Fractie Tonnaer stelt vragen over taalonderwijs voor asielzoekers / vluchtelingen

12-12-2017

Aan: het college van B en W van de gemeente Hoorn

 

Geacht college,

Wij zijn als partij onlangs op werkbezoek geweest bij Fiolet taaltrainingen. Wij vonden het een zeer inspirerend bezoek, ook het contact met de leerlingen heeft indruk op ons gemaakt.

Wij hebben door dit werkbezoek een aantal vragen en opmerkingen aan u:

Vraag 1: wij zouden graag zien dat de begeleiding van de cursisten van Fiolet vanuit de gemeente langer duurt dan 1 jaar. 1 jaar is erg kort en na dat ene jaar gebeurt er ook nog veel, denk aan werken versus school. Is het financieel haalbaar om de begeleiding vanuit de gemeente te verlengen?

Vraag 2: het budget van 10.000 euro is volgens de cursisten te weinig om tot en met B2-taalniveau te komen. Kan dit budget binnen bestaande middelen verhoogd worden, door eventueel wat te schuiven?

Vraag 3: de landelijke politiek wil iedereen op B1-niveau krijgen, dit is een onrealistische eis werd ons verteld. Dit is namelijk te hoog voor de meeste cursisten van Fiolet, plus dat de betere cursisten door WerkSaam op allerlei trajecten worden gezet, waardoor ze stoppen met de taallessen. Bent u het met ons eens dat B1 niveau een onrealistische eis is?

Vraag 4: het ‘sociale werkplaats-werk’ van WerkSaam is niet motiverend voor veel van de cursisten van Fiolet. En, omdat het veelal individueel werk is, kunnen cursisten vaak ook niet veel hun Nederlands oefenen. Het zou fijn zijn als de gemeente/WerkSaam nog meer aandacht kan besteden aan: ‘welk werk wil een cursist nu echt graag doen’. Bent u dit met ons eens? En zo ja, hoe gaat u dit veranderen?

Vraag 5: de mogelijkheden van school en kinderopvang sluiten niet altijd goed aan op elkaar, het verzoek is dat wanneer het echt niet mogelijk is om partners op verschillende dagen te laten komen, er wel voldoende vergoeding vanuit de gemeente voor is. Wilt u dit regelen?

Vraag 6: vanaf 1 januari moeten de cursisten zelf de financiële overzichten bekijken van DUO, d.m.v. DigiD. Een deel van de cursisten zijn niet digitaal vaardig, laat staat dat ze hun weg weten met de digitale overheid. De cursisten hebben daar extra hulp en begeleiding bij nodig. Wil en kan de gemeente hierin iets betekenen?

Vraag 7: diverse gemeenten hebben andere regels, denk aan vergoeding kinderdagopvang en reiskostenvergoeding. Wilt u zich sterk maken dat de 7 Westfriese gemeenten dezelfde regels hanteren?

Vraag 8: de beschikbare taalmaatjes zijn veelal bedoeld voor cursisten van rond A1-niveau of hoger. En dat terwijl er ook veel gemotiveerde en leergierige A0-cursisten zijn die hun Nederlands beter willen oefenen. Heeft u dit als college ook in de gaten en zo ja zijn er ideeën om ook taalmaatjes te vinden op A0 niveau?

Wij danken u bij voorbaat voor het beantwoorden van onze vragen.
Met vriendelijke groet, namens de Fractie Tonnaer,
Simon Broersma, gemeenteraadslid

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer