POLL HoornGids: 20 % voor tunnel onder spoor

28-1-2012

HOORN - Op de POLL over de autotunnel onder het spoor bij het Keern zijn de afgelopen weken 515 stemmen uitgebracht. Zo’n 20 % van de stemmers is voorstander en zegt: ”Prima investering die goed is voor de binnenstad.” (13,01 %) Of ”Zo’n investering wordt over vele jaren uitgesmeerd. Snel aanleggen.” (11,07 %). Ruim 64 % zegt nee tegen de spoortunnel en ruim 15 % wil alles opnieuw goed bekijken en onderzoeken.

Bekijk hieronder alle opties en reacties. Inmiddels is een nieuwe POLL geplaatst (rechterkolom) over de ’Sterflats-affaire’.

Dit was de vorige poll:

Is Hoornse autotunnel naar binnenstad 32 miljoen waard?

De Hoornse gemeenteraad heeft in principe al gekozen voor een autotunnel onder het spoor bij het Keern. Om de binnenstad beter bereikbaar en een einde aan wachttijden bij overweg te maken. Kosten zijn gestegen tot 32 miljoen Euro en Rijk en Provincie betalen niet meer mee.

Is het toch een goede investering?

Prima investering die goed is voor de binnenstad.
67 (13,01 %)

Nu Rijk en Provincie niet meer meedoen te duur voor onze stad geworden.
45 (8,74 %)

In deze tijden met veel bezuinigingen onverantwoord.
266 (51,65 %)

Plannen nog eens goed bekijken en naar ontwikkelingen in stad kijken.
80 (15,53 %)

Zo?n investering wordt over vele jaren uitgesmeerd. Snel aanleggen.
57 (11,07 %)

Totaal 515 stemmen.

Reacties
Reactie: (fritszs)
31-1-2012, 11:09
Een aantal mensen die nu met de fiets naar de binnenstad gaan omdat dit in veel gevallen sneller gaat, zouden met een tunnel alsnog voor de auto kiezen en dan ben je terug bij het 'probleem van nu'. Het echte probleem is denk ik dat Gemeente Hoorn-oppervlakte, overvol is gebouwd met steeds meer auto's. En het bouwen gaat maar door. En op de langere termijn een discussie of er een Japans model moet komen nl. Gestapelde wegen? Nee. Gewoon zorgen dat je niet ver komt met de auto, dan kun je niet anders dan fietsen of lopen (of een rustig moment in de week kiezen voor de auto). Koop een fiets met bak voor- achterop en gaan als de brandwee... uuh bakker!

Reactie: (Luciën Greefkes)
31-1-2012, 10:29
Beste Ruud, Heb je het stuk gelezen "SP: "Tunnelplannen kunnen de prullenbak in" al gelezen? Wat jij zegt is mogelijk, alleen hoeft er dan geen "efteling-agent" te staan, maar kan het volledig geautomatiseerd. Dat scheelt inderdaad 1-3 minuten wachttijd.

Reactie: (Ruud van Vliet)
31-1-2012, 09:42
En als we dan echt tijdwinst willen bij de spoorovergang, hier een kleine tip: Zet een Efteling agent (we hebben er genoeg) Bij die schakelaar op het perron waarmee de conducteur nu de spoorbomen mee bediend. dus: alle passagiers in de trein? Deur dicht, fluitje "tuut" en dan pas die sleutel in het grijze kastje. En niet zoals nu sleutel in het kastje, spoorbomen naar beneden, nog wat ouwehoeren met de machinist ondertussen nog twee treuzelende scholieren laten instappen en op z'n gemakkie de deuren sluiten en tergend langzaam over het keern rollen.....Wachtijd aan de overgang? zeker 6 minuten. Dit was de trein naar Amsterdam, en net als de spoorbomen dan omhoog gaan, gaat de broer van de vorige conducteur, die op de trein naar Alkmaar zit, het zelfde ritueel doen ... ja, in het zelfde tempo... Gevolg: 12 minuten wachttijd voor de spoorweg overgang! Hier zou een Efteling agent (wellicht voor het eerst) nu eens een geweldige bijdrage aan onze stad kunnen geven,en haar bewoners.Door de sleutel van dat achterlijke grijze kastje te bedienen. dan hoef je geen tunnel te bouwen, en hou je 38 miljoen in de kas, waardoor we een groot deel van de zojuist doorgevoerde bezuinigen weer kunnen terugdraaien. En zelfs een zinvolle invulling hebben voor een Efteling. hij hoeft en niets veel voor te leren, zet er een pet op, en hij is de hele dag blij.( Ik kan het maar niet laten... sorry)

Reactie: (Ruud van Vliet)
31-1-2012, 09:17
@Bart, Je hebt het door! helaas de enige blijkbaar hier . Maar het is echt zo , we kunnen wel een tunnel neer plempen, maar dan zijn we er nog niet want dan vliegen we onder het spoor door om vervolgens in de rij te staan bij de weel , het keern of richting de westerdijk.Veel geld, om er vervolgen nog meer ergernis mee te creeeren. 35 jaar geleden heeft de toenmalige wethouder Wiese een goed plan gelanceerd, wat het nooit heeft gehaald, 20 jaar later kwam een oom van mij met een slim plan , een parkeergarage in het Hoornse hop, (dat had nu al enige jaren winstgevend kunnen zijn.) Echt goede plannen verdwijnen in onze stad in een lade, en de slechte plannen worden door een handjevol fanatiekelingen door je strot geduwd. En daarom lopen we in deze stad al eeuwen lang achter de feiten aan.....Ja echt eeuwen.

Reactie: (Julia)
30-1-2012, 22:34
En Sebas,de politie,stadswachten en fietsen ook steeds vaker en laatst kwamen de belastingcontroleurs ook op hun fieten langs de deuren om te kijken of hondenbezitters wel hondenbelasting betalen. Haha net als in de middeleeuwen,alleen hebben ze hun pachtige paarden geruild tegen fietsen. Dus inderdaad,waarom niet fietsen, is al dat gedoe over die tunnel ook weer voorbij.Het is soms zo simpel.

Reactie: (okkie)
30-1-2012, 21:14
wachten kun je leren,even geduld hebben en klaar..

Reactie: (Freek)
30-1-2012, 20:41
@bart en @sebas. Zo is het ook. De stad is niet gebouwd om verkeersmassa's te verteren.

Reactie: (Bart)
30-1-2012, 20:29
@Bob - R.Geerts & Smac En wat denken jullie allemaal dat er aan het eind van de tunnel staat? Inderdaad een wachtrij voor het stoplicht om de kruising van de Weel (uitgang tunnel) over het Keern te kunnen oversteken... Dit is niets meer dan de wachtrij verplaatsen.. Op het Keern zijn er nog 2 rijbanen (!) en op de Weel is er maar één (!) Mijn idee is dat de wachttijden alleen maar langer zullen worden en zullen jullie met weemoed terug verlangen naar die 8 minuutjes voor de spoorbomen...

Reactie: (Bob)
29-1-2012, 16:08
@Sebas: Leuke site voor jou-->http://kathedralenbouwers.clubs.nl/ Dan kun je daar lekker babbelen over de middeleeuwen en gaan wij hier verder over hoe we zsm die tunnel krijgen.

Reactie: (Sebas)
29-1-2012, 15:46
Waarom wil je in vredes- of Godsnaam met een auto de Middeleeuwse binnenstad in? In de Middeleeuwen moesten bezoekers van de stad hun paard (of koets, of hondenkar) óók aan de rand van de stad laten staan in een zogenaamde uitspanning.

Reactie: (Bob)
29-1-2012, 12:36
Meteen doen!!!Gisteren stond ik ook weer een tijd te wachten voor een rood stoplicht(waar dient dat voor??)en je raad het al,daarna gingen de spoorbomen dicht!! Jaja,het duurde bijna 8 minuten!!voor ik dat spoor over was,met als gevolg dat er meteen een dikke rij auto's allemaal de stad in reden en daardoor dus weer opstoppingen ontstonden.Met een tunnel gaat dat allemaal veel geleidelijker!!Beginnen met boren dus!!

Reactie: (r.geerts)
29-1-2012, 10:44
Direkt doen had al 50 jaar geleden moeten gebeuren,had ik niet zoveel uren op het keern hoeven wachten voor die trein,maar nu mocht ik het wellicht meemaken kom ik Hoorn langer bewonderen zonder verplichtte wachttijden het zal me wat worden die spoorbomen en aanverwante kerstverlichtiing en bellen weg wat een rust alleen zal dat geven Mijn zege heeft dit plan dat moge duidelijk zijn.

Reactie: (Smac)
28-1-2012, 23:19
Prima investering. Zo'n tunnel ligt er over honderd jaar nog en heel autobezittend Hoorn zal er profijt van hebben.