Wethouder: Tunnel goed voor veiligheid

6-1-2012

HOORN - De geplande tunnels onder het spoor bij het Keern, één voor auto’s en één voor fietsers, zijn goed voor de verkeersveiligheid. Dit zegt Wethouder Louwman na de ondertekening van het plan van aanpak “Voorbereiding onderdoorgangen Poort van Hoorn”.

Louwman: ‘De nieuwe toegangsweg zal zorgen voor een betere bereikbaarheid van de binnenstad en Grote Waal. Wachtrijen voor de spoorwegovergang behoren dan tot het verleden. Dat komt ook de verkeersveiligheid ten goede, want de wachtrijen veroorzaken steeds vaker gevaarlijke situaties op de Provincialeweg, de A7 en de kruising Veemarkt/Weel/Keern/Hoge Vest. De nieuwe toegangsweg is een van de eerste ingrepen waarin de Poort van Hoorn voorziet. Andere belangrijke onderdelen zijn de vergroting van de capaciteit van het transferium en de verplaatsing van het busstation. Deze ingrepen zullen de aantrekkingskracht op  consumenten uit de regio voor onze binnenstad verhogen. De groei die dit tot gevolg heeft biedt de mogelijkheid het stationsgebied verder te ontwikkelen.’

Wethouder Ronald Louwman: ‘Het plan van aanpak heeft betrekking op de voorbereidingsfase tot aan de aanbesteding. Het plan biedt de mogelijkheid om de aanleg van de Carbasiusweg en de omvorming van het Keern geheel, gedeeltelijk en/of gefaseerd uit te voeren. Tijdens de uitvoering van het plan zal het college een keuze maken over de definitieve omvang van het werk en de wijze van aanbesteden.’

De kosten van ProRail en een door ProRail in te schakelen ingenieursbureau kunnen worden gedekt uit het voorbereidingsbudget dat de gemeenteraad al eerder beschikbaar heeft gesteld.   
De planning is het werk half 2013 aan te besteden. B en W zullen de gemeenteraad eind dit jaar verzoeken het in de gemeentebegroting daarvoor gereserveerde geld daadwerkelijk beschikbaar te stellen.

De start van de uitvoering van de werkzaamheden is gepland begin 2014. Zodra de Carbasiusweg is aangelegd kan het Keern worden omgevormd tot volwaardige fietsroute. De Carbasiusweg en het Keern krijgen beide een ongelijkvloerse kruising met het spoor. Het Keern krijgt ook een ongelijkvloerse kruising met de Provincialeweg.

Reacties
Reactie: (nomen nescio)
9-1-2012, 12:07
@F. Lassche: Het is de PvdA die de tunnel al jaren heeft laten slabakken. Toen ik in 1983(!) in Hoorn kwam wonen in de Kersenboogerd, vertelde een PvdA-raadslid mij dat er al plannen waren voor een tunnel onder het spoor bij het Keern. Er waren volgens dit raadslid alleen nog wat problemen uit de weg te ruimen met de Ford-garage en het BP-tankstation. Dat tankstation ligt wél gevaarlijk: Wil je als brom/snorfietser daar tanken, moet je vanaf het fietspad door en tegen het autoverkeer in rijden. Levensgevaarlijk dus.

Reactie: (J.Nijdam)
9-1-2012, 11:42
Dat hele tunnel idee is nogal kortzichtig al vind ik zelf.Het is maar hoe je het bekijkt.

Reactie: (F.Lassche)
9-1-2012, 10:09
Beste mensen. Wat geven we toch allemaal commentaar voor iets dat we te lang hebben laten uitstellen.Ik schaam me er voor dat mensen zo kortzichtig zijn.Om een tunnel te bouwen.die er al jaar al had moeten zijn. We zeuren van dat is te duur enz.Heb de gemeenteraad van Hoorn niet al te vak met geld verknoeid met onnutigge plannen En nu geen kommentaar meer,de Spoortunnel moet er zo snel mogelijk komen.

Reactie: (Jan Jong)
7-1-2012, 15:35
maak alleen een tunnel voor fietsers en voetgangers, op deze manier kun je beter de auto's weren in de stad. Dat is toch wat jullie willen?

Reactie: (Frnk)
7-1-2012, 14:30
@Sebas. Je aanname dat ik voorstander ben ven een tunnel enkel en alleen omdat ik snel naar de binnenstad wil is volstrekt uit de lucht gegrepen. Elke gelijkvloerse kruising van het treinverkeer met het wegverkeer is onwenselijk.In de stad parkeer ik mijn auto in een parkeervak of in de parkeergarage. Een kleine verhoging van de parkeergelden, die al jaren worden aangewend als algemene middelen, t.b.v. de tunnel is acceptabel. De aantrekkelijkheid van de binnenstad staat los van de tunnel, dat is een heel andere discussie het gaat hier om de bereikbaarheid. En de bereikbaarheid is een sterke troef tegenover andere winkelgebieden. Jouw laatste opmerking over de snelheid is erg treurig.

Reactie: (nomen nescio)
7-1-2012, 11:29
Je bent met je partij GL wel tegen de (dure) tunnel nabij het Keern, maar je wilt wél een tunnel bij de Liornestraat? Dát zou pas weggegooid geld zijn, nu deze straat is geherprofileerd en zeker voor fietsers stukken veiliger geworden is. Ga jij nou straks maar een kerstboompje planten! Ik ga ze straks verbranden.

Reactie: (Sebas)
7-1-2012, 10:39
Pardon @Bom is @Bob (of Bob is the Bomb?); typefoutje...

Reactie: (Sebas)
7-1-2012, 10:38
Wanneer beginnen we aan de tunnel in de Liornestraat, meneer Louwman? Dat is de enige weg die naar een mooie parkeergarage leidt. En @Bob noemt de "achterlijke stoplichten". Ik denk dat die inderdaad een grotere opstopper zijn dan de spoorbomen. En @Bom en @Frnk: respect voor jullie mening: jullie willen graag snel naar de binnenstad met de auto. Maar: - waar willen jullie de auto neer zetten? - Wat vinden jullie van de parkeertarieven (met de tarievenverhoging betalen autobezitters mee aan de tunnel)? - hoe denken jullie de Hoornse binnenstad aantrekkelijk en gezellig te houden, en een concurrerend winkelgebied t.o.v. Heerhugowaard, Alkmaar en StedeBroec? - Of willen jullie gewoon heel snel de binnenstad UIT kunnen rijden (met 130 km/u)? See you in the old town of Hoorn!

Reactie: (Evert Meilink)
7-1-2012, 01:50
Beste Tom, Dik 60% is tegen de tunnel 9.39 vindt het te duur 51.88 vindt het onverantwoord samen 61.27%

Reactie: (Ton Kuijler)
7-1-2012, 01:10
@patricia,zou meneer Louwman die rode streepjes ( aan de rechter- kant)gezien hebben? Bijna 52% is er eigenlijk tegen. Meneer Louwman, als ik u was zou ik de maximum snelheid in die tunnel opschroeven naar 130 km/uur dat werkt in de landelijke politiek ook.

Reactie: (okkie)
6-1-2012, 23:24
meneer louwman wat lijkt het me heerlijk om te spelen met andermans centen.hoog in je ivoren toren lachend naar beneden kijken en denken mensen jullie schreeuwen maar ik heb schijt aan jullie.

Reactie: (Patricia)
6-1-2012, 18:15
Wat een slap gezwets meneer Louwman met het word veiliger. Ik woon al 50 jaar in Hoorn (ben hier geboren) en de ongelukken op de door U genoemde locaties zijn op 1 hand te tellen. Ik ben ook met Nijdam eens, besteed wat geld aan de veiligheid in Hoorn. Wie wil er in godsnaam door een tunnel om naar Hoorn te gaan waar je (s'avonds) niet eens veilig op straat kan lopen. Besteed een paar miljoen aan het verbeteren van de straatverlichting, de verpaupering van diverse wijken, de bestrating (die is werkelijk belaberd vooral voor voetgangers). Ik begin een beetje misselijk te worden van de hele situatie en door douwen van jullie plannen en de zgn inspraak die de Hoornse burger zou hebben.

Reactie: (Frnk)
6-1-2012, 17:28
@Sebas.Denk je werkelijk dat iemand die nu per sé met de auto naar de stad wil zich tegen laat houden door een spoorboom? Jij zal toch geen moeite hebben met opstoppingen en een trage doorstroming,je geeft immers ook de voorkeur aan lang wachten voor de spoorbomen.

Reactie: (Bob)
6-1-2012, 16:28
Prima initiatief die tunnel,wat mij betreft beginnen ze vandaag met boren! Nooit meer wachten voor die spoorwegovergang en die achterlijke stoplichten die te pas en te onpas op rood springen! Hulde voor de gemeente die eindelijk een keer een beslissing durft te nemen!

Reactie: (W.Geertman)
6-1-2012, 16:19
Als de gemeente Hoorn steeds maar doorgaat met het verhogen van de parkeer tarieven in de binnenstad dan gaat straks geen mens de binnenstad meer in en dus is er helemaal geen tunnel nodig, temeer er in de binnenstad geen interessante winkel meer te vinden is !!

Reactie: (G. de Jager)
6-1-2012, 14:53
Staat wel mooi op je cv een tunneltje meneer Louwman, denk er wel om dat dit helemaal mis gaat. Los van het feit dat het een onzin oplossing is, is de gemeente Hoorn niet in staat om er een goed sluitende exploitatie aan te koppelen. Zie het Oostereiland!!!!

Reactie: (Sebas)
6-1-2012, 13:37
@FRNK: het is ook niet meer van deze tijd om per sé met je auto een (overigens Middeleeuwse) binnenstad in te gaan. En denk eens aan alle opstoppingen die in de spitstijd worden veroorzaakt door de Megarotonde. Dat brengt ook verkeersonveiligheid. En tenslotte: denk aan de verslechterde doorstroming op de oude Provinciale Weg, doordat er nóg een extra kruispunt met stoplichten wordt aangelegd.

Reactie: (Frnk)
6-1-2012, 13:05
Wat een discussie, wat een non-argumenten. In heel Nederland worden spoorwegovergangen vervangen door tunnels. Logisch, want dat is veel efficiënter en veiliger. Het is niet meer van deze tijd om te geen staan wachten voor een spoorboom. Op naar Hoorn 3.0

Reactie: (T.egel)
6-1-2012, 12:25
Inderdaad geld weggooien, maak mooie grote gratis parkeerplaatsen rondom Hoorn, en dan gratis openbaar vervoer naar stad, lijkt mij veel beter, en jullie weten ook wel dat dit project zeker met 25% overschreden wordt. Daar gaat ons belastingsgeld weer!!!! Zorg dat je alles rondom haven mooi maakt voor toeristen, en vooral dat winkels het weer aantrekkelijk vinden om zich in hoorn te vestigen, anders bloed Hoorn langzaam dood!!!!!

Reactie: (J.Nijdam)
6-1-2012, 11:08
Wat je veilig noemt,al die uilaatgassen in een tunnel.Super onveilig. Gezwets ook allemaal,het valt allemaal welmee hoor,kom net bij het Keern vandaag, kan zo doorrijden richting stad en dan de Grote Waal in. No problem. Geef al dat geld maar uit aan het meer voorkomen van heftig toenemende criminalitiet, dan voelen we ons allemaal veiliger. En inderdaad, waarom die tunnel als onze binnenstad steeds onaantrekkelijker wordt, wat hebben we daar over een paar jaar nog te zoeken eigenlijk.

Reactie: (Bart)
6-1-2012, 10:58
Heer Louwman hou nu op met uw praatjes... Als ik uit de richting van Amsterdam kom als inwoner van de Grote Waal, denkt u dan werkelijk dat ik 2 afslagen oversla om vervolgens de tunnel te nemen naar de Grote Waal? Om vervolgens vast te staan voor de Weel om rechtsaf te mogen slaan. Dan pak ik wel op de A7 de afslag Hoorn West of bij de super rotonde de afslag Berkhout. U heeft het ook over de veiligheid bij de kruising (Noorder)Veemarkt/Weel/Keern/Hoge Vest, volgens mij wordt dit kruispunt er alleen maar drukker op en dan vooral vanaf de Weel die niet is toegelegd op zo'n enorme toename van verkeer. Natuurlijk zult u reageren dat de Weel helemaal opnieuw word aangelegd voor een betere verkeersdoorstroom. (zijn deze kosten voor alle aanpassingen trouwens ook meegnomen in de voorlopige € 45 Miljoen??) In de tunnel komen gescheiden baanvakken voor auto's en fietsers, zijn deze laatste de fietsers, die ook in grote getalen de Grote Waal in gaan? en dit terwijl het Keern tot volwaardige fietsroute word omgebouwd? Wat denkt uzelf als fietser, rijden via het bestaande Keern of door een tunnel (en dan te bedenken wat er in het verleden heeft plaatsgevonden in de diverse fietstunneltjes in onze stad...) Waar kiest u dan voor meneer Louwman..? En trouwens, wat zou het niet geweldig uitkomen dat de tunnel word opgeleverd in 2015, het nieuwe college zit er dan en met een beetje mazzel bent u geen wethouder meer en kunt u vanaf de zijlijn het belerende vingertje wijzen naar de dan verantwoorde wethouder dat het budget van de tunnel met tientallen miljoenen is overschreden... Foei..! meneer Louwman.

Reactie: (G.Smit)
6-1-2012, 10:56
Buiten dat de tunnel erg veel geld kost, maak ik me zorgen om de veiligheid. We gaan van vier rijbanen over het Keern terug naar twee rijbanen door de tunnel.Twee banen minder voor verkeer de stad in en uit! Wat als er een ongeluk in de tunnel is? Het is erg krap allemaal. Ook de hulpdiensten moeten er door.