Beantwoording verontrustende signalen over walstroom

16-04-2018

Mevr. de Jong (PvdA) stelde vragen over walstroom aan het college van B&W. Hieronder de antwoorden op de vragen:

Onderwerp: artikel 36 vragen walstroom Oostereiland

Geachte mevrouw De Jong,

Op 15 maart jl. stelde u artikel 36 vragen. Voorliggende brief beantwoordt deze vragen puntsgewijs.

1 .Wilt u ingaan op de signalen genoemd onder a, b, c en d en aangegeven of deze signalen juist zijn?

Antwoord: Als het gaat om de signalen kunnen wij het volgende melden:

De walstroomvoorziening biedt 125, 400 en 630 ampère voor twee schepen per steiger. Dit is conform de opdracht die de gemeenteraad heeft verstrekt. De oude type schepen hebben voldoende aan 125 ampère. In het haalbaarheidsonderzoek naar een ’Rede van Hoorn’ adviseerde adviesbureau Tauw ons om 400 ampère aan te laten leggen. Vorig jaar echter adviseerde Amsterdam Cruise Port (ACP), waar de gemeente Hoorn bij is aangesloten, om te kiezen voor 630 ampère opdat wij daarmee zouden zijn voorbereid op de wensen van de meeste riviercruiseschepen. Het college heeft hiervoor extra krediet gevraagd aan de gemeenteraad en gekregen. Er varen in Europa ook schepen die 800 ampère vragen. Niet uit te sluiten is dat deze vraag in de toekomst toeneemt. Het geschikt maken van de walstroom installatie voor deze schepen vergt een investering, die niet opweegt tegen het feit dat het op dit moment om ongeveer 5 schepen gaat die mogelijk Hoorn zouden willen aandoen. Mocht dit in de toekomst veranderen dan zal het college dit opnieuw voorleggen aan de gemeenteraad. Schepen die 800 ampère vragen zijn natuurlijk welkom in Hoorn en kunnen ook gebruik maken van onze walstroomvoorziening. Maar de capaciteit is maximaal 630 ampère. Dit is bekend bij de rederijen en geeft geen technische problemen.

De Compagniesteiger (steiger 1) is als eerste voorzien van walstroom. Inmiddels is op beide steigers walstroom aanwezig.

De aanleg is gerealiseerd conform de opdracht van de gemeenteraad. Wel is door technische overmacht de Rouaanse steiger later aangesloten. Daardoor moest op vrijdag 23 maart jl. 1 schip uitwijken.

We hebben contact met rederijen over reserveringen en de toe te wijzen plekken. Deze worden bepaald door de havenmeester. Er zijn geen annuleringen door ons gedaan.

2.Indien deze signalen juist zijn, kunt u dan aangeven wat hiervan de achterliggende redenen zijn?

Antwoord: De meeste signalen zijn onjuist, maar zoals hierboven aangegeven heeft op vrijdag 23 maart jl. 1 schip moeten uitwijken. In de brief van wethouder Tap van dinsdag 27 maart 2018 wordt nader ingegaan op het incident en de afhandeling daarvan.

3.Kunnen inwoners en bedrijven nog rekenen op adequaat functionerende walstroom in het vaarseizoen 2018?

Antwoord: Ja, de walstroom werkt op twee steigers.

4.ls het juist dat u nog op geen enkele manier gecommuniceerd hebt met bewoners en bedrijven in het havenkwartier over deze situatie, terwijl het vaarseizoen bijna begint?

Antwoord: Wij hebben de omwonenden uitgenodigd voor de feestelijke opening van de walstroom i.c.m. de ontvangst van het eerste schip op 17 maart jl. De aanwezigen zijn daar door de wethouder persoonlijk geïnformeerd over de actuele stand van zaken.

 

Met vriendelijke groet,

namens het college van burgemeester en wethouders,

Gemeente Hoorn nieuw logo Gemeente Hoorn nieuw logo