SP: ‘Louwman, bezint eer ge begint’

4-1-2012

HOORN - De Hoornse wethouder Louwman (VVD) is voornemens om op donderdag 5 januari het plan van aanpak ‘Onderdoorgangen Poort van Hoorn’ te tekenen. Dit plan van aanpak moet leiden tot de aanleg van een nieuwe toegangsweg naar het centrum voor tientallen miljoenen euro’s. De Socialistische Partij doet nog een laatste oproep aan de wethouder dit vooral niet te doen.

Fractievoorzitter Nel Douw: ‘Louwman, bezint eer ge begint! Pleit bij ProRail liever voor aanpak van het Stationsgebied-Noord en niet voor deze auto-aanzuigende tunnel, die alleen maar meer verkeersdruk geeft in onze historische binnenstad. Er zijn goede argumenten om van de Carbasiusweg af te zien.’

Er is volgens de partij geen zicht wat het tekenen van dit plan van aanpak als gevolg zal hebben. ‘Wat ons betreft is het nu tekenen van een overeenkomst met ProRail veel te voorbarig,’ aldus Nel Douw. De Hoornse SP is al jaren fel tegenstander van de aanleg van een nieuwe autoweg die naar de binnenstad moet leiden.

Knap het transferium op
De partij pleit al tijden het benodigde geld te reserveren voor de uitbreiding en een opknapbeurt van het transferium aan de kant van het ziekenhuis. Ze wil investeren in de wandel- en fietsroutes om zodoende automobilisten te stimuleren de auto aan de rand van het centrum te parkeren. Douw: ‘Dat is goedkoper en efficiënter dan zo’n peperdure tunnel.’

Reacties
Reactie: (Patricia)
6-1-2012, 17:54
Zullen we het maar houden op grootheids waanzin. Wat willen ze nou zo klein stadje als Hoorn. Je kunt er echt geen New York van maken met of zonder tunnel.

Reactie: (Sebas)
6-1-2012, 14:51
Als aanvulling op de opmerking van Willem, onderstaand nieuwsbericht dat ik zojuist van Nu.nl pikte: ----------------------- GEMEENTEN VERANTWOORDELIJK VOOR LEEGSTAND Niet alleen de crisis en de opkomst van online winkelen zorgen voor lege winkelpanden. Gemeenten zorgen zelf voor leegstand door te veel winkelmeters te creëren. Dat zegt Jelger Zee, secretaris vestigingszaken Detailhandel Nederland tegen Nu.nl “Gemeenten hebben jarenlang veel te veel winkelmeters toegevoegd zonder dat er vraag naar was. Gemeenten verdienen veel geld door grond te verkopen voor winkels, meer dan als de grond bestemd wordt voor kantoren en woningen,” legt Zee uit. Gevolg van de nieuwe winkelcentra, die veelal aan de rand van de stad gebouwd worden, is dat winkels in het centrum leeg komen te staan. “Daardoor verloedert de binnenstad.” Volgens onderzoeksbureau Locatus stond 1 oktober 6,54 procent van de winkelpanden in Nederland leeg. Dat is een landelijk percentage; in Schiedam is al sprake van 25 procent leegstand. Nieuwe winkelgebieden Nu de leegstand toeneemt, verwacht Zee niet dat gemeenten stoppen met het creëren van nieuwe winkelgebieden. “Gemeenten komen geld te kort door de crisis en bezuinigingen. Veel ambtenaren denken dat ze op dezelfde voet verder kunnen gaan als de crisis voorbij is.” Het probleem ligt volgens Zee bij de provincies, die de gemeenten moeten controleren. “Provincies zijn te terughoudend om gemeenten terug te fluiten.” -------------------------- Dat laatste geldt ook voor leegstand van kantoren. Er zit nog steeds een dubbelzinnigheid in het plan. Opnieuw wordt gezegd dat het stationsgebied een 'bruisend kantorengebied' zal worden, terwijl in geheel Nederland al giga-vierkante kilometers kantoorruimte leeg staat, en ook in Hoorn: de Risdaele, het Kopgebouw (hoek keern - Provinciale Weg). En dan ligt er nog het plan voor bedrijventerrein Zevenhuis, ook met kantoorruimten. Winkelleegstand en kantoorruimteleegstand. Zullen we het dáár eerst eens over hebben, voordat we een tunnelgat gaan boren?

Reactie: (Willem)
5-1-2012, 09:25
Jaren gelden deed ik toenmalig raadslid Harry van Lunteren als eens de suggestie om Hoorn echt aan te passen aen aantrekkelijk te maken aan de hand van voorbeelden in het buitenland. Gisteren las ik dat idee weer op internet, maar nu van Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit. " Volgens Molenaar zullen op den duur drie soorten winkelgebieden ontstaan: buurtwinkels, boetiekjes in het centrum en grote winkelketens buiten de stad. “De winkels in de buurt bestaan uit zaken die je regelmatig nodig hebt zoals een supermarkt of een bank. Het winkelaanbod in de centra van steden zal verschralen, met als resultaat kleinere winkels en veel restaurantjes en cafeetjes. Daar ga je naar toe als je gezellig wilt winkelen. De grote winkels, Mediamarkt en Blokker, zullen verplaatsen naar het derde winkelgebied: buiten het centrum met ruime parkeergelegenheid.” Winkels op zogenaamde b-locaties zullen niet overleven, tenzij zij verhuizen naar een locatie waar zij passen." Eenvoudig te realiseren in Hoorn: binnenstad voor kleinschalige bedrijven, Van Aalstweg voor grootwinkelbedrijven (zonder beperkingen). Helaas zal dit het niet halen, want de vastgoedelite van de Hoornse binnenstad (en vertegenwoordigd in de politiek) zal begrijpen dat de huurprijs in de binnenstad dan ook omlaag moet. Maar een tunnel is dan niet meer nodig...

Reactie: (Robert Vinkenborg)
4-1-2012, 23:03
1. Is er sprake van een drastische koerswijzing van het college en zo ja waarom? Wethouder Louwman gaf kort geleden zelf aan dat de raad het definitieve tunnel besluit niet eerder dan in 2013 zou nemen. 2. Onderhoudskosten zijn niet bij dit bedrag inbegrepen. 3. Rentelasten zijn niet inbegrepen. 4. Kan iemand mij uitleggen hoe je van 1,6 miljoen budget per jaar de rente en aflossing over 45 miljoen kan betalen? Of is die 1,6 miljoen een soort van minimumbedrag dat de Hoornse burgers jaarlijks moeten opbrengen? Is er een raadslid te vinden die over deze vier punten opheldering gaat vragen? Twitter: RoxyRobert

Reactie: (Dirk)
4-1-2012, 21:35
Het ergste is dat de ooit 32 miljoen via 35 naar 45 is gegaan maar ook deze €45.000.000,- is zonder garantie gezien de stelposten en de onzekerheid wanneer ze ooit starten. Nu geld stoppen in de voorbereiding terwijl wij burgers aan alle kanten moeten bezuinigen. Het SP plan met bussen is goedkoper en sneller uit te voeren. Lees hun site maar eens na, www.hoorn.sp.nl