Kortere wachttijden voor spoorwegovergang Keern mogelijk

24-1-2012 ”Onthutsend dat College dit niet bekend maakt”

HOORN - Door de Hoornse raadsfracties van GroenLinks, de Hoornse Seniorenpartij en de Socialistische Partij zijn dinsdag artikel-43-vragen gesteld over de voornemens van spoorbeheerder ProRail de spoorwegovergang bij ’t Keern te automatiseren. Door de spoorbomen bij ’t Keern pas te laten sluiten na vertrek van de trein zou de wachttijd bij deze overweg mogelijk 1 tot 3 minuten korter worden.

De fracties vragen zich af of bij de wethouder bekend is dat verkeersdeelnemers nu vaak wachten op een trein die nog stilstaat op het perron. Nu deze situatie mogelijk verleden tijd kan worden, reageren de fracties verbaasd dat dit plan van ProRail nog niet eerder naar voren is gekomen.

HSP-fractievoorzitter Nico Oudheusden noemt het ‘onthutsend’ dat de mogelijkheid van automatisering van de spoorwegovergang niet op deze manier door de gemeente en ProRail ter sprake is gebracht. GroenLinks-fractievoorzitter Samir Bashara: ‘Ik ben benieuwd of de wethouder Louwman op de hoogte was van de automatisering van de spoorwegovergang.’ De SP stelt in een reactie ‘blij’ te zijn met deze mogelijkheid. Fractievoorzitter Nel Douw: ‘Dit kan een belangrijk middel zijn om de verkeersdruk op dit stuk van ’t Keern terug te dringen.’
Binnen enkele weken kunnen de fracties antwoord verwachten van de betrokken wethouder, de heer Louwman van de VVD.

Lees hier de brief met de vragen:

Gemeente Hoorn
t.a.v. het college van Burgemeester en Wethouders
Postbus 603
1620 AR Hoorn
Hoorn, dinsdag 24 januari 2012
Betreft: artikel-43-vragen automatisering spoorwegovergang ’t Keern
Geachte heren,
Ons is ter ore gekomen dat ProRail momenteel bezig zou zijn met de voorbereidingen voor
de automatisering van de spoorwegovergang bij ’t Keern. In de huidige situatie komt het
voor dat de spoorbomen sluiten, terwijl de trein nog op het perron stilstaat. Het personeel
sleutelt namelijk voor het vertrek, waardoor zowel de spoorbomen bij de
voetgangersoversteek als bij ’t Keern sluiten. Daarna stappen er vaak nog passagiers in,
moet het sein ‘veilig’ worden gegeven enzovoorts.
Door de automatisering sluiten de bomen op ’t Keern automatisch wanneer de trein goed en
wel vertrokken is. Niet als het treinpersoneel sleutelt voor vertrek. Deze maatregel is mede
mogelijk doordat de maximumsnelheid van de treinen op de eerste driehonderd meter met
enkele km/u wordt verlaagd. Hierdoor blijft de veiligheid van de overgang gewaarborgd.
De wachttijd bij ’t Keern wordt door de automatisering met 1 tot 3 minuten verkort. Dit zal
substantieel bijdragen aan de vermindering van de verkeersdruk op dit punt.
We hebben een aantal vragen over deze kwestie.
1. Bent u bekend met feit dat de spoorbomen vaak al sluiten, terwijl de trein nog niet
vertrokken is?
2. In hoeverre bent u ervan op de hoogte dat ProRail voornemens is de
spoorwegovergang bij ’t Keern te automatiseren?
3. Is het zo, dat wanneer ProRail zou overgaan tot automatisering van de
spoorwegovergang, zij hiervoor een vergunning aan moet vragen bij de gemeente
Hoorn?
4. Is automatisering van de overgang ter sprake gekomen in overleg met ProRail?
5. Zo ja, is dit gegeven ook meegenomen in de klankbordgroep, die door de gemeente
Hoorn in het leven is geroepen voor de Poort van Hoorn?
6. Bent u het met ons eens dat dit op een voor de gemeente voordelige wijze een
belangrijke bijdrage kan leveren aan de vermindering van de wachttijden bij de
spoorwegovergang bij ’t Keern?
In afwachting van uw antwoord,
Met vriendelijke groet,
Nel Douw               Samir Bashara           Nico van Oudheusden
Socialistische Partij GroenLinks                Hoornse Seniorenpartij

Reacties
Reactie: (plies)
25-1-2012, 17:09
@ NN Een ATB (automatische trein beïnvloeding) heeft totaal niets met de aansturing van een overweg te maken en ook de snelheid niet en zeker dat de Hoornse sporen voorzien zijn van ATB. (Het doorgestreepte ATB kan betrekking hebben op de stoomtram NN) ATB signalering is overal in Nederland bij reizigers en goederen vervoer.

Reactie: (nomen nescio)
25-1-2012, 16:38
Idem dito de trein ri. Obdam/Alkmaar/Haarlem @Plies. De treinen rijden in beide richtingen max. 40 km/u en dan werkt de ATB niet, als er ATB is op het sporencomplex; ik meen dat er ri. station een bord staat waarin ATB schuin doorgestreept is. @Wally Ooms: Een tunnel? Zou ook handig zijn voor de trein. Wij erover heen!

Reactie: (plies)
25-1-2012, 15:37
De conducteur bediend de overweg via een sleutelkastje op het perron. Als de conducteur dit kasje veel te vroeg bediend is de overweg onnodig lang gesloten.Vaak wordt het kastje al bediend als de de reizigers nog moeten instappen en dus de overweg al gaat sluiten en de trein nog een tijd blijftv staan. Dit geld voor treinen naar Purmerend, bij treinen vanaf Purmerend is er geen probleem, omdat pas op het laatste moment de bomen gesloten worden.

Reactie: (Wally Ooms)
24-1-2012, 22:12
Dat deze optie nooit eerder ter tafel is gekomen mag toch gerekend worden tot een der grootste blunders in de historie. Dat hele tunnelplan is gebaseerd op lange wachttijden voor de spoorwegovergang. En die schijnen dus in ernstige mate te kunnen worden ingekort. Weg met die tunnel dus en als ProRail ongelijkvloers wil, dan mogen ze de uitvoering ervan zelf voor hun rekening nemen. Scheelt miljoenen voor de gemeente Hoorn. Waarna vorm kan worden gegeven aan een sociale invulling van de beschikbare middelen.