Staking openbaar vervoer twee dagen later dan aangekondigd

21-06-2018

De vakbonden hebben bekend gemaakt dat de staking in het openbaar vervoer voor onbepaalde tijd vooralsnog niet maandag 25 juni, maar woensdag 27 juni start.

 

De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) is niet te spreken over de voorgenomen staking en alle verwarring en schade en chaos die de vakbonden bij reizigers veroorzaken.

Fred Kagie: ‘De werkgevers willen de bemiddelaars die nu aan het werk zijn, graag een eerlijke kans geven. Dat betekent dat zij in rust moeten werken. De vakbonden willen bemiddelen en voor onbepaalde tijd staken. Dat is geen combinatie. Onze reizigers weten, net als wij, hierdoor niet meer waar ze aan toe zijn.

 

Bonden geven aan dat bemiddelaars nu twee dagen extra hebben, dat is mooi, maar het opschorten van de staking komt door een procedurele fout die bij de vakbonden is gemaakt. Dit staat los van de bemiddeling.’

 

Geen onwil

In de media zeggen vakbonden letterlijk: Werkgevers in het streekvervoer volharden in hun onwil om duidelijke afspraken te maken in de cao over vermindering van de hoge werkdruk en over een fatsoenlijke loonsverhoging voor alle werknemers in het OV. 

 

Kagie reageert: Wij zijn het daar oprecht niet mee eens. We hebben een loonbod gedaan van gemiddeld 2,75% per jaar voor drie jaar. Dat ligt boven wat nu marktconform is. In alle bedrijven zorgen we ervoor dat er, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan. Per regio en per bedrijf nemen we aanvullende maatregelen om werkdruk te verminderen. We willen graag goede afspraken maken en de salarisverhoging uitbetalen. We hopen dat de bemiddelaars stappen kunnen zetten, zodat we het gesprek met de vakbonden op basis van realistische uitgangspunten voort kunnen zetten.’

 

De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, Connexxion, EBS, Keolis Nederland en Qbuzz.

Connexxion-logo Connexxion-logo

Reacties
Reactie: (Co de Rood)
24-6-2018, 07:28
Wat een domme reactie zeg! Chauffeurs zijn ook mensen, moeten zij dan maar een chemisch toilet in de bus neerzetten waarop zij hun behoefte kunnen doen zodat de passagiers mee kunnen genieten van alle geluiden en geuren die daar bij vrij komen? Dat de werkdruk hoog is is een understatement, vaak gebroken diensten, 's morgens die schoolkoters , dan 3 uur naar huis en dan 's middags weer die koters.. nee ik zou zoals M. Sijmons lekker achter de lopende band gaan werken.. dan heb je pas werkdruk.. hahah wat een mafketel zeg!

Reactie: (M Sijmons)
22-6-2018, 11:04
schandalig en heb er geen begrip voor wees toch eens tevreden met deze verhoging. wat nu werk druk aan de lopende band werken dat is pas werk druk. is het de bedoeling dat langs de weg toilette geplaatst worden de vakbonden hebben niks beters te doen het lijken wel criminelen nu we alles weer een beetje op de rit hebben .