Fracties willen kleinere bussen Vollerswaal

19-6-2012

HOORN - Een aantal Hoornse fracties gaat het college vragen stellen over het lijnbusverkeer op de Vollerswaal. De bewoners hebben al vele jaren overlast van de grote openbaar vervoer bussen van Connexxion die over de Vollerswaal in de Hoornse binnenstad rijden.

Er is vooral sprake van geluid-  en trillingsoverlast. De trillingen hebben scheurvorming in woningen tot gevolg en er is sprake van en lekkage van dubbele ramen. Maar ook de geluidsoverlast die deze grote bussen veroorzaken raken de leefomstandigheden van de bewoners.
De fracties van GroenLinks , Hoorns Belang, D66, VVD, SP en de PvdA stellen dat het college bekend is met de overlast en pleiten al geruime tijd voor het gebruik van kleinere OV-bussen op de Vollerswaal.  “In het openbaar busvervoer zijn er mogelijkheden om met kleinere bussen te rijden.  In veel steden en provincies gebeurt dit al. Hier worden de zogenaamde VDL Procity bussen ingezet.

Dit zijn bussen die ongeveer 8 meter lang zijn in plaats van 12 meter en hebben een maximaal beladen gewicht van 6 ton (leeggewicht 3,5 ton). De 12 meter bussen hebben een leeggewicht van ongeveer 9 ton en een beladen gewicht van max. 14,5 ton. Dit scheelt fors qua trillingen. Deze kleine bussen hebben 21 zitplaatsen en 12 staanplaatsen, wat voor de lokale lijnen in Hoorn voldoende is. De bussen verbruiken weinig brandstof in vergelijking tot een standaard bus, en voldoen aan de Euro 4 norm. Door de lichte motor ervaren de omwonenden ook minder geluidshinder.”, zo stellen de fracties.

De fracties vragen het college dan ook om bij de provincie te pleiten voor de inzet  van de kleinere bussen.

Reacties
Reactie: (nomen nescio)
22-6-2012, 11:44
Ja en? @Christel. Dat gaat over de bussen, niet over de route waar de provincie middels de concessie-uitgifte ook wat over te zeggen heeft. Een andere route kan nl. meer kilometers betekenen, dus ook meer subsidiegeld! Een gemeente heeft over OV totaal nioets meer te zeggen. Zou Hoorn de frequentie van de stadslijnen willen verhogen (bv, naar 1x per kwartier - wat ik voor Hoorn overdag ma t/m zaterdag een "fatsoenlijke" frequentie vind) dan zou dat misschien kunnen, maar dan vraagt de busmaatschappij wel extra geld aan de gemeente (die moet het dan zelf betalen).

Reactie: (Christel)
22-6-2012, 08:16
@ nomen nescio Zie de laatste zin van het artikel...

Reactie: (nomen nescio)
22-6-2012, 07:51
Waarom aan het college? Dat heeft over het busvervoer niets te beslissen. Connexxion rijdt op een concessie van de provincie Noord-Holland; de provincie kan ook voorschriften geven over de kleur van de bussen, het in te zetten type e.d.

Reactie: (Lex)
21-6-2012, 13:16
Venenlaan moet Venenlaankwarier zijn, sorry

Reactie: (Lex)
21-6-2012, 13:14
De kruip sluip route door het Venenlaan is er gekomen op voordracht door het toenmalige Pv/dA raadslid mevr. van der Knaap. Toen woonachtig aan de Venenlaan. Misschien zit er wel in kern van waarheid in het betoog van @dogwalker.

Reactie: (Dogwalker)
21-6-2012, 12:58
Soms heb ik wel eens het idee dat er raadsleden of familie daarvan op de Vollerswaal wonen. Die straat word altijd een handje boven het hoofd gehouden. Zet de Vollerswaal gewoon weer lekker open voor auto's, zodat die weer normaal de stad uit kunnen. Nu moet je eerst het hele Venenlaankwartier doorkronkelen om bij het Julianapark of de Willemsweg te komen. Alsof dat zo lekker milieuvriendelijk is, en die mensen krijgen nu alles voor de deur langs. Raar geregeld allemaal. Toen die mensen op de Vollerswaal kozen om aan een weg te gaan wonen konden ze toch verkeer voor de deur verwachten?

Reactie: (Pino)
20-6-2012, 21:27
Goed idee die kleine bussen, ik ga toch nooit met de bus. Dan kan een ander mijn plekje nemen.

Reactie: (linda)
20-6-2012, 19:58
Hoorn bombardeert teveel straten tot eenrichtingsverkeer of sluit deze af daardoor krijgen andere straten teveel verkeer te verwerken (O.A EMMALAAN) de automobilist wil toch met zo min mogelijk oponthoud (stoplichten ) Hoorn weer uit.Ze denken nu hebben we de Liornesraat zo mooi gemaakt ,heel trots zijn ze erop, het grappige is ( niet echt) dat ze nu juist deze straat mijden en de Emmalaan nemen......Maak alle straten weer tweerichtingsverkeer dan kan de automobilist zelf uitmaken hoe hij Hoorn verlaat en is de verkeershoeveelheid verdeeld over heel Hoornen niet alleen bepaalde straten het voor hun kiezen krijgen.Vollerswaal open draafsingel weer tweerichtings verkeer enz.

Reactie: (Sbb)
20-6-2012, 16:29
In het verleden hoorde je niemand zeuren ,ook niet toen er nog zandschepen in de haven lagen en de bbn en stoel van klaveren nog op het jeudje en vollerswaal zat met hun vrachtwagens.Net als het bericht in de krant dat ze de een gedeelte van de doelenkade dicht wilden hebben ,ze waren er nu een beetje aangewend.Dan kunnen ze gelijk weer een aktie groep beginnen leefbaar Lindenstraat. Dus gewoon weer als 100 jaar geleden muur om Hoorn dan via een ophaalbrug lopend de stad in. Dat willen de mensen toch. Gezeik allemaal. .

Reactie: (linda)
20-6-2012, 01:14
Alleen bussen en bestemmings verkeer voor de deur langsrijdend ,ik nodig u bewoners van de vollerswaal uit om eens hier bij ons op de Emmalaan te komen wat hier voorbij denderd 50/60 km p.u is hier eerder regel dan uitzondering ,je zit te trillen op de bank als het zware verkeer over de drempel rijdt ook dat gaat niet met beleid .Onze huizen zijn bijna 100 jaar oud als dit zo doorgaat staan ze niet lang meer . En als u dan weer in uw hutje op de Vollerswaal zit weet ik zeker dat u denk goh wat is het hier toch rustig!!!

Reactie: (Marietje)
19-6-2012, 23:41
Prima idee die kleine bussen mag van mij door de gehele stad daar waar het kan omdat er weinig mensen in zitten.

Reactie: (Giacomo)
19-6-2012, 23:31
José!!!?? Lees jouw reacties nu eens terug! Wat ben jij SIMPEL!!!

Reactie: (Jose)
19-6-2012, 22:26
De oplossing is simpel. Bij het begin van de Vollerswaal stap iedereen uit de bus. Daar ligt een boot afgemeerd daar stapt iedereen in. Vaart naar het Kleine Oost, de bus is inmiddels om gereden. Dan stapt iedereen van de boot af zo de bus weer in.

Reactie: (Karin)
19-6-2012, 22:13
Ik zit dagelijks in de bus langs de Vollerswaal en hij zit amper halfvol, dus moet kunnen kleinere bus.

Reactie: (mark)
19-6-2012, 20:05
Ik heb het idee dat we terug gaan naar paard en wagen. Wat een gezeur toch zeg.

Reactie: (Dirk)
19-6-2012, 19:08
Ook de rest van de route dus ook elders zouden we het prettiger vinden. Goedkopere kleine bussen die zelden vol zitten, en de bochten in de Kersenboogerd zijn dan ook beter te nemen. Ook als automobilist heb ik er voordeel van. Het maakt niet uit of je hem als tegenligger of voor je hebt, de kleine is vlotter en geeft ook voor niet passagiers voordelen.

Reactie: (plies)
19-6-2012, 18:42
@ JOSE, ook de man achter HG behoord bij de garde welke niet van tegenspraak houd of een beetje felle kritiek. Ondanks dat de colofon sommige dingen niet duidelijk omschrijft wordt je mening zonder redenen er uit geknikkerd. (censuur heette dat vroeger) Bepaalde mensen (vrienden HG ?) kunnen wel altijd onbelemmerd hun gal spuien, is niet erg hoor maar iedereen heeft het recht zijn onvrede kunnen spuien.

Reactie: (Jose)
19-6-2012, 18:05
plies...Klopt voorheen waren er veel meer reacties maar je word zonder pardon verwijderd, daarom hebben een heleboel mensen af gehaakt en reageren niet meer.Dacht dat ik de enigste was die dat opvalt. Wat betreft de kleinere bussen, het begint zo wat op Madurodam te lijken hier in Hoorn. Hoorn autoluw autovrij .... ben blij dat ik niet in Hoorn rij... Hoorn wonen Hoorn werken.... De stad staat vol met mooie kerken. Hoorn zien en beleven Wil je wat beginnen dan met angst en beven. Hoorn staat op de kaart dat kan je lezen.. Toch moet je voor vooruitgang hier niet wezen. Hoorn praat Hoorn denk Het is niets dat Hoorn je schenk. Hoorn kan maar wil echt niets is straks aleen bereikbaar met de fiets. Hoorn klein Hoorn groot ben hier geboren en ga hier dood.

Reactie: (okkie)
19-6-2012, 16:41
een tunnel onder het water door lijkt me wel wat. soort van Hoornse Coentunnel

Reactie: (plies)
19-6-2012, 14:56
Echt een dorp voor oude mensen hier, en die wollen sokken figuren hebben nog wat in de melk te brokkelen hebben ook. Je mag hier op HG niet kritisch meer zijn mensen, kijk maar bij hoeveel items de reacties op 0 staat. Deze reactie wel goed gekeurd HG ?

Reactie: (ron)
19-6-2012, 14:30
Eerst autovrij maken, daarna die bussen nog kleiner... die bewoners moeten gewoon niet zeuren, ze mogen hun handen dichtknijpen. Geldt ook voor de mensen daar tegenover, op het Jeudje (Losserswal?). Territoriumdrift.