`Is dit beleid of is hier over nagedacht`

12-04-2015 COLUMN

De uitermate grappige uitspraak van voormalig staatssecretaris Jan Schaefer `Is dit beleid of is hier over nagedacht` wil de laatste tijd nog wel eens door mijn hoofd spoken. Zeker als je je onderdompelt in de plaatselijke politiek. Daar passeren zaken de revu waar humoristen en cineasten hun vingers bij zouden aflikken.

 

Neem bijvoorbeeld de niet geestig bedoelde gevonden oplossingen voor onduidelijke problemen. Enkele jaren geleden werd de zogeheten Poort van Hoorn gedefinieerd. Met daarin als centraal punt een autotunnel onder het spoor inclusief nieuw aan te leggen weg. De Hoornse bevolking sprak er zijn afkeur over uit en het project werd afgeblazen. 

De nieuw gevormde coalitie met daarin antitunnelpartijen als PvdA, SP en Groen Links zijn nu evenwel druk doende vorm te geven aan ditzelfde project, zij het in etappes, in een andere volgorde en een tijdelijk uitgestelde autotunnel. Allereerst wil men een begin maken met de aanleg van een fietstunnel onder de provincialeweg. De vanuit de oppositie aangedragen optie om aldaar een brug te realiseren lijkt te worden afgeblazen op verkeerde gronden. Vanuit de coalitie wordt onderkend dat een brug sociaal veiliger is, minstens de helft goedkoper dan een tunnel en niet de infrastructurele ellende met zich meebrengt die gepaard gaat met het bouwen van een tunnel, maar men wil het - ondanks al die voordelen - niet.    

 

Historie

Eerst even een stukje historie. Al tientallen jaren is de spoorwegovergang aan het Keern een bron van ellende. Als geboren en getogen Horinees ken ik de wachttijden en de overlast, dus dat er een oplossing moest komen was duidelijk. Na het zoveelste onderzoek werd jaren geleden besloten de zaak nu echt aan te pakken. De meest voor de hand liggende oplossing, een tunnel onder de spoorwegovergang,  werd het echter niet. Had wel gekund, zeker als het benzinestation zou worden verplaatst, maar er werd anders besloten. Dit op advies van een in Haarlem zetelende commissie met de fraaie naam Taskforce Ruimtewinst. Onder voorzitterschap van ene Hooijmayers kwam men tot een volstrekt onduidelijke variant: de tunnel 100 meter verderop met een nieuw aan te leggen weg er naar toe. Weliswaar totaal niet voor de hand liggend en peperduur, maar de gemeenteraad keurde het goed. Doorpakken was toen zo´n beetje de sfeer. En als het rijk mee zou betalen en ook de NS dan zou het vele tientallen miljoenen kostende project misschien wel voor de helft gerealiseerd kunnen worden. De subsidieaanvraag voor  9 miljoen euro, die zeker gehonoreerd zou worden, werd echter te laat ingediend. Negen miljoen euro verspeeld. Voor mijn geestesoog verschijnen ambtenaren die elkaar ”Nee, jij zou het indienen” toeroepen. Ook ProRail laat het financieel afweten. Het uitblijven van al die miljoenen vormde echter geen belemmering om de zaak dan maar alleen op te pikken. Daar bleek de Hoornse bevolking totaal anders over te denken en het plan werd afgeblazen.

 

Opnieuw beginnen zou je denken, want het hele plan draaide om die tunnel, maar daar werd anders over gedacht binnen het nieuw gevormde college. De nieuwe tunnelweg, die men de naam Carbasiusweg had gegeven, zou wel mogen. Maar dan voor de helft. Tot aan de spoorlijn in plaats van er onderdoor. Net als de fietstunnel onder de provincialeweg. De volgzame coalitiepartijen in de gemeenteraad keurden het goed. Vanuit de oppositie werd door verschillende partijen luid geprotesteerd. Want welk probleem wenste men nu eigenlijk op te lossen. En waarom kon er niet worden gekozen voor een brug over de snelweg.

 

Alternatieven

Het college antwoordde dat er nog niets was besloten en verzocht de raad om input. Die kwam. De Hoornse Onafhankelijke Partij diende een verkeerskundig plan in met daarin opgenomen een brug over de provincialeweg. HOP kwam tot deze variant na gesprekken met architectenbureau Venhoeven en twee nationaal opererende bruggenbouwers, te weten GrootLemmer en FiberCore. Met deze bedrijven is op lokatie onderzoek verricht naar de haalbaarheid van een brug. Dat bleek te kunnen. Nadat deze informatie ook aan  het college was doorgegeven werden kortgeleden de verschillende varianten aan de gemeenteraad voorgelegd. Inclusief het plan van de Hoornse Onafhankelijke Partij. Maar waarbij, tot grote schrik van iedereen die zoveel tijd en energie had gestoken in de brugvariant, tijdens de presentatie een totaal achterhaald brugplan getoond werd met een fietsroute die voor de huizen langs loopt. Verschillende fracties binnen de gemeenteraad vonden het met name om die reden een slecht plan. En terecht. Want de aanrijroute voor de fietsbrug zou nu juist haaks op de brug moeten komen in het verlengde van de provinciale weg.   

 

Wisselgeld

Het heeft er alle schijn van dat de coalitie plannen wenst door te drukken. Ondanks de aanwezigheid van antitunnelpartijen. Als een coalitiepartij van sociale signatuur het doorgaan van dit miljoenenproject als ´wisselgeld´ bestempelt klapperen je oren.

Wisselgeld. Dertig miljoen euro. Voor een fietstunnel onder de provincialeweg. Als er eerst een project gerealiseerd kan worden bestaande uit een autotunnel, een compleet nieuwe weg en twee fietstunnels voor nog geen zestig miljoen euro, dan zal een kind kunnen begrijpen dat we op de verkeerde weg zijn door alleen een fietstunnel te gaan aanleggen. Voor dertig miljoen euro. En een gigantisch verkeersinfarct. 

 

Tot slot nog even dit. Met de aanleg van een fietsbrug kan gelijk begonnen worden. De aanleg van een fietstunnel kan pas over drie jaar beginnen. 

 

Begraafplaats

Maar daar blijft het niet bij in het Hoornse. Een ondernemer met meerdere tuincentra had zijn oog laten vallen op het stukje grond naast de begraafplaats aan de Berkhouterweg. ”Lekker rustig plekkie”, zo dacht hij, maar was er eigenlijk wel van overtuigd dat dit stuk grond nooit door de gemeente zou worden vrijgegeven vanwege te verwachten uitbreiding van de begraafplaats. Maar nee hoor, de gemeente vond het prima. En het tuincentrum verrees. Waarna enkele jaren later de gemeente elders een begraafplaats is gaan realiseren. Omdat de ruimte er aan de Berkhouterweg niet meer was. Tsja.

 

Dan heb ik het nog maar even niet over het Missiehuis, de plek van de oude schouwburg: ”Het balkon van Hoorn”, een nieuw bedrijventerrein en andere zaken. Allemaal beleid of zou er over nagedacht zijn?

 

W.F. Ooms


Reacties
Reactie: (Bert Laan)
14-4-2015, 09:44
Ik ben inmiddels iets meer gerustgesteld. Heb navraag gedaan en begrijp inmiddels dat het doel blijft om het verkeer zoveel als mogelijk buiten de stad te houden en dus voor het spoor op te vangen. Daar ben ik blij om, want dat was voor mij een van de voornaamste redenen om me te verzetten vorig jaar: de binnenstad moet niet voller met auto's dan ie nu al is. Als daarnaar wordt gestreefd, heb ik iets meer gemoedsrust.

Reactie: (Bert Laan)
13-4-2015, 16:10
Ik begrijp niet wat je zeggen wilt, Joop. M.i. mag uit mijn reactie blijken dat ik nogal verbaasd ben hoe het nu loopt. En dat het niet is waar ik me voor ingezet heb. Dat staat los van eventuele persoonlijke vriendschappen (want politieke vriendschappen, daar doe ik niet zo aan...)

Reactie: (Joop Schoutsen)
13-4-2015, 13:49
Bizar? Bert Laan? Bizar is dat het HoornTunnelNee vriendenkliekje van de huidige tunnelminnende wethouder zich plotsklaps keert tegen het eigen standpunt van vóór de verkiezingen. Je kon wat mij betreft niet duidelijker zijn Bert Laan: zolang het om (vriendjes)politiek gaat is niemand meer te vertrouwen.

Reactie: (Peter Verburg)
13-4-2015, 12:44
Het is toch ook te triest voor woorden dat de grond van de schouwburg even snel door het vorige college vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen voor een habbekrats aan de eerste de beste bieder (Fons Deen) is verkocht? En nu blijkt dat de burrie er graag wil wonen. Ben benieuwd wie er nog meer willen wonen..

Reactie: (Bert Laan)
13-4-2015, 09:32
Bizar. Bizar dat jij , Wally, met de nodige Franse ervaring het toch aandurft om "revu' te schrijven ipv "revue" ;-] Maar ook bizar wat je hier signaleert. Ik wist niet dat men het tunnelverhaal nu al weer ophoestte. Dat men dat in de aanloop naar de volgende verkiezingen zou doen, dat verwachtte ik al wel, maar dat het nu in deze context al weer gebeurt, verbaast me zeer. Ik ben niet meer bereid tot actie, maar wil wel mijn verbazing en zelfs teleurstelling uitspreken over deze gang van zaken. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een onfris geurtje om het verhaal heen hangt. Ik wens Hoorn veel sterkte met dit hoofdpijndossier, wat mij betreft sneuvelt er nog van alles.