Het is nu officieel: “Tunnel HET Hoornse Verkiezingsitem”

8-3-2014

COLUMN

Niemand kan het meer ontkennen. De plannen voor 1 autotunnel en 2 fietstunnels zijn het belangrijkste onderwerp van de Gemeenteraadsverkiezingen 2014 in Hoorn. Voor- en tegenstanders, maar ook twijfelaars, moeten het inmiddels erkennen. Hoorn haalt er de nationale media mee, de verantwoordelijke wethouder scheurt anti-tunnelposters van de muur, voorstanders plaatsen een pagina-grote advertentie, tegenstanders verspreiden affiche in hele stad, Facebook-discussies gaan over tunnels en nog eens tunnels, zelfs aan koffietafels in kantines zijn de tunnels HET onderwerp….

Hoewel er nog enkele politici zijn die beweren dat De Tunnel vier jaar geleden een hot item was bij de verkiezingen, moet vrijwel iedereeen erkennen dat de discussie, en daarmee de tweespalt in Hoorn, pas afgelopen jaar, en zeker de laatste maanden, enorme vormen heeft aangenomen. Inmiddels zijn er kiezers die op zoek zijn naar one-issue-partijen, alleen omdat ze tegen de tunnel zijn. Ook komen er steeds meer geluiden uit VVD-kringen, waar fervente rechts-stemmers inmiddels gaan twijfelen.

Waar ik de laatste maanden weinig mensen meer over hoor is hoelang de wachttijd voor de spoorbomen inmiddels is. Het kan zijn dat ik met mijn automobiel (sorry, ik fiets zo min mogelijk) heel veel mazzel heb, maar ik sta voor mijn gevoel veel minder te wachten op het Keern dan pakweg 1 of 2 jaar geleden… Soms kan ik zelfs zo de binnenstad in- of uitrijden! En vaak sta ik slechts 1 a 2 minuten te wachten… Ik ben, net als u, een calculerende burger en afhankelijk van mijn vertreklokatie bepaal ik welke route ik kies om op de gewenste plek in de binnenstad te komen.

Kom ik vanaf de Nieuwe Steen of Oude Veiling bijvoorbeeld kies ik tegenwoordig weer bijna altijd voor de ‘Keern-route’. En die bevalt mij goed. Ik kan ook kiezen voor de Liornestraat of de Willemsweg, maar steeds vaker is het Keern de snelste en prettigste route… Waar ik dus benieuwd naar ben… Heb ik zoveel mazzel?.. of … vallen die wachttijden voor die vermalefijde spoorbomen op het Keern tegenwoordig best wel mee? Daarom hier de vraag aan andere ervaringsdeskundigen:

HOE LANG MOET U ANNO 2014 WACHTEN VOOR HET KEERN-SPOOR ?

Graag lees ik uw ervaringen

Hans Stuijfbergen

Reacties
Reactie: (Juliette Schouten)
12-3-2014, 18:50
Het zijn inderdaad maar enkele minuten Hans. Ik sjees meestal zo heen en weer over het Keern. Alleen bij het stoplicht, als je vanaf Appie komt en richting de stad wilt, sta je soms wel langer te wachten, maar ook niet iets om je over op te winden. Nou ja, ik hoop dat ze het geld gaan besteden aan belangrijkere zaken. Want als je een voedselbank in je gemeente hebt, zou je je als gemeente diep moeten schamen om aan bijv. dit plan überhaupt alleen al te denken.

Reactie: (frits bruin)
12-3-2014, 09:04
Ik sluit niet uit dat als er onverhoopt toch uiteindelijk een nutteloze tunnel zou zijn, en er dus meer verkeer in het oude centrum 'gepropt wordt', dat dit op langere termijn zelfs kan leiden tot inpoldering van het Markermeer zoals de Flevopolder! (Ik hoop maar dat ik hier alleen om uitgelachen ga worden en dat ik geen gelijk ga krijgen op termijn.....) @ Wim mol: ik las idd jouw bijdrage te vluchtig. Maar idd, met de PVDA is het nog oppassen want die waren in principe voor de tunnel, alleen niet nu voor zoveel geld in crisis-tijd.

Reactie: (Manon Stuurman)
11-3-2014, 18:09
Betse meneer Mol, Kom met uw vraag naar het grote debat woensdagavond en stel daar uw vraag... In antwoord op uw vraag: "Of kunnen die partijen die nu tegen zijn beloven: ”nee, wat er ook gebeurt na de verkiezingen, wij gaan niet in een college dat verder gaat met de tunnel” Kan ik u antwoorden dat HOP dit inderdaad niet gaat doen. Dus al u tegen de tunnel bent kan ik u aanraden te stemmen op....

Reactie: (Bert Laan)
11-3-2014, 16:10
Ik zou natuurlijk heel vilein kunnen zeggen dat "trouvaille" gewoon een Nederlands woord is, maar dat heeft u vast zelf al opgezocht, meneer Mol. Ik gun u dus die pret Belangrijker is dat duidelijk is geworden dat de pro-tunnel-partijen liever geld in asfast en stoplichten steken dan in mensen, zoveel is me wel duidelijk geworden in onderstaande.

Reactie: (Wim Mol)
11-3-2014, 14:38
"trouvaille"@Bert, moet u zo nodig duur doen? Spreek liever gewoon Nederlands zodat ook de gewone lezer het zonder woordenboek kan begrijpen. Maar het zal mij een zorg zijn of die tunnel er komt, want ik heb er persoonlijk geen enkel belang bij. Alleen irriteert het mij dat sommige politieke partijen de mensen nu een worst voorhouden alsof bij het afblazen van de tunnel het geld ten goede zal komen minima, zorg en welzijn en alternatieve plannen bijna gratis zijn. En dat de partijen die nu het hardste TEGEN roepen straks hun standpunt graag inruilen voor een pluche zetel.

Reactie: (Jan van Leek)
11-3-2014, 14:23
Zelfs als kan de tunnel gratis worden aangelegd dan is het nog steeds een dom project. Dat het een ding een vermogen kost maakt het uiteraard nog stommer.

Reactie: (Bert Laan)
11-3-2014, 14:23
Het is lastig lezen, meneer Mol, dat snap ik . Maar we doen het opnieuw, zoals u ook steeds maar opnieuw met uw trouvaille komt ( u bent er vast trots op). De tegenstanders van de tunnel geven steeds aan dat het geld voor die niets oplossende tunnel (want nergens tijdwinst, nergens meer ruimte) béter besteed kan worden. Dat is dus hetzelfde geld en geen extra geld. En dat kun je - ook wat mij betreft, ze zien het goed- beter aan mensen besteden dan aan stukjes asfalt die naar het volgende stoplicht leiden, of die je een autoluwe binnenstad insturen. Er is al zo weinig geld, er komen zelfs meer kosten op de gemeente af, dus zorg dat wát je hebt in ieder geval aan de burgers en aan de maatschappij besteed wordt. Moeilijker wordt het niet.

Reactie: (Wim Mol)
11-3-2014, 13:27
restje... Dus partijen die beloven dat als de tunnel niet door gaat er ineens een miljoentje of zo per jaar over/minder tekort is garanties vragen: - dat ze het beleid niet voortzetten (dus geen tunnel, zonder mitsen en maren, ook niet als ze collegepartij kunnen worden) - aangeven hoe het geld dan wel rechtstreeks aan de doelgroepen ten goede komt (die niet in reserves verdwijnt of andere prestigieuze bouwprojecten)

Reactie: (Wim Mol)
11-3-2014, 13:23
@Frank, "we hebben een Negatief vermogen' schrijf je?? Ga nog eens terug naar de boekhoudboeken om te kijken wat dat precies is. Er is een te laag eigen vermogen, maar geen negatief vermogen! @Bert, je schrijft "Het illustreert dat het refereren aan ”bedriegen van de kiezers’ behoorlijk laat komt." Men is 4 jaar geleden belazerd stel je, maar dan zou je nu toch beter moeten uitkijken? Dus partijen die beloven dat als de tunnel niet door gaat er ineens een miljoentje of zo per jaar over is

Reactie: (Frank Wiggers)
11-3-2014, 13:01
AANVULLING: Denk nu niet dat Hoorn de Algemene Reserve kan gebruiken voor allerlei onzinnige egotrip-hobby-flauwekul. We kunnen er dus geen tunnel of multifunctioneel gebouw mee financieren. Het rijk verplicht de lagere overheden om een spaarpot, een reserve, op te bouwen om calamiteiten mee op te kunnen vangen. Het rijk verplicht gemeenten derhalve om een zogenaamd weerstandsvermogen op te bouwen. “Het weerstandsvermogen is de mate waarin de gemeente in staat is middelen vrij te maken om substantiële tegenvallers op te vangen, zonder dat dit het bestaande beleid aantast.” Ik herhaal: ''zonder dat dit het bestaande beleid aantast''. We kunnen de reserves dus niet ''vrij'' besteden. De decentralisatie zal de komende jaren fors gaan toenemen. Tunnelvoorstanders durven zelfs zover te gaan, in hun manipulatieve praat, dat de gemeente ''40 miljoen extra'' van het rijk ontvangt, om die taken uit te voeren. Maar men vergeet er even voor het gemak bij te vertellen dat die 40 miljoen inclusief een al toegepaste korting van maar liefst 30 tot 40% is. We komen dus fors tekort in die pot, voor die taken. De genoemde 40 miljoen extra is minimaal 10 miljoen tekort voor een nette uitvoering van de bedoelde taken. Deze aanvulling schept hopelijk duidelijkheid. Opdat er geen misverstand is over die vermeende reserve en zogenaamd extra 40 miljoen. RIJKSBIJDRAGE TUNNEL Dan de geprezen rijksbijdrage voor de tunnel. Die staat alvast ingeboekt voor de som van zes miljoen euro. Maar anders dan de gemeente en voorstanders ons wil doen geloven, staan wij NIET hoog op de prioriteitenlijst zoals de rijksoverheid die, samen met Prorail/NS, heeft samengesteld. De genoemde zes miljoen ''subsidie'' is dus heel ongewis. Het kan alles tussen NUL en zes miljoen euro worden. Waarbij het realistisch is om er rekening mee te houden dat het ook slechts om enkele tonnen kan gaan. Want, nogmaals: het Rijk geeft geen prioriteit aan wat de tunnelvoorstanders ''een groot probleem'' noemt. Tismaardatuhetweet.

Reactie: (Bert Laan)
11-3-2014, 13:01
Dank, Frank, voor je interventie. Het illustreert dat het refereren aan "bedriegen van de kiezers' behoorlijk laat komt. En van de verkeerde kant.

Reactie: (Frank Wiggers)
11-3-2014, 12:40
Hoera, de vlag kan uit! Met dank aan doordrukkende drammende ''volksvertegenwoordigers'' staat de tunnel als verkiezingsitem rotsvast en fier bovenaan! En wat een brij aan jubel onzin wordt er weer paniekerig over ons uitgestort. Nu komt Bram Stam (VOCH) hier weer een blij manipulatief verhaal vertellen over vermeende reserves. Alsof wij tientallen miljoenen ergens op een bankrekening hebben staan of oude sok verstopt beschikbaar hebben. Feit: Hoorn heeft een structureel begrotingstekort van tussen de zes- en zeven miljoen euro. Op jaarbasis. En dat bedrag zal, na een kortstondige afname, nu weer heel snel groeien tot een substantieel bedrag. De reserve waarvan Bram spreekt is er niet. Dat is dus gewoon ''rookgordijnen en zand in de ogen strooi'' kletspraat. Hier de feiten voor de wakkere lezers ..... kijk je eventjes mee, Bram? ''Om de risico's van gemeente Hoorn in kaart te brengen is door Hoorn via een bepaalde methode (NARIS) een risicoanalyse uitgevoerd en zijn er zelfs risicosimulaties uitgevoerd. In de gemeentebegroting 2014 staat: “Uit de risicoanalyse volgt dat er minimaal 18,1 miljoen euro in de algemene reserve zou moeten zitten. Volgens de raming is de algemene reserve op 31 december 2013 16,9 miljoen euro. Dit betekent dat er niet voldoende weerstandscapaciteit beschikbaar is om alle risico’s met een zekerheid van 80% (een door de Raad vastgestelde norm) af te kunnen dekken.”(Pagina 87 Gemeentebegroting 2014)'' Uit bovenstaande blijkt dat Hoorn in de Algemene reserve reeds ruim € 1 miljoen in het rood staat. We hebben een NEGATIEF vermogen. Stop nu eindelijk eens met de verlakkende mooipraat. Door jullie manipulatieve gedraai eindigt onze stad straks in diepe ellende en zijn de burgers en ondernemers keihard de klos.

Reactie: (Wim Mol)
11-3-2014, 12:01
Laten de tegenpartijen nou eerst maar eens duidelijk en stellig antwoord geven op mijn twee vragen: Of kunnen die partijen die nu tegen zijn beloven: ”nee, wat er ook gebeurt na de verkiezingen, wij gaan niet in een college dat verder gaat met de tunnel” En kunnen ze ook beloven hoeveel geld ze extra gaan uitgeven aan nieuw beleid ten aanzien van minima, zorg, etc. van de besparing als de tunnel niet door gaat? Als ze zo stellig zijn, dan moeten ze daar toch goed over hebben nagedacht.

Reactie: (Bert Laan)
11-3-2014, 11:40
Oh nee, schermen die niet met zakken geld? Niet met een gevuld parkeerfonds? Niet met bijdrages van rijk en Prorail? over bedriegen gesproken....

Reactie: (Wim Mol)
11-3-2014, 11:31
@Bert, het is een illusie om te verwachten dat een tunnel ineens alle problemen oplost. Maar de "voor-partijen" schermen niet zakken geld dat er niet is en ook nooit zal zijn voor "goede doelen". En dat laatste overschreeuwt de verkiezingscampagne zoals die naar de gewone burger wordt gevoerd.

Reactie: (Bert Laan)
11-3-2014, 11:25
En uw verhaal over misleiding geldt alleen voor de tegen-partijen? Of ziet u voor de vóór-partijen eenzelfde rol weggelegd, dat ze niet alles kunnen waarmaken wat ze nu beloven? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Reactie: (Wim Mol)
11-3-2014, 11:19
@Bert, "teleurgesteld" is niet het juiste woord. Als je bewust dingen anders voorstelt dan wat je vooraf al weet is dat bedriegen. Of kunnen die partijen die nu tegen zijn beloven: "nee, wat er ook gebeurt na de verkiezingen, wij gaan niet in een college dat verder gaat met de tunnel" En kunnen ze ook beloven hoeveel geld ze extra gaan uitgeven aan nieuw beleid ten aanzien van minima, zorg, etc. van de besparing als de tunnel niet door gaat? Als ze zo stellig zijn, dan moeten ze daar toch goed over hebben nagedacht.

Reactie: (Bert Laan)
11-3-2014, 11:13
Geachte heer Mol, ik begrijp u nu iets beter. Ik bespeur een algehele afkeer van de discrepantie tussen verkiezingen en gerealiseerd beleid, uw mening gaat in de richting van "de kiezer zal altijd worden teleurgesteld". Dat mag natuurlijk. Vooralsnog houd ik me vast aan de dromen van een mooi, menselijk en sociaal Hoorn. Het kan nog steeds.

Reactie: (Jan van Leek)
11-3-2014, 11:05
JAAP VAN DER HOUT een eerste van de reageerders op dit stuk zegt zinnige dingen. Het hele idee voor de tunnel is haast van een kinderlijk niveau. Leg een tunnel neer en alles is opgelost. Onzin natuurlijk. Ten eerste die tunnel is haast doodlopend. Je zou kunnen zeggen dat aan het einde van deze tunnel geen licht is, in die zin dat er geen vlot bereikbare parkeerplaatsen zijn. Sterker, het aantal parkeerplaatsen neemt juist af! Tevens vindt er een verandering plaats van het type bedrijven en vorm van boodschappen halen. Mensen lopen niet meer bepakt en bezakt in de stad waardoor ze graag vlakbij willen parkeren. Supermarkten, meubelwinkels, bouwmarkten etc zijn allang verdwenen naar veel beter bereikbare locaties. Mensen zien de stad meer als een gezellig uitje en kunnen dus best vanaf een goede parkeerplaats aan de rand van de stad, naar het centrum lopen. Helemaal als je de Veemarkt gezelliger maakt voor de bezoekers. Een dure, onzin tunnel lost niets op.

Reactie: (Wim Mol)
11-3-2014, 10:54
Je kunt voor of tegen een tunnel met bijbehorende kosten zijn @Bert en daar kun je nu voor stemmen. Alhoewel ik denk dat het al te laat is en ook partijen die nu stemmen proberen te trekken door "tegen" te zijn straks op het pluche ineens beginnen te roepen dat het "politiek of financieel niet haalbaar was" om de tunnelplannen te stoppen. Dan is het pluche ineens comfortabeler.... Maar het gaat om de misleiden dat de minima er ineens 1,7 miljoen (of een groot deel daarvan) bij zouden krijgen. De dames en heren politici weten donders goed dat dat gebakken lucht is. Je zult zien dat er dan ineens nieuwe plannen komen als er geld overblijft, bijvoorbeeld een nieuw stadhuis op het terrein van Balk of de hockeyvelden en dat er helaas niets overblijft voor al die mensen die dachten er beter van te worden als de tunnel niet door zou gaan.

Reactie: (Bert Laan)
11-3-2014, 10:42
Vanuit die optiek, heer Mol, is het toch helemaal een schande dat er door enkele partijen gekozen wordt voor de tunnel. Hoe meer ze daar aan uitgeven, hoe minder er voor de burger overblijft immers. Dat is dan een staaltje zonnekoningenpolitiek, en dat is - in het licht van uw "kiezersmisleiding" - dan nog de mildste kwalificatie die ik kan bedenken.

Reactie: (Wim Mol)
11-3-2014, 10:27
@Frits, lees mijn reactie nou eens. Ik pleit niet voor of tegen de tunnel, maar schrijf alleen dat men suggereert dat het schrappen van de tunnel ineens ruimte geeft om tonnen aan minima, zorg etc. te besteden, terwijl men heel goed weet dat dit volkomen onzin is. Dat is wat ik minimaal noem "kiezersmisleiding" en hele goedkope politiek.

Reactie: (frits bruin)
11-3-2014, 09:49
Over betrouwbaarheid gesproken @ wim mol: Waar blijft het verkeesrsimulatie-filmpje op internet van de tunnelpartijen? (Laat het niet zien wat er beweerd wordt soms?: -) U verschuilt zich achter vage becijferingen en terminologieën, maar ga 's concreet in op wat Sebastan Hol net aanvoert hieronder bijv., want wat valt daar nog tegenin te brengen?

Reactie: (Bert Laan)
11-3-2014, 09:45
Dat komt dan geheel voor rekening van het huidig college. Die hebben alle deuren dichtgegooid en haast gemaakt met hun persoonlijk prestigeplan. Er Is gewaarschuwd voor dit scenario, er is ook gezegd dat er geen onomkeerbare kosten gemaakt moeten worden. Als die er straks dus wél zijn en de stad moet dus dubbel inleveren , dan mag het huidig college daar wat mij betreft op aangesproken worden. De nieuwe coalitie kan nog geen blaam treffen en heeft wat mij betreft de volledige vrijheid om nieuwe vergezichten te schetsen. Vergezichten die ruimte bieden aan heel andere dingen dan de hobbies die de afgelopen vier jaar tentoon zijn gespreid. Ik ga zelf ook voor vernieuwing, dus ik hoop van harte op opruiming van het huidige geheel.

Reactie: (Wim Mol)
11-3-2014, 09:35
Bert, het gaat om hoe je politici kunt vertrouwen. Ze suggereren dat als de tunnel niet doorgaat het geld (ze zeggen niet welk deel daarvan) ten goede komt aan minima, zorg, welzijn etc. Ze weten heel goed dat dat flauwekul is, maar spelen in op de sentimenten om een extra stem te winnen. Het geld dat bespaard wordt zal roemloos verdwijnen in een potje of het begrotingstekort en de kruimels zijn voor de minima.

Reactie: (Bert Laan)
11-3-2014, 09:27
We raken langzamerhand op het dieptepunt der dogma's. Cultuurpaleizen als dreigend alternatief voor enkele lagen asfalt. Wat een bijzonder wereldbeeld..

Reactie: (Wim Mol)
11-3-2014, 09:06
Ik vind het diepdroevig om te lezen hoe enkele politici, blijkbaar bijgestaan door enkele raamstaarambtenaren, de tunnel gebruiken om hun persoonlijke stokpaardjes te berijden en de kiezer weer eens voor de gek te houden. Want: Beloven zij 100% dat de tunnel definitief niet doorgaat als zij in het college komen? En dan zonder mitsen en maren van "afhankelijk van nader onderzoek" en "welke contracten al verbindend zijn". Er is ondertussen genoeg onderzocht en als raadsleden weet u hele goed welke verplichtingen de gemeente al is aangegaan. Beloven zij dat een (minstens zo goed) alternatief duidelijk minder kost dan de 1,7 miljoen per jaar en ook binnen enkele jaren te realiseren is? Beloven zij dat het verschil tussen die 1,7 miljoen en hun uiteindelijke jaarlijkse kosten ten goede komt aan de minima, zorg, etc. waarop zij zinspelen en niet aan nieuwe stokpaardjes als cultuurpaleizen, een nieuw stadhuis of verlaging van tekorten, etc? Nee, dat beloven zij allemaal niet, want ze weten ook hele goed dat een volwaardig alternatief misschien geen 1,7 miljoen per jaar kost, maar dat op de langere termijn zal blijken dat het verschil minimaal is. Er zullen slechts een paar kruimels overblijven voor sociaal beleid. Hoewel de kans ook groot is dat het dan weer in een potje terechtkomt voor cultuurpaleizen o.i.d. waar met name de minima uiteindelijk geen cent beter van worden. Als kiezer in Hoorn schaam ik me diep voor dit soort kiezersbedrog en gekrakeel om persoonlijke vetes uit te vechten in de politiek. Zijn dat de mensen waarin ik vertrouwen moet hebben? Laat dan maar.

Reactie: (Sebastiaan Hol)
10-3-2014, 23:41
En bovendien - in aanvulling op de opmerking van Bert Laan - vanaf de parkeergarage aan 't Jeudje is de Hoornse binnenstad en haar winkelgebied nòg dichterbij! Zelfs de voormalige slagerij van Bram Stam en de HEMA. Maar volgens de tunnelpartijen en een deel van de ondernemerslobby (De HOF van Wiljan Loomans) moeten de mensen uit het Oosten - en dat zijn onder andere de Kersenboogerd en Oostelijk Westfriesland - eerst de gehele oude Provinciale Weg afrijden om via de autotunnel en De Weel naar het Pelmolenpad te rijden, om dáár te parkeren. Nou, dàt is een héél verstandige oplossing voor de verdeling van de verkeersdruk. Ik ga wel lopen!

Reactie: (frits bruin)
10-3-2014, 22:49
Sorry Zeebaars-Victoriameer-Link werkte niet meer, hier een andere: http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/archief/article/detail/1685657/2006/10/20/Nachtmerrie-na-uitzetten-van-vraatzuchtige-baars-in-Victoriameer.dhtml Of anders deze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Victoriameer

Reactie: (frits bruin)
10-3-2014, 22:18
...en Stem ook niet op Tonaer en niet op Hoorn+

Reactie: (frits bruin)
10-3-2014, 21:40
Je kunt de voorstanders van de tunnel vergelijken met vissers die liever de ogen sluiten voor het leegvissen van de meren, dan op tijd te minderen/stoppen met hun korte termijn visie: de visvangst. Lees hier een voorbeeld van een groot Debacle: De bemoeienis van de mens, die ondoordacht een grote economsche inpuls wilde forceren, met catastrofale gevolgen: http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/archief/article/detail/1685657/2006/10/20/Nachtmerrie-na-uitzetten-van-vraatzuchtige-baars-in-Victoriameer.dhtml Als je nu het woord „Autotunnel’ vervangt voor: ‚Zeebaars', En voor: Het verval van het karakter van het historische centrum; het verval van de cultuur; en voor de toenemende verkeersonveiligheid, hiervoor invult: De uitgestorven vissoorten………...... Mensen ga dit Ondoordachte tunnel-expiriment c.q. prestigeproject niet aan. Dit wordt op korte termijn een aanfluiting, en op langere termijn een catastrofe voor ‚t oude Hoornse stadscentrum. Stem NIET op VVD, CDA, D66 of VOCH! Hoornse Politici (sommigen): Het oude centrum behoort niet tot de grote steden, maar is krap (maar prachtig); Hoorn heeft geen Prinsengracht, en dus (helaas) geen Prinsengracht concert in Hoorn. Hoorn ligt niet aan de Noordzee en heeft dus geen (grote) zandstranden. Verkas naar een grote stad als u 'grote-stedenbeleidje' wilt spelen! Maak vaan Hoorn geen „Plofkip”!

Reactie: (Frank Wiggers)
10-3-2014, 19:55
Als wij straks eenmaal via de nieuwe doodlopende C-weg door die gedroomde zinloze tunnel zijn, arriveren wij op het achterste gedeelte van de heilig verklaarde parkeerlocatie Pelmolenpad. Maar het nieuwe wegtracé voert ons gedeeltelijk OVER (de rand van) dat parkeerterrein, de nieuwe C-weg gebruikt dus een aantal van de huidige parkeerplaatsen. Die parkeerplaatsen komen, logischerwijs, te vervallen. Hoeveel dat er zijn kan (of wil) niemand ons vertellen. Wat ook niemand ons kan (of wil) vertellen is hoe de automobilist straks het parkeerterrein bereikt. Men zegt dat dit nog niet bekend is, omdat het nog niet is uitgewerkt (nou ja zeg!). Maar ik zou nu eigenlijk al willen weten hoe we dat straks doen, en met mij de bewoners aan- en gebruikers van deze parkeerlocatie. Gaan we er via de Weel op- en af? Of wellicht toch rechtstreeks vanaf de nieuwe C-weg? Men stelt immers dat het Keern straks voor automobilisten afgesloten is, omdat men een T-kruising wil creëren (Weel - Scharloo - Noorderveemarkt) vervalt die aanrijroute. Men stelt dat zo'n T-kruispunt voor een betere doorstroming zorgt en stelt dat de ''verkeersmodellen'' zoiets aantoonden. Wie heeft die ''verkeersmodellen'' eigenlijk ooit gezien? Aanwonenden? Ondernemers? Belangstellenden? We kunnen straks dus niet meer vanaf de Weel linksaf het Keern op -waarmee een prima toegang tot het parkeerterrein als optie afvalt. Op termijn (niemand weet wanneer) zal de huidige indeling en functie van het Pelmolenpad zich drastisch wijzigen. Dan zal (mogelijk) sprake zijn van kantoren etc. Dat gaat natuurlijk ten koste van parkeercapaciteit. Of zijn er wellicht plannen met de huidige woningen (die circa 100 jaar oud zijn)?

Reactie: (Jan Floris)
10-3-2014, 19:16
Bram Stam: Op de site van de Poort van Hoorn is er voor het gebied Pelmolenpad juist minder parkeren dan nu. Andere functies: De uitgangspunten voor de lokatie Pelmolenpad zijn: •wonen in combinatie met kleinschalige kantoorvoorzieningen •kunstnijverheid •dienstverlening aan huis •parkeren •De parkeerbehoefte van bezoekers van de binnenstad in principe wordt opgelost op het Stationsgebied-noord.

Reactie: (Bert Laan)
10-3-2014, 19:13
Kan iemand mij uitleggen waarom wandelen vanaf het Pelmolenpad naar de stad NIET ver is en vanaf het Transferium WEL? Dat is hemelsbreed even ver naar begin Veemarkt. Bovendien heb je bij het Pelmolenpad nog eens stoplichten, dat gaat dus alleen maar langer duren. Kortom: die mensen die uit de tunnel komen, gaan daar helemaal niet staan. Die sturen hun auto dus dieper de stad in, die niet groter is geworden van de bouw van de tunnel. En die dus evenveel plek heeft. Het is echt fantasie dat dat Pelmolenpad wél een succes wordt en daarmee de tunnel legitimeert. De automobilist is hardleers..

Reactie: (Evert Meilink)
10-3-2014, 18:00
De heer stam ziet het goed. Voor heel veel boodschappen hoeven mensen van buiten de stad niet meer naar Hoorn. De Runshoppers kopen inderdaad in de omliggende dorpen met vrij parkeren of op internet. Dat draai je niet terug met een tunnel. Hoorn kan zich daarom beter richten op de Funshoppers en die zitten niet te wachten op meer autoverkeer naar de stad. Bouw de parkeergarage maar aan de noordkant van het station met daar bovenop en over het spoor de meubelhandel. Verbind het parkeerdak met een brug boven de Mealsonstraat en over de provinciale weg met het hof van Hoorn en je hebt een fiets en wandel route naar de stad

Reactie: (Juliette Schouten)
10-3-2014, 16:11
Precies Frits, die wachtmomenten kun je leuk invullen en dan valt het toch allemaal weer reuze mee. Dat haastgedrag mag niet de reden zijn.

Reactie: (frits bruin)
10-3-2014, 13:58
In tijden waarin velen geneigd zijn om zelfs achter het autostuur sociale media apparaten te bedienen, of te telefoneren zou ik zeggen: Zet je motor af en doe dat op dat soort wachtmomenten (of i.p.v. bij áánkomst op het pelmolenpad, pal aan de andere kant van het spoor! (Blijft waanzin om daarvoor een tunnel te wensen) En leer 's tijd te nemen voor iets..... (Haastmaatschappij)

Reactie: (Dirck de Vriez)
10-3-2014, 11:44
Helaas vergeten de voorstanders dat ze via parkeermeters het willen terug verdienen. Dan krijg je dat ik het te duur vind als de tunnel klaar is dus juist elders ga winkelen. Vergeet niet dat op Haan & Blokker na er geen enkele winkel meer een TV verkoopt. Eerst Megapool, Scheer & Foppen en De Block en Berepoot is al verhuist. Gezien de leegstand en hoge tarieven en zaterdags nauwelijks plek, ik winkel al elders... dus eerst de Noordkant en dan verder kijken.

Reactie: (Bram Stam)
10-3-2014, 11:38
Waarom wel een tunnel, Hoorn heeft Steeds meer last van uitbreidingen van winkels in de omliggende dorpen. In ieder dorp is tegenwoordig een Hema, het bezoek van de West-Fries is door de week dan ook drastisch afgenomen, alleen zaterdag wordt de binnenstad nog goed bezocht dit kan iedereen constateren met het gevolg veel faillisementen en leegstand in delen van de stad. Als een consument kan kiezen tussen bij de winkel parkeren of betaald parkeren over een spoorbrug klimmen en 250 meter lopen voor dat je bij de winkels ben is de keuze ook niet moeilijk. Nu waarom wel de poort van Hoorn met tunnel Er worden al meer dan 12 jaar in de raad plannen ontwikkeld voor stationsgebied en omstreken er liggen al meerdere plannen in de la die tonnen hebben gekost en niet zijn doorgegaán Nu ligt er een plan met een goede toegang tot de binnenstad en parkeren op het Pelmolenpad en vrijbaan voor de fiets en voetganger. Bovendien is het nu de tijd om door te pakken het geld is door de lage rente bijna gratis en de bedrijven zitten om werk te springen. Je kan beter voor werk zorgen dan WW en. Bijstand uitkeringen verstrekken. We gaan door O.A internet naar een compactere winkel locatie toe, ik zie in de toekomst een grote parkeerplaats op het Pelmolenpad meet een laag in de grond en een er boven en daar bovenop de meubelhandel aparte meubelboulevards zijn achterhaald, op de Hof van hoorn is dan ruimte voor oa tuincentra, caravanhandel ect.

Reactie: (Niels)
9-3-2014, 10:42
Ik sta vaak op het station en sinds de nieuwe dienstregelig gaan er toch steeds vaker 3 treinen tegelijk over de overgang, gisteren zelfs 4 omdat er ook nog een goederentrein tussendoor kwam !

Reactie: (Jaap van der Hout)
9-3-2014, 10:25
De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Laat je stem niet verloren gaan. In Hoorn gaan de verkiezingen vooral over een tunnel ja of nee. Ik behoor tot de groep tunnel nee. Ik zal ook uitleggen waarom. Met het plan de Hoornse Poort waar de tunnel een onderdeeltje van is, is niet veel mis. Op zich zelf een stedenbouwkundig doorwrocht plan. Als stedenbouwkundige mag ik dat oordeel wel vellen. Wat is er dan mis met de tunnel: Het plan de Hoornse Poort staat onder andere voor een autoluwe binnenstad. Dat bereik je als eerste door een goede en grote parkeergarage met directe ontsluiting op de Provincialeweg aan de noordzijde van het station te realiseren. Dit in combinatie met een nieuw busstation ook aan de noordzijde. Voordat de goegemeente is gewend aan deze andere benadering van de stad gaan er tenminste 5 tot 10 jaar voorbij. Het is dan ook stedenbouwkundig en psychologisch onjuist om eerst een tunnel aan te leggen met een beperkte uitbreiding van het parkeren aan de noordzijde van het station. Het nodigt de mensen juist uit om door te rijden richting die autoluwe binnenstad. De gewenning om aan de noordzijde te gaan parkeren staat daardoor onder grote druk. Automobilisten zijn er bijna altijd van overtuigd dat zij dat ene unieke parkeerplaatsje kennen dat voor hun nog wel vrij zal zijn vlak bij de winkel waar ze naar toe moeten. Het zit in de genen van de autobezitter om door te blijven rijden tot het echt niet anders meer kan. Een tunnel als start van het plan de Poort van Hoorn werkt dan ook averechts. Eerst voldoende parkeerplaatsen aan de noordzijde ontwikkelen en dan wanneer de noordzijde goed werkt, kan er na 5 tot 10 jaar worden onderzocht of er nog een tunnel noodzakelijk is. De kans dat dit positief uitpakt voor een tunnel is erg klein. De partijen die tegen de tunnel zijn staan in het bijgevoegde pamflet. Zij hebben een alternatief plan ontwikkeld wat een derde kost van de tunnel plannen. In deze tijden dat gemeentes meer dan ook op de kleintjes moeten letten een duidelijke keuze. Op deze wijze blijft er geld over voor de ontwikkeling van de Hoornse kustlijn en een socialer beleid. Beide beleidsonderdelen die veel meer aandacht behoeven.

Reactie: (Bert Laan)
9-3-2014, 10:00
En ja, in het geval het eerstgenoemde comité ben ik zo'n zelfkeurende slager. Ik ben er trots op dat het ons gelukt is om dit item top of mind bij de burgers te krijgen. We wilden het ze toen al vragen, maar dat mocht niet van de coalitie en van de gemeente. Ik dank de voorstanders nog altijd voor die houding.

Reactie: (Bert Laan)
9-3-2014, 09:56
Hulde aan comité Referendum Poort van Hoorn en aan het HoornTunnelNee-comité voor het op de kaart zetten , houden en regeren van dit kostbare onderwerp. De coalitie had het liever allemaal stilzwijgend doorgevoerd, dat is ze niet gelukt. Het gaat echt ergens over op 19 maart.