Out of the Tunnel-denken in Hoorn noodzakelijk

COLUMN

Politici, ambtenaren, ondernemers en burgers zouden in onze mooie stad Hoorn eens “Out of the Tunnel” moeten denken! Dankzij een massaal protest van de bevolking is een zeer kostbaar en niet aantoonbaar succesvol plan voor een autotunnel onder het spoor van tafel geveegd. Dankzij een politiek spelletje dreigt men nu te kiezen voor een peperdure fietstunnel, een lang verkeersinfarct en zelfs vrij baan voor uiteindelijk toch die niet gewenste autotunnel. Het zou voor Hoorn goed zijn als alle betrokkenen eens met heel andere ogen naar de problemen van onze stad zouden kijken. En durven te denken aan andere oplossingen dan tunnels. Maar “Out of the Box”-denken is niet iedereen gegeven.

 

In plaats van het inperken van verkeer naar de oude binnenstad, lijkt men alleen maar meer verkeer naar het oude centrum te lokken. Ik ben de laatste die pleit voor een autovrije binnenstad, maar ik zou bepaald verkeer al lang hebben geweerd. Nu doen we hier echter het omgekeerde. Enkele voorbeelden:

-We plaatsen een nieuwe topattractie op een prachtige plek (VOC-schip Halve Maen op Oostereiland) maar staan niet stil bij de aanzuigende werking die dit heeft op bezoekers (misschien wel 40.000 per jaar) waarvan het merendeel probeert met de auto zo dicht mogelijk erbij te komen. En, ik weet het uit ervaring, informatie op bv een site, niet goed leest of negeert.

-We creëren een heuse “cruise-terminal” in de oude binnenstad, laten tot 8 cruiseschepen per dag toe in ons haven, ontvangen bussen met grote gele borden in onze binnenstad (“touringcarbussen langzaam rijden aub”).

-Twee maanden per jaar is het belangrijkste parkeerterrein voor haven en binnenstad niet als zodanig beschikbaar omdat er kermislui moeten staan of evenementen worden gehouden. Andere belangrijke parkeerterreinen zijn ook geregeld voor andere functies in gebruik en dus niet beschikbaar.  En op het P&R-terrein (dat natuurlijk al lang een dubbele capaciteit had moeten hebben, staan elke dag zeer veel bezoekers van het ziekenhuis omdat hun parkeergarage vol is. (Ziekenhuismedewerkers zouden vooral op de fiets komen, maar die voorspelling kwam natuurlijk niet…)

ETC.

Kan het dan niet anders? Tuurlijk wel. Maar je moet wel durven en doen. Je afvragen of het één niet strijdig is met het ander. Je durven afvragen of er andere oplossingen zijn dan dure fiets- of autotunnels. Enkele suggesties:

-Realiseer als ‘groene’ gemeente nu daadwerkelijk een overslagpunt/systeem zodat kleinere elektrische/schone bestelauto’s (wel groot genoeg voor rolcontainers en met laadklep) het merendeel van het vrachtverkeer uit de binnenstad houdt. En koppel dat aan een bezorgservice waar de middenstand én de consument wat aan heeft.

-Verplaats nu eindelijk eens dat busstation naar de noordzijde en eis dat er in onze binnenstad alleen met kleine busjes wordt gereden. (Hierdoor en dankzij het overslagpunt zullen rijen voor spoorbomen Keern al korter worden.)

-Vraag je af, als je enkele maatregelen neemt, of er rond die spoorwegovergang Keern nog wel een echt groot probleem is… In heel veel steden moet je wel ergens voor spoorbomen of stoplicht wachten.

-Stuur bezoekers naar parkeerterreinen aan de rand van de binnenstad en zorg voor aanvullend vervoer naar attracties/kooprondje met voldoende capaciteit. En denk niet dat 2 elektrische busjes en een watertaxi voldoende  is. Ondersteun de ondernemers die hun nek uitsteken echt en snel.

-Wees als stad gastvrij. Laat de parkeerwachten bezoekers informeren i.p.v. in groepjes van 3 in Gesta….-pakjes stoer rond te lopen en boos bonnen uit te delen.

-Als je aan veilige wandel- en fietsroutes denkt, durf dan groot te denken. Verbind gebieden met elkaar. Bv.  Flyover of Skyway van Hof van Hoorn via ziekenhuis naar binnenstad.

-Realiseer vooral geen projecten die voor langere periodes voor hartinfarcten zorgen. Voorbeelden genoeg waardoor verkeer in Groot-Hoorn snel vastloopt, één ongeluk of verkeerd afgesteld verkeerslicht en alles loopt vast. De Provincialeweg deels verhogen voor fietstunnel zorgt voor enorm infarct.

-Gebruik juiste middelen tegen verkeermisbruikers. Rijdt men te hard? Plaats radarpalen of agenten! Fietsen scholieren door rood licht? Optreden en je niet verstoppen in een tunnel. Waarom kunnen we in onze stad wel optreden tegen foutparkeerders (en ze wegpesten met afgrijselijke meters) en zouden we onze scholieren niet volgens de regels aan het verkeer kunnen laten deelnemen? (Of geldt voor hen ook een vrijbrief zoals voor groepen motorrijders op de Rode Steen?)

ETC.

Kortom: Out of the Tunnel-denken in Hoorn is hard noodzakelijk!

 

Hans Stuijfbergen

 

 


Reacties
Reactie: (Peter Verburg)
17-4-2015, 09:13
Goed artikel van de Hoornse Onafhankelijke Partij (HOP) over hoe wethouder Tap het mes op de keel zet van de omwonenden van de locatie oude schouwburg aan de Westerdijk. Hij legt zijn verantwoordelijkheid voor het behartigen van de belangen van de inwoners bij een architectenbureau neer...

Reactie: (Gerry Blokdijk)
15-4-2015, 08:31
Met een meerderheid (met CDA en D66) heeft men gisteravond besloten om te kiezen voor variant 1a. Dit houdt o.a. een tunnel voor de fietsers in. Geschatte kosten €30 miljoen. Dit zeer moeilijke dossier lijkt mij uitermate geschikt voor een referendum. Laat de bewoners van Hoorn kiezen uit een aantal varianten. Ik wens het college en de raad veel wijsheid toe.

Reactie: (Peter Verburg)
14-4-2015, 21:27
25 nieuwe parkeerplaatsen voor de burgemeester en z'n college vrienden achter hun nieuwe optrekjes op het terrein van de voormalige schouwburg aan de Westerdijk. De huidige bewoners kunnen hun auto's daar volgens mij al nauwelijks kwijt. Ik ben benieuwd of die mensen daar wel zo blij zullen zijn met hun nieuwe buren. Dat wordt nog gezellig daar maar niet heus.

Reactie: (stefan)
14-4-2015, 20:58
Wat mij een veel beter idee lijkt is een grote parkeergarage onder het huidige P+R terrein met daarboven op het bus station. geen auto's meer die het spoor over hoeven. bussen blijven weg uit de binnenstad. maakt de veemarkt en het kleine noord aantrekkelijker voor ondernemers.

Reactie: (Jaap)
14-4-2015, 17:14
Het structuurplan voor Groot Hoorn, vastgesteld door de raad in 1976 gaat al uit van een autoluwe binnenstad. Iets wat we 39 jaar later nog steeds niet bereikt hebben.

Reactie: (Peter Verburg)
14-4-2015, 13:12
En op het privéterrein achter die herenhuizen moeten nog eens 25 parkeerplekken (garages en parkeerplaatsen) worden gerealiseerd voor de nieuwe bewoners. Absurd. Het druist tegen elke logica in.

Reactie: (Peter Verburg)
14-4-2015, 12:53
Sterke column! Het gebrek aan out-of-the-box denken door de gemeente Hoorn laat zich ook zien bij de fantasieloze invulling van het Gat van Hansen. Er worden daar op een toplocatie herenhuizen gebouwd voor de burgemeester en andere welgestelde mensen, terwijl dit de kans was om daar iets moois te ontwikkelen waar alle mensen in Hoorn van hadden kunnen genieten. Ik snap niet dat daar niemand tegen ageert want dit is een publieke locatie dat door het vorige college voor een habbekrats onderhands is verkocht...

Reactie: (Tinie Mulder-Smit)
14-4-2015, 12:48
Ik ben het met je eens, het gaat ook om handhaving, niet alleen voor parkeren, maar zeker voor het laden en lossen; het rijden op de trottoirs door fietsers maar ook door automobilisten.

Reactie: (Bert Laan)
14-4-2015, 12:21
Fijn Hans, ben blij met dit verhaal. Ik zie heel veel terug van de argumentatie, nee, van de motivatie die ik had om me hard tegen de tunneldenkers af te zetten. Goed dat je een deel daarvan nog eens op een rijtje zet. Eén kanttekening van mijn kant: de opsomming lijkt vooral geadresseerd aan gemeente en raad, maar ik zou er nog 1 out-of-the-boxer aan toe willen voegen: willen de mensen zélf ook eens gaan nadenken of ze wel overal die auto voor nodig hebben? Onze binnenstad is compactje loopt in 10 minuten (20 voor de slecht-ter-bene) van station naar de natte kant van het Houten Hoofd. Ga eens lopen, ga eens fietsen, het verruimt je blik (sorry voor die slechte woordgrap).