Oud Hoorn verrast door aangekondigde bouw tunnel

10-1-2012 ”Klankbordgroep geen echoput”

HOORN - De door wethouder Louwman al aangekondigde bouw van de tunnel onder het spoor bij het Keern heeft binnen en buiten de Hoornse politiek voor verbazing gezorgd. Terwijl de wethouder spreekt over een mandaat van de raad, zijn verschillende fracties verrast en vereniging Oud Hoorn, lid van de Klankbordgroep Poort van Hoorn, is dat ook.

Oud Hoorn voorzitter Egbert Ottens stelde het zo tijdens zijn nieuwjaarstoespraak: ”Er werd een klankbordgroep ingesteld, geen echoput. Het heeft ons dan ook verrast, en dan druk ik mij terughoudend uit, dat het college nu al weet dat de bouw van de tunnel in 2014 begint terwijl de rapportage van de klankbordgroep nog moet komen en zelfs inzicht in de kosten ontbreekt.”

Ottens stelde verder dat Oud Hoorn voor een andere volgorde is: ”Keer het proces en de volgorde van de projecten om; begin bij het noordelijk stationsgebied met busstation en uitbreiding van het transferium; houd de binnenstad autoluw, houd rekening met veranderend koopgedrag en de gevolgen daarvan; en mochten de problemen zich dan nog voordoen, misschien is een tunnel dan een optie, hoewel wij vrezen dat het verkeer door het gekozen tracé straks aan de andere kant van het spoor vastloopt, niet voor maar onder het spoor. Dat is kortgezegd onze tunnelvisie.”

Lees hier de volledige Nieuwjaarstoespraak Oud Hoorn 2012 (08-01-2012):

Beste mensen,

2012 wordt een bijzonder jaar.
Het is het laatste lustrumjaar op weg naar het eeuwfeest van onze Vereniging Oud Hoorn. De laatste halte. Zouden Kerkmeijer en zijn kompanen ooit hebben voorzien dat zij met onze vereniging een monument hebben opgericht, dat na een eeuw nog staat als een huis en de hooggespannen idealen van destijds nog altijd koestert? in de loop van dit jaar komt een biografie over hem uit. Een mooi boek over een begeesterd en boeiend man met vele talenten. In november wordt het lustrum gevierd. Het bestuur is er al volop mee bezig. Tijdens dat feest staat nog een bijzonder boek centraal. Het behandelt de missing link in veel algemene en lokale geschiedschrijving, de negentiende eeuw. Een Hoornse stadsgeschiedenis. Enkelen uit ons gezelschap zijn met Jos Leenders, de auteur, al ruim twee jaar van de ene in de andere verbazing gevallen.

2012 wordt ook voor Hoorn een bijzonder en belangrijk jaar. Er worden stappen gezet voor de toekomst van onze binnenstad: de Poort van Hoorn.

Na de voorjaarsledenvergadering traden we als vereniging toe tot de door de gemeente ingestelde klankbordgroep. Daar is nog wel wat discussie in het bestuur aan vooraf gegaan. Worden we met onze idealen en standpunten in die klankbordgroep ingepakt? Wordt ons geluid te midden van dat van andere partijen gehoord?

We hebben het al gemerkt. Toen onze vertegenwoordiger in de klankbordgroep, Frans van Iersel, met een krachtig en goed onderbouwd pleidooi voor een leefbare en levendige binnenstad kwam, waarin de monumentaliteit met respect tegemoet wordt getreden, werd Oud Hoorn ervan beticht aan politiek te doen. (zie dossier op www.hoorngids.nl) De critici moeten onze statuten er nog maar eens op naslaan. Oud Hoorn staat voor meer dan het bewaken van een windhaan op een kerktoren. Bovendien werd een klankbordgroep ingesteld, geen echoput. Het heeft ons dan ook verrast, en dan druk ik mij terughoudend uit, dat het college nu al weet dat de bouw van de tunnel in 2014 begint terwijl de rapportage van de klankbordgroep nog moet komen en zelfs inzicht in de kosten ontbreekt. Degenen die Oud Hoorn verweten aan politiek te doen wijs ik op een aardig boekje van de dwarse oudhoogleraar theologie Kuitert: Alles is politiek, maar politiek is niet alles.

Omdat u wellicht meer over ons standpunt wilt weten beleggen we op dinsdag 7 februari een avond voor onze vrijwilligers waar Frans van Iersel de stand van zaken toelicht. U kunt zich daarvoor bij Rita Lodde of mij opgeven.
Onze stelling in één woord samengevat? Andersom. Omdraaien.
In één zin: Keer het proces en de volgorde van de projecten om; begin bij het noordelijk stationsgebied met busstation en uitbreiding van het transferium; houd de binnenstad autoluw, houd rekening met veranderend koopgedrag en de gevolgen daarvan; en mochten de problemen zich dan nog voordoen, misschien is een tunnel dan een optie, hoewel wij vrezen dat het verkeer door het gekozen tracé straks aan de andere kant van het spoor vastloopt, niet voor maar onder het spoor. Dat is kortgezegd onze tunnelvisie. Ik geef toe: d’r hadden misschien punten in deze zin gekund in plaats van puntkomma’s.

Ook op andere onderwerpen hebben we het afgelopen jaar onze visie laten horen. De samenvoeging van panden aan het Gouw, de plannen voor de Sterflats. We beseffen daarbij dat de politiek in haar besluitvorming alle feiten moet afwegen waar wij onze opvatting inbrengen. Gelukkig is de relatie met het stadsbestuur goed, wat wordt onderstreept door de aanwezigheid van wethouder Louwman vanmiddag, namens het college. Onze kritische inbreng wordt tot nu toe gewaardeerd.

Drie hoogtepunten uit 2011 wil ik in herinnering roepen.
Allereerst Hadrianus Junius. Wie nu nog niet weet dat hij vijfhonderd jaar geleden in de Kerkstraat geboren werd, zal het waarschijnlijk ook nooit te weten komen. Je kon in Hoorn niet aan Junius voorbij. Twee boeken en interessante lezingen in de schouwburg, een overvolle Boterhal. Ik vermoed dat Dean Saunders over vijfhonderd jaar niet zo wordt herdacht.

Tweede hoogtepunt in 2011 was het ereburgerschap van Gré Visser. Zij onthult de gedenksteen die Oud Hoorn en de Stichting 40-45 toezegden vrijdagmiddag 20 januari in de gevel van haar oude woning aan het Grote Oost. Ook nu kan ik niet nalaten op te merken dat Hoorn een wijk verdient waar de straatnamen herinneren aan de talloze moedige mensen uit het verzet.

Laatste hoogtepunt in 2011: de najaarsledenvergadering. De leden hebben ons bestuur nog nooit voor zo’n verrassing gesteld als die ochtend, eind oktober.
Rond de tweehonderd belangstellenden. Drie, vier keer zoveel dan anders. Maar het was ook een bijzondere vergadering op een bijzondere locatie, waarbij de jaarlijkse monumentenprijs van Oud Hoorn naar de gemeente ging voor de eveneens bijzondere prestatie: het Oostereiland in volle luister opgeknapt.
Verheugd waren we dat enkele weken later ook het startsein gegeven werd voor de plannen voor het varend erfgoed en de Botterwerf.

Dit jaar wordt aandacht besteed aan de honderdste sterfdag van de Hoornse architect A.C. Bleijs, 12 januari 1912. Een eigenzinnig bouwmeester. In het Kwartaalblad komt een artikel, de gidsen hebben een speciale Bleijs-wandeling voorbereid, en als het goed is komt er een tentoonstelling in de Cyriacuskerk, zijn meest markante schepping in Hoorn.

Tot slot enkele verenigingszaken:
Als eerste wil ik het Stegenboekje presenteren. Peter Tack heeft er veel energie in gestoken. Dank daarvoor. Ik wil het overhandigen aan Arie Boezaard. Door zijn ‘verzamelwoede’ en de lezing in 2010 heeft hij de basis voor dit boekje gelegd. Het is bedoeld als achtergrondinformatie voor de gidsen. Maar een beperkt aantal is te koop voor € 7,50. Klopt het dat ik hoorde dat er plannen zijn voor een soortgelijk boekje over huizen waar een naam aan verbonden is?

Het aantal leden van de vereniging is dit jaar licht gegroeid en staat rond de 2000. Helaas laat het laatste kwartaal, als de nota komt, altijd een aantal opzeggingen zien. Maar per saldo kregen we er meer leden bij. Voor 2012, dat nog maar net begonnen is, zijn dat er al weer twaalf. Hoopgevend: het eerste jeugdlid is ingeboekt.

De website – heeft u allemaal al gestemd? – het aantal bezoekers is in 2011 ten opzichte van 2010 gelijk gebleven. Wel werden meer pagina’s bezocht. Er wordt, fluisterden de analisten mij in, dieper naar achterliggende informatie gezocht. (Lees: statistiek-rapport) Niet verwonderlijk, want er wordt steeds opnieuw waardevolle informatie aan de website toegevoegd. De publieksprijs van het Historisch Nieuwsblad en Archieven.nl zou natuurlijk mooi zijn. Stemmen kan nog. Tot 10 februari. Maar liever krijgen we uiteraard de vakjuryprijs.

Huub Ursem mogen we niet vergeten vanmiddag, met zijn bestseller over het Visserseiland. Duizend exemplaren in een zucht van de wind verkocht.

Het documentatiecentrum groeit gestaag. We krijgen nog steeds foto’s, boeken, documenten en ander waardevol materiaal over de stad. Inmiddels hebben we meer dan 17.000 foto’s in ons archief.

Winkel en beheer hadden het druk. Administratie en bezorging niet minder.

Onze wandelingen en lezingen trokken het afgelopen jaar weer grote belangstelling.
Voor de kinderwandelingen zijn inmiddels kleine presentjes aangeschaft.

De redactie van het Kwartaalblad verkeert in de luxe positie dat er een constant aanbod aan kwalitatief goede artikelen is. Dat is wel eens anders geweest.
Dit voorjaar maken we een begin met een digitale nieuwsbrief voor de ruim honderd vrijwilligers van de vereniging. Er kan op worden gereageerd maar ieder kan er ook zelf informatie in kwijt. Coen Droog is er verantwoordelijk voor. We zijn op zoek naar iemand die dat samen met hem wil doen.

Tot slot: de fraaie tentoonstelling van Fotovrienden West-Friesland maakt per 23 januari plaats voor een reprise van de tweede Van der Zel-tentoonstelling.

U allen hartelijk dank voor uw inbreng en inzet in het afgelopen jaar.
Wij hopen als bestuur dat we ook in dit nieuwe jaar weer op u mogen rekenen.
En dat het enthousiasme dat onze vereniging al zoveel lange jaren drijft ons dit jaar opnieuw mag inspireren. Binnen het bestuur, daar kunt u van overtuigd zijn, is dat elan er.

2012 wordt een bijzonder jaar. Op radio en tv en in de krant horen we vooral doemdenkers, weinig optimisten. Maar dat is altijd zo geweest.
Als veel ontwikkelingen vooral door emotie worden bepaald, als ook politiek deels uit emotie en deels uit ratio bestaat, als steeds meer economen betogen dat economie meer emotie is dan pure wetenschap, dan kan de conclusie zijn dat positief denken een belangrijke pijler is voor positieve ontwikkelingen. In het klein, in het groot. Laat ik daarom, nadat ik u allen een heel goed en voorspoedig jaar gewenst heb, eindigen met twee citaten van één van de, althans voor mij, meest inspirerende filosofen van de vorige eeuw: Ludwig Witggenstein. In zijn Notebooks schrijft hij: Zo leidt het idealisme, streng doorgedacht tot het realisme. Elders trekt hij die lijn door met dit tot de kern teruggebrachte adagium: idealisme is realiteit!

Daar proosten we op. Dat 2012 een jaar mag worden waarin het doemdenken tot een keer wordt gebracht en waar we over 51 weken met trots op kunnen terugzien.
Het ga u goed!

Egbert Ottens
Januari 2012

bron: http://www.oudhoorn.nl/actualiteit.php?id=1210

Meer lezen over Poort van Hoorn:

Reacties
Reactie: (J.Nijdam)
13-1-2012, 10:48
Overigens een mooi en treffend gedicht Anton.

Reactie: (J.Nijdam)
13-1-2012, 10:18
Hoorn was een sfeervolle oude, havenstad om enorm trots op te zijn. De hele sfeer die er was gaat verloren, wordt de stad Hoorn ontnomen. Bedankt he gemeente Hoorn voor het verzieken van onze sfeervolle stad, want dat is wat jullie hier in de politiek wel uitstekend voor elkaar krijgen.

Reactie: (nomen nescio)
12-1-2012, 17:26
@Hans S.: Beide artikelen én het artikel over de censuur van Staphorst op de site van het CJG. Ik neem aan dat gemeente Hoorn zich daar niet aan gaat bezondigen. @Lex: Dank voor je compliment. Hoorn omhoog in de vaart der volk'ren? Als ik Van Veldhuizen zo beluisterde op de nieuwjaarsbijeenkomst, is het het gemeentebestuur die dat wil. Vwb sfeer heb ik nog welideetje dat geld kost, maar ook nog geld kan opbrengen, mits goed uitgewerkt. Het idee is historisch volkomen verantwoord (´n blije @Sebas en GL natuurlijk) waar het de Grote Noord, het Breed en het plein voor het station betreft. Bovendien is het ook handig te gebruiken om Hoorn autoluw te maken, en Coen een paar metertjes(?) te verplaatsen of elders te plaatsen (nog meer blije Anti-Coenmensen wordt mijn ideetje ooit werkelijkheid)

Reactie: (Lex)
12-1-2012, 16:05
@Hans, klopt. Gent, Brugge en van mijn part Volendam of Orvelte trekt volksmassa's alleen om een beetje sfeer te proeven. Dus hoe eenvoudig is het om daar op in te zetten? @NN Je begint het te begrijpen mijn beste. Sfeer daar gaat het om. Zijn de mensen gek op. Koetsje erbij, prima! Hoorn is maar gewoon een klein aardig plaatsje met veel oude gebouwen. Dus: uitbuiten dat voordeel. Als ik je commentaar af en toe lees @NN dan krijg ik de indruk dat je denkt dat Hoorn een geweldige metropool is en mee moet in de vaart der volken of nog liever voorop moet lopen. New York aan het Markermeer. Misschien is Almere gevoelig voor je commentaar. Ga daar maar eens vragen hoe het met het toerisme is gesteld.

Reactie: (jan)
12-1-2012, 16:04
http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/nieuws/prorail-gaat-goedkope-spoortunnels-aanbieden.3552541.lynkx

Reactie: (Hans Stuijfbergen)
12-1-2012, 15:04
@Nomen, ik heb gekeken op www.binnenlandsbestuur.nl. Bedoel je dit citaat? "De prijs voor een tunnel bedraagt gemiddeld vijf miljoen euro." Dan betalen we in Hoorn dus veel te veel.... Of bedoelde je dit: "Van de 415 gemeenten komen er 64 in de financiële gevarenzone vanwege de grote verliezen op het grondbezit." Dan moeten we die tunnel als Hoorn misschien ook niet doen... En als het om oude plannen gaat: Wanneer stelde hr Van Vliet voor om te parkeren onder het Hoornse Hop? Misschien nog wel een betere optie dan die tunnel die wel extra verkeer brengt maar geen parkeeroplossingen. @Lex, je suggestie om te kijken naar Brugge (en ik zou ook zeggen Gent) is zo gek nog niet. Volgens mij kunnen we daar als stad nog iets van leren.

Reactie: (nomen nescio)
12-1-2012, 14:35
Dat nu @Sebas, heet "voortschrijdend inzicht". Weet je wat? We zetten ergens een hele grote parkeergarage neer, en vervoeren de mensen dan vandaar met diligences en koetsjes, door paarden getrokken uiteraard, naar de stad. En ja jongen: Dan wordt Hoorn een openluchtmuseum. En ligt er 's winters sneeuw, de Ged.Turfhaven toveren we dan om in stijl van Pieck en Dickens. Jij je zin! En ik herhaal: Die tunnelplannen waren er al in 1985. Men vertelde mij zelfs al een route, maar die leverde problemen op voor het BP-tankstation en de Ford-dealer. Die zijn nu dus kennelijk opgelost! En lees ook even vandaag www.binnenlandsbestuur.nl

Reactie: (Lex)
12-1-2012, 12:26
@sebas. Waarom zou Hoorn geen soort 'openluchtmuseum' bv naar voorbeeld van Brugge? Hoorn is een klein provinciestadje dat juíst buiten de stadsgrenzen geroemd wordt om zijn oude schoonheid. Waarom juist dít voordeel niet uitbuiten? Het is met name commercieel heel interessant om Hoorn juist wél meer te benaderen als een openluchtmuseum. Dit is domweg wat mensen leuk vinden om te bezoeken. Ik heb nog geen toerist de Hoornse nieuwbouwwijken zien bezoeken, dat interesseert immers geen hond. Maak van de binnenstad juist wel een soort van museum waarin je tal van thema's kunt vormgeven.

Reactie: (Sebas)
12-1-2012, 12:12
Wijze woorden van de voorzitter van Vereniging Oud Hoorn. En hij spreekt namens een groepering die hart heeft voor de stad. Waarbij ik wel wil aangeven dat ik niet tot die groep mensen behoor die van Hoorn een openluchtmuseum willen maken (voordat iemand als @NN weer een dergelijk verwijt gaat maken). In het weekend bladerde ik nog eens door de Stadsvisie 2005-2025. En daar las ik opmerkelijke dingen, over hoe de binnenstad zich zou moeten ontwikkelen en levendig gehouden zou moeten worden. Ik vermeld hier nog drie citaten, en dan laat ik de discussie over de Poort van Hoorn en de Tunnel Onder Het Spoor voorlopig aan de specialisten en de politiek verantwoordelijken. "(...) De binnenstad zal zoveel mogelijk autoluw worden gemaakt, met het oog op de historische uitstraling en de gewenste kwaliteit van de binnenstad." "(...) De binnenstad functioneert nu in hoofdzaak voor gerichte boodschappen. De trend is naar een ontwikkeling tot 'funshopcentrum'. Dan gaat het vooral om winkels die het moeten hebben van kijken en vergelijken, van combinatiebezoek en van het gezellig winkelen met af en toe een terrasje, een galerie of eventueel een museumbezoek." "(...) De toevoerroute naar de binnenstad via het Keern is al jaren een probleem i.v.m. de spoorwegovergang. Door het drukker wordende verkeer wordt dit knelpunt alleen maar groter. Een tunnel onder het spoor is in theorie een mogelijkheid, maar is financieel niet realistisch. Bovendien trekt een tunnel meer verkeer de binnenstad in (eventueel ook doorgaand verkeer), terwijl dat nu juist wordt tegen gegaan. Een alternatief, dat nader zal worden onderzocht, is een tunnel onder het spoor die rechtstreeks uitkomt in een grote parkeergarage." En je vraagt je af: waarom is er geïnvesteerd in het tot stand komen van die Stadsvisie 2005-2025, als daar geen gebruik meer van wordt gemaakt? Uiteraard moet je visies en trends over langere termijn altijd bij stellen naar de actuele ontwikkelingen, zoals de kreditcrisis. Maar datzelfde geldt dan ook voor het tunnelplan, dat oorspronkelijk stamt uit 2008-2009, dus ook van vóór de kredietcrisis.

Reactie: (Anton Greefkes)
11-1-2012, 08:42
"klankbord"moet natuurlijk "klankbordgroep" zijn!

Reactie: (Anton Greefkes)
11-1-2012, 08:15
De Poort van Hoorn Hoorn dat krijgt een tunnel Een tunnel onder het spoor, Daar moet zoveel voor wijken Een sociaal beleid? Daar is geen ruimte voor! Hoorn dat krijgt een tunnel, Een tunnel onder het spoor Hoorn op in de vaart der volken! Maar geld voor de wijken Daar is geen ruimte voor! Hoorn dat krijgt een tunnel Een tunnel onder het spoor Cultuur en kunst verkommert Een cultureel evenement Daar is geen ruimte voor Hoorn dat krijgt een tunnel Een tunnel onder het spoor Steun voor zij die zwak en wrak van geest of lichaam zijn Daar is geen ruimte voor! Hoorn dat krijgt een tunnel Een tunnel onder het spoor. De klankbord roept verrast Dat zij niet zijn gehoord Daar bleek geen ruimte voor! Hoorn dat krijgt een tunnel Een tunnel onder het spoor Hoewel de burger moppert B & W trekt dan de joker Wij hebben Louwman hoor!