Busverbod voor de binnenstad

10-02-2017

Al vele jaren protesteren de bewoners tegen de aanwezigheid van de vele bussen van de witte vloot in hun woonomgeving.

 

Dat daar nu eindelijk gehoor aan wordt gegeven door het nemen van een busverbod per 1 maart is niet meer dan een logisch gevolg.

Meer dan 10 jaar geleden toen de gemeenteraad zich uitsprak voor het stimuleren van het toerisme, is er altijd bij gezegd dat het niet de bedoeling was dat er een soort van massatoerisme moest komen. Geen Volendamse toestanden. Ook de provincie stelde geld beschikbaar in het zgn. fonds, water als economische drager. Hiervan werden o.a steigers aan het Oostereiland aangelegd.

Ook beweerde de provincie dat de passagiers wel 75 euro gemiddeld per bezoek zouden besteden. De witte vloot was dus een kip met gouden eieren. Inmiddels weten we wel beter, de passagiers consumeren alles aan boord en besteden niet meer dan 11 euro gemiddeld (onderzoek bureau Vrolijk 2014). De kip legt dus alleen maar legbatterij-eieren.

 

De vloot werd geen strobreed in de weg gelegd, Die ligt op een A-locatie tegen een heel gunstig tarief. In de afgelopen 10 jaar is het aantal witte vloot schepen, dat de Hoornse haven aandoet, verdubbeld naar 457 schepen in 2016.

Dat de groei van de vloot, deze vorm van massatoerisme, een keerzijde heeft, is algemeen erkend.

De bewoners betalen de rekening in de vorm van aantasting van de kwaliteit van hun woonomgeving.

Dat er nu eindelijk maatregelen worden genomen om die te verbeteren, is hoopvol. Een beperking van het aantal schepen dat tegelijkertijd mag aanmeren en walstroom op het Oostereiland is een verbetering. Maar nu nog het grootste hangijzer: de stroom van bussen die de witte vloot met zich meeneemt. Al jaren wordt hierover gepraat en geklaagd en nu is er dan een collegebesluit om per 1 maart a.s. geen bussen meer toe te laten in de binnenstad. Prima!

Dat het weerstand bij ondernemers zou oproepen, was van te voren te verwachten en een hoop politiek gedoe zat er ook in . Maar dat weegt niet op tegen de overlast die de bewoners al jaren ervaren. Het kan toch niet waar zijn dat het woongenot ondergeschikt gemaakt wordt aan andere belangen en de maatregel  wordt teruggedraaid.

Het alternatief de Nieuwe Wal is de minst slechte optie. Wij zijn het eens met de bewoners van het Venenlaankwartier dat het beter zou zijn als de vloot verhuist naar de Schelphoek als op en afstapplaats voor de bussen .Maar zolang dat niet gebeurt, blijft de Nieuwe Wal over.

 

Voor de uitbreiding van het electrisch vervoer pleiten wij al jaren. Maar 1 maart is kort dag en er moet dus snel gehandeld worden,

Dat het hele proces geen schoonheidsprijs verdient, staat vast. Maar de bewoners mogen hiervan niet de dupe worden.

2017 Is een overgangsjaar en het beste is dan ook, dat in oktober, aan het eind van het witte vloot seizoen, geëvalueerd word met alle betrokken partijen  en alle ondernemers de kans krijgen om in de jaren daarna het alternatief: elektrisch vervoer, te verzorgen.

 

Wij hopen dan ook dat de raad het belang van de bewoners voorop stelt. Want terug- draaien van het busverbod zal lijden tot een grote teleurstelling van de bewoners in de politiek. Het enige wat er dan voor de bewoners overblijft, is boycot van het busverkeer. In de loop van de jaren is de aktiebereid sterk toegenomen.

Maar laten we hopen dat het niet zover komt.

 

Vereniging Bewoners Havenkwartier Hoorn

riviercruiseschip in haven riviercruiseschip in haven
geparkeerde-bussen- geparkeerde-bussen-

Reacties
Reactie: (Gerry Blokdijk)
26-2-2017, 13:16
Ja Cees de gemeente Hoorn lijkt Sinterklaas wel. Maar er is maar 1 Sinterklaas en jij weet wie dat is. Waarom denk dat onze gemeentebelastingen zo hoog zijn? Grote en belangrijke (structurele) beslissingen worden er niet genomen alles wordt vooruit geschoven. Maar dat was in jouw tijd niet anders. Vraag maar eens aan de Volendammers hoeveel de toeristen uitgeven. Nee, laat Hoorn maar een slaapstad blijven. Ondernemers sluiten winkels, het halve Grote Noord staat leeg en te huur. Geen grote onderneming (H&M, ZARA etc) begint in Hoorn en waarom? Totaal geen visie daar op de Nieuwe Steen.

Reactie: (cees van dermaat)
23-2-2017, 14:51
We gaan nu 90000.euro uitgeven voor mensen die geen cent uitgeven dit is de omgekeerde wereld

Reactie: (A Zyweg)
12-2-2017, 01:25
Als je het liggeld wat nu vrij laag is zou verhogen, komen er ook minder schepen, want dat staat hier toch duidelijk geschreven, elk jaar een beetje tot het iets minder druk word.