Rekenkamer: Hoorn moet meer doen aan citymarketing

15-1-2013

HOORN - Hoorn kan en moet meer doen aan de promotie en profilering van de stad. Dat concludeert de Hoornse Rekenkamercommissie in het rapport ‘Toerismebeleid: onbekend maakt onbemind’.

Hoorn heeft veel te bieden, zowel voor eigen inwoners als voor bezoekers van de stad zo stelt de Rekenkamercommissie. Waar het aan ontbreekt is om de aantrekkelijkheid van Hoorn goed voor het voetlicht te brengen.

Potentie
Het toeristisch potentieel is aanzienlijk: een historische binnenstad, de ligging aan het water en een uitgebreid en gevarieerd winkelapparaat vormen de kernkwaliteit van Hoorn. Op cultureel gebied is er een rijk aanbod aan activiteiten. Er is veel te zien en er gebeurt veel, maar potentiële toeristen zijn daarvan onvoldoende op de hoogte.

Citymarketing
Het belang van promotie en marketing van de stad worden door de gemeente en ondernemers onderschreven, maar hieruit worden geen consequenties getrokken. Promotie en marketing spelen een ondergeschikte rol. Hoorn speelt te weinig een rol in de afweging die bezoekers maken wanneer ze kiezen uit verschillende attractieve steden.

Gepoogd is na te gaan welke barrières er bestaan om het toeristisch potentieel ‘aan de man te brengen’ en zo de economische positie van de binnenstad en daarmee de vitaliteit van de hele stad te versterken. Als Hoorn de concurrentieslag met andere steden wil aangaan, dan moeten gemeente, ondernemers en culturele instellingen als partners op effectieve wijze samenwerken in het belang van de stad.

Aanbevelingen
De Rekenkamercommissie beveelt een scherpe doelgroepenkeuze aan. Welke bezoekers wil je naar Hoorn halen, wie wil je bedienen? Daarnaast is de oprichting van een onafhankelijke organisatie nodig, die met steun van de gemeente op een professionele manier promotie en marketing verzorgt en evenementen coördineert. Dit moet tot een verhoging van het aantal bezoekers (dagjesmensen) leiden. Om de verblijfsduur te verlengen van bezoekers kunnen arrangementen bedacht worden waarbij een bezoek aan Hoorn gepaard gaat met een bezoek aan attracties in de regio.

Reacties
Reactie: (Derk Vos)
17-1-2013, 17:28
@Jan Floris: Het gaat om de publieksprijs van Geschiedenisonline. Voor de juryprijs is Oud Hoorn niet genomineerd. In de tussenstand staan Oud Hoorn en het Westfries Archief 19 en 20. Oud Hoorn heeft 2000 leden en toch maar 700 stemmen de vorige keer? Hoogste tijd om je leden te mobiliseren als je deze keer wilt winnen!

Reactie: (Jan Floris)
16-1-2013, 16:58
@Derk Vos Oud Hoorn staat inderdaad voor haar zaak en prijst zich gelukkig met zo'n 2000 leden, 100 vrijwilligers, 790 bezoekers van haar website en vele deelnemers aan de wandelingen. Vorig jaar 700 stemmers voor de Geschiedenisonlineprijs.zie www.oudhoorn.nl

Reactie: (Jan Floris)
16-1-2013, 16:51
@derk Oud Hoorn staat inderdaad voor haar zaak ezochte wandelingen etc.n prijzen ons gelukkig met 790 bezoekers per dag, zo'n 2000 leden, goed be

Reactie: (Derk Vos)
16-1-2013, 09:56
@Jan Floris: wij van Oud Hoorn vinden dat Oud Hoorn...

Reactie: (Juliette Schouten)
15-1-2013, 22:08
De nieuwe c.shops zullen ook weer een steentje gaan bijdragen aan het toerisme. Zag in de kerstvakante meer Duitse kentekens in Purmerend dan hier in Hoorn.Kun je denken,ja maar dat zijn drugstoeristen,maar deze mensen gaan ook winkelen, hotelletje boeken,gaan uit,enz. Maar als veel mensen in Hoorn waaronder veel jongeren al roepen: sooo saai hier,dan zullen veel toeristen dat ook vinden,vooral de nieuwe generatie toeristen. Leuke dansgelegenheden worden hier gemist, de harddravrij is er niet meer, een bioscoop hebben we niet. We hebben gelukkig nog wel leuke dingen,maar het kan beter.

Reactie: (Jan Floris)
15-1-2013, 21:15
Hoewel citymarketing niet in onze doelstelling past brengt Oud Hoorn de aantrekkelijkheid van Hoorn wel goed voor het voetlicht. Stem daarom voor Oud Hoorn voor de geschiedenisonlineprijs. zie www.oudhoorn.nl

Reactie: (Juliette Schouten)
15-1-2013, 19:42
Tja, en omdat de burgers steeds meer moeten bezuinigen gaat een stad als deze ook achteruit. Als je voldoende poen hebt kun je gaan winkelen, uit eten gaan enz. Dus wil je dat een stad blijft bruisen, bezuinig dan niet teveel en vooral niet op de mensen die al bijna niets meer hebben om eens iets leuks te gaan ondernemen. En een organisatie erbij halen om dit soort dingen uit te laten zoeken, onzin. Vraag het de inwoners zelf, wij geven tips en ervaringen gratis en voor niets. Luister als gemeente naar je inwoners, wij kennen de stad waar wij wonen.

Reactie: (Yvette Damhuis)
15-1-2013, 18:22
Nog een organisatie erbij die van gemeenschapsgeld betaald word die dingen uit moet gaan gochelen die ook de belastingbetaler geld kosten? Ik dacht dat er bezuinigd moest woren aan alle kanten?