‘Goed dat Wooncompagnie naar haar huurders luistert’

Woningcorporatie doet huurdersonderzoek naar kwaliteit klantcontact

‘Het is een goede zaak dat Wooncompagnie de mening van haar huurders peilt en daar ook daadwerkelijk iets mee gaat doen. Bovendien is het prettig om eens te kunnen zeggen hoe je over bepaalde zaken denkt.’ Aan het woord is Suzanne Scheffer (43) uit Schagen, één van de deelnemers aan het huurdersonderzoek dat Wooncompagnie recentelijk hield. De corporatie wil, binnen de onlangs aangescherpte koers, de inspraak van haar huurders vergroten en ze meer betrekken bij de keuzes die worden gemaakt. ‘Als we weten wat bewoners willen en nodig hebben, kunnen we ze gerichter en beter van dienst zijn,’ aldus Manager Bewoners Roeland Gravestein van Wooncompagnie.

 

Alle huurders uitgenodigd
Alle huurders van Wooncompagnie werden uitgenodigd aan het onderzoek deel te nemen. Bewoners konden, via de website van de corporatie, een vragenformulier invullen. Geïnteresseerde huurders zónder internet, werden telefonisch ondervraagd. De enquête vroeg slechts tien minuten tijd. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met een onafhankelijk onderzoeksbureau. In totaal namen 1733 bewoners deel.

 

‘Geen moment getwijfeld’
‘Toen ik de uitnodiging binnenkreeg, twijfelde ik geen moment,’ zegt Suzanne Scheffer. ‘Je doet uiteindelijk niet alleen voor jezelf mee, vooral ook voor andere huurders.’

 

Mening van huurders serieus nemen
‘Ik vind het goed dat een woningcorporatie huurders gelijkwaardig behandelt en hun mening serieus neemt,’ vervolgt Suzanne. ‘Verbeteringen zijn altijd mogelijk. Ik merk dat het klantcontact beter is dan enkele jaren geleden, maar dat wil niet zeggen dat sommige zaken misschien anders kunnen. Goed, persoonlijk klantcontact is belangrijk, zeker in een tijd waarin je steeds meer huurderszaken online regelt en niet meer terechtkunt in een lokale vestging. Dat je voor persoonlijk contact kunt terugvallen op de buurtteams is prima, al mag Wooncompagnie dit wat mij betreft nog beter communiceren.’

 

‘Een tevreden huurder’
Suzanne ziet het huurdersonderzoek vooral als een manier om een positieve bijdrage te leveren aan de dienstverlening van Wooncompagnie. ‘Want ik ben een tevreden huurder,’ zegt ze. ‘Ik woon in een prima huis, in een heerlijke, sociale buurt.’

 

‘Mooi meegenomen’
Om de actie extra onder de aandacht te brengen, verlootte Wooncompagnie onder tien huurders die aan het onderzoek deelnamen een eenmalige korting van vijftig euro op de huur. Suzanne is één van de gelukkigen. ‘Ik waardeer het erg dat ik het bedrag heb gewonnen, het is mooi meegenomen. Ik ga er een leuke bestemming voor zoeken.’

Wooncompagnie logo Wooncompagnie logo
Wooncompagnie Hoorn Wooncompagnie Hoorn