Bouw tunnel Keern start al in 2014

2-1-2012 Poort van Hoorn, kostbaar project zonder inspraak

COLUMN
Poort van Hoorn? Democratie of technocratie in Hoorn? Visie op tunnel of Tunnelvisie? Ramp voor of redding van Hoorn?
 
Zorgen de vertegenwoordigers van 22 organisaties en bedrijven er voor dat op een eerlijke wijze in onze stad 45 miljoen Euro goed wordt besteed? Voelt u zich vertegenwoordigd? Geeft Oud-Hoorn uw mening weer? Of de Kamer van Koophandel? Of de schouwburg-directie? De Fietsersbond misschien? Of wordt u als burger vertegenwoordigd door de HOF? Of de VVV? Of Prorail? Of Albert Heijn?

KLANKBORDJE
22 deelnemers aan de Klankbordgroep Poort van Hoorn moeten een democratisch inspraaksausje zijn over de besteding in onze stad van in ieder geval 45 miljoen Euro. Weet u wat deze Klankbordgroep namens de achterban heeft geroepen? Ze zijn in september officieel geïnstalleerd. En sindsdien enkele malen bijeengekomen. Verder kunnen zij op www.poortvanhoorn.nl (http://www.poortvanhoorn.nl) ”in een afgeschermde omgeving met elkaar informatie uitwisselen”... Wat zij namens u en mij hebben besproken mogen wij niet weten. Het openbare deel van deze site geeft daar geen helderheid over. 14 december 2011 hebben zij hun 4e klankbordgroepbijeenkomst Poort van Hoorn gehad, meer mogen we niet weten. Alleen Oud-Hoorn (http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3369733/nieuws/oud-hoorn_noemt_poort_van_hoorn_onwerkelijk.html?page=1)heeft naar buiten gebracht hoe zij tegen de plannen aankijken. Wat de mening van bv de VVV, Albert Heijn of de HOF is, hoeven wij, gewone burgers niet te weten...

SCHIJNDEMOCRATIE
Er is notabene een Forum te vinden op www.poortvanhoorn.nl (http://www.poortvanhoorn.nl/forum/). Dat lijkt heel leuk, maar er heeft nog niemand een reactie of bericht geplaatst! Niet vreemd als je de site bekijkt en de informatie tot je neemt. Dit nodigt niet uit tot meepraten of meedenken. Dit is schijndemocratie zoals we al te vaak in onze mooie stad hebben gezien. Je betrekt wat mensen bij een project, legt ze plannen voor waar nog een beetje ’aanpassingsruimte’ in zit en je kunt als ambtenaar, raadslid en wethouder volhouden dat er sprake was van inspraak, overleg, ja zelfs democratie... B.llsh.t!

45 MILJOEN
En wat doet de door u en mij gekozen gemeenteraad? Geen f.ck! Ja natuurlijk gaat ’links’ als oppositiepartijen (http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3367545/nieuws/pvda_college_hoorn_draait_om_feiten_binnenstadstunnel_heen.html?page=1)een beetje protesteren, maar CDA, D66, VVD, VOCHoorn en HoornsBelang zullen uiteindelijk allemaal meelopen met het College-voorstel om 45 miljoen Euro uit te geven aan een tunnel waarvan we niet weten of het voor oplossingen zorgt.

HANDTEKENING
Komende donderdagochtend worden er enkele handtekeningen geplaatst waarmee de komst van de peperdure tunnel onder het spoor van het Keern een feit is. Nog niet zo lang geleden wekte wethouder Louwman de indruk dat de tunnel nog niet zeker was en dat er nog niets te zeggen was over de uiteindelijke kosten (kon 30 maar ook 90 miljoen zijn...), (http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3365992/nieuws/wethouder_louwman_neemt_geen_dom_besluit.html?page=1)maar donderdag wordt gewoon al voor de tunnel getekend! Niets weg terug of plannen nog kunnen aanpassen. Niets echte inspraak of onderwerp bij verkiezingen een serieuze rol laten spelen. Nee hoor, lees maar:

”Op donderdag 5 januari 2012 ondertekenen de gemeente Hoorn en ProRail het plan van aanpak “Onderdoorgangen Poort van Hoorn”. Het plan van aanpak betreft een twee belangrijke infrastructurele werken binnen de Poort van Hoorn. Met dit project probeert de gemeente het stationsgebied toekomstbestendig te maken. Aandachtspunten daarin zijn: bereikbaarheid, parkeren, openbaar vervoer en leefkwaliteit. In dat kader heeft de gemeente een plan gemaakt voor een nieuwe ontsluitingsweg voor haar binnenstad: de Carbasiusweg.
Zodra deze nieuwe weg is aangelegd kan het Keern worden omgevormd tot volwaardige fietsroute. De Carbasiusweg en het Keern krijgen beide een ongelijkvloerse kruising met het spoor. Daarnaast krijgt het Keern ook een ongelijke kruising met de Provincialeweg. Voor het maken van spoorkruisingen is ProRail verantwoordelijk. Op basis van het plan van aanpak gaat ProRail nu het hele werk verder laten uitwerken. Dit betreft dus de volledige aanleg van de Carbasiusweg en het compleet omvormen van het Keern tot fietsroute.
De planning is dit werk medio 2013 aan te besteden. De start uitvoering van de Carbasiusweg is gepland begin 2014. De ondertekening van het plan van aanpak is een belangrijke stap in die richting.”


IN 2014 BOREN
Tot zover de aankondiging van de ondertekening van de eerste onderdelen van de Poort van Hoorn (verwoord door afdeling Voorlichting), de boormachines kunnen de motoren al starten, er is geen weg terug meer! In 2014 wordt gewoon gegraven en geboord voor de tunnel van minimaal 45 miljoen! En Hoorn maar op alle fronten bezuinigen, ja bij die toneelclub konden we ook nog wel 500 euri wegslepen en ja de parkeertarieven moesten omhoog.

BOOS
Ik ben boos! Vooral omdat er met een website-tje, een klankbordgroepje, een uitlegje van de wethouder gedaan wordt alsof wij, inwoners van Hoorn, anno 2012 zitten te wachten op een tunnel van 45 miljoen, zonder enige garantie dat dit de binnenstad, de middenstand, het toerisme, de bewoners iets beters brengt. Van uw volksvertegenwoordigers moet u het ook niet hebben: die keken er naar, dronken een borrel, verzonden een Tweet, durven geen mening te hebben...

Hans Stuijfbergen
een boze Horinees

PS: Lees ook deze column met 6 redenen waarom ik geen voorstander ben van deze tunnel:

Reacties
Reactie: (jur)
4-2-2012, 10:08
Niet wat vroeg voor een borreltje op, @john?

Reactie: (john)
4-2-2012, 09:54
ze gemeente lijd aan denhaag viesie we gooien geld weg als het degeld maar op komt. geen autos in de binnen stad maar wel en dure tunnel. en de schating ligt ongeveer tussen 35 en 90 miljoen euro en volgent jaar moet de gemeente weer bezuinigen. waar ligt jullie verwantwoordelijkheid. in ieder geval niet bij u burgers, dat blijk aan deze tunnel of niet. als de tunnel duurder uit pakt komt dat boven op de bezuinigen de mensen in deze gemeente hebben dit jaar het al zwaar te veduuren met al deze bezuigen beter schap

Reactie: (Ronald Louwman)
5-1-2012, 14:20
Het ondertekenen van de overeenkomst met ProRail geeft aanleiding tot discussie en meningsvorming. Het doet me goed te zien dat zoveel inwoners en media betrokken zijn bij het wel en wee van onze stad en ik volg de discussie dan ook met belangstelling. Ik zou graag twee sporen willen onderscheiden: 1. De gemeenteraad heeft op 16 februari 2010 de uitgangspunten vastgesteld voor de Structuurvisie Poort van Hoorn. Het college is in haar beleidsvoorbereidende rol bezig met een concept Structuurvisie Poort van Hoorn, zodat de gemeenteraad daarover kan discussiëren en besluiten. 2. De overeenkomst met Prorail volgt uit het raadsbesluit van 12 april 2011, waarbij de gemeenteraad een krediet verleent voor het voorbereiden van de onderdoorgangen Dampten/spoorlijn, Keern/spoorlijn en Keern/provinciale weg. In de overeenkomst is een planning opgenomen waaruit blijkt dat het mogelijk is nog dit jaar een voorstel aan de raad te doen tot realisatie. Beide sporen leiden dus tot voorstellen aan de raad. In de raad komt eerst de Structuurvisie Poort van Hoorn aan de orde, zodat een duidelijk beeld ontstaat van de invulling van het gehele plangebied in de komende 25 jaar. Pas daarna kan het voorstel aan de orde komen tot realisatie van de autovriendelijke Carbasiusweg en de veilige Fietsboulevard via het Keern naar de binnenstad. Op 22 maart wordt er een openbare informatiebijeenkomst gehouden voor de gemeenteraad, waarin de raadsleden worden bijgepraat over de Poort van Hoorn. U kunt hier ook bij aanwezig zijn. Daarna zal de Structuurvisie Poort van Hoorn de besluitvorming in gaan met mogelijkheden van inspraak voor bewoners en belanghebbenden. Ronald Louwman, wethouder Ruimtelijke Ordening

Reactie: (Erik Baas)
4-1-2012, 23:58
Nee Piet, er moeten gewoon zoveel mogelijk auto's de stad in, in zo weinig mogelijk tijd. Voor de bewoners van de Grote Waal is dat erg prettig, maar dat het centrum zo'n stroom niet kan verwerken lijkt men niet in te zien.

Reactie: (Piet van Schaick Zillesen via twitter)
4-1-2012, 20:50
Gedurfd besluit, in deze crisistijd. Is er ook gedacht aan parkeergelegenheid voor auto's die die tunnel door zijn?

Reactie: (Bob)
4-1-2012, 13:50
Ik betaal genoeg belasting waar sowieso allerlei dingen van gedaan worden waar ik niets aan heb,dus voor die tunnel ga ik niet extra betalen! Ik ben in ieder geval erg blij dat de tunnel er eindelijk omen gaat,eindelijk daadkracht!!

Reactie: (J.Nijdam)
4-1-2012, 12:57
Poll,als je meer weet over het wel of bezetten van het stadhuis,hou op ons de hoogte. Ik ben zeker van de partij dan. Want ik denk dat het niet zal helpen om op Hoorngids ons ongenoegen te uiten. Ik ben voor Poll.

Reactie: (J.Nijdam)
4-1-2012, 12:48
Goede opmerking Sebas, laat zij maar betalen die een tunnel willen. En dan nog even wat. Mijn vriend die dagelijks door het Keern rijdt tijdens de spitstijden,zegt dat het allemaal wel meevalt en dus mensen niet ze moeten zeuren als ze even wat langer er over moeten doen. Hem hoor ik er nooit over klagen. Deze mensen zullen ook vast uit hun dak gaan als de treinen weer eens 10 minuten vertraging hebben. De meeste mensen willen alles maar snel, snel en nog sneller. Geduld hebben zij niet meer. En voor deze mensen moeten we zeker dan ook die 45 mille ophoesten? Ze betalen het inderdaad zelf maar. Ze zoeken het zelf maar uit met hun verwende gedrag.

Reactie: (Sebas)
4-1-2012, 12:22
Iemand zei nog tegen me deze week: als alle echte voorstanders (ook die verder geen argumenten hebben) nou vrijwillig € 1000,00 overmaken naar de gemeente, dan zullen we zien of we die € 45 miljoen binnen enkele amanden halen. Dus mensen als @Bob en @Sjaak: ga je gang en maak wethouder Ronald Louwman blij met € 1000,00 blij, zodat de tunnel aangelegd kan worden...

Reactie: (nomen nescio)
4-1-2012, 11:58
Van die tunnel was al sprake toen ik hier zo'n 30 jaar geleden kwam wonen. Nou ben ik als ex-Amterdammer (import dus) wel wat gewend: Plannen voor een IJtunnel en een metro stammen uit de jaren '20 van de vorige eeuw en werden zo'n 40-50 jaar later gerealiseerd. Hoorn kan wat de tijd betreft dus wel even voort. Dan is er ook genoeg ruimte een Hoppolder nader te bestuderen. Laat die er ajb niet komen, dan missen we bij een storm zoals gisteren de rollende schuimkoppen!

Reactie: (J.Nijdam)
4-1-2012, 11:03
Ik hou gewoon van onze oude, havenstad Hoorn en iedereen die er een juppenstad van wil creeeren heeft in mijn beleving geen hart voor deze stad.Er is al genoeg verpest door bepaalde lieden, het moet niet nog erger gaan worden.

Reactie: (J.Nijdam)
4-1-2012, 10:54
Je kan het mooi vertellen Sjaak. Hier in Hoorn gaan mensen pas op strandjes zitten als het zo een 25 graden is en dat is het niet zo vaak.En ik eet liever trouwens thuis als ik weet dat Hoorn zijn charmes kan behouden. De Westerdijk is prachtig, en grote keien zat om lekker op te zitten. Stranden behoren de Noordzee toe. Afblijven!!!

Reactie: (Sjaak)
4-1-2012, 10:44
Zo snel mogelijk beginnen met die tunnel en daarna gelijk de Westerdijk aanpakken. Maak een mooie Boulevard met mooie strandjes. Daarna terassen op de Oude Doelenkade (kan Nijdam daar gaan eten). Hans, kijk wat er gebeurd is met de Krententuin. Prachtig opgeknapt. Ook hier had iedereen commentaar op. Zelf jij zit erin met je museum. Met een nieuwe tunnel mag je misschien op lappendag wel doorrijden. Ik weet genoeg andere projecten waarop bezuinigd kan worden.

Reactie: (J.Nijdam)
4-1-2012, 10:39
Ik vind dat er een enquette gehouden had moeten worden onder alle inwoners van Hoorn, dat is pas democratie. Ook vind ik dat degene die niet deze tunnel willen er ook niet aan mij hoeven te betalen. Ik wil zelf uitmaken waar ik mijn geld heen stuur.Mij geld wordt in feite dus gewoon gejat.Stelletje boeven in deze gemeenteraad, stelletje dieven!

Reactie: (Hilda)
4-1-2012, 09:52
Volgens mij is de bouw van de tunnel onder het spoor van het Keern op dit moment een grote stap te ver. Eerst kan er gewerkt worden aan verbetering van het station wat betreft de toegankelijkheid; lift en makkelijke bereikbaarheid van voor naar achterkant. Verder kan de verkeersstroom in Hoorn zelf beter afgeremd worden dan aangewakkerd en in plaats van het hele busstation op zijn kop zetten het autoverkeer aan de kant van het p&r terrein laten parkeren zodat ze via het station naar het centrum kunnen lopen. Er zijn nog een heleboel verkeerspunten in Hoorn die aangepakt kunnen worden om veiligheid te bewerkstelligen. Besteed het geld dus aan leefbaarheid binnen ja binnen het centrum van Hoorn om het aantrekkelijk te maken.

Reactie: (Robert Vinkenborg)
3-1-2012, 21:34
Als het kabinet straks extra bezuinigingen moet afkondigen, dan zullen de gemeenten opnieuw de dans niet ontspringen. En om op zo’n pijnlijk moment in Hoorn een discussie te voeren over tientallen miljoenen voor een tunnel ligt niet echt lekker. “We moeten nu doorpakken. Straks neemt de weerstand verder toe,” moet iemand tijdens de collegevergadering hebben bedacht.” “Laten we ministens die 1,6 miljoen per jaar vast veilig stellen. Er worden nu al genoeg lastige vragen gesteld.” Een ander: “Voor je het weet gaat de hele verkiezingsstrijd over de tunnel en dan kunnen we hard worden afgerekend als de crisis aanhoudt.” En: “We moeten de oppositie de pas afsnijden en voorkomen dat ze met dit verhaal aan de haal gaan. Let’s get it over with.” “De mensen snappen het toch niet, er zijn zelfs raadsleden die het niet snappen. Dit is het moment en dan hoor je er over een jaar niemand meer over.” “Laten we het hopen…” Regeren is vooruitzien, daar was het college het snel over eens: dus deze hete aardappel nu maar zo snel mogelijk doorslikken: “Dan kunnen we zeggen dat er onomkeerbare stappen zijn gezet en dat we niet meer terug kunnen.” Is het zo gegaan? Het zou zomaar kunnen. Het college heeft opeens zeer grote haast, nadat tot voor kort nog gesproken werd van een zorgvuldig proces. Het rechtvaardigt de vraag: waarom? Waarom nu? Ondertussen weten die mensen die het moeten betalen – wij dus - nog niet eens hoeveel het gaat kosten: 40 miljoen? 100 miljoen? Of nog meer? Want ook de rentelasten moeten worden opgebracht. Hans Stuijfbergen slaat de spijker op z’n kop. De gemeenteraad zal namens ons – de zeer bezorgde burgers – zeer snel opheldering moeten vragen over wat zich hier afspeelt. Is er sprake van het forceren van een “point of no return” en het afgeven van ongedekte cheques? Het zeer merkwaardige (besluitsvormings)proces, deels verwoord door Hans, dat zich afspeelt, schreeuwt- na de eerdere uitspraken van wethouder Louwman - echt om nadere uitleg. Ik ben het met Hans eens: er lag geen duidelijk mandaat uit een vorige periode voor deze tunnel. Het is de keus van dit college om door te duwen, ondanks het economisch zwaar veranderde speelveld. Dit college is voor die keus zelf verantwoordelijk en doet zelf een greep uit de zakken van de Hoornse inwoners: laat die inwoners – gelet op alle omstandigheden en de mist die is opgetrokken – in 2014 de kans krijgen om te zeggen of ze dat goed vinden, of niet. Tevens dienen de politieke partijen die de tunnel niet willen, nu al te laten weten wat hierover straks in hun verkiezingsprogramma komt te staan. Terugdraaien: ja of nee? Breekpunt: ja of nee? Na de loze beloften over een toegangsuur kan het kan me in de komende verkiezingstrijd niet helder genoeg. Die verkiezingstijd begint overigens uiterlijk dit najaar al, voorspel ik u maar even terzijde. Twitter: RoxyRobert

Reactie: (Sebas)
3-1-2012, 20:58
@Dirk (en anderen): de aanwezigheid van bezorgde inwoners van Hoorn maakt op een deel van de gemeenteraad géén enkele indruk. Tijdens de behandeling van de ombuigingsvoorstellen op de Hoornse subsidies (15 november 2011) waren in de raadsvergadering veel mensen; de raadszaal zat bomvol. En al eerder tijdens de commissievergadering deed een bewoonster - overigens genomineerd als West-Fries van het jaar - een oproep aan de leden van de gemeenteraad om NIET te bezuinigen op het opbouwwerk. Desondanks werden een aantal bezuinigingen op subsidies door gevoerd. Gewoon met de kaasschaafmethode. Zonder inhoudelijke discussie over nut & noodzaak en de noodzakelijke vernieuwing van het sociaal werk, en de rol van bewonersparticipatie daar in. Zo werd € 40.000,00 geschrapt, de jaarlijkse bijdrage voor de drie Wijkkranten in Hoorn. Redelijk tot goed gelezen wijkkrant, zo bleek o.a. tijdens de zoutuitdeelactie, want veel mensen hadden het artikel uit de wijkkrant mee, inplaats van de bon uit het Westfries Weekblad. Hetzelfde geld - namelijk € 40.000,00 - werd een maand later in de gemeenteraad van 13 december weer uitgegeven aan het instellen van drie extra kerstboomverbrandingspunten. Omdat de kerstboomverbranding (die één keer per jaar plaats vindt) mensen bij elkaar brengt, en burgerzin bevordert. In het ogen van eenzelfde raadsmeerderheid de wijkkranten en het opbouwwerk dus blijkbaar niet. Wat heeft dit te maken met de tunnel? Welnu: over de tunnel - die los gemaakt lijkt te zijn uit het totale project van de Poort van Hoorn - worden dezelfde discussies gevoerd. Of beter: géén discussies. - Er wordt NIET gekeken naar de situatie bij het station (de loopbrug, het Transferium). - Er wordt niet gekeken naar de regionale verkeersstromen naar Hoorn. - En er wordt niet gekeken naar de binnenstad zelf, hoe dit een vitaal, creatief en aangenaam winkelgebied kan blijven. Als de 45 miljoen eenmaal is uitgegeven aan de aanleg van de tunnel is er ook gewoon géén geld meer om te investeren in die aantrekkelijkheid van de binnenstad. Dat dienen de binnenstadondernemers zich dus ook te beseffen.

Reactie: (gerard)
3-1-2012, 19:29
@Dirk: wie gaat die goedkopere of gratis bussen betalen? De prvincie bezuinigt alleen maar op het busvervoer. De Risdam is nu ook zijn spitskwartierdienst kwijt, en ook naar de Kersenboogerd rijden al maar minder bussen (tot in 2008 nog 4 per uur, toen 2x/uur 2 achter elkaar aan, en nu 2x/uur). Overigens voeren de mensen in de binnenstad nu al actie tegen die paar bussen die er nu rijden. En verdwijnt als het aan de gemeente en de inwoners van de binnenstad ligt het busstation naar achter het station. Dus nog verder lopen over een waardeloze brug waar geen roltrappen komen. En dus absoluut geen bus over het Achterom. Ofwel: de gemeente en provincie pesten de busreizigers alleen maar weg, waardoor meer mensen de auto gaan pakken.

Reactie: (Poll)
3-1-2012, 18:11
Wanneer gaan we het stadhuis weer eens bezetten Hans? Ik doe mee... wie volgt?

Reactie: (J.Nijdam)
3-1-2012, 18:03
De meerderheid van de raad heeft dus voor gestemd. Blijkbaar weten zij niet wat er speelt in ons land en dus ook in Hoorn,blijkbaar hebben zij ruimvoldoende te eten. Bah!

Reactie: (Dirk)
3-1-2012, 18:02
Ooit voor de verkiezingen 32, later 35 en nu 45 Miljoen maar nog geen enkele garantie dat het ook voor dit bedrag uitgevoerd word gezien de vele stelposten.... Ook is het erg duur per inwoner dus €682,- en we kunnen daar veel meer leuke dingen voor doen. De weg is mooi om snel de stad uit te komen maar de stad in, ik fiets liever! Als slechts 1% van de Horinezen dus ruim 600 personen de raadsvergadering zouden bezoeken en protesteren,kunnen niet eens in dat kleine zaaltje dan moeten ze wel luisteren! Dus de eerste vergadering alle Horinezen oproepen en een overvolle zaal en niet kunnen vergaderen, wij houden dat langer vol dan zij en ik zie meer in de IJsbaan parkeerplaats en rest Blauwe berg en dan met gratis bus, parkeren word tenslotte al betaald en dan gaan in plaats van 40 auto's 1 bus de stad in. Dit is het gemiddelde want 50 passagiers en gemiddelde van elke auto de stad in dan kom je hier op. Dit is binnen 1 week in te voeren en een bus naar de stad betaalbaar maken, ook eventueel uit Kersenboogerd of Risdam en die voorkomen dan overlast van parkeren. Wel moeten de huidige bussen dan voller rijden tegen lagere prijzen maar wat is duurder, de nu vaak vrijwel lege of een volle bus voor €0,50 per rit? Als ik voor slechts €1,- de stad in kan, goedkoper dan de IJsbaan waar het nu €1,20 is geworden en zowel mensen van buiten naar IJsbaan sturen of vanuit andere gratis plekken opstappen naar het centrum... Geen tunnel nodig en dan graag iets verder dan het Station maar ook even rondje Achterom zodat ik ook bij C&A of zo eruit kan... Wedden dat we dan met volle bussen parkeerruimte over zullen houden! Eventueel nog duurder maken mag van mij, die parkeermeters... Als er maar een goedkope betaalbare bus komt die nu toch meestal leeg reden!

Reactie: (Patricia)
3-1-2012, 17:52
Waarom een tunnel, de Hoornse binnenstad loopt leeg. Winkel na winkel vertrekt. Echt fijn winkelen in Hoorn is er niet bij, het is werkelijk 1 pot nat wat de pot schaft. Je kunt nog zoveel tunnels maken of wegen aanleggen, Hoorn kan het verkeer niet verwerken, dus de aanvoer van verkeer word groter door deze tunnel terwijl de binnenstad het huidige verkeer nu al niet kan verwerken. We worden allemaal ongelovelijk gekort, besodemieterd en bestolen en Hoorn gaat zich eigen gedragen als het huidige kabinet kortom geld uitgeven wat er niet is. En welke verboden prijs afspraken komen met en na de bouw weer aan het licht? Zoals Nijdam al zei stop wat geld in het bestrijden van criminaliteit, de verpaupering van diverse buurten en gooi bijna alle afgesloten en 1 richtings verkeer straten open zo word het verkeer weer verdeeld. Dit hele gebeuren riekt naar een prestige kwestie. En stel de spoorbomen op het keern is beter af.

Reactie: (Luciën Greefkes)
3-1-2012, 17:30
Het is beschamend, inderdaad. Maar het is wel een meerderheid geweest in de raad die in heeft gestemd met deze autoweg. Overigens verspreidden we 21 december nog een reactie op het artikel van Arthur Helling (D'66) over de financiering van de toegangsweg. In dit artikel konden we eindelijk inhoudelijke punten vinden, waarop wij natuurlijk reageerden. In dit artikel wederom ook toegelicht hoe wij de Poort van Hoorn zouden invullen http://sp.nl/9n1o2m .

Reactie: (plies)
3-1-2012, 17:19
Inderdaad Jolanda N. eerst eten dan wegen.

Reactie: (J.Nijdam)
3-1-2012, 16:34
Bezuinigen op hen die het al niet makkelijk hebben en aan de andere kant veel geld uitgeven aan zaken zoals deze, dat is slecht.

Reactie: (Jaap)
3-1-2012, 16:01
Nijdam kunt u mij het causale verband uitleggen tussen het graven van een tunnel enerzijds en de toename van overvallen, inbraken en armoede anderzijds?

Reactie: (J.Nijdam)
3-1-2012, 14:23
Weer het geblah blah blah over een tunnel die er niet zou moeten komen.En als ie er is, dan kunnen er misschien wel een hoop mensen in gaan slapen, mwant reken maar dat de armoede hier erger gaat worden, reken maar dat de overvallen, inbraken gaan toenemen, reken er maar op dat we met zn allen een dikke, dikke prijs moeten gaan betalen voor slechte keuzes zoals deze. Openbaar vervoer moet goedkoper worden en hou op met zeiken over lang wachten op een weg in je auto,pak verdomme de fiets mensen voor wie dat kan. Ik haat die tunnel nu al.

Reactie: (zebi)
3-1-2012, 13:45
Er is 1 gebruiker online :: 0 geregistreerde, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op de gebruikers die de laatste 5 minuten actief waren) Het grootst aantal gebruikers online was 3 op wo aug 31, 2011 7:54 pm Site direct weer ofline halenn!!

Reactie: (Hans Stuijfbergen)
3-1-2012, 13:09
Samir, bedankt voor jouw reactie. Ik kijk uit naar de "fundamentele discussie". Overigens vraag ik mij af waarom jullie over dit onderwerp geen vragen mogen stellen. Als raadslid mag je toch altijd vragen stellen? Bijvoorbeeld wat er donderdag nu precies wordt ondertekend. En of er dan nog wel een weg (al dan niet via een tunnel) terug is. Heeft er al schijn van dat dit College wil doorstomen zonder actuele onderbouwing van de plannen.

Reactie: (Samir Bashara)
3-1-2012, 12:50
Inderdaad. Deze gemeente moet investeren. Oók in infrastructuur, economie en stadsontwikkeling. Investeren moet namelijk, juist in dit soort tijden. Anticyclisch heet het. Keynes. Daar gaat de discussie ook niet over. Wat echter merkwaardig is, is het gebrek aan bereidheid bij het huidige stadsbestuur om de vraag aan de orde te stellen of de Poort van Hoorn (dus niet alleen die tunnel) in zijn HUIDIGE vorm nog steeds gebaseerd is op reële veronderstellingen. Daarop wijst Hans met zoveel woorden, maar daarop wijst GroenLinks dus al sinds de verkiezingen. De discussie gaat niet over een tunnel. De discussie gaat ook niet over het wel of niet investeren in je stad. De discussie gaat nu wat mij betreft in de eerste plaats over zichzelf: de discussie. De discussie die niet gevoerd wordt, omdat iedere oproep ertoe tot noch toe is afgewimpeld. Wij hebben vragen en zorgen. Over prognoses rondom de ontwikkeling van de vraag naar detailhandel, horeca en kantoorruimte. Over de volgorde / de fasering waar dit college voor kiest. Over de risicoanalyses die (hopelijk) achter het plan hangen. En juist het feit dat die vragen steeds niet gesteld mogen worden, wekt vragen en zorgen op. Ik wil ervoor waken om vooruit te lopen op conclusies. Vragen zijn er om beantwoord te woorden. Als dit college zeker weet dat dit plan in zijn huidige vorm vandaag de dag nog steeds haalbaar is, kan het mij daar ook van overtuigen. En jou neem ik aan ook, Hans. Feit is echter dat de discussie nog altijd wordt geblokkeerd. GroenLinks heeft daarop aangekondigd desnoods zelf die discussie te entameren. Dan maar buitenparlementair. Zoals het er nu uitziet zullen we dat wel moeten, want inderdaad: dit is te groot om erdoor heen te laten rommelen. Te groot om het buiten de fundamentele discussie te houden waar zovelen wél behoefte aan hebben. Daar stonden wij voor, daar staan wij voor en daar blijven wij voor staan. En dat is ook bij herhaling aan de orde gesteld. Dus hoezo 'geen mening'? Dit jaar zullen er inderdaad bepalende besluiten worden genomen. En niet zonder fundamentele discussie. Laten we elkaar die toezegging doen Hans. Tot sprekens. Samir Bashara

Reactie: (Sebas)
3-1-2012, 12:49
@Willem en @Folly: juist omdat je geld maar één keer kunt uitgeven is het belangrijk om het besluit beter te onderbouwen en ook met een breed maatschappelijk draagvlak (omdat wij allen belastingbetalers zijn). Het plan van de tunnel is uit 2008: dus vóór de kredietcrisis. Met andere uitganspunten en vooronderstellingen dus. Je kan het besluit niet alleen maar baseren op een tweetachtige verkiezingsleus: "Tunnel onder het spoor. De VVD is voor!" In de verkiezingsprogramma's werden nog geen bedragen vermeld van de kosten. Dan kan je beter investeren in de binennstad zelf, en deze aantrekkelijker en toekomstbestendig maken (duurzame werkgelegeneheid in winkels en horeca, en creatieve bedrijven in de binnenstad), dan de eenmalige investering in een tunnel (geen werkgelegenheid in deze regio, want tunnelbouwen is een specialisme). Eén plan uit "Poort van Hoorn" is verstandig: opwaarderen van het parkeren aan de noordzijde van het station oftewel benoorden van het spoor. Met een goede loop- en fietsverbinding daar vandaan naar de binnenstad. Velen van buiten Hoorn (Hoogwoud, Opmeer, Wognum, Abbekerk) zoeken deze plek al op, maar vinden vanwege de drukte al minder vaak een parkeerplek op dit zogenaamde Transferium of P+R terrein.

Reactie: (Willem)
3-1-2012, 11:46
@Folly: en hoeveel duizenden manjaren werk levert dat direct en indirect bij toeleveranciers de komende jaren op? De besparing op uitkeringen is waarschijnlijk een veelvoud van dat jaarlijkse bedrag, alleen staan die uitkeringen niet in de gemeentebegroting maar op de rijksbegroting. Maar zoals ik al schreef weet ik niet of dit de juiste investering is, maar is het belangrijk dat er flink geïnvesteerd wordt en dan vooral in zaken waar je hopelijk in de toekomst profijt van hebt. Dat is beter dan nu bepaalde uitgaven te verhogen want die uitgaven zijn na een jaar gewoon "op".

Reactie: (Sebas)
3-1-2012, 11:22
Als de binnestad als winkelgebied en als plek om prettig te verpozen verwaarloosd blijft worden (zie ook dagblad TROUW van dinsdag 3 januari 2012) is er ook geen enkele reden voor mensen om door die tunnel naar de binnenstad van Hoorn te gaan. Als inwoners van Hoogwoud, Opmeer en Wognum zeggen: ik stoor me niet aan die spoorbomen, dus heb geen tunnel nodig. Als ze zeggen: het winkelaanbod in Heerhugowaard is groter en gevarieerder (en bovendien is het daar overdekt). Wat voegt die tunnel uit economisch perspectief dan toe? Daar hoor ik niemand over... De kracht van West-Friesland ligt in de regio als geheel. Toch wordt de behoefte aan deze tunnel onder het spoor niet regiobreed onderzocht. Hoe lopen de verkeersstromen vanuit het oosten bijvoorbeeld? Gaan in de toekomst inwoners van de Kersenboogerd, en de gemeenten Drechterland, Stedebroec en Enkhuizen óók door deze tunnel heen naar de binnenstad? Vastgoedadviesbureau Jones Lang LaSalle heeft e.e.a onderzocht, zo blijkt uit het artikel in dagblad TROUW. Om winkelend publiek te blijven trekken zullen gemeenten alles uit de kast moeten halen. De kleinere steden moeten ervoor zorgen dat het winkelen een beleving is. Dat er naast de juiste winkels ook de juiste horeca is, dat er bijvoorbeeld (in de binnenstad) voorstellingen te bezoeken zijn of een bioscoop (!). Ook wordt gewezen op het feit dat in binnensteden winkelpanden vaak te klein zijn voor de grotere, publiekstrekkende internationale ketens (zoals H&M). Dat is dus in Hoorn ook het geval, resultaat van het oerconservatieve standpunt van CDA en PvdA in de coalities van de afgelopen jaren dat samentrekken van panden in de ghele binennstad taboe was. Ook het oerconservatieve veto van het CDA op de koopzondagen brengt geen voorspoed. Mensen komen om te beleven en te revaren. Het is een dagje uit. Als je daarbij romantisch ook nog even voor spoorbomen staat de wachten, voegt dat misschien ook nog iets toe, inplaats van pijlsnel door een tunnel onder het spoor te gaan, en dan op De Weel vast te komen staan. De aanleg van die tunnel is actie zonder visie (vrij naar de wethouder van Drechterland) en dus ook een hallucinatie.

Reactie: (Folly)
3-1-2012, 10:29
@Willem: je hebt gelijk, maar investeren in een tunnel van iets naar niets is geen slimme zet. Overigens een investering van 45 miljoen en een afschrijvingstermijn van 40 jaar met een renteperecntage van slechts 5% vergt een jaarlijkse aflossing van euro 1.125.000 en een jaarlijkse rente (1e jaar) van euro 2.250.000, dus euro 3.375.000! Daar kan je veel andere betere dingen mee financieren.

Reactie: (Willem)
3-1-2012, 10:18
Het gaat om een investering van 45 miljoen, niet om een kostenpost! Dat verschil schijnt niet iedereen te begrijpen. Maar ja, het klinkt natuurlijk dramatischer om die 45 miljoen als kostenpost te zien. Juist in een crisistijd moet de overheid investeringen doen, want dat stimuleert de werkgelegenheid. Het bedrijfsleven laat het dan immers afweten. Bovendien zal het project nu goedkoper uitgevoerd kunnen worden dan wanneer alle bedrijven volle orderportefeuilles hebben. Vraag kan zijn of dit de juiste investering is, maar dat de gemeente investeert is wel belangrijk.

Reactie: (Folly)
3-1-2012, 09:32
@Hans. Inderdaad, volkomen onverantwoord en zelfs onnodig. Zeker in deze crisistijd is het belachelijk om zoveel geld aan een infrastructureel project te besteden, terwijl verder overal wordt bezuinigd. Voor de werkgelegenheid heeft dit project geen enkel effect. De toegang naar het centrum is meestal geen enkel probleem. Is er geen enkele coalitiepartij die hier een stokje voor steekt? Zelfs Tonnaer niet? Dan kan die het de volgende keer ook wel schudden, maar dat zal hem niet uitmaken, omdat zijn wachtgeld dan al geregeld is....

Reactie: (Monique)
3-1-2012, 09:31
Ik ben het met Hans eens. Aan alle kanten bezuinigen en nergens is geld voor, maar 45 miljoen hebben we kennelijk nog ergens liggen?? We klagen massaal dat Hoorn onveiliger wordt, dat er stukken van Hoorn zijn die 'verloederen' misschien daarin eens investeren?? Zeker in de veiligheid kan nog wel wat geld gestoken worden. Daarnaast weet ik nog wel een aardig project waar minimaal (letterlijk minimaal) geld voor is....maar waar de hele Hoornse bevolking profijt van kan hebben indien noodzakelijk.

Reactie: (mark)
3-1-2012, 09:20
Kosten 45 miljoen... en de rest. Er komen altijd extra kosten bij een project als deze. Voor dit geld kun je half Hoorn voorzien van nieuw asfalt. Lijkt me een beter plan gezien dat er heel wat wegen er zeer slecht bij liggen. En als alle verkeers wijzigingen rondom venenlaan/draafsingel/rode steen/breed/vollerswaal enz enz weer terug bij het oude maakt word alles meer verdeelt

Reactie: (Hans Stuijfbergen)
3-1-2012, 08:45
Beste Matthijs, ik heb al eerder op deze plannen gereageerd, zie link naar eerdere column onder bericht. Daar lees je de 6 redenen waarom ik het NU onverantwoord vind. Er is sinds de verkiezingen het nodige in ons land/stadje veranderd. En ik verwacht van volksvertegenwoordigers dat ze ook letten op andere omstandigheden. Ik heb niemand een blindelings mandaat of zoiets gegeven. En ja, ik plaats mijn column op deze site zodat ik reacties krijg... zoals die van jou. Diep in je hart weet jij ook dat het bouwen van kantoren, winkels en appartementen rond het station juist nu niet zo verstandig is, want onverkoop/huurbaar. En levert de bouw van enkele tunnels nu echt werkgelegenheid voor Hoorn op? Mijn optie: Eerst eens kijken wat het verhuizen van busstation en bouw parkeergarage op P&R voor effect heeft en hoe onze binnenstad (het winkelen in het algemeen zelfs) zich ontwikkelt. Dan kunnen we in betere tijden altijd nog kijken naar tunnelbouw e.d. En misschien hoeven we het dan als stadje niet meer alleen op te hoesten. Oh ja, en ik zou eerst onze kust eens ontwikkelen, bv een knappe boulevard en meerdere strandjes aanleggen.

Reactie: (Matthijs)
3-1-2012, 00:45
Maar Hans... Als je hier zo'n duidelijke mening over hebt, waarom heb je dat dan bij de vorige verkiezingen niet aangekaart. Terwijl iedereen hier alleen met toegangstijden bezig was, kon uit de verkiezingsprogramma's gewoon het plan voor ondertunneling gehaald worden. Dat geeft het college toch een zeker mandaat, zou je zeggen. En geen reactie op het forum kan ook betekenen dat het overgrote deel van de burgers niet dezelfde reactie heeft als jij. En ook jij kiest voor het plaatsen van een boze column in op je eigen website, boven de inbreng op die website dus.

Reactie: (Erik Baas)
3-1-2012, 00:16
Goed stuk. Harde taal, maar kennelijk is dat nodig in dit stadje waar het bestuur toch wel erg graag elke 10 jaar een prestigeprojectje neer wil zetten. Niet alleen is het zonde van geld - tenslotte belanden we pakweg 500m verderop alsnog in de file - maar... dat geld is er eigenlijk ook niet, want er moet aan alle kanten bezuinigd worden. Naar bezwaren wordt vooralsnog niet geluisterd, aan mogelijke alternatieven wordt geen enkele aandacht besteed. Bah.

Reactie: (Bob)
3-1-2012, 00:04
Ik ben er blij mee!!