Tunnel klaar in 2015 en 15 a 20 % goedkoper

5-1-2012 Wethouder Louwman reageert op kritiek

HOORN – De autotunnel onder het spoor nabij het Keern kan al in 2015 klaar zijn en de werkzaamheden kunnen al in 2014 beginnen. Wel moet de gemeenteraad dit najaar nog accoord gaan met het miljoenenproject. Donderdag tekende de gemeente Hoorn en Prorail een plan voor ’Voorbereiding onderdoorgangen Poort van Hoorn’. Door de Hoornse tunnels met andere projecten te combineren zou het 15 a 20 % goedkoper kunnen worden. Hoeveel de tunnels gaan kosten is nog steeds onduidelijk, men spreekt nu nog van 45 miljoen euro.

Dit plan moet een aanbestedingsgereed plan opleveren voor de bouw van de Carbasiusweg, de nieuwe verbindingsweg van Provincialeweg en binnenstad in Hoorn, met daarin een tunnel onder het spoor door. Ook zouden er tunnels voor fietsen onder de Provincialeweg en het spoor moeten komen.

ProRail wil dat het plan voor Hoorn gaat passen in een (landelijk) totaal van zo’n 10 à 12 tunnelprojecten, (’Tunnel alliantie’) waarop een alliantie van bedrijven op inschrijft. Er worden door de combinatie van tunnelbak-projecten kosten en bedrijfstijd bespaard, waarmee ook het Hoornse project, hoopt men, minder duur zal worden.

De Carbasiusweg is gepland vanaf de Provincialeweg naar De Weel: tussen scholengemeenschap Newton en de panden Keern 33/35 en tussen Gebouw Werk en Inkomen en de openbare begraafplaats. De tunnel gaat onder het Dampten en onder het spoor door. De tunnel komt in de vorm van een tunnelbak, zoals ook de Dinkeltunnel in de Kersenboogerd is gemaakt.

ProRail schat in dat er in 2014 daadwerkelijk met aanleg kan worden gestart. Eerst de Carbasiusweg en dan de overige (fiets-)tunnels.

reactie wethouder Louwman:

Het ondertekenen van de overeenkomst met ProRail geeft aanleiding tot discussie en meningsvorming. Het doet me goed te zien dat zoveel inwoners en media betrokken zijn bij het wel en wee van onze stad en ik volg de discussie dan ook met belangstelling.

Ik zou graag twee sporen willen onderscheiden:

1. De gemeenteraad heeft op 16 februari 2010 de uitgangspunten vastgesteld voor de Structuurvisie Poort van Hoorn. Het college is in haar beleidsvoorbereidende rol bezig met een concept Structuurvisie Poort van Hoorn, zodat de gemeenteraad daarover kan discussiëren en besluiten.

2. De overeenkomst met Prorail volgt uit het raadsbesluit van 12 april 2011, waarbij de gemeenteraad een krediet verleent voor het voorbereiden van de onderdoorgangen Dampten/spoorlijn, Keern/spoorlijn en Keern/provinciale weg. In de overeenkomst is een planning opgenomen waaruit blijkt dat het mogelijk is nog dit jaar een voorstel aan de raad te doen tot realisatie.

Beide sporen leiden dus tot voorstellen aan de raad. In de raad komt eerst de Structuurvisie Poort van Hoorn aan de orde, zodat een duidelijk beeld ontstaat van de invulling van het gehele plangebied in de komende 25 jaar. Pas daarna kan het voorstel aan de orde komen tot realisatie van de autovriendelijke Carbasiusweg en de veilige Fietsboulevard via het Keern naar de binnenstad.
 
Op 22 maart wordt er een openbare informatiebijeenkomst gehouden voor de gemeenteraad, waarin de raadsleden worden bijgepraat over de Poort van Hoorn. U kunt hier ook bij aanwezig zijn. Daarna zal de Structuurvisie Poort van Hoorn de besluitvorming in gaan met mogelijkheden van inspraak voor bewoners en belanghebbenden.
 
Ronald Louwman, wethouder Ruimtelijke Ordening

Reacties
Reactie: (Lucas)
20-1-2012, 08:38
Een groet vanuit Arnhem van een voormalige inwoner van Hoorn. Ik wens jullie in Hoorn veel wijsheid toe in het jaar 2012. Ik hoorde van familie en vrienden die nog in Hoorn en omgeving wonen, dat de bewoners alsnog een tunnel door hun strot gedrukt krijgen. Zonder duidelijke visie op de toekomstige ontwikkeling van de stad Hoorn en haar positie in de regio. Ze weten niet eens wat ze met de binnsntead willen, terwijl de bewoners dat wel weten: ik zie een heftige discussie over de coffeeshop(s). Maar de alcohol blijft ook een groot probleem: er zijn nog steeds dronken gasten die het leuk vinden om zomaar mensen in elkaar te slaan en te mishandelen! Helpen die vervroegde sluitingstijden dan nog wel? Maar goed terug naar die Poort van Hoorn en die mooie VVD-tunnel. Mijn vrouw stemde toen we nog in Hoorn woonden op Fractie Tonnaer. Het leken ons allemaal verstandige en betrouwbare mensen op die kieslijst. Hopelijk zal dat ook blijken tijdens de discussie over de Poort van Hoorn. En denk er even over na waar het verkeerd kan gaan. Zie het voorbeeld van Apeldoorn. Wethouders met droombeelden van gouden bergen, die om de dromen te kunnen verwezenlijken de gemeenteraad en de inwoners bewust (!) verkeerd informeren. En in Hoorn is de beerput ook al een keer open geweets (de bouwfraude!), maar blijkbaar hebben de politici en de ambtenaren van Hoorn er nog niets van geleerd. Nogmaals, vanuit Arnhem veel wijsheid toe gewenst, en ook een mooie zomer, want dan komen we hier zeker nog een paar keer gezellig een paar vakantiedagen doorbrengen. En daarmee wat "Arnhems geld" brengen naar de Hoornse economie.

Reactie: (Yvwijo)
7-1-2012, 18:01
Als ze die kapitalistische tunnel niet bouwen besparen ze 100%. Geld uitgeven dat je niet hebt en dan de plannen aanpassen zodat het je minder kost.........En vervolgens gaan zeggen dat je 15 tot 20% bespaart....... Je bent evengoed nog 80 a 85% KWIJT aan overbodige onzin(die bovendien veel duurder uit gaat vallen dan berekend door "mensen die er verstand van zeggen te hebben)

Reactie: (Sebas)
6-1-2012, 08:52
@Rob Verhoek: dat bedoel ik ook. Zelfs als voorstander van een tunnel (of een betere verbinding door of over het spoor) moet je gruwen van de nu ingezette procedure. De gemeente Hoorn lijkt niet te leren van fouten uit het verleden. Ik zet op deze plek nog even de bijdrage neer van Willem, zoals hij die neer schreef bij het bericht over de verontruste SP (met het fotootje van een Ronald Louwman die ergens ander zijn handtekening onder zet): WILLEM 05-01-2012 09:25:58 ------------------------------- Jaren gelden deed ik toenmalig raadslid Harry van Lunteren als eens de suggestie om Hoorn echt aan te passen aen aantrekkelijk te maken aan de hand van voorbeelden in het buitenland. Gisteren las ik dat idee weer op internet, maar nu van Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit. ”Volgens Molenaar zullen op den duur drie soorten winkelgebieden ontstaan: buurtwinkels, boetiekjes in het centrum en grote winkelketens buiten de stad. “De winkels in de buurt bestaan uit zaken die je regelmatig nodig hebt zoals een supermarkt of een bank. Het winkelaanbod in de centra van steden zal verschralen, met als resultaat kleinere winkels en veel restaurantjes en cafeetjes. Daar ga je naar toe als je gezellig wilt winkelen. De grote winkels, Mediamarkt en Blokker (of Action, SH), zullen verplaatsen naar het derde winkelgebied: buiten het centrum met ruime parkeergelegenheid.” "Winkels op zogenaamde b-locaties zullen niet overleven, tenzij zij verhuizen naar een locatie waar zij passen." Eenvoudig te realiseren in Hoorn: binnenstad voor kleinschalige bedrijven, Van Aalstweg voor grootwinkelbedrijven (zonder beperkingen). Helaas zal dit het niet halen, want de vastgoedelite van de Hoornse binnenstad (en vertegenwoordigd in de politiek) zal begrijpen dat de huurprijs in de binnenstad dan ook omlaag moet. Maar een tunnel is dan niet meer nodig... --------------------------- Ik kan niet anders dan instemmend knikken. Maar kennis over de ontwikkelingen in de detailhandel of retail, en hoe je echt investeert in een antrekkelijke binnenstad (cultuur! horeca!) is bij dit College blijkbaar ook aan dovemansoren gericht. En het feit dat de belangrijkste pleitbezorgers namens de binnenstadondernemers vóór een tunnel een advocaat is (sinds wanneer hebben advocaten verstand van detailhandel?) stemt ook niet bijster vrolijk. Edoch, laten we desondanks van 2012 een cretaief, vrolijk en vooral democratisch en transparant politiek jaar maken!

Reactie: (Dirk)
5-1-2012, 20:28
Er staan nog steeds stelposten met onbekend bedrag op en ooit was het maar 32 miljoen voor de verkiezingen dus hoezo 20% goedkoper? 45 - 20% = 36 miljoen dus 4 miljoen duurder!

Reactie: (rob verhoek)
5-1-2012, 20:20
Zoals Paul van Vliet al zei: "je lacht je te barst'n"; nou dat doe ik ook als ik dat lijstje van Sebas zie met al die misgekleunde projecten. Wat is het hier op dat gebied toch een ongelooflijk dom en achterlijk boerendorp. Hoewel voorstander van de tunnel zal het me niks verbazen als er ook van dit project weer geen reet terechtkomt. En over zo'n jaar of vijf, als het aantal treinen per uur dan inmiddels zo is toegenomen dat de wachttijden bij de overweg tot onacceptabele hoogten zijn gestegen en de verkeerschaos als gevolg daarvan compleet is, kan iedereen weer gaan klagen dat er hier ook nooit iets goeds van de grond komt.

Reactie: (Sebas)
5-1-2012, 19:09
Ik lees het dus goed: de structuurvisie - het kader (afschuwlijke term) waarbinnen het project gelegitimeerd wordt - moet dus nog worden vastgesteld. Afgezien van of je voor of tegen de tunnel bent, dat is een heel vreemde gang van zaken. Met name omdat de gemeente Hoorn bij de grote projecten in het verleden steeds opnieuw de neus stootte en de kosten hoger uit vielen. Of een project niet eens werd uitgevoerd (ondanks de gemaakte aanloopkosten). Ik denk maar aan: - Het Hophotel (in de plaats van het Witte Badhuis) anno 1989-1993. Leidde in december 1993 tot een Raadsonderzoek. Een belangrijke conclusie was dat een projectaanpak met een risicoanalyse voor de gemeente had ontbroken. - De bouw van de brandweerkazerne aan de Nieuwe Wal (werd aanzienlijk duurder en er waren bouwfouten). Leidde tot een Raadsonderzoek en deze onderzoekscommissie publiceerde in december 2002 het rapport "Brand Meester". Eén van de belangrijkste conclusies: een project mag pas van start van als er een PROGRAMMA van EISEN is opgesteld, dat bij de (start)bestuursopdracht mede vastgesteld wordt.En belangrijke beslispunten - en het lijkt me dat dit ook geldt voor het tekeken van een contract of plan zoals vandaag tussen gemeente Hoorn en Prorail - tijdens de rit dienen expliciet bestuurlijk aan de orde gesteld te worden. Ook dient explitie te worden onderbouwd waarom externe partijen of adviseurs worden betrokken in het proces. - De bouw van de schouwburg die halverwege insotortte. - De inrichting van de buitenruimte van de nieuwe schouwburg Het Park (de trap die van beton bleek inplaats van natuursteen): leidde tot een onderzoeksrapport door Twynstra Gudde (januari 2004). Ook hierbij ontbrak nog een Program van Eisen, een Plan van Aanpak en was er geen risicoanalyse. - De Jachthaven: er ligt een strekdam en... dat is het! - De Blauwe Berg: had de bioscoop er al kunnen staan? Misschien. Maar we kregen er via een salamitactiek (citaat van Johan van der Tuin, CDA) er een casino bij door onze strot geduwd. Als ik het proces van De Poort van Hoorn nu over de afgelopen periode - sinds het eerste raadsbesluit van 2 september 2008 - in de aanpak weer op geen enkele wijze de procedures gevolgd worden die voortkomen uit de adviezen van de Onderzoekscommissie "Brand Meester" en de onderzoekers van Twynstra Gudde. Bovendien is communicatie en inspraak opnieuw de "bottleneck" in dit project. Terwijl dit College - en met name enkele coalitiepartijen, zoals verwoord in hun verkiezingsprogramma's - het qua inspraak en beginspraak van bewoners anders zou gaan doen. Waarom niet zoals bijvoorbeeld de gemeente Deventer kiezen voor het "Vlaamse Model"? De gemeente laat initiatieven en ideeën vanuit de samenleving opborrelen en kan naar eigen gevoel achterover leunen inplaats van voortdurend vooraan te staan met plannen. Hoorn gaat vrolijk op de oude voet verder; niet voor niets werd het Nederlandse ruimtelijke ordeningsprincipe daarom door planoloog Vincent Kompier met de DDR vergeleken. En Hoorn is dan te vergelijken met DDR Oostzeebadplaats Prora?

Reactie: (Patricia)
5-1-2012, 18:01
Het doet mij goed te zien dat zoveel inwoners betrokken zijn bij het wel en wee van onze stad zegt wethouder Louwman, hij kan beter zeggen ze hebben alleen niets in te brengen,we doen toch wat we zelf willen . Als het aan de gemeente Hoorn ligt hebben ze liever dat alle Horinezen 5 jaar op vakantie gaan zo dat de tunnel er ligt als ze terug komen en er helemaal niets meer over gezegt kan worden. Wat steek hier achter, wie gaat hier zijn zakken mee vullen, er moet iets zijn, ja ik ben erg wantrouwend. Maar dat word je in deze maatschappij waar je constant gekort, bestolen en belazerd word.

Reactie: (jordi)
5-1-2012, 15:43
met een woord: geldverspilling!

Reactie: (plies)
5-1-2012, 15:37
Zou het 15 tot 20 % goedkoper kunnen worden ik lach mij een breuk. Die ammateur Louwman denkt net als de anderen in de politiek dat de burgers gek zijn. Ik zet in op 40 % duurder dan begroot. Bewaar deze reactie maar even. Kun je het later vergelijken met het argument waarom het duurder is geworden.