn ?

Reactie: (Wally Ooms)
11-11-2011, 22:26
Terwijl er nog steeds gesproken wordt over een tientallen miljoenen verslindende tunnel, wordt een geweldig alternatief nog steeds niet serieus genomen. Wim Hop bijvoorbeeld gebruikt de woorden aanranding, kromme ideetjes, kolder en verzieken. En heeft het ook weer over Hoorn als waterstad. Alsof daar ook maar iets aan gaat veranderen als dat uiterst minieme stukje waar toch geen ene moer mee gebeurt of ooit zal worden benut wél in gebruik kan worden genomen. De uiterst problematische bereikbaarheid van de binnenstad wordt door de inpoldering van dat hele kleine stukje water in één klap opgelost. En de aanblik van Hoorn blijft gewoon zoals ie is: met de kerktorens en de hele reut. Dus wat nou opoffering van Hoorn als waterstad en wat nou kromme ideeën en wat nou niet intelligent? Ik ben er stellig van overtuigd, dat de meerderheid liever nog jaren doorzanikt over die tunnel, dan eens te gaan onderzoeken of dat stukje inpoldering misschien toch nog wel eens niet zo’n heel slecht idee is. En kom niet aanzetten met alle obstakels vooraleer een dergelijk project kan worden gerealiseerd, want dat gaat ook op voor de aanleg van een weg, een spoorlijn of wat dan ook. Attaqueren die problemen. Aan de slag ermee. En niet van die vreselijk slappe tegenargumenten gebruiken, want wat is er buiten het veel misbruikte emotionele argument (de aanblik van Hoorn) op tegen? Wat is er op tegen? Een reeds dichtgeslibde uithoek wordt effectief gebruikt. En op de vrijgekomen grond kan de gemeente Hoorn alles realiseren wat tot nu toe niet te realiseren viel. Wat allemaal? Lees de columns maar. Daar staat het uitvoerig in beschreven. Daar staat ook alles over de opbrengstenkant. Waarbij we het dus hebben over een verschil van bijna 100 miljoen euro. Ofwel er wordt gekozen voor een tunnel van 96 miljoen, ofwel een gratis polder. Dat is voor een stad als Hoorn toch wel een onderzoekje waard. Dat kun je toch niet afdoen met de dooddoeners ‘aanranding’ en ‘dom’. Van een Hopman mogen we toch op z’n minst verwachten dat ie met iets beters op de proppen komt.

Reactie: (Sebas)
11-11-2011, 21:53
Tijdens een vergadering van het Overleg Leefbaarheid Kersenboogerd zei een bewoner (en hij kreeg veel bijval): Ik heb liever een wijkkrant aan huis dan een tunnel onder het spoor... Waarvan akte! Kosten wijkkranten in Hoorn: € 40.000 per jaar (gemeentelijke bijdrage via St. Netwerk, rest gefinancierd uit sponsoring). Kosten tunnel: ongewis, maar loopt dus in de miljoenen...

Reactie: (Qwartje)
11-11-2011, 19:55
@Wim Hop @Sjaak Otten Uw schrik is groter dan de bullebak, @heer Hop. Er blijft nog ’n hele hoop Hop over. Ik neem aan dat u de discussies hebt gevolgd die zich hier ontsponnen naar aanleiding van een drietal columns, waarin het ‘waarom’ en de ‘win-win’ van inpoldering achter de lijn Galgenbocht-Visserseiland worden beargumenteerd. (Button ‘columns’) Ik neem ook aan dat u kennis hebt genomen van de onlangs gelukkig weer opgelaaide bedenkingen tegen het Rijkswaterstaat-project ‘Natura 2000’. Natuurlijk hebt u gelijk waar u zegt: ‘Hoorn is een erkende watersport- en havenstad, juist ook door die directe ligging aan het Hoornse Hop / Markermeer.’ En ik kan u verzekeren dat zowel skyline als ‘wetsight’ beschermde begrippen zijn in de polderplannen. Een door u voorgestaan onaangetast Hop is dat niet. Het verslibt, verstikt en verbrakt nu al in rap tempo. En als Rijkswaterstaat uitwerking geeft aan zijn heilloze planologie, zanikt het Hop weg tot een moeras. Als habitat van fonteinkruid, driehoeksmossel en kuifeend. Nee: serieus. Lees er de plannen en schetsen maar op na. En dan kan Hoorn het verder als watersportstad wel schudden. Met het oog op onder veel meer de ontsluiting van de binnenstad - want daar hebben we hier over - kan ontwatering van een relatief klein stukje Hop leiden tot een heel groot stuk Hoop. @Heer Otten: u chargeert. Maar dat mag; ik kan een beetje jus over de aardappels wel waarderen. Temeer, omdat ik zelf heel goed besef dat het voortdurend tamboereren op de zegeningen van een Hoppolder voor sommigen de mottenballengeur van een querulant kan gaan opleveren :-). Dat vond ik, bijvoorbeeld, aanvankelijk van Peter Rudolf de Vries ook met z’n 44 uitzendingen over de Puttense Moordzaak. Ik zal niet ten halve keren, en streef geen gelijk na. Inzichtelijke bijval is me meer waard. En wàt u zegt: niet alleen het Museum van de Twintigste Eeuw, maar het komplete Oostereiland belooft, buiten de binnenstad-route om, riant bereikbaar te worden. Om maar ’n klein detail te noemen.

Reactie: (Job)
11-11-2011, 19:41
Een even eenvoudige als doeltreffende oplossing is de parkeertarieven te verhogen. Heeft zelfs in Amsterdam geholpen. De Hoornse binnenstad is simpelweg niet ontworpen voor zoveel autoverkeer.

Reactie: (okkie)
11-11-2011, 19:37
Stoppen met dat idiote idee. Het gaat bakken geld kosten en zal niets oplossen.De super turbo rotonde heeft ook veel geld gekost en wat heeft het opgeleverd? Ongeveer iedere middag in de spits een aanrijding!! Nee het zal net als met meneer van Es zo zijn, drammen om het eigen prestige op te krikken. gadverdamme...

Reactie: (Dirk)
11-11-2011, 19:29
@Patricia: +1 Zo'n kleine stad en dan nog zoveel wegen afsluiten... Helaas hebben een paar bewoners toch wel veel macht: Vollerswaal gaat echt niet meer open (nu lekker rustig). Zelfde geldt voor Keern-Noord. Die mensen zijn ook blij. Keern-Noord ging dicht om de verkeersstroom op de Provinciale weg beter te laten doorstromen. Nog nooit zoveel file gestaan... Mooie stad, Hoorn. Je moet er alleen niet in willen.

Reactie: (Sjaak Otten)
11-11-2011, 19:18
@Hop. Ben het met je eens Wim, handen af van het Hop. Een vreselijk ordinair idee om ten behoeve van het parkeren van wat auto's het unieke Hop te bedreigen. Iemand schreef al eerder dat deze suggestie net zoiets is als het dempen van de grachten in Amsterdam om daar het parkeerprobleem op te lossen. Net zo belachelijk inderdaad. Merkwaardig dat @Qwartje zo'n lange lobby voert voor de demping. Wat is de volgende stap Qwartje, de haven dempen opdat mensen makkelijk in het museum van de 20e kunnen komen?

Reactie: (Wim Hop)
11-11-2011, 18:34
@ Qwatje 'aanlanding’ van het Hoornse Hop?? AANRANDING van ons mooie Hoornse Hop zul je bedoelen. Hoorn is een erkende watersport en havenstad juist ook door die directe ligging aan het Hoornse Hop / Markermeer. Daar moet iedereen met zijn kromme ideetjes van af blijven, ik zal u enige intelligentie niet ontzeggen, maar hier zit u helaas volkomen te polderkolderen! Het aangezicht van Hoorn schenden en het uitzicht vanaf Hoorn Op de Hop verzieken moet immers niemand willen. Oók de mij sympathieke QWARTJE niet!

Reactie: (Patricia)
11-11-2011, 18:25
Oplossing voor dit probleem kan zijn het volgende: Vollerswaal open, Venenlaan open van voor naar achter zoals het vroeger was. Draafsingel open zoals het vroeger was. Spoorweg overgang Koepoortsweg verbreden en weer openstellen voor autoverkeer.Spoorweg overgang keern beter afstellen zodat niet onnodig gewacht moet worden zoals nu het geval is. Keern open gooien. Eventuueel een nieuwe ontsluitings weg aan het eind van de Grote Waal. Het verkeer word weer verdeeld over meerdere wegen. Wat doen ze hier in Hoorn, we sluiten zo veel mogelijke wegen af en vinden het dan vreemd dat er files ontstaan. De gemeente Hoorn heeft het liefst dat U onze stad met paard en wagen betreed zodat U bij het uitrijden van Hoorn lang kan geniet van de nieuwe borden.

Reactie: (Erik Baas)
11-11-2011, 17:21
Eén ding moet toch duidelijk zijn, denk ik: de bouw van een tunnel zal het probleem van de opstoppingen niet oplossen, maar slechts verplaatsen naar het volgende verkeersknooppunt. En in Hoorn is dat nooit verder weg dan een halve kilometer... Tel uit je winst: 96 miljoen om een file 500 meter te verplaatsen ? Ik zeg nee, er zijn betere en goedkopere oplossingen te verzinnen.

Reactie: (nomen nescio)
11-11-2011, 16:48
Toen ik 25 jaar terug in Hoorn kweam wonen, was er al sprake van een tunnel onder hret spoor. Alleen lag de Forddealer nog dwars, werd erbij gezegd. Wanneer er-zoals @Qwartje schrijft-een principeakkoord in de la ligt, rijzen er bij mij twee vragen: 1) Sinds wanneer ligt dat akkoord er? en 2) Waaarom is er "toen" niet aan begonnen? Immers "toen" waren er economisch gezien voldoende mogelijkheden, ook financieel, of was Hoorn bango m anders weer art.12-gemeente te worden? Een status die ze toen net ontworsteld was.

Reactie: (Qwartje)
11-11-2011, 15:36
Ronald Louwman zegt: “Als het plan wordt uitgebreid met aparte fietstunnels, die we graag tegelijkertijd willen realiseren, dan kan het ook 45 miljoen worden. En daar komt de rente bij. Stel dat je een huis koopt van ‘n ton, dan betaal over de hele looptijd misschien wel 2 ton aan rente. Zo zit dat hier ook.” Dat laat maar één conclusie toe: die tunnel kan uiteindelijk 90 miljoen gaan kosten. Voorop gesteld dat hier werd bedoeld ‘twee ton inclusief rente’. Als de vergelijking letterlijk moet worden genomen, zitten we op 135 miljoen. Maar goed: die prijs wordt vooralsnog met een natte vinger geschreven. Concreet is er kennelijk nog niets. Ronald Louwman zegt: “Er zijn continu opstoppingen voor het spoor. De files dreigen te groeien tot aan de A7 aan toe.” Dat is wel degelijk concreet. Te vrezen valt dat het zelfs een progressief euvel is, tunnel of geen tunnel. Hoe veel verkeer van het A7-aanbod heeft daadwerkelijk de binnenstad als bestemming, en hoe veel bestemmingen liggen in het doorgaande stuwgebied vanaf de tunnel tot Enkhuizen? Ik weet niet: zijn daar ooit vergelijkende tellingen op losgelaten? Zijn er prognoses? Ronald Louwman zegt: “Rond het benzinestation is veel verkeersonveiligheid. Een goede ontsluiting van de binnenstad is heel belangrijk. Het gaat niet om meer auto’s de binnenstad in, maar puur om een goede bereikbaarheid. Ook fietsers krijgen meer ruimte.” Geen speld tussen te krijgen. Als ik het wel heb, liggen er wat betreft het terrein van Ford-garage Geerling en Winkelaar al principe-akkoorden in de la. D66 heeft dat gebied al eens gesuggereerd als locatie voor ‘incidentele hoogbouw langs infrastructurele verbindingen’. Waarom geen kloeke parkeergarage? En dan zou dat pompstation in goed overleg kunnen opzouten naar een andere, minder knellende plek. Dat laat de vraag of er, puur voor de binnenstads-ontsluiting, een tunnel moet komen onverlet. Natuurlijk; er zijn maatregelen nodig. En natuurlijk: die gaan linksom of rechtsom geld kosten. Maar wanneer zo’n diep ingrijpende investering als ’n tunnel geen soulaas biedt voor de verkeersindigestie richting verder gelegen wijken en achterland, dan… Dan wordt het wellicht tijd - die gelukkig nog beschikbaar is - om eens out of the box te gaan denken. Vanuit de wandelgangen pik ik op dat de initiatiefnemer van ‘aanlanding’ van het Hoornse Hop binnenkort vanuit Frankrijk richting Hoorn remigreert. Dat doet-ie niet voor niks…