Vragen over ‘Happy Hoorn/Geluxperiment’

10-01-2019

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoorn   

 

Geacht college,

 

Allereerst stellen wij dat wij belang hechten aan goede (psychische) zorg voor alle inwoners van Hoorn en ook steunen wij doelgerichte initiatieven die als doel hebben beladen thema’s binnen de psychische problematiek bespreekbaar te maken.

 

Via de media hebben wij kennis genomen van de lancering van het ‘geluxperiment’ van Happy Hoorn. Een, naar wij begrijpen, initiatief van verschillende betrokken partijen.

 

De ’Telsell-achtige’ manier waarop dit experiment wordt aangeprezen op de social media kanalen van Happy Hoorn alsook van de Gemeente is onzes inziens onverantwoord en doet geen recht aan inwoners die kampen met deze problemen. De schijn die gewekt wordt in deze presentatie is dat men een gelukkiger leven kan gaan leiden binnen 60 dagen. Daarvoor hoeft men zich enkel aan te melden om deel te nemen aan dit ’experiment’. Wij vinden het een uiterst zorgelijke situatie dat ook inwoners met psychische problemen op deze wijze worden benaderd en dat onder deze toch al kwetsbare groep mogelijk valse verwachtingen worden gecreëerd.

 

Aan de hand hiervan hebben wij een aantal vragen.

* Hoe wordt met het ‘geluxperiment’ van Happy Hoorn getracht psychische gezondheid bespreekbaar te maken?

* Op de website van Happy Hoorn is te lezen dat de geluksbeleving voor deelnemers verbeterd gaat worden door middel van 6 video’s en zelfoefeningen. Is er een wetenschappelijke basis voor de gebruikte methode?

* Is het college bekent met de methode en kan zij garanderen dat deze zonder risico’s kan worden toegepast op personen/ jongeren met psychische problemen? 

* Na aanmelding komen de persoonsgegevens van de deelnemer terecht bij thinkific.com en TrainingFarm.org. Wat is de rol van deze firma’s? Wat gebeurt er met de verzamelde gegevens van deelnemers en bezoekers van de website happyhoorn.nl

* Bezoekers aan happyhoorn.nl (https://trainingfarm.thinkific.com/courses/Geluxperiment) wordt niet eerst de wettelijk verplichte cookiemelding getoond, ook ontbreken de algemene voorwaarden en privacy policy. Onder welke voorwaarden gebruiken de deelnemers en bezoekers deze website? Hoe verhoudt zich dit tot de privacywetgeving avg?

*•Hoe kunnen deelnemers zich afmelden voor de diensten waar zij zich eerder op deze website voor hebben ingeschreven?

* Kan het college garanderen dat er geen commercieel gebruik gemaakt wordt van de persoonsgegevens van deelnemers en bezoekers aan de website van Happy Hoorn?

* Is er zicht op de geestelijke gemoedstoestand van de deelnemers en worden deze indien nodig doorverwezen naar specialistische hulp?

* Bestaat er een nazorgtraject voor deelnemers aan het ‘geluxperiment’ indien zij daar na afloop behoefte aan blijken te hebben?

* Wat zijn de prestatieafspraken met Happy Hoorn en in welk tijdsbestek wordt er geëvalueerd?

*Wat zijn de totale kosten voor het project Happy Hoorn en wat zijn de concrete doelstellingen?

 

In afwachting van uw antwoord,

met vriendelijke groet,

namens De Realistische Partij,

Menno Jas

De realistische partij logo De realistische partij logo