De TunnelFabel van een Zuyderzeestadje

25-5-2013 COLUMN

Er was eens… een mooi oud stadje waar men lang en gelukkig leefde… Totdat men er vastliep… Stonden paard en wagens stil in de steegjes? Moest men de poorten sluiten vanwege de massale toeloop van buitenpoorters? Nee, natuurlijk liep het verkeer wel eens vast in de historische straatjes van het mooie plaatsje, maar waar men vooral op vastliep waren de vreemde bochten waarin de ‘Hoghe Heren van het dorp’ zich wrongen…

Toverlantaarn-filmpjes
En toen gebeurde wat iedereen kon voorspellen: De burgers van dat stadje geloofden hun bestuurders niet meer. Hoe vaak het stadsbestuur de stadsomroeper ook de straat opstuurde met “Goed nieuws uit het stadhuys!”, het hielp niet meer. Zelfs de voorstellingen met de Toverlantaarn-filmpjes in de YouwBeeld-tent, om de plannen te verduidelijken, werkten averechts. Die plaatjes toonden immers niet een goed beeld met die rustige straten. Amper een paard en wagen te zien. Het volk morde. Men pikte de verhalen niet meer. Het vertrouwen was weg.

Extra steigers
Het stadje groeide in de loop der jaren enorm en ontwikkelde zich tot dé markt- en handelsplaats voor de regio. Schepen voeren over de hele wereld, er moesten extra kades en steigers komen en uit andere plaatsen in het koninkrijk trok men naar dat schattige stadje aan het water waardoor steeds meer verkeer door de straten ging.

Uitwerpselen der paarden
Er moesten zelfs extra regels komen zoals het verplicht opruimen van de uitwerpselen der paarden. De veldwachters werden met moderne gele rijwielen uitgerust om overtreders te grijpen. Ook kwamen er nieuwe belastingen: Neringdoenden moesten betalen voor hun uithangborden en uitstallingen en voor het plaatsen van paard en wagen in het centrum moest men ook gaan betalen. Er werd van alles bedacht om het stadsdeel minder aantrekkelijk te maken en door concurrentie van snelle koeriersdiensten kregen veel ondernemers het steeds moeilijker.

Gestapelde stalhouderij
In het Raadhuys hadden de bestuurders niet stil gezeten. Ze hadden talloze adviseurs gevraagd met plannen en oplossingen te komen. Poorten zouden gesloopt moeten worden, grachten gedempt en er kwamen zelfs plannen voor tunnels onder de singel rondom de stad. Soms werden plannen bedacht voor tientallen jaren vooruit. Maar de ontwikkelingen in het koninkrijk gingen zo snel dat de plannen steeds achterhaald waren. En financiële steun van derden werd ingetrokken. Er lagen tekeningen voor een enorme stalhouderij aan de rand van het centrum, er werd zelfs gedacht aan tijdelijke gestapelde versies. Het stadsbestuur dacht echt dat er meer gebouwen moesten komen terwijl vele panden in de oude stad leeg stonden en winkels de deuren sloten.

Stadsomroeper weer op pad
Waarom er een tunnel voor die paard en wagens moest komen onder de singel was niet meer duidelijk. Eerst riep men op het Raadhuys: De wachttijden voor het centrum zijn te lang. Later zou dat de reden niet meer zijn, maar liep het verkeer verder buiten de stad vast en moest worden ingegrepen. Er moest zelfs een ‘nieuwe weg’ naar de binnenstad komen.

Hondenkar
De stem van de stadsomroeper schalde weer door het stadje, zijn ratel had de aandacht weer getrokken: “Een nieuwe weg is nodig om de binnenstad in de toekomst bereikbaar te houden. Op dit moment staan er regelmatig wandelaars, hondenkarren en paard en wagens vast voor de Noorderpoort bij het Keern. Door toename van het verkeer komen er meer wachtenden bij en is de poort straks te smal. Het Keern zuid kan dit dan niet meer verwerken. Hierdoor is de verwachting dat er doorstromingsproblemen en gevaarlijke situaties ontstaan op het Keern en op de kruisingen Keern met de Provincialeweg en De Weel met de Noorderveemarkt. De aanleg van de nieuwe weg betekent geen wachtende rijen meer van en naar de binnenstad en de Grote Waal.” Aldus de brullende stadsomroeper.

Crisis
Enkele weken later werd de stadsomroeper weer de straten opgestuurd. Het volk snapte het niet meer. Zijn boodschap was nu heel anders: “Er zijn geen slimme oplossingen om de wachttijd voor de stadspoort te verkleinen. Zo’n apparaatje bestaat wel, maar is geen oplossing voor onze stad. Dat zou de wachttijd maar met een fractie terugbrengen. Daarbij is de wachttijd voor de stadspoort ook niet DE reden voor de nieuwe toegangsweg met tunnel.” Wat was dan nu de reden? Het volk wist het niet meer. En volgens veel burgers waren er wel belangrijkere problemen in het stadje. Zo goed ging het niet. Veel ambachtslieden, uitbaters en andere neringdoenden hadden de deuren de laatste tijd gesloten. Er was crisis en de vele florynen die nodig waren voor een tunnel bij de stadspoort/singel konden beter besteed worden.

De onrust en onvrede nam toe in het anders zo vredige Zuyderzeeplaatsje. Er werden plannen gesmeed, de Hoghe Heren moesten gaan luisteren naar de burgerij, goedschiks of kwaadschiks… Inspraak kende het plaatsje nog niet, maar er kwamen wel nieuwe verkiezingen voor Hoghe Heren… En misschien leefden ze dan toch nog lang en gelukkig…

Hans Stuijfbergen

PS: Meer columns leest u door hieronder op de tag ”column” te klikken.

Reacties
Reactie: (fritsbruin)
14-2-2014, 17:51
@ Wally Ooms: Het betreft een scriptie van een universiteit student studierichting planologie; Verkeer, vervoer en infrastructuur (uva- kennis van mijn zoon, en die gaat er zelf over....) (Redactie: mail zou moeten werken.)

Reactie: (fritsbruin)
14-2-2014, 11:53
@Redactie, het is toch echt een bestaand mailadres, ik zal op de ziggo site kijken wat er aan de hand is....

Reactie: (redactie)
14-2-2014, 11:17
FritsBruin, je gebruikt consequent een niet bestaand emailadres. Dit is niet toegestaan, zie Colofon. Geef juiste emailadres door aan redactie@hoorngids.nl aub. Anders moeten we berichten verwijderen.

Reactie: (Wally Ooms)
14-2-2014, 09:56
@Frits Bruin Kunnen wij inzicht krijgen in die nieuwe onafhankelijke verkeersberekeningen? Dank alvast.

Reactie: (fritsbruin)
14-2-2014, 09:04
Goed nieuws voor tegenstanders van de poort! Er zijn nieuwe onafhankelijke verkeersberekeningen gemaakt. Conclusie: De geplande 'poort van Hoorn' zal voor meer ONveiligheid zorgen t.a.v. overstekende voetgangers tijdens drukke koopdagen in het stadscentrum! Komt er op neer: De korte wachttijden bij de spooroverweg nu, haalt 'druk van de ketel' en zorgt voor 'lucht' in het stadscentrum omdat de wachtrijen daar, enigszins kunnen oplossen tijdens de wachttijden bij de spoorovergang . Met tunnel wordt het autoverkeer in het kleine stadscentrum sneller aangevuld. Dit levert meer filerijden op met alle gevaren voor winkelend publiek van dien. De tunnel-voorstanders gaan vrijwel alleen uit van het 'parkeer-verhaal’. Typerend voor de situatie: je trekt als politici een kader, gaat uit van alles binnen dat kader, en sluit de ogen voor zaken buiten dat kader…...

Reactie: (Sebastiaan Hol)
13-2-2014, 10:44
Dit mooie gruwelsprookje over de tunnelfabel verdient nu - februari en maart 2014 - opnieuw aandacht en een grote pluijm. Toch mooi geschreven, Hans...

Reactie: (Frits Bruin)
26-5-2013, 13:01
Mooie column! Daar waar de gemeente Amsterdam op dagen als Koninginnedag, de toestroom op plekken als het Museumplein blokkeert, en mensen oproept niet langer die richting te kiezen, als de maximale capaciteit is bereikt, willen de 'hooghe heren van Hoorn' dit precies omgekeerd doen t.a.v. ons mooie krappe, aan de Markermeer-kant doodlopende historische centrum, nl. door de toestroom een boost te geven ten bedrage van 32 miljoen euro, vermoedelijk oplopend richting de 50 miljoen...

Reactie: (Rob Hoogeveen)
26-5-2013, 11:45
Mooi stukje je slaat de spijker op zijn kop.

Reactie: (Sebastiaan Hol )
25-5-2013, 19:52
Vroeger, als de Hooghe Heeren van het Stadsbestuur het te bont gemaakt hadden, trokken de burgers naar het Stadhuys aan de Kaasmarkt en soms deden zelfs leden van de schutterij mee aan de protesten (zoals in 1572 toen 'Hoorn voor de Prins' ging). En ook als andersdenkenden door een (gelukkig tijdelijk) rechtlijnig stadsbestuur de stad uit gepest werden - dominee Sapma in de 17e eeuw - trok de bevolking in protest naar het Stadhuys. En bleek een bestuurder corrupt - zoals meneer Langewagen tweede helft 17e eeuw - dan werd zijn woonhuis door 'het gepeupel' vakkundig ontruimd... Oftewel, directe democratie avant la lettre...

Reactie: (Nick van Kampen)
25-5-2013, 18:25
Prachtige metafoor! Helaas zal het allemaal niets uitmaken: onze 'Hoghe Heren in het stadhuys' zullen al het mogelijke/onmogelijke doen om die tunnel door onze strot te duwen, want er zijn ALLANG onder tafel rechtmatige/onrechtmatige deals gesloten waar men niet meer onderuit kan. punt.

Reactie: (Nigel)
25-5-2013, 15:49
Tunnelvisie is in deze een gepaste metafoor. Gelukkig kunnen we tegenwoordig eenvoudig naar Zwaagdijk-Oost en het runshopcenter toe. Als je ouderwets wilt winkelen helaas een stukje de stad uit, naar naburige dorpjes... Wellicht blijkt Hoorn in de toekomst vooruitlopend te zijn geweest in het ontmoedigen van detailhandel in het stadscentrum, over 10-20 jaar wordt wellicht alles via internet besteld?

Reactie: (Ko Boos)
25-5-2013, 14:53
Fi donc! De achtenswaardige burger Hansenius van Stuyvberghen tot Crentenbongerd op zijn best. Dit gruwelsprookje, alsmede de lichtbeelden uit de toverlantaarn, kunnen maar beter buiten bereik van kindertjes worden gehouden. Maar niet van volwassen stemgerechtigden. Maart 2014 naakt. Dat het de Heere Heere behage om de burgers het ferme gezegde in te blazen: ‘Maart roert zijn staart’.

Reactie: (Constance Velthuijs)
25-5-2013, 14:22
Oogjes dicht en snaveltjes toe, zie meneer de Uil in Tunnel Fabeltjesland! Welterusten lieve politiek en slaap maar lekker verder!