Hoorns Belang wil Cargohopper

3-4-2012

HOORN - De partij Hoorns Belang wil van het college weten of de binnenstad van Hoorn in de toekomst met de nieuwe ‘Cargohoppers’ bevoorraad kan worden. Deze compacte elektrische trucks bieden volgens de partij grote voordelen op het gebied van milieuvriendelijkheid en bereikbaarheid in de historische binnenstad.
    
De nieuwe zonne-elektrische Cargohoppers zijn in verschillende steden al een succes, en heeft ook de Nationale Stedelijke Distributie Award 2009 gewonnen. In een stad als Utrecht wordt de uitstoot van CO2 met ongeveer 60 ton gereduceerd. Er zijn ook andere bijkomende voordelen zoals,  minder stank- en lawaaioverlast en minder zwaar verkeer in de historische binnenstad.

Overslagplaats
Het is de bedoeling dat er net buiten de binnenstad een overslagplaats komt voor vrachtwagens en bestelwagens. Vanaf dat punt worden de containers op de aanhangwagens van de Cargohopper geladen waarna een route wordt gereden om de winkels van voorraad te voorzien. 

Hier onder kunt u de vragen van Hoorns Belang aan het college lezen.
 
Betreft vragen ex. artikel 43 inzake Cargo Hoppers voor Hoorn
 
Geacht College,
 
Er is toegezegd dat we voor de zomer de nota Bedienend Verkeer kunnen bespreken. In het kader hiervan heeft Hoorns Belang zelf enige onderzoeken gedaan naar demogelijkheden om zwaar verkeer zoveel mogelijk uit de binnenstad te weren en hier op een andere manier mee om te gaan.
 
In Utrecht worden al enige jaren de bedrijven in de oude binnenstad bevoorraad door middel van zogenoemde Cargo Hoppers. Dit zijn compacte elektrische trucks die een serie aanhangwagens van slechts 1.20 meter breed met daarop vrachtcontainers trekken. De daken van deze vrachtcontainers zijn voorzien van zonnecellen.
De accu’s van deze elektrische trucks worden hiermee opgeladen waardoor het hele systeem zelfstandig en energieneutraal (duurzaam) functioneert!
 
Op één centraal punt in Utrecht komen alle voor de binnenstad bestemde pakjes binnen en worden op route in de containers geplaatst, die daarna de binnenstad in gaan om te bezorgen.
Een grote truck met oplegger rijdt deze naar de overslagplaats die op 300 meter van de binnenstad ligt alwaar de containers met een heftruck op de elektrische truck met de aanhangwagens worden geplaatst. Het milieuvriendelijk bezorgen kan beginnen.
 
Het grote voordeel is duidelijk: tienduizenden kilo’s minder CO2 uitstoot, geen dieselstank, geen motorenlawaai, geen zware vrachtwagens meer in de kwetsbare binnenstad, geen opstoppingen meer doordat vrachtwagens moeten lossen op o.a. grachten.
Deel elektrische truck met aanhangers is zo smal dat deze veilig door alle milieuzones en voetgangersgebieden mag rijden, een enorm voordeel dat bovendien veel tijd bespaart.
 
Bovenstaande is ook de reden dat de provincie Utrecht hiervoor subsidie heeft verleend. Ook de provincie Noord-Holland wil nu geld beschikbaar stellen voor o.a. overlaadstations en elektrisch vrachtvervoer in steden.
 
Er is voor dit Cargo Hopper systeem belangstelling uit veel steden met een historische binnenstad. Ook in Amersfoort wordt al vanaf begin van dit jaar de vracht op deze manier vervoerd.
De Cargohopper is ontwikkeld door de samenwerking van drie bedrijven uit Wijk bij Duurstede, Dalfsen en Emmeloord. 
 
Naar aanleiding van het bovenstaande, hebben wij voor u de volgende vragen.
 
1. Bent u met ons van mening dat een dergelijk efficiënt, duurzaam, gezond, stil en veilig Cargo Hopper distributiesysteem zich uitstekend zou lenen voor onze kwetsbare binnenstad en
havenkwartierinclusief het Oostereiland?
 
2. Zo ja,bent u bereid om de mogelijkheden van dit systeem voor de binnenstad van Hoorn te onderzoeken en om u nader te laten informeren bij de ontwikkelaars van dit systeem?
 
3. Zo nee,waarom wilt u geen kennis nemen van deze milieuvriendelijke ontwikkeling?

Reacties
Reactie: (Hans)
6-4-2012, 19:41
@Plies, alias Dirk ? De Cargohopper rijdt alleen op zonne-energie!!Goed lezen voordat u iets doms uitkraamt Er zijn 3 steden in Ned. die dit succesvol gebruiken o.a. ook Zutphen, daar rijden ze met fifthwheel el. opleggers waar grote volumes in gaan

Reactie: (plies)
5-4-2012, 19:47
Wordt wel opeens stil hier als men met goede (tegen) argumenten komt.

Reactie: (plies)
5-4-2012, 14:57
@ Marietje, Dirk is realistisch, het is al achterhaald dat elektrisch rijden lang niet zo milieu vriendelijk is als ooit gedacht werd. Waar komt de elektriciteit vandaan Marietje, van een energie centrale, energie centrales welke meer en meer overgaan op steenkool om elektriciteit op te wekken. Er lopen een aantal bouw aanvragen voor nieuwe energie centrales voor ………………………steenkool. De Hemweg centrale in Amsterdam draait op steenkool en zoals je wel zult weten is steenkool erg vervuilend, maar het is goedkoper dan aardgas en als het om Euro’s gaat, dan is het milieu opeens niet belangrijk meer. Een goed afgestelde kleine vrachtwagen met een roetfilter en met een motor met milieulabel Euro III, IV of V motor is schoner dan een elektrische auto waarvoor de stroom wordt opgewekt door een steenkool centrale.

Reactie: (Marietje)
5-4-2012, 14:09
Ha die @Dirk, wat een doemdenker ben jij zeg. Sta altijd versteld hoe mensen als jij het voor elkaar krijgen om zoveel beren op de weg te zien en zoveel verkeerde voorbeelden kunnen noemen.Knap hoor.

Reactie: (Dirk)
5-4-2012, 12:14
Besparing op milieu? Als je eerst naar overlaad punt extra moet rijden en dan het laten bezorgen kost wel extra tijd en geld dus bedrijven in de binnenstad worden dan extra duur. En hoeveel van dit soort karren heb je nodig om de Aldi te bevoorraden? Dit betekend dus dat alle grote bedrijven zoeken naar andere locaties, Aldi zal net als Lidl de rand op zoeken en of V&D en C&A nog deze dure slecht bereikbare panden wil? Action Blokker kreeg nu al inwoners van Grote Waal omdat het Centrum een ramp is. Dus of het een succes word of noodzakelijk kwaad dat duurder is? Ik verwacht dat het zo duur gaat worden dat er steeds meer bedrijven naar de buitenwijken gaan uitwijken. Berepoot zat ooit in het centrum... BCC is opvolger van gesloten S&F en Megapool en zo zullen er meerdere volgen. Het lijkt leuk en schoon maar kost wel extra geld en dus zullen vele bedrijven gaan zoeken naar goedkopere locatie die normaal en betaalbaar te bereiken is.

Reactie: (Sebas)
4-4-2012, 17:07
Mijn eerdere reacties waren absoluut niet bedoeld om te hakketakken naar welke andere persoon of politieke partij ook. Dit idee juich ik van harte toe. Toen het nieuwsbericht voorbij kwam dacht ik echter: welke partij heeft dit al eens eerder geopperd; en toevallig heb ik enkele oude verkiezingsprogramma's van GL liggen, en ja, daar stond het in. Het verschil met de huidige situatie is dat er in 1998 nog geen ervaring was met dit soort experimenten / bezorgconstructies in (oude, Middeleeuwse) binnensteden, en nu wel! De bestaande experimenten in verschillende steden, in héél Europa (ook in Nederland en belgië) toont aan dat: - het kostenneutraal kan; - het de leefbaarheid in de binnenstad ten goede komt; - de verkeersveiligheid in de binnenstad ten goede komt (denk ook aan de dode hoek van grote vrachtwagens); - het de oude monumenten in de binnenstad ten goede komt (minder trillingen van zwaar vrachtverkeer). Kortom: gewoon doen!

Reactie: (plies)
4-4-2012, 15:52
@ Marietje, komt z'on onderzoek uit de lucht vallen dan ? Als elke mening roeptoeteren is dan zit HG vol roeptoeters.

Reactie: (Marietje)
4-4-2012, 15:35
@Plies stop met die flauwe kul. Dit gaat de burger natuurlijk geen extra geld kosten. Verdiep je eerst ergens in voor je loopt te roeptoeteren. Ben het met @Wally Ooms eens, er wordt door Hoorns Belang en Wim Mul gezocht naar oplossingen voor het probleem dat er in onze binnenstad is met die loei grote vrachtwagens die een historische binnenstad als de onze eigenlijk niet kan hebben. Ik ben zuinig op onze mooie stad en alles wat daar aan kan bijdragen juich ik toe.

Reactie: (plies)
4-4-2012, 15:30
@ Wally, waar het mij om gaat dat het onderzoeken ook geld kost, alles wat geld kost en wat door de burger moet worden opgebracht moet voorlopig in de ijskast. Ik heb er niets op tegen om te kijken wat de mogelijk heden zijn, later als er weer geld voor is. Beetje rare opmerking Wallie "miezerige centjes" moet je inbeelden wat de bezoekers van de voedselbank in gedachten hebben als ze dat lezen, want er is veel heeel veel armoe in Nederland, er heerst zelfs honger in Nederland Willy en vlak naast de deur.

Reactie: (Wally Ooms)
4-4-2012, 14:22
@Plies Waar het Wim Mul om gaat, Plies, is het zoeken naar een oplossing voor de vervoersperikelen binnen de gemeente Hoorn. In de praktijk is de versie cargo-hopper al in verschillende steden geschikt gebleken, dus wat is er in vredesnaam op tegen om te bezien of dit in Hoorn ook gerealiseerd kan worden? Gaan we het, als altijd, weer hebben over miezerige centjes, of gaan we de zaken eens zien in een ruimer verband? Zomaar twee vragen, Plies. Weldoordachte antwoorden zijn zeer welkom. Te verwachten flauwekul kan achterwege blijven.

Reactie: (plies)
4-4-2012, 14:08
Geachte hr. Mul, mensen welke niet naar uw mond praten deugen niet, dat komt heel vaak voor en zeker jammer.

Reactie: (Wim Mul Hoorns Belang)
4-4-2012, 13:49
@PLIES Dit gaat Hoorn geen cent kosten, ik weet niet hoe u daarbij komt! De el. truck is niet stil, er klinkt een geluid als hij rijdt. Uw commentaar slaat nergens op, maar ik vernam dat dit wel vaker voorkomt in uw geval. Jammer.

Reactie: (horinees)
4-4-2012, 12:52
Wim Mul Hoorns Belang 04-04-2012 12:00:34 Het is een Nederlandse ziekte om doorlopend aan de ''moeilijkheden'' te denken. Dat is jammer want het remt ons veelvuldig en onnodig. Veel goede plannen lopen vast omdat slechts een handvol mensen (zogenaamde ''belanghebbenden'') alle opties benutten om de boel (soms jarenlang) te frustreren. Ons land is ziek en het oeverloze (remmende)geouwehoer is daar een treffend voorbeeld van. Een kleine minderheid zou NOOIT mogen frustreren wat ''van belang is'' voor de overgrote meerderheid. Het ''Cargohopper-plan'' kan binnen een halfjaar ingevoerd zijn. Maar het zal mij benieuwen welke zeurpiet nu weer de zaak gaat dwarsbomen.

Reactie: (plies)
4-4-2012, 12:42
Geachte hr. Mul, hierbij de antwoorden op uw vragen. 1)Het zijn stille wagens, de veilighed laat te wensen over gezien de voetgangers in een winkelgebied deze wagens niet aan horen komen. 2)Onderzoeken is altijd mogenlijk, maar wij zullen we wachten tot er geld beschikbaar is. 3)U begrijpt zelf toch ook wel dat wij deze uitgaven(welke kunnen wachten) in deze tijd niet kunnen verantwoorden aan de burgers van Hoorn. De burgers betalen al veel te veel voor de ambtenarij. n.b. Denk er eens over na wat het ekstra overladen kost voor de transporteur welke dit doorberekend aan de winkelier, welke dit door berekend aaan de klant.

Reactie: (Wim Mul Hoorns Belang)
4-4-2012, 12:00
@ Rob @ Koos @ sebas Dank voor jullie steun. Als we meer gaan denken in mogelijkheden / kansen dan kan dit Cargohopper systeem wel degelijk in Hoorn! Ook in Zutphen b.v. werkt DELTA met dit systeem! En Zutphen is met 50.000 inwoners veel kleiner dan Hoorn. Een transportondernemer bespaart met el. vervoer enorm op zijn dagelijkse overall kosten per km!

Reactie: (Koos den Boer)
4-4-2012, 10:22
@Rob Verhoek van harte met je eens. Wat een kifterig gedrag van Groen Links en D66. @Sebas en @Harold, jullie gedragen je als een stel verontwaardige kleine kinderen. Een prima aktie en goed uitgewerkte brief van Hoorns Belang, steun dit initiatief in plaats van dat gehakketak. Zorg er gezamenlijk voor dat zoiets ook in Hoorn mogelijk wordt. @Gerard, als we allemaal zo blijven denken als jij "kan in Hoorn toch niet"dan kan er inderdaad nooit iets in Hoorn.

Reactie: (Niels)
4-4-2012, 10:09
@Sebas, gun je het een andere partij niet? Lijkt er op met al je Groen Links propaganda, houdt daar toch eens mee op man. Komt nij mij een beetje lullig over. En wat doe je eigenlijk bij Groen Links? schaduwfractie, bestuur? Je voelt jezejf nogal een kenner, maar ik ken je niet , in politiek land nog nooit van je gehoord. Maar spaar je de moeite voor weer een heel epistel over wie je bent, geen interesse.

Reactie: (rob verhoek )
4-4-2012, 10:06
Het politieke gehakketak tussen deze heren van GL en D66 is ondergeschikt aan het onderwerp waar het hier om gaat. Ze zouden zich beter kunnen beijveren om dit uitstekende idee verder gestalte te geven.

Reactie: (Sebas)
4-4-2012, 10:00
Sorry, binnenstad (met dubbel N).

Reactie: (Sebas)
4-4-2012, 09:58
@Harold (en ook @Gerard): in het meest recente verkiezingsprogramma van GroenLinks is het centrale bevoorradingssysteem helaas weg gevallen. Er staat in het verkiezingsprogramma wel vermeld: “(…) GroenLinks ziet in nieuwe wegen en meer asfalt niet de oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem. (…) Alleen de schoonste vrachtwagens en bestelbusjes mogen de stad in. (…) GroenLinks wil geen doorgaand verkeer in het centrum.” Maar als we NOG verder terug gaan in de geschiedenis, het verkiezingsprogramma 1998-2002: Actiepunt: "(...) Onderzoek en eventueel uitvoering van een distributiecentrum voor de binnenstad. Zwaar verkeer in de monumentale binnenstad moet worden bestreden." Helaas werd verkeersbeleid in de periode 1998-2010 vooral bepaald door achtereenvolgens VVD en CDA wethouders. Bij radicale veranderingen trappen binnenstadondernemers ook nog weleens op de rem (afsluiting Rode Steen voor verkeer), maar voor de Hoornse binnenstad als populair winkelgebied kan het nu best wel eens 10 voor 12 zijn. Visionaire politici en ondernemers grijpen nieuwe kansen voor een leefbare binnenstad met een betere verkeersafhandeling toch met beide handen aan? Bovendien, als je ècht van de monumentale binenstad houdt, kan je toch niet anders dan in ieder geval het zware verkeer willen weren? Anders gaat de binenstad letterlijk kapot!

Reactie: (Harold)
4-4-2012, 09:29
Sebas, mooie woorden! Maar waarom stond dit item dan niet in het verkiezingsprogramma 2010-2014?

Reactie: (Gerard)
4-4-2012, 09:19
Heel verhaal maar... financieel? Wie zou zo'n bedrijf willen op zetten? Valt er ''wat te verdienen'' voor een dergelijke ondernemer? Het idee is mooi, maar ik denk dat het voor Hoorn en een ondernemers commercieel niet aantrekkelijk is. (utrecht en amersfoort zijn steden van veel grotere omvang met meer mogelijkheden) Ook voor een winkelier, wat is voor hen de toegevoegde waarde? De overslag van goederen kost ook geld bijv.

Reactie: (Sebas)
3-4-2012, 19:13
Reeds eerder pleitte ondergetekende voor een dergelijk idee. Dat was bij het berichtje op Hoorngids dat een gigagrote truck met oplegger vast kwam te zitten in de binnenstad (bovendien in tegengestelde rijrichting), hoek Appelhaven - Wijdebrugsteeg. En al tien jaar geleden pleitte GroenLinks hier voor. Uit het programma 2002-2006: GroenLinks wil: - zwaar vrachtverkeer uit de binnenstad weren; - dat bevoorrading van winkels in de binnenstad wordt uitgevoerd door stadsvrachtwagens; - overheveling van goederen plaats laten vinden op overslagplaatsen aan de rand van de bebouwde kom... Bij deze ondersteun ik - in ieder geval al op persoonlijke titel - de strekking van de brief van Hoorns Belang en de daarin gestelde vragen. Het onderzoek hoeft niet zo lang te duren, want er wordt op veel plekken al op deze manier - met succes! - gewerkt. Ook in België. Dus wat de Belgen kunnen, dat moet in Hoorn toch ook kunnen?