Reizigers waarderen Connexxion in Noord-Holland Noord met een 7,6

21-03-2018

Het busvervoer in het gebied Noord-Holland Noord krijgt van de reizigers een 7,6 als rapportcijfer en komt daarmee uit op het landelijk gemiddelde (7,6). Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2017, waarvan de resultaten vandaag bekend zijn gemaakt. Hiervoor zijn zo’n 86.000 reizigers in heel Nederland ondervraagd.

De waardering voor het busvervoer wordt uitgesproken op diverse items. Het reizigersoordeel op onder meer de aspecten gemak kopen vervoerbewijs, veiligheid, rijstijl en klantvriendelijkheid ligt in dit gebied boven het landelijk gemiddelde. Reizigers voelen zich veilig in de bus als ze reizen in Noord-Holland Noord. Connexxion is er trots op, dat zij op al deze aspecten, binnen de concessie Noord-Holland Noord, door haar reizigers boven gemiddelde positief wordt beoordeeld.

Het door reizigers in het openbaar vervoer meest genoemde verbeterpunt is de informatie bij vertragingen. Ten opzichte van vorig jaar is er binnen Noord-Holland Noord ook op dit item een, hetzij lichte, verbetering opgetreden (van 5,5 naar 5,6). Deze beoordeling ligt helaas nog onder de landelijke van 5,9 en heeft dan ook de blijvende aandacht van Connexxion. Dat doen wij onder meer door de inzet van Reisinformanten. Zij informeren reizigers over onverwachte vertragingen en omleidingen. Via de elektronische DRIS-panelen op de halte, de Connexxion-app, de Connexxion website en Twitter. Voordeel voor de reiziger is dat hij actuele reisinformatie krijgt via diverse kanalen en direct, interactief vragen kan stellen.

Connexxion werkt continu aan verbetering van de dienstverlening. Ten opzichte van 2016 is de waardering van reizigers aanzienlijk vooruitgegaan op het aspect overstaptijd. Vorig jaar is de Stappover App geïntroduceerd. Met deze app, die automatisch herkent in welke bus de reiziger zich bevindt, ziet de reiziger op welke haltes er een overstap mogelijk is op een andere buslijn. Met één klik kan de reiziger aangeven dat hij op een bepaalde bus wil overstappen. Als de aansluitende bus kan wachten verschijnt dat op het scherm, anders verschijnt de eerstvolgende overstaptijd. Dat de service als prettig wordt ervaren blijkt onder meer uit de beoordeling van de overstaptijd (van 6,3 naar 6,7).

OV-Klantenbarometer 2017

De OV-Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek voor het regionaal openbaar vervoer. Het is een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer. Het onderzoek is in de periode van eind oktober tot begin december gehouden.

Connexxion Connexxion