Crowdfunding kunstenaars voor hun 'Rariteitenkabinet'

12-03-2019

Twee Hoornse kunstenaars krijgen de mogelijkheid hun eigen tentoonstelling te openen op 23 juni in de historische ruimte van de Boterhal in Hoorn. Het gaat om Niamh mcCullough (1985) en Susanne Edam (1991). Ze combineren de overblijfselen van massaconsumptie met zelfbenoemde talismannen en bouwen hiermee aan een moderne versie van een rariteitenkabinet.

Samenwerking

Niamh mcCullough en Susanne Edam hebben elkaar gevonden in de kunst, rariteiten en de natuur. In een digitale wereld waar kennis makkelijk te verschaffen is, maken zij hun eigen waarheid. In tegenstelling tot de antieke kasten, wordt het woord “kabinet” vrij geïnterpreteerd door de kunstenaars. Hoe groot is het territorium van de rariteiten?
En waar schuurt onze werkelijkheid met die van hun? De onderlinge relaties tussen de objecten en beelden in de ruimte geven hints van een opzichzelfstaande cultuur en mythologie.

Workshop of Talisman

Wie hen middels een donatie op weg helpt, kan tegenprestaties tegemoet zien. Dat varieert van een uitnodiging voor de opening tot zelf meebouwen aan de expositie.
Een rariteitenkabinet is een typisch verschijnsel uit de Gouden Eeuw. Waar de ontdekkingsreizigers de verste oorden aandeden en bijzondere natuur-/cultuurobjecten mee terug namen, wordt door Edam & McCullough een moderne variant gepresenteerd. Er wordt gespeurd door weggegeven, weggegooide en afgedankte spullen (veelal geproduceerd aan de andere kant van de wereld) om deze te vermaken tot kunstobject.

Achtergrond

Susanne Edam (1991 Schellinkhout) is in 2015 afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam. In haar afstudeerwerk onderzocht ze overeenkomsten van menselijk gedrag en structuren van organische fenomenen. “In hoeverre ontlenen wij op onderbewust niveau vaardigheden van verschijnselen in de natuur? En hoeveel invloed heeft natuur op onze cultuur?” zijn vragen die zij aan de kaak stelde in haar scriptie alsmede haar beeldend werk. De thema’s menselijk gedrag, natuur en cultuur blijven tot op heden steevast de hoofdrol spelen in haar projecten, maar vinden telkens een andere invalshoek.
Niamh mcCullough (1985 Belfast, Noord-Ierland) is in 2014 afgestudeerd aan de Amsterdamse hogeschool voor de kunsten. Het uitbreken van gewelddadige conflicten in Noord-Ierland leidde tot grotere scheidslijnen en barrières tussen de katholieke en protestantse gemeenschappen. Er ontstond een enorme verdeeldheid, deze segregatie speelt een belangrijke rol in haar werk, zowel beeldend als daarbuiten. Hoe kan kunst een bijdrage leveren om deze verdeeldheid te overbruggen? Met name; hoe kan community art bijdragen aan het tegengaan van racisme en religieuze discriminatie in Belfast of elders in de wereld

Crowdfunding

Het kunstproject staat na drie weken op het crowdfundingplatform Voor de Kunst op 81 procent van de benodigde 3.000 euro. Dat biedt perspectief op een gunstige afloop. Op Facebook is het verdere verloop van de crowdfunding
en het kunstproject te volgen via https://www.facebook.com/EdamMccullough/ (https://www.facebook.com/EdamMccullough/) &
www.voordekunst.nl/projecten/8313 (http://www.voordekunst.nl/projecten/8313).
15 Maart ronden zij hun crowdfundactie feestelijk af in Het Huis verloren en nodigen iedereen uit om dit gezellig mee te vieren!

Voor de kunst Voor de kunst
Crowdfunding Crowdfunding