SP wil onderzoek naar overwegbediening ‘t Keern

21-4-2012

HOORN - De Hoornse raadsfractie van de Socialistische Partij heeft opnieuw vragen gesteld over de mogelijkheid om de spoorwegovergang bij ’t Keern in Hoorn zo te bedienen dat de wachttijd voor de spoorbomen flink kan worden ingekort.

De overweg vormt nu een knelpunt, omdat automobilisten, fietsers en voetgangers er soms tot vijf minuten moeten wachten. De gemeente Hoorn zet in op de aanleg van twee 38 miljoen euro kostende tunnels, die de overweg geheel overbodig moet maken. De SP zegt hiervoor een veel goedkopere oplossing te hebben die tot verkorting van de ’dichtligtijden’ (ofwel de wachttijd bij de spoorwegovergang) moeten leiden, en verzoeken het college alsnog de Hoornse situatie te onderzoeken.

Overwegbediening
Uit eerdere antwoorden is gebleken dat bij ProRail wordt gerekend met de beperkingen van het voormalige treinbeveiligingssysteem ATB. Daardoor leek aanpassing van de overwegbediening niet mogelijk en werd gekozen voor de aanleg van meerdere tunnels. Het actuele systeem biedt echter wel degelijk mogelijkheden voor aanzienlijke wachttijdvermindering bij deze overweg.

Succesvol onderzoek in Hilversum
In 2009 is een uitgebreid onderzoek gedaan in Hilversum naar sluitingstijden van overwegen nabij treinstations. Dit onderzoek, uitgevoerd door ingenieursbureau DHV, heeft zeer bruikbare resultaten opgeleverd. Door de Minister van Verkeer en Waterstaat is vervolgens toegezegd dat er budget beschikbaar zou worden gesteld om op vijftien plaatsen in Nederland een pilot uit te voeren.

Landelijke aandacht
De situatie in Hoorn leidt ook tot vragen in de landelijke politiek. Inmiddels overweegt de Tweede Kamerfractie van de SP vragen te stellen over de uitgevoerde pilotprojecten, mede naar aanleiding van de overwegsituatie in Hoorn. Fractievoorzitter Douw is blij met deze aandacht: ‘Het is verbazingwekkend dat ProRail maar voortdurend blijft denken in termen als beton en tunnels, terwijl er vaak veel goedkopere oplossingen zijn. Feitelijk is de aanleg van zo’n tunnel, zeker als er veel goedkopere maatregelen denkbaar zijn, gewoon verspilling van belastinggeld.’

Reacties
Reactie: (Willie Wortel)
21-4-2012, 21:43
Hoeveel ton extra Co2 uitstoot zouden al die wachtenden veroorzaken? Is dat bekend?

Reactie: (Wally Ooms)
21-4-2012, 21:20
@Jacques Wester Gelukkig, Jacques, manifesteer je je weer wat milder dan ik de afgelopen tijd van je heb gezien hier op Hoorngids. Terzake: de sensor en het treintje en, vooruit, de door jou beschreven stoplichtperikelen. Eerst maar eens over die stoplichten. Daar heb ik in een grijs verleden over gelezen dat het opnieuw inregelen van alle stoplichten in Hoorn vele tonnen zou moeten kosten. Tonnen! Ik heb daar met een echte professional over gesproken, die het afdeed als de giller van de eeuw. Het opnieuw programmeren van stoplichten blijkt uiterst eenvoudig te zijn. Met gebruikmaking van detectoren kan binnen een dag een diagnose worden gemaakt van een uiterst druk kruispunt, waarna het een kwestie is van programmeren, waar ook niet meer tijd in gaat zitten dan een dag. Als je op die manier alle knelpunten aanpakt, dan ben je voor een uiterst acceptabele “prix d’ami” af van alle verkeersperikelen. Simplistisch? Okay, ik ben geen specialist, maar wat ik wel weet is dat het opnieuw afstellen van stoplichten peanuts is voor een doorgewinterde programmeur. Maar, waar hadden we het ook weer over? De spoorwegovergang bij het Keern. Daar hebben we niet eens een doorgewinterde programmeur voor nodig. Alleen een sensor en een draadje en alles staat stil. Maar niet zo lang meer.......

Reactie: (Jacques Wester)
21-4-2012, 20:19
Tja, Wally, hoe eenvoudig kan het zijn. Echter, de truc met het draadje, schakelaartje en chippie, heeft nog niet iedereen onder de knie. Neem nu de Homosapiens van de wegbeheerder die op de S9 de noordelijke ader van het Keern letterlijk heeft afgesneden. Sinds het een splitsing is geworden weet men niet meer hoe je de verkeerslichten proffesioneel weet te regelen. Gevolg; op gezette tijden wachtend verkeer vanaf de A7, via de turborotonde bij de verkeerslichten Keern/S9. Na het passeren van, hooguit, 10 auto's springt alles vrolijk op ROOD!! Hoe bedoel je; de techniek staat voor niets?

Reactie: (plies)
21-4-2012, 18:45
@ Fout Jacques, gewoon kennis van zaken en niets met de politie te maken, Groet Lies P.

Reactie: (Wally Ooms)
21-4-2012, 18:42
@Jacques Wester Als voormalig bewoner van Hoorn-Noord ken ik uiteraard het door jou zo prachtig beschreven spektakel. Maar daar zit niemand meer op te wachten. En voor de voetgangers en fietsers bestond toen altijd nog de mogelijkheid om de spoorbrug te gebruiken, waardoor je nooit hoefde te wachten voor de ‘bommels’. Maar we doen nu weer even tweeduizendtwaalfie, waarin we de beschikking hebben over uiterst verfijnde elektronica en automatiseringsmogelijkheden. Dààr moeten we nu gebruik van gaan maken. Als ik mijn poort benader dan geeft een sensor een signaal waardoor de poort zich gaat openen. Datzelfde principe kan gehanteerd worden bij de spoorwegovergang aan het Keern. Hoe simpel kan het zijn? Dan ga je toch geen hopeloos verouderde tunneltjes meer graven.

Reactie: (Jacques Wester)
21-4-2012, 18:09
Plies, Als jij mij de helft van dat bedrag geeft, dan vertel ik niemand dat jij deze informatie hebt verkregen via de SpoorwegP(o)lies(ie).

Reactie: (Jacques Wester)
21-4-2012, 17:58
Beste Wally Ooms, waarom moet je Ruud nou zo nodig plagen met het feestje “op de Kaasmarkt” Ruud heeft niets met dé Kaasmarkt. Maar even terug naar de “spoorbommels” van de NS. Herinner je de tijd nog dat de “bommels” aan de Koepoortsweg soms wel 15 minuten gesloten waren t.b.v. het rangeren van vele goederenwagons die allemaal m.b.v de locomotief een plekje kregen op de verschillende sporen. Nooit is mij opgevallen dat de wachtenden daar boos om werden. Dat had waarschijnlijk te maken met het feit dat er wat te zien was. Dat werk had iets spectaculairs. Het mannetje dat met gevaar voor eigen leven tussen de “rijdende” wagons dook om de koppeling los te maken. Vervolgens verscheen hij op de treeplank en zwaaide naar de machinist, zo van; “hij kan hoor meester!!” Met enige precisie gaf de machinist de wagon een flinke duw waardoor deze een eigen leven ging leiden en “zelf” zijn plek vond. Een geweldig schouwspel! Ik stel voor dat Prorail dit soort optredens weer in het leven roept waarmee de wachtenden aan het Keern telkens weer worden getrakteerd op een gratis optreden. Diegenen die geen behoefte hebben aan dat schouwspel kunnen in dat kwartier bijv. even bellen, sms’n, twitteren enz. enz. Kortom een uitgelezen moment om te onthaasten.

Reactie: (Richard)
21-4-2012, 17:56
@Cock: acht minuten. En wat weerhield je om via de Grote Waal/Lioernestraat te rijden? Het was je eerste keer in Hoorn en wist niet dat het kon gebeuren? Los van het feit dat ik acht minuten niet geloof (of er was iets ergs aan de hand), is veertig miljoen voor een stuk ongeduld niet de oplossing. Niemand verplicht je om over de Keern het spoor te kruisen, en je weet van te voren al wanneer die treinen het spoor gaan kruisen. Mocht je er dan toch voorstaan: mensch geniet, radio aan en probeer wat van het leven te genieten. Ik ben voorstander van het optimaliseren van de slagbomen, maar veertig miljoen in haast, frustratie en ongeduld; nee hoor, bedankt.

Reactie: (plies)
21-4-2012, 17:40
Eureka !! (nummer 2) De overweg moet niet meer door de conducteur bediend worden middels het sleutelkastje op het perron 2 of 3. De aanrij sectie van de overweg moet op 40 meter van de overweg geplaatst worden. Een trein heeft tot de overweg geen snelheid en deze zal ook middels een aanzegging van de treindienstleider beperkt moeten worden tot max. 10 km/pu. (eventueel met het sein Geel knipper of met een aanwijzing AKI/AHOB) Vlak voordat de trein de overweg heeft bereikt (30 meter) zijn de bomen gesloten, als de laatste rijtuig van de trein de overweg is gepasseerd gaan de bomen weer open. De bomen zijn dan maar 2 tot 3 minuten gesloten. Ook vanaf Purmerend en Alkmaar is dit een optie. Wel zal het handig zijn als het vertrek uit Hoorn van de treinen en de binnenkomst in Hoorn wat tijd betreft verder uit elkaar zou liggen, zodat er maar voor één trein gelijk gewacht behoeft te worden. Zie het voorbeeld van de overweg in Bovenkarspel, de bomen zijn gesloten en 3 seconden later passeert de trein de overweg, met max. 40 km/pu, wachttijd 3 minuten. Wel is dan het overpad tussen perron 1 en 2 een klein probleem welke wat de kosten betreft om dit op te lossen te verwaarlozen is. Zal ik hierbij meteen mijn rekeningnummer opgeven voor een percentage voor de bespaarde 38 tot 65 miljoen ?

Reactie: (Dirk)
21-4-2012, 17:29
Het probleem is dat vanuit Amsterdam de bomen wel tijdig dicht moeten wegens de nog vrij hoge snelheid. Maar de vertrekkende kunnen in plaats van vol gas wegrijden ook rustig oprijden zodat we tijd hebben om bomen te sluiten en deze overweg vrij te maken. Ook is stoppen als er een file zou staan dan nog mogelijk... Dus vooral de vertrekkende zouden meer 2 tegelijk kunnen en pas sluiten na oprijden. Dan bespaar je veel tijd. Verder voorkom je Scooters en voetgangers die het zat zijn er tussen of onder de bomen door gaan. Zo lang voor niets wachten op passagiers die nog uit moeten stappen want dat veroorzaakt het grootste probleem. Dat nog moeten uitstappen is ook in de Kersenboogerd een gelijkwaardig probleem want als je ziet dat ze nog eruit komen is doorrijden erg verleidelijk.... Hoewel strafbaar, als het erg lang duurde veroorzaken ze wegens onnodig lang sluiten deze overtredingen eigenlijk zelf maar dat zal de NS nooit toegeven.

Reactie: (Wally Ooms)
21-4-2012, 17:01
ProRail is er alles aan gelegen om ons te doen geloven, dat die verbeterde automatisering van de spoorbomen niet mogelijk is vanwege de geringe afstand tussen station en overgang. Maar het kan wel degelijk. Ondanks die geringe afstand. Dat is al op vele andere plaatsen in Nederland bewezen. Er moet wat druk worden uitgeoefend op ProRail en dan komt het er. Hebben we echt geen dure tunnel meer nodig. Nog even geduld. Dan kan Ruud ook eindelijk weer eens een feestje bouwen op de Kaasmarkt onder het toeziend oog van onze eigen JP.

Reactie: (ruud)
21-4-2012, 16:47
Ter ieders info, het kan echt! cock, serieus die conducteurs bedienen die slagboom bij vertrek en gaan rustig nog een tijdje wachten. waardoor men onnodig staat te wachten! ik sta er meerdere keren per dag en vier een feestje als ik er doorkom zonder te wachten... Gevolg... ik heb weinig feestjes in mijn bestaan

Reactie: (okkie)
21-4-2012, 16:44
gewoon niet zo zenuwachtig doen even wachten en doorrijden,tja het is tegenwoordig drukker nou en?!

Reactie: (Wally Ooms)
21-4-2012, 16:05
@Cock Die wachttijden, hou-je-d’r-buiten-Cock, kunnen dus teruggebracht worden tot een buitengewoon aanvaardbaar niveau. Dat vergt de nodige inspanningen, maar het kan echt. Het is toch te zot voor woorden, dat er al tientallen weggebruikers voor de spoorbomen staan te wachten, terwijl de conducteur nog op z’n fluitje moet blazen. Dat kan anders en dat moet anders. En die geoptimaliseerde automatisering komt veel en veel eerder tot stand dan die zinloze tunnel, waarmee jouw ongeduld niet langer op de proef zal worden gesteld.

Reactie: (plies)
21-4-2012, 15:05
@ Cock,(bet cock)soms wel meer dan 8 minuten, maar wat is nu 8 minuten in een mensenleven ? Wel heel veel drukte voor een berg ongeduld.

Reactie: (Cock)
21-4-2012, 15:00
Van mij mag de tunnel er zsm komen!Het gebagataliseer van de wachttijd hieronder irriteert me mateloos!Dit zijn waarschijnlijk mensen die zelden of nooit staan te wachten. Gsitermorgen moest ik de stad in en de wachttijd bedroeg bijna 8! minuten.Kom dus niet met 2 minuten aanzetten,dit is pertinent onjuist! Graven,en wel direct!!

Reactie: (Richard)
21-4-2012, 12:32
Ik snap vooralsnog het probleem niet. 38 miljoen omdat we soms vijf minuten moeten wachten? Overigens is vijf minuten zwaar overdreven, normaal wacht ik er een minuut of twee. Mocht het dan toch allemaal zo verschrikkelijk zijn, rij lekker via de Liornestraat of de Grote Waal, heb je er minder last van. Ik snap niet dat we tegenwoordig zo'n gefrustreerd volkje zijn dat we liever tientallen miljoenen besteden aan een tunnel dan even het geduld opbrengen voor een ander voertuig.

Reactie: (plies)
21-4-2012, 11:29
Het kan zeer zeker beter en kan zo een oplossing schrijven.

Reactie: (Marietje)
21-4-2012, 10:58
@Wally Ooms ik sluit me graag bij jouw wijze woorden aan. Wat is het probleem nou precies bij de spoorwegovergang Keern? Inderdaad, dat lange wachten op de trein. Ik erger mij daar iedere dag aan. Prima aktie van de SP hoop alleen wel dat ze serieus genomen worden want daar schort het bij dit college wel eens aan. Alles op alles wordt ingezet om die tunnel maar te kunnen realiseren.Desnoods ten koste van alles op sociaal en cultureel gebied vallen harde klappen maar ook bij het onderhoud van de wegen, de plantsoenen etc. Er kan niets meer want VVD, CDA, D66 en VOCH willen een tunnel.

Reactie: (Wally Ooms)
21-4-2012, 09:45
Bijt u zich hier goed in vast SP. Er valt echt heel veel winst te halen uit die betere automatisering van de spoorbomen. ProRail ziet bij voorkeur ongelijkvloerse overgangen. Prima. Moeten ze doen. Maar zondere de financiële medewerking van de gemeente Hoorn komt er geen tunnel en dat is maar goed ook, want dat is een miljoenenverslindende verschuiving van de problemen. Als die verbeterde automatisering ervoor zorgt dat de wachttijden minimaal zijn (twee in plaats van vijf minuten), dan is de grootste ergernis al overwonnen. Doorzetten SP. Zet alles en iedereen onder druk om daarmee te voorkomen, dat er kapitalen worden weggesmeten. Het kan gewoon een stuk eenvoudiger.