Antwoord op vragen van de Hoornse Senioren Partij

05-04-2018

Betreft vragen over betalingsbeleid aan de balies in het stadhuis.

 

Geachte heer Oudheusden,

U vraagt een reactie omtrent de ontwikkelingen en de gevolgen van pin-only gemeentes.

Naar aanleiding van de berichtgeving over de pin-only gemeenten hebben wij geen reden gezien het huidige betalingsbeleid bij de balies in het stadhuis te wijzigen.

Op dit moment kan bij alle balies in het stadhuis met zowel contant als de pinpas worden betaald. Wel zien wij dat de balans tussen het aantal pin- en contante betalingen de afgelopen jaren significant is verschoven. In 2017 is er 84 procent van de omzet gepind en slechts 16 procent contant betaald.

Wat bij de bovenstaande cijfers nog buitenbeeld blijft, zijn de zaken die door inwoners hoofdzakelijk online geregeld worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: uittreksel BRP, verklaring omtrent gedrag en een huwelijk of geregistreerd partnerschap reserveren. Deze online aanvragen worden allemaal met iDeal afgerekend.

Voor inwoners die slecht ter been zijn, kunnen door middel van een huisbezoek een paspoort of een identiteitskaart aanvragen. Bij deze huisbezoeken heeft het onder andere vanwege de veiligheid van de medewerker een pinbetaling onze sterke voorkeur. Een gepaste contante betaling is wel mogelijk. Bij het maken van afspraak wordt de inwoner hier op geattendeerd.

 

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Met vriendelijke groet,

het college van burgemeester en wethouders,

Burgemeester en wethouders van Hoorn

de secretaris

de burgemeester

Gemeente Hoorn logo Gemeente Hoorn logo