Hoorn en de vaart der volkeren

Column van Stuurman aan wal

Een aantal inwoners van de binnenstad van Hoorn beklagen zich bij de lokale politiek over de overlast die het busvervoer van toeristen van de witte vloot met zich mee zou brengen. Maar goed dat de zeven bewindhebbers die Hoorn in 1602 bij de oprichting van de VOC kende dit niet meer hoeven mee te maken.

Zij wilden Hoorn in de vaart der volkeren opstuwen naar een stad die in de Lage Landen een belangrijke rol zou vervullen als machtsfactor. Hoorn als welvarende stad waar we als een soort Dagobert Duck op onze zilverlingen konden zitten. En maar tellen. Dat deden we met onze VOC mentaliteit. Daar mag je alles van vinden, die discussie is vaak gevoerd. Maar het bracht Hoorn wel de welvaart en naam waarvan wij nu nog profijt van hebben. Naar al die prachtige gebouwen uit die tijd komen nu van over de hele wereld toeristen kijken en er het liefst voor op de foto poseren. Overgewichtige Amerikanen in hun korte broek en hun stars & stripes t-shirt. Japanners die van vermoeidheid bijna omvallen na 4 dagen Europa in een touringcar. Dat is knap. Op de laatste dag komen ze om 06.00 uur in de ochtend in Holland aan. Eerst naar de Keukenhof, één uurtje rennen en bloemen fotograferen, op naar Amsterdam, het Rijksmuseum. Snel de Nachtwacht kijken en dan op een drafje naar de bus, op naar de Zaanse Schans. Daar zien ze hoe buitenlanders ons land nog altijd zien. Malle molens, houten klompen en tulpen uit Amsterdam. Na drie kwartier verzamelen en niet dringen bij de bus a.u.b. Op naar Madurodam. Goh wat is Nederland toch klein. Geeft een goed beeld van ons land op het wereldtoneel. Al valt dat kwartje niet bij ons allemaal. En als laatste naar Hoorn. En in het hoogseizoen lijkt het alsof de Duitsers onze stad wederom bezetten. Immer gerade aus bitte.

Na Amsterdam ziet nu ook een bepaald deel van de inwoners van Hoorn de toeristen liever  gaan dan komen. De witte vloot (niet te verwarren met de zilvervloot) en wat bussen die door Hoorn crossen vinden ze een behoorlijke vorm van overlast vormen. Hebben ze gelijk ?
Volgens mij is Hoorn altijd een toeristenstad geweest, maar ik kan me daarin natuurlijk vergissen. Dat laatste doe ik namelijk redelijk vaak. Gelukkig weet ik dat dan van mezelf.

Maar wat vinden we van die andere toeristen ? Die via een mooie looproute uit Syrië en andere van minder cultuur behepte landen hier op bezoek willen komen. En komen ze niet via het wandelpad dan nemen ze niet de witte vloot maar de dode vloot. Van die toeristen willen we helemaal niets weten. Daar moet nog geld bij. Hou die vloot maar tegen. Hup, terug de zee op. Ga maar vissen vangen of met je lekke boot naar Paaseiland. Maar niet hier.

Jemig, het is zo druk in Hoorn. Allemaal bussen en boten. De haven ligt vol met via Panama gefinancierde superjachten. De zwart geld vloot. Daar hoor ik helemaal niemand over.

Weet je wanneer het druk werd in Hoorn ? Bij de stadsvernieuwing van Amsterdam die rond 1970 op gang kwam. Amsterdam als productiecentrum. Deze veronderstelde het vertrek van de helft van de bewoners naar steden als Almere, Hoorn en Purmerend. Dit heette de ’overloop’.
Die autovloot werd met open armen ontvangen en veroorzaakte heel wat (parkeer) overlast in het centrum. Wel kreeg  de gemeente heel wat centjes meer in kas vanuit Den Haag voor deze economische vluchtelingen. En zo heb ik onze stad zien groeien van 18.000 inwoners naar meer dan 72.000. En eerlijk is eerlijk, het heeft Hoorn ook heel wat gebracht. Net als de witte vloot toeristen onze stad brengen. Al is het alleen maar de naam.

Moraal van het verhaal ? Is er niet. Mag je zelf verzinnen.

Stuurman aan wal

Meningen geuit in de column zijn geheel voor rekening van de auteur. HoornRadio/HoornGids is niet ge- of verbonden aan een politieke partij of welke politieke richting dan ook, maar geheel autonoom, onafhankelijk en ongebonden.

Welkom in mooi Hoorn Welkom in mooi Hoorn