SP: Tunnelplannen Keern kunnen prullenbak in

24-1-2012 Wachttijd bij spoorwegovergang minuten korter

HOORN – De wachttijd voor automobilisten en fietsers bij de spoorwegovergang op ’t Keern wordt in de toekomst verkort. Niet door de aanleg van een tunnel, maar de automatisering van de overweg bij ’t Keern. De wachttijd voor de spoorbomen zal hierdoor met één tot drie minuten afnemen. Dit blijkt uit onderzoek door de SP. Voor de SP is het zo klaar als een klontje dat de plannen voor de Carbasiusweg de prullenbak in kunnen, als blijkt dat de wachttijden kunnen worden teruggebracht.

Voor wie regelmatig het spoor oversteekt bij ’t Keern is het een bekend gegeven. De spoorbomen sluiten, terwijl de trein bij het perron nog niet vertrokken is.  Vaak duurt het dan nog één tot twee minuten voordat de trein daadwerkelijk vertrokken is. Na de automatisering zullen de spoorbomen pas sluiten als de trein vanaf station Hoorn vertrokken is. Hierdoor wordt de wachttijd bij vertrekkende treinen aanmerkelijk korter. Zo kort zelfs, dat volgens de SP de door het college genoemde reden voor de tunnel wordt weggenomen.

‘Verplaats het busstation grotendeels naar de kant van het ziekenhuis, maak een fietsersonderdoorgang op de kruising tussen de Berkhouterweg, Provincialeweg en ’t Keern  en zorg voor een uitbreiding en verbetering van het Transferium en de reistijd tussen de Provincialeweg en de binnenstad is minimaal vergeleken bij de huidige situatie.’ aldus SP-fractievoorzitter Nel Douw.

Hoewel de voorbereiding voor automatisering van de overweg al in gang zou zijn gezet, blijkt uit de laatste berichten dat het automatisch laten werken van de spoorbomen onlangs tot nader order is uitgesteld. Het is echter onduidelijk of dit verband houdt met de geplande aanleg van een toegangsweg.

Reacties
Reactie: (nomen nescio)
25-1-2012, 17:25
Goed geheugen heb je @Horinees. Oosterblokker had ooit een station (thv de veiling). Een enkel "spoorhuis" staat er nog. Risdam? Vermoedelijk hield dat verband met de ooit geplande lijn over de Afsluitdijk naar Leeuwarden. Foto's van Oosterblokker-station c.a. zijn o.a. te vinden op www.stationsweb.nl (of .com). In de zoekopdracht rechtsboven intikken Oosterblokker. De stoomtram kent een halte Westerblokker.

Reactie: (horinees)
25-1-2012, 17:11
Een aanvullende plek voor de forenzen is zeer welkom. Het ''plan Luiken'' is daartoe een interessante gedachte en een verdere uitwerking waard. Nomen Nescio, ik heb een gemeentekaart, met naam en van voor de tijd dat jij hier kwam wonen, waarop naast het centrum stations staan afgebeeld bij: Grote Waal, Leekerlanden, Risdam en Kersenboogerd. En zelfs ook, naar ik mij meen te heugen, thv Oosterblokker. De verantwoordelijke politieke- en ambtelijke kwakbollen hadden destijds moeten inzetten op de realisatie van een groter aantal opstapplaatsen. Hoorn liet zich, zoals wel vaker, afschepen met een halfbakken alternatief. Het is en was tot mijn grote verdriet in Hoorn als volgt: veel grootspraak en uiteindelijk weinig realiseren.

Reactie: (Jacques Wester)
25-1-2012, 16:52
Beste @NN, het gaat naar mijn mening alleen om een tweetal perrons waar de forens in de directe omgeving zijn auto kwijt kan en vervolgens in de trein kan stappen richting Amsterdam of Alkmaar. Aan het huidige stationsgebouw veranderd verder niets. Ook het rangeerterrein blijft liggen waar het ligt. Het zal zeker rustiger worden om het stationsemplacement. Overigens voor zo lang als het duurt. Want er komen eerder auto's bij dan er dat er af gaan. Het gemeentebestuur moet nu het lef hebben om het tunnelplan te laten varen en de daarvoor bestemde miljoenen te steken in de infrastructuur en een parkeergarage met voldoende parkeerdekken op het volkstuinencomplex.

Reactie: (nomen nescio)
25-1-2012, 01:08
Een station-halte Hoorn/Grote Waal @Jacques Wester is grote onzin. Het houdt in(zie kaartjes elders) dat ook het veld van Zwaluwen '30 moet verdwijnen ivm de aanleg van rangeer-/opstelsporen. Daarnaast brengt het de seinen en blokafstand voor de van/naar Enkhuizen doorgaande treinen in de knel. Ik verwacht danook dat Prorail en NS alleen al om technische redenen dit plan zullen "afschieten". Ook fde gemeente Hoorn zal bezwaren hebben. Station Hoorn dateert van rond 1890 en is daardoor een rijksmonument. Dat breek je niet 1-2-3 af voor een verplaatsing

Reactie: (Jacques Wester)
24-1-2012, 23:49
Tel daarbij op het voorstel van de heer Luiken die het idee heeft gelanceerd om het station te verplaatsen naar "de stemvork" gelegen op de plek van de volkstuinen aan de Berkhouterweg. Voldoende parkeerruimte en geen p&r verkeer meer bij het huidige station? Enkele overgebleven miljoenen (van de tunnel die dan niet doorgaat) kunnen worden aangewend om het station te verplaatsen.