Antwoord op vraag voor 30-km zone bij St. Jozefschool in Blokker

25-04-2019

Naar aanleiding van een onveilige verkeerssituatie bij de St. Jozefschool in Blokker heeft fractie Tonnaer naar aanleiding van eerdere antwoorden van het college, aanvullend de vraag gesteld of bij de St.Jozefschool een 30-km zone kan worden ingesteld. Hieronder het antwoord van het college van B&W:

 

Onderwerp: Beantwoording art 36 vragen verkeerssituatie St Jozefschool te Blokker

Geachte heer Oudheusden,

U heeft een aanvullende vraag gesteld over de verkeerssituatie rondom de St. Jozefschool te Blokker. In deze brief leest u het antwoord op uw vraag.

Vraag 1
Wilt u voor de start van het nieuwe schooljaar 2019-2020 ter hoogte van de St. Jozefschool in Blokker, een 30 km-zone instellen en inrichten? Wegversmallingen fysieke snelheidsremmers of verspringen, vinden wij daarbij niet nodig.

Antwoord
Wij begrijpen de wens voor een 30km/uur-zone. Echter kan van de weggebruiker door de weginrichting op deze rustige locatie niet worden verwacht dat er op alle momenten van de dag 30km/uur gereden wordt. Daarom gaat het instellen van een 30km/uur-zone altijd gepaard met de nodige snelheidsremmende maatregelen. Voor een onderbouwing verwijzen wij u naar de beantwoording van de eerder gestelde vragen:

”Maximale snelheid, weginrichting en beleving zijn onderwerpen die nauw samenhangen als het gaat om verkeersveiligheid. Als de maximale snelheid niet overeenkomt met de weginrichting en beleving van de weggebruiker, zal de weggebruiker zijn of haar snelheid niet aanpassen. Het is dus niet zo dat alleen door het instellen van een lagere snelheid weggebruikers zich aan die snelheid houden. Zolang de weginrichting conform een hogere snelheid is ingericht, neemt de snelheid niet af.

Instellen van een 30 km/uur-zone gaat daarom enkel samen met een fysieke infrastructurele aanpassing, anders zal het door schijnveiligheid (de verwachting van de voetganger) juist tot onveiligere situaties leiden.”

Alleen het plaatsen van bebording gaat geen extra verkeersveiligheid opleveren aangezien er praktisch niets verandert aan de verkeerssituatie. Integendeel, door alleen het ophangen van 30km/uur borden wordt juist schijnveiligheid gecreëerd, wat wij uiteraard willen voorkomen.

Zolang aan de rijbaan of in de omgeving geen veranderingen plaatsvinden waardoor een maximale snelheid van 30km/uur logisch overkomt voor weggebruikers, wordt de maximale snelheid niet herzien. Op de korte termijn wordt in plaats van het instellen van een 30km/uur-zone de tekst ”SCHOOL’ op het wegdek aangebracht en de bestaande schoolzone-borden verplaatst zodat de voetgangersoversteek wordt verduidelijkt.

Met vriendelijke groet,

Burgemeester en wethouders van Hoorn

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer