Sterke daling uitgaven door consumenten in binnenstad

Gebaseerd op koopstromenonderzoek OSH

Eind februari werd de uitkomst van het koopstromenonderzoek gepresenteerd aan de Hoornse middenstand. Het onderzoek is een gezamenlijk initiatief van de gemeente Hoorn en de Ondernemers Stad Hoorn (OSH). 

De uitkomsten werden vergeleken met hetzelfde onderzoek dat is gehouden in 2016 en gemiddelde scores van andere vergelijkbare winkelgebieden. Uit de vergelijking blijkt dat consumenten miljoenen minder uitgeven in de Hoornse binnenstad dan een aantal jaren geleden.

Als reden hiervoor werd genoemd: het niet te stoppen aandeel van internetverkopen. Een situatie die voor ondernemers goed merkbaar is. Maar het blijft niet bij deze conclusie. Zeker zo belangrijk zijn de rapportcijfers met betrekking tot de winkelvoorzieningen. Een oordeel daarover werd gevraagd aan zowel inwoners als overige bezoekers. Op sfeer, uitstraling, horeca aanbod en evenementen scoort de binnenstad, zoals te verwachten was, bovengemiddeld.

Er zijn drie punten waarop minder wordt gescoord. Zoals appreciatie van het winkelaanbod, parkeermogelijkheden en bereikbaarheid per auto. Dat leverde deze scores op:

                                             Inwoners Overige bezoekers  Totaal   Gemiddelde elders 
Winkelaanbod                           7,2                7,6                  7,4                 7,6
Parkeermogelijkheden auto  6,5                6,6                  6,6                 7,2
Bereikbaarheid per auto        6,7                7,3                   7,0                7,4
 

Zorgelijk is de minder positieve beoordeling van het winkelaanbod door inwoners. Doordat tijdens het onderzoek V&D werd gesloten en tal van negatieve berichten over andere winkelsluitingen de ronde deden, menen de onderzoekers dat de uitkomst daardoor negatief is beinvloed. Terwijl bezoekers de totale winkelbeleving in Hoorn veel positiever -en misschien veel objectiever- hebben beoordeeld. Aandacht voor het aantrekken van winkels met een gevarieerd aanbod blijft prioriteit houden, evenals het werken aan het verbeteren van het imago.

Dan de parkeermogelijkheden voor de auto, ook dat geeft aanleiding daar bij voortduring kritisch naar te blijven kijken. De binnenstad scoort hierop beduidend minder dan het vergelijkbare gemiddelde van andere, vergelijkbare steden. Datzelfde geldt ook voor de bereikbaarheid per auto. Bezoekers zijn op dit punt positiever dan inwoners.

Conclusie van de OSH is dat op genoemde drie aandachtsgebieden de focus moet liggen om samen met de gemeente stappen te maken. 

Bron: OSH

Presentatie conclusies onderzoek Presentatie conclusies onderzoek