Action Learning Award voor Tabor College d'Ampte

01-10-2018

d’Ampte heeft tijdens het WIAL-congres (World Institute of Action Learning) de Action Learning Excellence Award ontvangen. Deze locatie van het Tabor College in Hoorn is de eerste school in het voortgezet onderwijs die Action Learning inzet en hiervoor nu gecertificeerde Action Learning Coaches heeft.

 

Action Learning is een leer- en verandermethodiek die scholen activeert en inspireert om de kwaliteit van het onderwijs, de mate van samenwerking en de professionele ontwikkeling verder te verbeteren. Het kan de hoeksteen vormen van een lerende organisatie.

 

Action Learning heeft als doel om van elkaar en met elkaar te leren door over belangrijke problemen en/of organisatievraagstukken met elkaar in gesprek te gaan: ‘leren door doen, ervaren, gecombineerd met systematisch reflecteren daarop’. ”Het begint met een persoonlijk leerdoel van elk lid van het team”, legt d’Ampte directeur Stef Macke uit. “Vervolgens brengt een teamlid het probleem in en wordt er door middel van vragen aan elkaar overeenstemming bereikt over het gemeenschappelijke vraagstuk. Statements zijn in deze methodiek niet toegestaan, tenzij het een reactie is op een vraag. Statements leiden er niet zelden toe, dat het gesprek stopt of dat het niet over het werkelijke probleem gaat.”

 

Vaak wordt er in een organisatie over zogenaamde problemen gesproken, terwijl dat niet de echte problemen of organisatievraagstukken zijn. Zodra er commitment is over het probleem, wordt er door het stellen van nieuwe vragen een gemeenschappelijke oplossing gevonden.

 

Action Learning is dus een snelle en doeltreffende methode om gezamenlijk problemen aan te pakken en tegelijk te leren. Je richt je niet alleen op het probleem, maar ook op het groepsproces, het van elkaar leren en de individuele ontwikkeling in de samenwerking met anderen.  Dit hele proces wordt begeleid door een Action Learning Coach. d’Ampte is er trots op dat de school deze coaches nu zelf in huis heeft. ”De praktijk heeft geleerd dat je in veel kortere tijd tot de echte problemen en organisatievraagstukken komt. Door interventies van de coach nemen bovendien alle deelnemers deel aan het gesprek en niet alleen die mensen die altijd al aan het woord zijn.”

Tabor College Tabor College
Tabor Action Learning Award Tabor Action Learning Award