De Poort van Hoorn

Column van Stuurman aan wal

Vermoeid door alle saaie voetbalwedstrijden en de vele Brexit meningen (waarover ik nu eens geen mening heb, uiteindelijk niemand die de consequenties weet) ga ik me maar even bezig houden met de lokale dorpspolitiek in Hoorn. Er waren nog wat (heel veel) centjes over van de WMO pot en de jeugdzorg. In Hoorn kan de WMO de pot op en zal het de jeugdzorg een zorg zijn.

Dus die centjes maar beter besteden. Wat doe je dan als gemeente? Juist, een duur adviesbureau inhuren om een rapportje te maken die u en ik ook kunnen verzinnen. Helaas mogen wij dat niet. Wij als inwoners van Hoorn zijn maar domme lieden. Dat is trouwens een veel terugkerende opinie van de politiek ten opzichte van haar burger in het algemeen, maar dit terzijde.

Haskoning DHV mocht een onderzoek doen naar de verkeersdrukte in Hoorn. Uit onderzoek van Haskoning DHV blijkt dat de turborotonde veel eerder voor grote verkeersinfarcten gaat zorgen dan gedacht. Hoorn moet daarom snel aan de slag met de turborotonde. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek naar de doorstroming van de Provincialeweg. Andere belangrijke knelpunten zijn de Liornestraat en het traject tussen de Oostergouw en de Rijnweg.

Mensen vergeten gauw. De oude situatie was niet meer houdbaar en de turborotonde heeft ten opzichte van die situatie de doorstroming aanzienlijk bevorderd. Het plan “De poort van Hoorn” kent wel één goed punt. Voor fietsers en wandelaars zou het mooi zijn als er bij de kruising Provincialeweg/Keern een tunnel komt, zodat zij veilig kunnen oversteken, zonder de lucht in te vliegen door de vele personen- en vrachtauto’s die, als waren ze Max Verstappen, door rood racen. Het bevordert meteen de doorstroming doordat het autoverkeer niet meer voor de stoplichten hoeft te wachten.

Een mooie conclusie uit het rapport “Het knelpunt tussen de Oostergouw en de Rijnweg wordt volgens het rapport vooral veroorzaakt door het feit dat de Provincialeweg hier van 4 naar 2 rijstroken gaat. Het bureau adviseert daarom de weg op dit stuk te verbreden van 2 naar 4 rijstroken.” Dank u. Zal helaas niet gaan. Daar ligt sinds jaar en dag een spoorviaduct. Maar het was vast als grap bedoeld. Een beetje lollig moet je in ieder geval zijn zoiets voor heel veel geld aan de gemeente te adviseren.

Het belangrijkste is men vergeten. Hoorn en haar achterland groeit en groeit. Steeds meer inwoners. Er zijn maar twee wegen die naar de A7 leiden (we zijn tenslotte Rome niet), via de Provinciale weg of via de Westfrisia weg. Andere keuzes zijn er niet. Dus wat men ook bedenkt, de knelpunten zullen alleen maar groter worden.

Is er een oplossing? Ja. Alle inwoners die Hoorn ooit zijn gaan bevolken omdat het een overloopgemeente was, terug sturen. Pampus een beetje groter maken, Almere weer onder water laten lopen (als je het over verkeersdrukte hebt, moet je daar iedere dag fris en fruitig in de file staan) en iedereen terug naar waar hij vandaan komt. We volgen gewoon de Europese tendens ten aanzien van vluchtelingen.

Allemaal naar Pampus. Het groot vluchtelingenkamp voor Amsterdamse overlopers. Mogen best mooi wonen en Hoorn mag daar ook fors financieel aan bijdragen (beter dan aan nietszeggende rapporten van zgn. adviesbureaus). Dus al met al twee vliegen in één klap. Een vervallen eilandje krijgt weer een goede bestemming en de verkeersdrukte in Hoorn is over.

Zo en nu weer naar het EK voetbal en het tennis op Wimbledon. Er zijn tenslotte hoofdzaken en bijzaken.

Stuurman aan wal

Meningen geuit in de column zijn geheel voor rekening van de auteur. HoornRadio/HoornGids is niet ge- of verbonden aan een politieke partij of welke politieke richting dan ook, maar geheel autonoom, onafhankelijk en ongebonden.

Politiek voor Dummies Politiek voor Dummies

Reacties
Reactie: (Bert Laan)
28-6-2016, 11:42
Ik tel zo al twee andere wegen die óók naar de A7 leiden. Dit nog los van de spoorlijn, die bijna in zijn geheel lángs de A7 leidt.