Inspraak blijft in Hoorn een farce

22-3-2013 Referendum wordt ten koste van alles geblokkeerd

COLUMN
Men nemen 1 site en 3 persberichten, mixen dit goed door elkaar, en zie... het wonder is geschied: ”Bewonersparticipatie” volgens de gemeente Hoorn.

Het blijft verbluffend hoe men in onze gemeente zaken als inspraak en betrokkenheid beschouwd. De argumentatie die de gemeente Hoorn gebruikt om stelselmatig een referendum rond de tunnel-plannen te blokkeren zijn hemeltergend. Hoorn anno 2013 wil simpelweg niet dat ’het volk’ meedenkt of -praat. Zeg dat dan en beweer niet, zoals nu in een raadsvoorstel, dat er voldoende is gedaan aan ”bewonersparticipatie”!

Het voorstel van de griffie en B&W aan de gemeenteraad is helder: Maak de vormfoutjes rond het afwijzen van een tunnel-referendum maar even snel goed en blijf volhouden dat de inwoners van Hoorn uitgebreid betrokken zijn geweest bij de Poort van Hoorn-plannen en de daarbij horende Carbasiusweg en tunnel. Uitgebreid? Ja, want we hebben ”vanaf het begin intensief gecommuniceerd met bewoners en betrokkenen, onder meer door het inrichten van een speciale website”. Aldus het raadsvoorstel waarmee de kritiek van de Hoornse Advies- en Bezwaarcommissie van tafel wordt gesmeten.

Nog erger is de reactie van B&W op de opmerking van de HAB dat de gemeente ’spontaan’ kenbaar had kunnen maken in welk stadium een referendum mogelijk zou zijn geweest: ”Het instrument referendum is sinds 1996 niet een keer gebruikt. In het voortraject is intensief aan bewonersparticipatie gedaan.” Aldus het B&W-voorstel ondertekend door griffier J. Hoek en burgemeester dr. O. van Veldhuizen.

Alsof het relevant is dat het instrument referendum nog niet eerder is gebruikt. Misschien zegt het meer over hoe lastig het is om een referendum in Hoorn gerealiseerd te krijgen. En waar en wanneer die ”intensieve bewonersparticipatie” heeft plaats gevonden, is mij een raadsel. Wie het wel weet mag mij mailen. Die ”speciale website” (met maar liefst zo’n 6 reacties op de discussiepagina...) en een paar persberichten zie ik echt niet als bewonersparticipatie. Zoethouderij komt meer in de buurt. Hoe omschreef deze coalitie het ook al weer in hun Coalitieakkoord? ”Dit vraagt een andere bestuursstijl: een bestuur dat duidelijke keuzes maakt, motiveert, communiceert en inspireert.” Tja...

Maar het wordt nog erger in het 9 pagina’s tellende voorstel aan de gemeenteraad. In reactie op de kritiek van de HAB stelt onze burgemeester: ”De gemeenteraad heeft een hele trits aan referendabele raadsbesluiten genomen sinds 2008.” Serieus en dan doelen ze echt op de Poort van Hoorn-plannen. Oftewel: U en ik hebben allemaal liggen slapen. En het is volgens ons College zo helder, de HAB ziet alles fout en er zijn maar 9 pagina’s nodig om alles uit te leggen.

Maar in maart 2014 mogen we tenminste weer stemmen... Zelfs in Hoorn.

Hans Stuijfbergen

Reacties
Reactie: (gerard vd draai)
23-3-2013, 16:26
Ach, die tunnel is toch dringend nodig, nu het college de stadsbussen ook weg wil halen uit de binnenstad. Al die reizigers gaan eerdaags ook met de auto.

Reactie: (Juliette Schouten)
23-3-2013, 12:45
Dat is niet slim om je eigen volk te minachten, want andersom gebeurd dat dan ook. Krijg je toch steeds meer maling aan regels en dat is vaak al te zien als ik gesloopte verbodsborden zie, puin op straat, enz. Niet zo gek dus.

Reactie: (Frans)
23-3-2013, 11:50
Een grotere minachting voor de Hoornse bevolking kun je niet hebben dan dat de politiek nu laat zien. het reasliseren van de tunnel getuigt in deze tijd van "grootheidswaanzin". Gemeente, luister naar uw bevolking, zij moeten uiteindelijk het geld ophoesten voor dit project. Nee, wij laten ons niet afserveren door deze politiek. Wij laten hen afserveren bij de komende verkiezingen.

Reactie: (Ko Boos)
23-3-2013, 06:28
Voor dik drie miljoen euri gaat ProRail binnenkort de sporenlayout van het emplacement Hoorn wijzigen. Ingeschreven hebben VolkerRail Nederland b.v. (€ 3.843.000,-), Strukton Rail BV (€ 3.317.185,-), Dura Vermeer Railinfra BV (€3.597.000,-), en BAM Rail B.V. (€ 3.413.401,-). Da’s geen kattepis. Je zou bijna aannemen dat zo’n investering preludeert op stoutmoedige tunnelplannen. Maar dat kan niet, want een aan datzelfde ProRail gelieerd ingenieursbureau is nog niet klaar met de - door Hoorn betaalde - engineering van die Carbasiusdroom. Overigens was wethouder Louwman (Poortwachter) afgelopen donderdag 21-03 ondergronds in de hoofdstedelijke Noord-Zuidlijn, om daar een tunneldeel te inspecteren dat is aangelegd door het bouwbedrijf Heijmans NV. Dat bedrijf is momenteel bezig met de voetgangers-traverse over het Hoornse emplacement.

Reactie: (Bert Laan)
23-3-2013, 01:21
Ik ontkom bijna niet aan de gedachte dat ik denk dat er ergens gedreigd is. Ik vind het eng worden allemaal..

Reactie: (Sebastiaan Hol)
23-3-2013, 00:50
In de brede participatie van de Stadsvisie kozen de bewoners van Hoorn er voor om géén, ik herhaal, géén autotunnel onder het spoor aan te leggen. Zelfs in een economisch betere tijd vond men dat te duur, en strijdig met de keuze voor een autoluwe (en op langere termijn autovrije) binnenstad. De autotunnel is terug gekomen op de politieke agenda via een rapport van de provinciale Taskforce Ruimtewinst. Een projectje van de toenmalige gedeputeerde RO de heer Hooijmaijers. Die momenteel door het Openbaar Ministerie officieel is aangeklaagd van corruptie, fraude en vriendjespolitiek. Ook in het provinciale rapport "Schoon Schip" wordt zijn nauwe band met vastgoedspeculanten en projectontwikkelaars veroordeeld. Dit zijn géén verdachtmakingen, maar klare feiten. In de Taskforce Ruimtewinst werden vastgoedfiguren en projectontwikkelaars als "onafhankelijke deskundigen" gepresnteerd. Echte onafhankelijke deskundigen van bijvoorbeeld TU Delft, Universiteit Twente of Universiteit Tilburg: niet welkom. Het rapport van de Taskforce Ruimtewinst uit 2007 (dus van vóór de kredietcrisis) is daardoor als onderlegger voor structuurvisie, bestemmingsplan en een plan voor een autotunnel niet meer serieus te handhaven. Elke verwijzing naar dàt rapport is een verdachtmaking op zichzelf. Voor degenen die mij op dit moment ongenuanceerd vinden, of in herhaling vinden vallen: politiek is niet voor bange mensen. Dan moet je ook de moed hebben als politiek om dit te erkennen. En te erkennen dat het voornemen in het Coalitieakkoord van 2010 om voor die autotunnel te gaan misschien verkeerd was. Want we zien dat op door partijen - met actuele kennis anno 2012-2013 - afstand wordt genomen op twee andere belangrijke dossiers: de coffeeshops en het koopzondagbeleid. Maar soms vergt het méér moed om gezond verstand te gebruiken dan van een "veilig" gebaand pad af te wijken, ook al gaat dat de verkeerde kant op: richting afgrond.

Reactie: (Marian Vleerlaag)
22-3-2013, 23:23
Ik heb het negen pagina's tellende stuk ook net gelezen. Ik schrik ervan, dit is dus politiek in Hoorn. Maar misschien gaat het wel overal zo. De manier waarop de raad hier vanuit de gemeente officieel krijgt aangereikt hoe ze het beste het advies van de HAB kunnen negeren en het verzoek van ons burgers kunnen afserveren, vind ik schokkend.

Reactie: (Nigel)
22-3-2013, 23:07
Tunnelvisie; komende twee jaar betaalt elke inwoner de lokale belasting louter voor de tunnel richting de reeds overvolle binnenstad. Draagvlak van bevolking niet nodig; ook Hoorn heeft een symbool van onvermorgen nodig - terwijl de nieuwe tunnel glimt en de Cv's van bestuurders siert staan wij dagelijks in de file om van a naar B te komen binnen het altijd mooie Hoorn. Het oplossen van echte problemen is zo 20e eeuws.