Vragen over functioneren Citymarketing en Hoornpromotie

Partijen zetten grote vraagtekens bij het beleid

PvdA, Fractie Tonnaer, VVD en DRP hebben vragen gesteld aan het college van B&W over de resultaten tot nu toe voor wat betreft Citymarketing en Hoornpromotie. Het beleid wordt aan de kaak gesteld en het gebrek aan ambitie en samenwerking met derden gehekeld. De betreffende brief is hieronder opgenomen. Onder de brief zijn de links naar de websites die in de brief worden genoemd op een rijtje gezet, zodat u desgewenst een kijkje op die sites kunt nemen. 

 

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
van de gemeente Hoorn

Hoorn: 5 oktober 2018

Betreft: Artikel 36-vragen over Citymarketing Hoorn

 

Geacht college, geachte portefeuillehouder,

In september hadden wij een ontmoeting met Citymarketeer Emiel Kraft van Ermel, over de voortgang van zijn werkzaamheden. Deze bijeenkomst heeft bij ons de volgende vragen opgeroepen:

1. De website van onze Citymarketeer heet www.ikhouvanhoorn.nl (http://www.ikhouvanhoorn.nl) en deze wordt vaak gespiegeld aan www.iamsterdam.com (http://www.iamsterdam.com). De Nederlandstalige naam van de Hoornse site straalt echter een stuk minder internationale ambitie uit dan die Engelstalige woordspeling van Amsterdam. Is dat een bewuste keuze en -zo ja- waarom? Zou een meer internationaal toegankelijke of Engelstalige woordspeling niet verstandiger zijn?

2. De site is alleen in het Nederlands, zodat buitenlandse toeristen en touroperators hier geen gebruik van kunnen maken. De Amsterdamse site is in 7 talen en die van Holland boven Amsterdam in 3 talen. Waarom is de Hoornse site alleen in het Nederlands en niet op zijn minst ook in het Engels?

3. De website www.ikhouvanhoorn.nl (http://www.ikhouvanhoorn.nl) bundelt voornamelijk reeds bestaande activiteiten, en lijkt verder niet in staat om nieuw, laat staan buitenlands publiek aan te spreken of te informeren. Zo wordt deze site misschien een handige tool voor de inwoners van Hoorn en omstreken, maar dat lijkt ons niet de bedoeling. Is het college het met ons eens dat het ambitieniveau een paar tandjes hoger opgeschaald dient te worden, omdat Citymarketing anders een lokale activiteit blijft?

4. Een van de meest logische plekken om toeristische informatie op te zoeken is via www.hoorn.nl, maar pas na goed zoeken en doorklikken is er een link te vinden die naar www.ikhouvanhoorn.nl (http://www.ikhouvanhoorn.nl) leidt. Waarom is deze link niet makkelijker of prominent op de ontvangstpagina van www.hoorn.nl (http://www.hoorn.nl) te vinden en waarom is deze informatie wederom niet beschikbaar in het Engels?

5. Er schijnt in de praktijk geen samenwerking te zijn met Holland boven Amsterdam, terwijl daar ook veel geld naar toe gaat. Wij hebben begrepen dat Hoorn nauwelijks aan bod komt in hun marketingactiviteiten. Kunt u ons vertellen of en -zo ja- welke afspraken er zijn gemaakt over samenwerking, afstemming en het delen van contacten en/of informatie tussen HbA en onze City Marketeer? En hoe wordt gegarandeerd dat ook Hoorn aan bod komt in de activiteiten en uitingen van HbA?

6. Een ander punt betreft de versnippering van initiatieven in het gebied. Naast onze eigen City Marketeer en HbA is er ook nog een toeristisch coördinator actief in opdracht van de Westfriese gemeenten. Deze schijnt zonder enige afstemming met de overige partijen te werk te gaan en benadert zelfstandig partners rond het initiatief 50 iconen. Hoe kan het dat zowel onze City Marketeer als HbA als de toeristisch coördinator actief zijn in hetzelfde veld, maar dat er geen sprake is van onderlinge afstemming? Bent u het met ons eens dat hier sprake is van versnippering en het niet effectief inzetten van gemeenschapsgeld? Wij krijgen van Hoornse partijen uit het veld zeer negatieve feedback te horen over de versnipperde aanpak. Op welke manier bent u voornemens om dit te verbeteren?

7. Onlangs is ons ter ore gekomen dat de toeristisch coördinator een product op levert m.b.t. de 50 iconen van Hoorn. Het baart ons grote zorgen dat deze coördinator de toeristische en culturele organisaties benadert met de vraag om tegen betaling opgenomen te worden in het boekje. Onder het mom van ”uw organisatie kan toch niet ontbreken” worden de organisaties eigenlijk gedwongen om mee te doen. Zoals gezegd is de toeristisch coördinator een initiatief van de Westfriese gemeenten. Wij vinden het heel vreemd dat wij als gemeenten onze citymarketing op deze manier vormgeven. Vindt u het wenselijk dat de citymarketing waar de toeristisch coördinator voor is aangenomen, door de gemeente via een omweg wordt bekostigd door de culturele en toeristische organisaties in onze stad?

8. Verder is eerder aangegeven dat alle toeristische info die beschikbaar was op de oude website van de gemeente Hoorn, ontsloten zou worden via de website van Ik hou van Hoorn. Waarom is dit nog niet gebeurd?

9. Tevens is afgesproken dat bestaande routes en apps aangehaakt zouden worden via de website van Ik hou van Hoorn. Waarom is dit nog niet gebeurd?

10. De samenwerkende culturele organisaties in Hoorn hebben een eigen website gemaakt met info over hun activiteiten. Eerder is aangegeven dat dit initiatief gekoppeld kon worden aan de website van Ik hou van Hoorn. Waarom is dit nog niet gebeurd?

11. Wat vindt het college van het feit dat er een jaar na invoering van een Citymarketeer organisatorische zaken nog niet op orde zijn?

12. De Citymarketeer zou graag meer budget tot zijn beschikking willen hebben in 2019. Wij vragen ons af of extra budget vrijmaken doeltreffend zal zijn. Wat vindt het college van het verzoek om extra budget voor Hoorn marketing/citymarketing vrij te maken?

13, Het college geeft aan dat resultaten van citymarketing pas na 9 tot 11 jaar enigszins zichtbaar zouden kunnen zijn. Bovendien geeft het college aan dat de effecten van marketingactiviteiten in deze sector niet direct zichtbaar zijn. Op welke gronden acht het college het dan verstandig dat de Raad structureel budget vrij maakt voor citymarketing, waarvan de doeltreffendheid niet toetsbaar is?

14. Uit de subsidieafrekening van 2017 blijkt dat de subsidie van 100.000 aan Hoorn Marketing in het jaar 2017 niet is ingezet voor de doelen, waarvoor de subsidie is aangevraagd. De subsidieaanvraag behelsde namelijk: Meeliften op HbA, Hoorns Erfgoed en Lokaal gastheerschap, dit is in 2017 niet gerealiseerd. Bovendien voegt Hoorn Marketing 38.104 euro toe aan de haar algemene reserve. Waarom heeft er geen verrekening plaatsgevonden? Kan de subsidie van Hoorn Marketing naar beneden worden bijgesteld? Voldoet deze subsidie aan de richtlijnen van het meest recente rapport van de Rekenkamercommissie Subsidiebeleid gemeente Hoorn ’Voor wat hoort wat?

15. Waarom draagt het Hoornse bedrijfsleven niet bij aan het budget van de Citymarketeer? Ziet het bedrijfsleven geen voordeel in een Citymarketeer? Waar is de 25.000 euro van de OSH aan Hoorn Marketing op gebaseerd?

16. Is het college het met ons eens dat Citymarketing en Hoorn Marketing niet naar behoren functioneren? Zo nee, waarom niet?

Wij zijn bezorgd over het gebrek aan zowel ambitie als vorderingen, maar ook het uitblijven van samenwerking met derden baart ons ernstige zorgen. Wij vinden het nog te vroeg om hier bindende conclusies uit te trekken, maar het moge duidelijk zijn dat alles op alles gezet dient te worden, om in 2019 een succes van het Jaar van de Gouden Eeuw te maken. Een niet te missen kans voor onze stad.

Wij verzoeken u deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden, zodat we snel zicht krijgen op de situatie. Bovendien zouden wij de antwoorden graag willen ontvangen VOOR de behandeling van de programmabegroting.

Arnold Wegner  PvdA Hoorn
Menno Jas  DRP
Onno Egberts  Fractie Tonnaer
Rob Droste  VVD

 

Genoemde sites:

www.ikhouvanhoorn.nl (http://www.ikhouvanhoorn.nl)
www.iamsterdam.com (http://www.iamsterdam.com)
www.hoorn.nl (http://www.hoorn.nl)

 

 

 

Vragen over Citymarketing en Hoorn promotie Vragen over Citymarketing en Hoorn promotie