PvdA: College Hoorn draait om feiten Binnenstadstunnel heen

23-11-2011

HOORN - Het College van B&W van de gemeente Hoorn draait in haar berichtgeving over de binnenstadstunnel om de feiten heen. Dat stelt de PvdA-Hoorn naar aanleiding van het interview met wethouder Louwman (http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3365992/nieuws/wethouder_louwman_neemt_geen_dom_besluit.html?page=1) op HoornGids.nl Op de gemeentelijke pagina’s in het Westfries Weekblad werd het HoornGids-interview deze week ook geplaatst.

De PvdA-Hoorn laat in een reactie van fractievoorzitter Judith de Jong weten ”dat er onnodig veel bezuinigd wordt op een sociaal Hoorn en dat de tunnel daarom uitgesteld moet worden. Tijd om de feiten op een rij te zetten.”

Reactie van PvdA-Hoorn:

Louwman: De coalitie van VVD, VOCH, Fractie Tonnaer, D’66 en CDA realiseert de binnenstadstunnel binnen de kaders die de vorige raad heeft vastgesteld
Onjuist. Juist de vorige gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de begroting 2010 bepaald, dat er vanwege het slechte financiële perspectief geen geld meer gereserveerd kon worden voor de toegangsweg Hoornse Poort. De reservering voor de Poort van Hoorn werd toen uit de boeken geschrapt. Direct toen de nieuwe coalitie aantrad na de verkiezingen is dit besluit gewijzigd: in het meerjarenperspectief van Hoorn werd één miljoen euro per jaar uitgetrokken voor de tunnel.

Louwman: Er is niks definitiefs, de kosten voor de tunnel zijn onbekend
Onjuist. Dat er een tunnel moet komen is de belangrijkste afspraak van VVD, VOCH, Fractie Tonnaer, D’66 en CDA in hun coalitieakkoord. Op basis van dit coalitieakkoord zijn de kosten voor de tunnel (in totaal wordt uitgegaan van 32 miljoen euro) opgenomen in het meerjarenperspectief van Hoorn. Dat betekent dat de 1.6 miljoen euro die de coalitie hiervoor inmiddels jaarlijks reserveert op dit moment gewoon meetelt in het huishoudboekje van Hoorn. Zou de tunnel geschrapt worden, dan zou er voor 1.6 miljoen euro minder bezuinigd hoeven worden.

Louwman: Het college probeert de kosten van de tunnel via subsidies van Rijk en provincie te drukken
Onjuist. Toen de coalitie aantrad werd er inderdaad nog van uitgegaan dat de helft van de kosten voor de tunnel voor rekening van de gemeente zou komen. Dat leidde tot een noodzakelijk bedrag van 1 miljoen euro per jaar in het gemeentelijke huishoudboekje. De coalitie heeft er bij de kadernota 2010 echter voor gekozen om alle kosten voor de tunnel zelf te betalen en niet langer uit te gaan van meebetaling door derden. Als gevolg van dit besluit werd de reservering van één miljoen euro opgehoogd naar 1.6 miljoen euro per jaar (en werden de afschrijvingstermijnen voor de tunnel op onderdelen verlengd van 30 naar 60 jaar). Bovendien heeft de coalitie bij de kadernota 2010 besloten om het te investeren bedrag op te hogen van 32 naar 45 miljoen euro. Het extra bedrag, onder andere bedoeld voor aanvullende voorzieningen zoals fietsroutes, is nog niet in de boeken opgenomen. Onderzocht wordt of voor dit extra bedrag nog subsidies bij provincie en rijk gevraagd kunnen worden. 

Louwman: De tunnel zorgt voor een goede bereikbaarheid van de binnenstad
Onjuist. De Poort van Hoorn bevatte in de oorspronkelijke plannen zowel een tunnel als grote parkeerfaciliteiten aan de Noordzijde van het station. De bedoeling was dat de bezoekers van de binnenstad in deze grote gebouwde parkeergarages zouden parkeren en dat zoveel mogelijk verkeer uit de binnenstad geweerd zou worden. De tunnel zou met name het bestemmingsverkeer beter laten doorstromen. De coalitie van VVD, VOCH, Fractie Tonnaer, CDA en D’66 kiest ervoor om alleen de tunnel te realiseren en geen maatregelen te nemen voor parkeren. Een tunnel zonder aanvullende parkeerfaciliteiten zal er toe leiden, dat er meer verkeer de binnenstad ingezogen wordt. Er zullen meer files ontstaan en het zoekverkeer in de binnenstad zal sterk toenemen.

Louwman: Afgezien van kleine dingetjes langs het tracé zijn er geen langlopende verplichtingen aangegaan
Onjuist. In april 2011 heeft de coalitie besloten dat “De Makerij”, de dagopvang van Leekerheide verplaatst zal worden. Hiervoor is een bedrag van 800.00 euro beschikbaar gesteld.

Reacties
Reactie: (di.)
1-12-2011, 11:31
De trein zou ondergronds kunnen en/of je moet wat met het stationsgebouw doen. Vergroten (er is links en rechts ruimte genoeg) winkels erin, ROLtrappen en liften. Kortom makkelijk toegankelijk vanaf de ziekenhuiskant. Er moet voor automobilisten helemaal geen noodzaak zijn om het spoor per auto over te steken. Nu heb je die ellendige trap over het spoor. Als je de busremise verplaatst is er ruimte zat voor een aantrekkelijk stationswinkelcentrum Plaats hierin een grote H&M en je hebt een trekpleister van jewelste. In het buitenland zie je dat overal. Waarom hier niet?! Een peperdure tunnel is helemaal nergens voor nodig!

Reactie: (Evert Meilink)
26-11-2011, 14:53
Qwartje, u slaat de spijker op zijn kop. Ruimte is het belangrijkste dat een mens nodig heeft. Zonder ruimte kan de mens niet bestaan en zelfs na de dood heeft de mens nog geruime tijd ruimte nodig. Het is dan ook frustrerend om te zien hoe de gemeente Hoorn met de schaarse ruimte in Hoorn omgaat. Zoals u, qwartje , al eerder hebt ontdekt houd ik mij bezig met bouwen in de ruimste zin van het woord. Daar ben ik voor opgeleid via LTS MTS HTS en TH. Stedenbouw en planologie zijn mij niet vreemd. Zoals de gemeente hoorn omgaat met schaarse ruimte druist in tegen alles wat ik geleerd heb op het gebied van ruimtelijke ordening en getuigd van geen visie van Hoorn op dit gebied, althans het is niet mijn visie. In mijn visie maak je een inventarisatie van het gebied. Je kijkt hoe je met nieuwe functies voor het gebied bestaande kwaliteiten ken verbeteren. Met deze visie had de ijsbaan bij het zwembad moeten worden gebouwd. Op poten zodat je er onder kan parkeren en een brug naar de Kersenboogerd. Met een bioscoop in de binnenstad versterk je daar de bestaande kwaliteiten. De ontwikkeling op de Blauwe berg is in strijd met deze visie. Om ruimte te winnen moeten we de lucht in. Daar waar mogelijk het stedelijk plint verhogen. Dit kan bij het station. Bouw daar een parkeergarage van 2 lagen. Op het dak kun je winkels bouwen. Van de winkels op het runsoppingscenrum maak je magazijnen. Het dak laat je over het spoor doorlopen er kan een brug gemaakt worden naar de veemarkt. aan de kant van het ziekenhuis maak je een brug over de van Dedemstraat, boven de Mealsonstraat en over de provinciale weg naar het runshoppingscentrum. Fietsenstallingen maak je op niveau bij de scholen, ziekenhuis en station. zo win je ruimte met het verhogen van het stedelijk plint.

Reactie: (Jeroen Vogel)
26-11-2011, 14:49
@Judith de Jong @Sebas Goed, @mevrouw De Jong, dat u deze toelichting geeft. De vraag is natuurlijk hoelang deze verkeerssituatie nog moet voortduren. Als dit van de crisis moet afhangen, kon het nog weleens een tijdje duren. Immers, in Italië en Griekenland hebben 's werelds financiele machthebbers de democratie door de technocratie vervangen door leden van Rockefeller's Trilateral Committee tot premier te bombarderen, als nieuwe ontwikkeling in een crisis die is begonnen door het (laten?) omvallen van één van de dertien aandeelhouders van de Amerikaanse Federal Reserve Bank. Deze private bank drukt de US-dollar (terwijl Kennedy op 3 juni 1963 juist had besloten om de National Treasury die taak toe te dichten, een beslissing die direct na zijn dood werd teruggedraaid) en daar zit geen limiet op. Het gedrukte geld is inmiddels de waarde van de goudvoorraad, de verzekering van de dollar in bange dagen, danig overstegen. Ik ben dan ook bang dat er een enorme devaluatie van deze munteenheid gaat plaatsvinden, de euro daarin wordt meegezogen en dat we derhalve nog lang niet uit de crisis zullen zijn. Ondertussen staat men nog steeds vast voor de spoorbomen op het Keern. De Taskforce Ruimtewinst deed haar onderzoek, onder leiding van de heer B. die directeur is van een groot, Amsterdams investeringsfonds in onroerend goed, enkele jaren geleden. Ik wil hem niet afvallen omdat ik hem persoonlijk ken en goede vrienden ben met zijn zoon, maar het laat zich wel raden, gezien zijn achtergrond, waarom dat rapport zo positief uitpakte voor marktpartijen. Mocht het toch realistisch zijn, dan dringt zich de vraag op of dit na de crisis nog steeds zo is. Zijn marktpartijen dan nog steeds bereid om in Hoorn te investeren? Kijk naar het vinden van een bioscoopexploitant, het Gat van Hansen, Marina Kaap Hoorn. Ik denk dat er nu gehandeld moet worden. Niet door een gemeentelijke lening af te sluiten opdat het bedrag door rente nog hoger wordt, maar uit de gemeentelijke reserves die 90 miljoen bedragen. Of het noodzakelijkerwijs een tunnel moet worden betwijfel ik (hier in Perth bevinden zich twee bruggen aan weerszijden van het station), maar nog langer wachten is onacceptabel. @Sebas stipte het vervroegde sluitingsuur van de horeca aan. Dat onder uw leiding de vrijheid van onschuldige burgers is ingeperkt is onvergeeflijk, maar met uw vijf-koppige steun kan er misschien wel wat meer vrijheid aan de verkeersstromen worden gegeven. Dat zou het op z'n minst een heel klein beetje goed maken.

Reactie: (okkie)
26-11-2011, 14:22
@judith,een groot deel van Hoorn is blij dat jullie uit de coalitie zijn geknikkerd maar dat terzijde, je kan het leuk vertellen.

Reactie: (Judith de Jong PvdA)
26-11-2011, 13:55
Een reactie van mijn kant naar aanleiding van onderstaande discussie. Kortgezegd is het standpunt van de PvdA over de tunnel: goed plan, slechte timing. Toen wij in de vorige bestuursperiode in de coalitie zaten, waren wij zeer positief over de plannen van de Taskforce Ruimte die een totaalplan had ontwikkeld "Poort van Hoorn". de tunnel was hiervan een onderdeel. De PvdA heeft toen als coalitiepartij hiervoor ook geld opgenomen in de begroting. Toen de crisis echter toesloeg, vonden wij het (dat was eind 2009) niet langer verantwoord om zulke grote bedragen te reserveren voor de tunnel. Dit was er mede door ingegeven dat marktpartijen niet langer bereid waren om delen van de Poort van Hoorn mee te financieren. We zouden hierdoor alle kosten zelf moeten gaan dragen. Dit heeft ertoe geleid dat we gezegd hebben: we maken een pas op de plaats met de tunnel. we gaan door met de planvorming, maar de financiering zetten we tijdelijk on hold. Het standpunt dat we toen als coalitiepartij innamen, hebben we nu als oppositie nog steeds. We vinden het onverantwoord dat het nieuwe college onder leiding van de VVD de tunnel opnieuw in de boeken heeft opgenomen. Ze kiezen er daarbij voor om alle kosten als gemeente zelf te betalen, terwijl uit de voorbereiding van de Taskforce blijkt dat in economisch betere tijden er wel degelijk marktpartijen zullen zijn die een deel van de kosten voor hun rekening willen nemen bij de totale ontwikkeling van de Poort van Hoorn. Wij vinden dat dus financieel onverstandig en het zorgt er bovendien voor dat er onnodig veel bezuinigd moet worden op andere (met name sociale) taken van de gemeente.

Reactie: (Qwartje)
26-11-2011, 12:20
@Sebas Die laatste afweging had je, hoe smiley ook bedoeld, misschien beter achterwege kunnen laten, @Sebas. En dat GroenLinks veertien jaar geleden voor een vrij sluitingsuur van de horeca was zegt nog niks over het toegangsuur. Bovendien was dat veertien jaar geleden. De GL-geest wappert anno 2011-2012 vrijblijvend richting ‘ja, mits’ en ‘nee, tenzij’. GroenLinks stelde de kwestie van kiet af aan afhankelijk van een evaluatie die eind vorig jaar niet geschiedde, en waarvan bij voorbaat al werd gesteld dat het aan een nul-meting zou mankeren. Weifelmoedigheid in het kwadraat. Wat het belang van de buitenwijken in relatie tot de binnenstad betreft: bewoners van Risdam en Kersenboogerd gaan in hun beleving al lang niet meer naar ‘de binnenstad’. Ze gaan naar ‘Hoorn’. De binnenstad is een naburige gemeente geworden waar wat meer winkelaanbod is. Met, ingesnoerd door de baleinen van een in het vlees gegroeid wegencorset, alleen maar toenemende bewegingskrapte. Daar helpt geen lief tunneltje meer aan. In de situering van een broodnodig Centraal Magazijn annex distributiecentrum wordt door @Wally Ooms en anderen ruimschoots voorzien middels de Hoppolder. Maar ja. Gisteravond beluisterde ik nog een, voor het overige weldenkende, geest die vrijwel alle Hoornse troefkaarten met een schepnetje uit het binnensteedse en omringende water viste. Hoorns voortbestaan als Natte Droom. Daar zijn zeker argumenten voor. Maar laten we in alle redelijkheid voor ogen houden dat we in eerste instantie gebaat zijn bij Lebensraum. Ruimte. Lucht. We hebben geen kieuwen.

Reactie: (Sebas)
26-11-2011, 11:38
@ G. de Jager: wie verwijt u tunnelvisie? Dit College (gedomineerd door VVD automibilisme) of GroenLinks en de tegenstanders van de autotunnel? Of was het zomaar een kreet?

Reactie: (G. De Jager)
26-11-2011, 11:23
Tunnel visie zal je bedoelen!

Reactie: (J.Nijdam)
26-11-2011, 10:56
Maar waarom wordt het ov steeds duurder en niet goedkoper? Dat scheelt o.a. toch ook een heleboel?

Reactie: (J.Nijdam)
26-11-2011, 10:35
Willem,dat is natuulijk ook zo,het is voor iedereen persoonlijk en het was mijn fout dat ik niet had moeten zeggen dat hij niet te vertouwen is, maar ikhad moeten zeggen dat ik hem niet vertrouw. Mijn excuses. Ik heb met hem wat minder goede ervaringen. Maar ongetwijfelt zal dat dus niet voor iedereen zo zijn. Hij heeft ook net als sommige anderen wel wat hielen lopen likken om kiezers binnen te halen (vind ik) en in een paar persoonlijke gesprekken ben ik ook wel afgeknapt op hem en iets uit het verleden speelt ook mee voordat wij hem kenden als politici. Maar goed, het is voor iedereen weer anders.

Reactie: (Sebas)
26-11-2011, 09:49
@JeroenVogel: inderdaad, ik bedoelde de fietstunnel van de Vredehofstraat naar de toen nieuw te ontwikkelen wijk Risdam. ProHo (en Platte Thijs) waarschuwden destijds tegen “ongebreidelde bouw” zonder dat je ook over de noodzakelijke voorzieningen nadacht. Hoe gaat het met verkeersstromen, hoe ga je om met de ontwikkeling van de binnenstad t.o.v. de buitenwijken, en hoe investeer je in alternatieven voor het toenemend autogebruik (vandaar ook de fietstunnel). Een politiek alternatief dus, dat profetisch (b)leek. Volgens mij kwam in hun beschouwingen geen tunnel voor; dat tunneltje was in de jaren Zestig geschetst door ingenieur Willem Wiese, wethouder voor de Partij van de Arbeid, op het toen zo omstreden Binnenstadsplan (waarbij zoveel historisch Hoorn opgeofferd zou worden aan autoweg). En @Nomen nescio: we schrijven 1997-1998. GroenLinks schreef toen ook een bijzonder intelligent en visionair Verkiezingsprogram. Zo staat daar o.a. geschreven: “(…) de nieuwbouw van het Westfries Gasthuis leidt tot flinke aanpassingen rondom het stationsgebied. Er moet een masterplan voor dit gebied worden ontwikkeld. Het huidige ad-hoc beleid doet afbreuk aan de grote potentie van dit gebied. De (verschillende) verkeersstromen moeten beter worden gereguleerd.” Uiteraard diende de loopbrug te worden opgewaardeerd, waardoor deze ook door gehandicapten en fietsers te gebruiken zou zijn. De gemeente zou daarover harde afspraken met de NS moeten maken. En over binnenstad werd geschreven: “(…) De zorg voor de monumentale binnenstad blijft onverminderd van kracht. De verkeersdruk moet worden verminderd. Minder uitlaatgassen geeft ook minder verval aan monumenten!” Omdat zwaar verkeer moet worden bestreden pleitte GroenLinks toen al voor een centraal distributiecentrum op een bedrijventerrein, van waaruit alle horeca en winkels bevoorraad zouden worden. En tenslotte stelde GroenLinks toen: “(…) In het verkeersbeleid moet de aandachtsvolgorde worden omgedraaid. Eerste prioriteit krijgen voetganger en fiets, dan het openbaar vervoer en als laatste de auto.” Misschien dat de automobilisten daarvan gruwen, zoals bij de automobielpartij VVD, maar destijds kreeg GroenLinks (in een gemeenteraad van 33) er vijf zetels mee, en groeide van 13% naar 15% van de stemmen. Veel inwoners van Hoorn waren het dus eens met deze visie. Dat GroenLinks destijds niet volledig anti-auto was moge blijken uit het standpunt dat de (nieuwe) Provinciale Weg of Westfrisiaweg aan de noordzijde moest worden opgewaardeerd tot en met het WFO-terrein bij Zwaagdijk Oost. Qua economische ontwikkelingen werd er toen door GroenLinks al op gewezen dat de Binnestad zich verder moest ontwikkelen met behoud en uitbreiding van de zogenaamde ‘fun-shopping’ zaken. Daarbij wil zij uiteraard ook nadrukkelijk aandacht voor de ontwikkeling van kunst en cultuur in de binnenstad. Bovendien werd uitgebreid gepleit voor investeringen in de kustrecreatie: “de kustrecreatie kan van Scharwoude t/m de punt van Schellinkhout als één geheel worden ontwikkeld.” En – dit even voor @JeroenVogel en @RobertVinkenborg – GroenLinks was destijds pleiter van het vrije sluitingsuur: “(…) Hierdoor wordt een massieve horeca-uittocht veel beter gedoseerd. De overlast zal daardoor verminderen. Een vrij sluitingsuur betekent wel een zwaardere verantwoordelijkheid voor de Hoornse Horeca. Er moeten dan ook spijkerharde afspraken worden gemaakt.” Tevens werd gepleit voor preventieprojecten, o.a. van Jongerenmaatschappelijk werk en de Brijder Stichting. Uiteraard om overmatig alcohol- en drugsgebruik te bestrijden. En mede vanwege het visionaire, in combinatie met passie voor de stad en de mensen die er wonen, stem ik al sinds 1998 GroenLinks. Landelijk ook trouwens sinds 1998, maar dat was het Femke-effect... ;-)

Reactie: (Willem)
26-11-2011, 09:17
@Nijdam, ik moet zeggen dat ik onlangs een goede ervaring met Tonnaer had waarin hij zich een betrouwbaar gesprekspartner toonde. Daarentegen heb ik met de heer van Es in het verleden een duidleijk minder goede ervaring. Zo zal dat per persoon en situatie wel verschillen. Het blijft tenslotte politiek .....

Reactie: (Qwartje)
26-11-2011, 00:14
@Derek the Fox Het ‘njet’ van de SP was in de discussie over het Coenbeeld anders niet zo roestvrij, @heer De Vos. En het ‘da’ van die kant over de high fidelity waar het bedrijfsvoering van ’t Keteltje betreft was ook aantoonbaar de plank mis. Aan de andere kant: deze partij heeft de crisiswind vol in de zeilen. En daar maken ze op de lange termijn beter gebruik van dan de PvdA. Hun argumenten komen meer uit de bron, zijn feitelijker, rechter voor z’n raap. De PvdA hobbelt er met gemeenplaatsen-voor-de-bühne achteraan. Modder in de mond, maar schone schoenen. Hullie van de Grote Kwaal hebben een volle zomer zitten wachten op het 100% toegezegde PvdA-strand aan de Westerdijk. Om maar iets te noemen. En @mevrouw Nijdam: kom eens voor de draad met uw ervaring wat betreft de ‘onbetrouwbaarheid van Tonnaer’. Da’s nogal een aantijging.

Reactie: (Derek the Fox)
25-11-2011, 17:22
@NN: de SP is inderdaad veel genuanceerder dan de PvdA; hun njet blijft njet. @Nijdam; kom eens met argumenten ipv vage verdachtmakingen; waarom is Tonnaer niet te vertrouwen?

Reactie: (J.Nijdam)
25-11-2011, 13:26
Neee, geen Tonnaer! Glijer van de hoogste plank.Zoveel mensen zeggen al over hem: hij is niet te vertouwen en dat is ook mijn ervaring. En natuurlijk maken mensen fouten en is ook de pvda niet altijd correct. Maar van alle partijen die ik mailde zijn zij wel degene die altijd antwoordt geven ( kan ik helaas niet zeggen van de sp en begrijp dat ook niet van hun. De pvda komt met tips als je ergens mee zit,gaan op zaken af die je allarmerend vindt, brengen je soms zelfs verslag uit, enz. enz. Ik heb dus niet de ervaring dat zij maling hebben aan de burgers. En jack, tja, die kan wel neerbuigend zijn soms, dat heb ik ook een keer meegemaakt, maar ik kan niet helemaal terugzien hier waar hij deze keer neerbuigend over heeft gedaan.

Reactie: (Hans)
25-11-2011, 12:40
Maak je er niet al te druk om @Nomen Nescio jij weet toch als geen ander hoe Jack en Judith gewend zijn te werken. En wat lees ik? Gaat je stem in 2014 naar de SP? Landelijk dan zeker want ik verwacht van jou toch wel dat je Fractie Tonnaer stemt. Al hoop ik dat ze tegen die tijd een andere naam voor hun partij gekozen hebben.

Reactie: (nomen nescio)
25-11-2011, 12:34
De reactie van Van Es tovmijn persoon is niet betwetewrig, maar zeer neerbuigend en zelfs ietwat vilein. Dat ben ik wel van PvdA-bestuursleden gewend. Hr.Van Es bewijst daarmee zijn partij en fractie tegenover mij beslist geen dienst. Zou ik overwegen in 2014 weer PvdA te gaan stemmen, nu zeker niet. Dan kan ik beter SP gaan stemmen. Ondanks haar vele neen's tegen gemeentelijke plannen is de SP vaak genuanceerder dan de PvdA. Hr.Van Es, u voert nu een anti-campagne. Kijk, u en uw partij mogen te hoop lopen tegen de collegeplannen (dat moet zelfs, u bent oppositiepartij!), maar behandel ons burgers dan als mens. Trek geen gordijnen van rook e/o traangas op. Soms hè, soms zijn onze "simpele oplossingen" beter dan de oplossing om de oplossing waarmee de politiek weer nieuwe problemen om op te lossen schept. Zoals ik een keer tegen een wethouder heb gezegd: Gemeentepolitiek is en blijft boeiend.

Reactie: (J.Nijdam)
25-11-2011, 11:13
En gelijk heeft Judith, Hoorn is een boerengat. Ze kwam er eerlijk voor uit.

Reactie: (Qwartje)
25-11-2011, 10:41
Op 25 oktober ontspon zich een kort-keffend tsjetje tussen Luzette Wagenaar, wethouder van Drechterland, en Jack van Es. - Wagenaar: ‘Jack van Es: weer terug in de politieke arena?’ - Van Es: ‘Luzette: niet weg, maar zeker niet in de oude rol. Slechts betrokken burger, en betrokken bij PvdA Hoorn.’ Twee dagen later werd Van Es door de ledenraad van de PvdA Hoorn gekozen tot algemeen bestuurslid van die afdeling. Van fractievoorzitter Judith de Jong echoot met betrekking tot Hoorn nog altijd een ambitieuze soundbite na, die haar eind 2009 ontschoot: “Je denkt toch zeker niet dat ik m’n leven lang in dit boerengat blijf hangen!?” Zo weet je maar nooit.

Reactie: (J.Nijdam)
25-11-2011, 10:33
Misschien heeft Judith wel de griep, of doet haar pc het niet, tja,kan van alles zijn waarom zij niet reageert. En misschien reageert zij net al velen van ons hier onder een schuilnaam. Is ook wel goed dat Jack reageert over een onderwerp waar hij zich nog steeds heel betrokken bij voelt. Maar Jack, er zijn nog meer onderwerpen hoor die volgens mij om je betrokkenheid vragen.

Reactie: (Hans)
25-11-2011, 09:21
@Jack van Es had het over het hotel op de Blauwe Berg, ja dat is ook zo! Hoorn zou een hotel en bioscoop en gokcentrum krijgen. Hie zit het daar eigenlijk mee? Nooit meer iets van gehoord die bioscoop zal er wel nooit komen.Had Jack van Es destijds de succesvolle bioscoopondernemer uit Schagen maar niet buiten de deur moeten houden. Als hij wel met deze man in zee was gegaan had er zeer zeker een bioscoop in Hoorn gestaan. Nog bedankt Jack!

Reactie: (jack van es)
25-11-2011, 09:10
Reaktie op Nomen: net zoals jij reageer je wel eens op deze site. Jij overigens veel meer dan ik, maar bij dit onderwerp voel ik mij betrokken en er is niks geregisseerd. Je geeft gewoon antwoord op vragen, ook al was die al beantwoord in het hoofdartikel, maar zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Zo is het wel weer genoeg, groetjes.

Reactie: (nomen nescio)
24-11-2011, 21:15
Wat mij opvalt in deze: Judirh de Jong(de fractievoorzitter) doet de uitspraken tegenover Robert V. Er komen commentaren van ons en... Jack van Es (oud-wetrhouder) bemoeit zich met de discussie. Waarom geen reactie van Judith? Is ze bang om onderuit te gaan, of is er een afspraak dat in deze (en andere) "heikele kwestie's gereageerd wordt door Van Es, die nu kennelijk fungeert als "fractie-ideoloog?" Kom op nou PvdA, anders heeft Judith vaak een "grote mond" (komt soms ook een tikkeltje betweterig over-hindert niet, dat mag), maar dit is m.i. echt een rookgordijn!

Reactie: (J.Nijdam)
24-11-2011, 19:23
Haha Bert, dat is wel een goeie eigenlijk. Lijkt het je wat om zelf als bejaarde trouwens schoongeborstelt te worden in zo een tunnel,want als de tunnel er wel komt, tegen die tijd zij wij misschien wel bejaard.

Reactie: (Bob)
24-11-2011, 18:56
dot=doet

Reactie: (Bob)
24-11-2011, 18:55
Wat is dat trouwens voor een vreselijk plaatje bovenaan het topic?Welke malloot dot dat met een egel?

Reactie: (Bert)
24-11-2011, 17:09
Sorry hoor maar ik wil graag die tunnel. We kunnen er toch gewoon van die wasstraat borstels in hangen, dan kunnen snachts de bejaarde er in gewassen worden.

Reactie: (J.Nijdam)
24-11-2011, 16:04
Nou ja, in ieder geval, het is weer een warrig zootje geworden.Dat gepraat over dit soort zaken terwijl we verdomme allemaal weten dat steeds meer mensen naar voedselbanken moeten,er almensen in hun auot slapen, geen huis meer hebben en het zal alleen maar erger worden, bejaarden die amper nog gewassen worden,enz. enz. Hou op toch over die t tunnel.

Reactie: (jack van es)
24-11-2011, 15:37
Antwoord op Robert: De vorige raad heeft bij begroting 2010 de financiele consequenties geschrapt en besloten daardoor om door te gaan met de planvorming maar pas op de plaats m.b.t. uitvoering i.v.m. financien. Overigens heeft deze raad ook nog niets besloten. Men heeft de politieke wil om tot uitvoering te komen. Het voorstel voor de aanleg met financiele consequenties is nog steeds niet gedaan en misschien wordt het een volgend college, wie zal het zeggen. Er zijn veel mensen die uitspraken gedaan hebben in officiele verslagen, maar dan is er nog steeds geen sprake van besluit. Realisatie van het hotel op de Blauwe Berg is een expliciet besluit geweest van de gemeenteraad, evenals realiseren van ijsbaan (anders had die er niet geweest)

Reactie: (Jan Blokdijk)
24-11-2011, 14:56
@Jack van Es. Het verbaast me niks dat je er niks van weet. Jij hebt wel meer zitten slapen: http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3303470/nieuws/gemiste_kansen_in_hoorn_hm_deen_bioscoop_en_boulevard.html 'Mooi' merites...

Reactie: (Willem)
24-11-2011, 14:36
@Jack van Es: Op 17 mei 2005 sprak de heer Wagemaker in de raad namens de PvdA de volgende woorden: "Die tunnel onder de spoorlijn is dus gewoon een kwestie van tijd." Dit staat in het officiële verslag.

Reactie: (Robert Vinkenborg)
24-11-2011, 14:14
@Jack van Es kennelijk bestaat er binnen de gemeenteraad zelfs verschil van mening over de feiten. En dat draagt er aan bij dat de modale inwoners het allang niet meer kunnen volgen. Een vraag: Wethouder Louwman stelt dat hij niet meer doet dan het uitvoeren van een raadsbesluit uit de vorige periode. Is dat waar of niet waar?

Reactie: (brigges)
24-11-2011, 13:32
waar gaat het oorspronkelijke artikel eigenlijk over, dit is topicvervuiling...

Reactie: (Erik Baas)
24-11-2011, 13:21
Dat is nou precies wat ik bedoel: volhouden terwijl de feiten op tafel liggen komt erg dom over... Uw opvatting en moraal tegenover de wet is gewoon een bij voorbaat verloren discussie. Dat u in dat ene geval niets betaald hebt komt alleen doordat advocaten niet bepaald voor niets werken, maar het pleit u beslist niet vrij. Misschien moet u eens op wikipedia gaan lezen wat een wet eigenlijk is...

Reactie: (Wally Ooms)
24-11-2011, 12:55
@Erik Baas Over dat copyright heb ik, net als Hoorngids en nog veel en veel meer bedrijven en instanties, een andere opvatting. Ik heb daar ooit een prachtig conflict over gehad met de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW), die had geconstateerd dat enkele regeltjes tekst uit een folder van een lid voorkwamen in een door mij gepubliceerd artikel. Ik heb ze voorgehouden dat ik graag aangetoond wilde zien of die regeltjes die zij gebruikten niet toevallig kwamen uit mijn artikel en heb eraan toegevoegd dat ik desalniettemin het artikel zou herschrijven. Maar dat laatste interesseerde ze niet. Poen wilden ze zien. En wel 10.000 euro. Niks meer en niks minder. Ik heb ze daarop geschreven dat gevoel voor humor ze niet kon worden ontzegd en dat hun belangrijkste reden van bestaan waarschijnlijk was om dit soort akkefietjes ten volle uit te buiten in plaats van de daadwerkelijk geschonden belangen van hun leden te verdedigen. Na veel heen en weer geschrijf is de zaak afgesloten zonder dat ik (of zij) ook maar een stuiver heb betaald. Veelal worden die copyright-affaires aangehaald in een vertwijfelde poging om er nog wat extra centjes uit te slepen. “Maar het gaat om het principe”, hoor ik u roepen. Tuurlijk. Tuurlijk. En die vergelijkinkjes met het rollen van portefeuilles, zo triest. U noemt het misbruik, ik noem het gebruik. U heeft de wet aan uw kant. Ik niet. Voel ik me daarmee een wetsovertreder? Ik niet. Ieder z’n eigen moraal. Mijn moraal kan uiteraard niet op tegen de uwe, maar ik slaap daar geen seconde minder om.

Reactie: (Erik Baas)
24-11-2011, 12:17
Heer Ooms, wat u "flauwekul over copyright" noemt is vastgelegd in een WET, nl. de wet op de auteursrechten, die ook u - als goed burger - dient te kennen. Misbruik van anderman's werk is net zo goed diefstal als het rollen van uw portefeuille (om maar iets te noemen), of wilt u dat ook door de vingers zien ?

Reactie: (Wally Ooms)
24-11-2011, 12:06
Ik ontving zojuist een persbericht met als titel "Bilthoven stap dichterbij nieuw stationsgebied." Belangrijke punten uit dat persbericht: • ProRail gunt opdracht van ruim 13 miljoen aan aannemer Heijmans • Start bouw medio 2012 • Onderdoorgang spoor voor autoverkeer 2013 gereed, onderdoorgang voor fietsers en voetgangers 2015 gereed Bij het zien van deze gegevens begin je je toch de vraag te stellen of de veelbesproken tunnel in Hoorn niet veel en veel goedkoper kan. In Bilthoven gaat het om een tunnel voor snelverkeer, fietsers en voetgangers. Een gesprek met ProRail en Heijmans kunnen wellicht heuglijk nieuws betekenen voor de gemeente Hoorn en z'n inwoners.

Reactie: (J.Nijdam)
24-11-2011, 11:24
Rene,dat is niet waar, dat ding staat niet altijd te pingelen.En de binnenstad wordt steeds onaantrekkeler om te komen vanwege de afbraak van het centrum. Jack, goed dat je dit even opnoemt.

Reactie: (René)
24-11-2011, 11:19
Tunnel is zeer belangrijk voor Hoorn. Het maakt niet uit wanneer je naar de stad gaat dat ding staat altijd te pingelen, en je staat altijd te wachten. Voor de economie van Hoorn zou het zo veel beter zijn dat het verkeer een goede doorstroom heeft. Onze stad is eigenlijk onbereikbaar voor aanvoer van winkels. Er is geen goede doorstroom voor bussen. Hierdoor missen vele mensen iedere dag weer een aansluiting. Het probleem is ook nog eens dat de NS een sleutel gebruikt op station Hoorn om de bomen te sluiten, hierdoor komt het heel vaak voor dat de bomen al dichtgaan terwijl de mensen nog staan in te stappen op het station. Laat die tunnel er alsjeblieft snel komen. Dat is voor iedereen beter. Het is hier echt een dorp met stadsrechten. Wel een ijsbaan aanleggen waar een handjevol mensen van geniet, maar geen knappe infrastructuur.

Reactie: (Jack van Es)
24-11-2011, 11:14
Er zijn steeds mensen die beweren dat er al jaren gesproken wordt over een tunnel onder het spoor. Mij is dat niet bekend en ik heb een aardig tijdje in raad en college gezeten. In 2006 o.l.v. wethouder van der Maat en de VOCH is voor het eerst serieus onderzocht of er een tunnel onder het spoor kon bij het Keern. Over iets praten is iets anders dan of het ooit in coalitieakkoorden gestaan heeft of dat raad en/of college daar serieuze voorstellen voor heeft gedaan of besluiten heeft genomen. Ik ben het tot 2006 nooit in begrotingen of in andere beleidsstukken tegengekomen. In het college van 2006=2010 is voor het eerst een samenhangende visie gepresenteerd in samenwerking met de provincie (de zogeheten Taskforce Ruimtewinst). Door de economische crisis is dat plan nu niet te realiseren, met name door het ontbreken van kostendragers. Wie mij besluiten of voorstellen kan laten zien van een tunnel onder het spoor van voor 2008 nodig ik graag uit om mij daarover te informeren

Reactie: (J.Nijdam)
24-11-2011, 10:08
Helemaal waar Sebas,de binnenstad is aan het verloederen.Straks heeft geen mens er meer iets te zoeken,dus hoezo een tunnel van zoveel geld. De plek van de oude Prisma,al jarenlang brak terrein. Je kon er je auto kosteloos neerzetten,nu niet meer. Maak daar maar een mega parkeeplaats,ondegronds, bovengronds. Er zijn zoveel andere oplossingen. En mensen,als je niet perse de auto hoeft te gebruiken die kant op, laat m dan toch staan,zou ook een hoop schelen.Doe je dat elke keer weer niet,zeur dan niet zo over dat je lang in rijen moet staan om binnen te komen in het centrum.Voor een deel doen de mensen dit zichzelf aan en accepteer dan ook maar de ellende ervan.

Reactie: (Wally Ooms)
24-11-2011, 09:34
@Erik Baas De allergoedkoopste dooddoener in een poging iemand de mond te snoeren is wel door te zeggen dat ie dom is. Een veelgebruikte is ook: blijf dromen. Als je geen enkel argument meer hebt, werkelijk niets zinnigs meer weet te melden, ja dan kom je inderdaad op de proppen met dit soort dooddoeners. Niet iedereen heeft dezelfde stokpaardjes, heer Baas. En niet iedereen is het eens met die veel te ver doorgevoerde flauwekul over copyright. Waarbij het u vrij staat om voor uw eigen belangen op te komen. Maar in een eerdere posting van uw hand waarbij u opkwam voor de belangen van Google, omdat Hoorngids daar een plaatje van had gebruikt, was toch meer zelfreflectie op z’n plaats geweest. Weet uw plaats, heer Baas. Iedereen heeft het recht om dom te brullen. U ook. Maar niemand zal u verplichten om zo openlijk van dat recht gebruik te maken.

Reactie: (Jeroen Vogel)
24-11-2011, 07:38
@Sebas Een tunnel van de Vredehofstraat naar de Kersenboogerd? Dat is een behoorlijk lange tunnel ;-) Je bedoelt natuurlijk naar Risdam-Zuid. Maar je hebt gelijk. Laat de gemeente liever investeren in het winkelaanbod en de vitaliteit van de binnenstad, dan in zo'n tunnel. Ik zie veel heil in parkeergarages aan de noordzijde. Die kunnen overigens ook ondergronds, met mooie en duurzame nieuwbouw er bovenop.

Reactie: (Sebas)
24-11-2011, 06:22
De voorloper van GroenLinks Hoorn, het uit Platte Thijs voort gekomen ProHo, legde in deze stad de eerste tunnel aan: de FIETStunnel onder de provinciale weg, van de Vredehofstraat naar de nieuwbouwwijk Kersenboogerd. Voor een fraaie foto, zie het boek "Twee Eeuwen Stadsbestuurders van Hoorn". En verder zou de stad Hoorn beter kunnen investeren in de winkelbeleving in Hoorn dan in een tunnel naar de binnenstad, die zorgt voor nóg meer blik in de binnenstad van Hoorn.

Reactie: (J.Nijdam)
24-11-2011, 01:00
Oeh,pap betekend voor veel vrouwen iets heel anders. Ja,ik weet het, maar we zijn allemaal verantwoordlijk voor de dijken,de gemeente net zo goed. Moeten we straks maar verzuipen dan?

Reactie: (nomen nescio)
24-11-2011, 00:55
Dijken @j.Nijdam, zijn de verantwoordselijkheid van het Hoogheemraadschap; daar betalen we ook jaarlijks belasting aan en de versterking is idd nog steeds niet af. De tunnel Poort van Hoorn is "des gemeente". Met een knipoog naar het Arabisch (poort=bab), stel ik voor deze tunnel ook een naam te geven: Pap Hoorn.

Reactie: (J.Nijdam)
24-11-2011, 00:46
Oh ja,niet te vergeten de dijken, want wat hebben we nog als die doorbreken,waar gaat het dan nog over. Zoveel nog niet af en dan deze wilde plannen.

Reactie: (J.Nijdam)
24-11-2011, 00:40
Tunnel,tunnel,tunnel,of meer voedselbanken? Er is vast een betere en goedkopere oplossing dan die tunnel, had al eerder een paar ideeen gelezen.

Reactie: (nomen nescio)
24-11-2011, 00:39
Hoezo wijnig (m/z weinig) inhoudelijk hr.Kamminga? Ik reageer niet op hr.Louwman,maar op de reactie van de PvdA. In de lay out zijn de uitspraken van dhr.Lowman voor de duidelijkheid vet weergegeven. Daarop wordt door mij en anderen gereageerd. Het doet me overigens plezier te lezen dat ook ú reageert. U bent immers raadslid voor GL! Wat mij dan gelijk tot de vraag brengt wat uw partij tussen (pak 'm beet) 1984 en heden met het tunnelvoornemen gedaan heeft. Ook uw partij maakte nl. bij tijd en wijle deel uit van het door de PvdA gedomineerde college's.

Reactie: (Erik Baas)
24-11-2011, 00:23
Dank aan Matthijs en Qwartje voor hun bevestiging van een van mijn stokpaardjes, ic. het ongevraagd, zonder bronvermelding en (uiteraard) zonder enige vergoeding gebruiken van anderman's fotowerk door HoornGids. En, vwb. Wally Ooms: iedereen heeft het recht om dom te zijn. :-p

Reactie: (Qwartje)
23-11-2011, 23:51
@Wally Ooms Die kwestie rond royalties ligt niet zo vrijblijvend als u hier suggereert, @heer Ooms. Toegegeven: er fladderen miljarden plaatjes als vuurvliegjes over de internets. En heel veel snapshotters daarvan kan het geen reedt schelen wat daar verder mee gebeurt. Maar dat maakt ze nog niet ‘dus’ vogelvrij. Misschien een bijkomend agendapuntje voor het Social Media Debat van 1 december aanstaande in Huis Verloren?

Reactie: (Hans Meester)
23-11-2011, 23:48
Wat Nomen Nescio beweert is juist. De PvdA heeft decennialang een dominante rol gespeeld in het Hoornse politieke bestel. In die vele tientallen jaren waren er tal van momenten dat er voldoende geld in kas was om de Hoornse binnenstad middels een onderdoorgang onder het spoor beter bereikbaar te maken dan het geval was en is. De PvdA heeft die klus ondanks tal van toezeggingen nooit aangedurfd en het "tunnelgeld" gestoken in leuke dingen voor de mensen. Daar is op zich niks mis mee en velen hebben daarvan profijt gehad, maar laat de PvdA van mevrouw De Jong nu dan niet klagen dat de huidige coalitie ten koste van het sociale beleid wil uitvoeren wat de PvdA heeft nagelaten. De PvdA heeft het verlies van zes zetels bij de raadsverkiezingen blijkbaar nog steeds niet verwerkt en probeert nu via het ophitsen van de burgerij en het verkondigen van halve waarheden lsnog haar gram te halen. Ik zou willen zeggen: steek de hand in eigen boezem (voor zover aanwezig) en wees zo reëel om toe te geven dat de huidige coalitie de (mede door Den Haag opgelegde) bezuinigingen binnen de perken houdt.

Reactie: (Wally Ooms)
23-11-2011, 23:34
@Matthijs @Jos Kamminga Tuurlijk betaalt Hoorngids geen royalty’s, Matthijs. Dat weet je zelf ook wel. En terecht. Geen hond die zich daar druk over maakt. Een plaatje op een site, het zou wat. Van mij mag iedereen gebruik maken van alle door mij de wereld ingeslingerde afbeeldingen of foto’s. Hoef ik niks voor te hebben. En de heer Kamminga heeft zitten (of liggen) stoeien met een koppige Medoc met een brutale afdronk, is het ernstige vermoeden van wijnkenners in mijn omgeving. Wat overigens niets afdoet aan zijn krachtdadige statement. Want dat mag er zijn. A la votre.

Reactie: (Qwartje)
23-11-2011, 23:19
@Jos Kamminga Geestig, heer @Kamminga, dat 'wijnig inhoudelijke'. Ik gok op 'n Frans wijntje uit 'n zielloze fles.

Reactie: (jos kamminga)
23-11-2011, 22:59
@Nomen nescio een wijnig inhoudelijke reactie op wat de PvdA hier zegt. Wat opvalt is dat de wethouder zegt dat hij geen idee heeft wat de tunnel gaat kosten. Is dat waar dan is het bizar om te stellen dat de tunnel er moet komen!

Reactie: (Matthijs)
23-11-2011, 22:56
Ja, leuk plaatje. Alleen (en ik weet dat normaal hier iemand anders zich druk om maakt) het plaatje is gevonden met Google image search (zoekterm tunnelvisie)en vervolgens 'gejat' van Froot.nl. Ik denk dat er over copyright niet heel goed is nagedacht weer. Of heb ik het mis redactie, en betalen jullie keurig royalties over dit soort plaatjes?

Reactie: (Sebas)
23-11-2011, 22:48
Prachtig fotootje van deze egel met closetrol: beeldendender kon de tunnelvisie niet weergegeven worden!

Reactie: (nomen nescio)
23-11-2011, 22:05
Arm PvdA: Toen ik hier in 1984 kwam wonen, was er al; sprake van de komst van een tunnel(mij aan het tuinhek verteld door wijlen Peter v/d Hal, toen nog PvdA, later oprichter van Hoorns Belang). Sindsdien heeft de PvdA tot aan maart 2010 in het college gezeten. De tunnel had "dus" al lang geleden gerealiseerd kunnen zijn! Ik vrees dat de PvdA thans krokodillentranen huilt. En ja, het is voor een oppositiepartij natuurlijk "en vogue" de coalitie aan te vallen! Maar dan wél svp de eigen fêtes et gestes onder ogen zien!