Vragen over persbericht Hoorn City Marketing

23-05-2019

Naar aanleiding van een door Hoorn Marketing verspreid persbericht - onder meer over 2,8 miljoenen bezoeke(n)(rs) aan Hoorn, stellen de fracties van de Hoornse Onafhankelijke Partij, DRP, PvdA en Fractie Tonnaer bijgaande artikel 36-vragen.

Hoorn, 22 mei 2019

Aan het college van B&W Hoorn

Betreft: Art 36-vragen: 2,8 miljoen bezoekers aan Hoorn
 

Geachte college,

Om goed zijn werk te kunnen doen is de gemeenteraad afhankelijk van de informatievoorziening van het college. De raad moet erop kunnen vertrouwen dat relevante informatie actief en accuraat met de raad wordt gedeeld. Met respect voor de feiten. Op 7 mei liet het college in de raadsvergadering de raad desgevraagd weten dat er geen nieuwe cijfers over het aantal bezoekers naar Hoorn bekend waren. En dat als die cijfers er zouden komen de raad direct zou worden geïnformeerd. Wij waren en zijn zeer benieuwd!

 

Er is na 7 mei geen aanvullende informatie over bezoekersaantallen gekomen. Toch zijn er volgens de externe partij Hoorn Marketing wel degelijk actuele cijfers over het aantal bezoekers naar Hoorn: onontbeerlijke informatie voor de gemeenteraad. Data over bezoekers raakt aan tal van onderwerpen en dossiers waar wij als stadsbestuur mee bezig zijn. Deze informatie is daarbij van essentieel belang voor de (economische) partners van de gemeente, denk aan de winkeliers die hun omzetten zien dalen en onlangs zijn geconfronteerd met desastreuze cijfers uit het koopstromenonderzoek. De hoop van de middenstand en horeca is natuurlijk gevestigd op meer bezoekers. Dit alles vraagt om zorgvuldige en feitelijke informatievoorziening. En al helemaal als berichten naar de media worden verstuurd. Bent u dat met ons eens?

 

Op 21 mei verspreidde Hoorn Marketing een persbericht (zie bijlage – hieronder). Op NHnieuws (link staat onderaan deze brief) vertelt Hoorn Marketing zelfs dat er 600.000 bezoekers meer naar Hoorn zijn gekomen! Prachtig nieuws natuurlijk! Het persbericht meldt dat het aantal bezoeken aan Hoorn in 2018 flink is gestegen naar 2.800.000 bezoeken. “Een stijging van ruim 600.000 bezoeken, wat neerkomt op een toename van 27%”, aldus het persbericht. Hoorn Marketing blijkt –als het klopt - terecht - erg trots op deze toename van het aantal bezoeken aan Hoorn als inderdaad blijkt dat al dat extra bezoek kennelijk te danken is aan Hoorn Marketing.

NHnieuws meldt op gezag van Hoorn Marketing: 2.8 miljoen bezoekers aan Hoorn!

Verschillende werkelijkheden lijken naast elkaar te bestaan. Dit gaat om gevoelen, en dat onderstreept wat ons betreft het belang van feiten. Want hoe valt dit te rijmen?: Meer bezoekers, minder omzet! Winkeliers laten ons weten verbijsterd te zijn over deze ronkende bezoekerscijfers omdat de winkelstraten leeg zijn en zij zich miskend voelen. Het gevoel is dat de vlag belangrijker is dan de lading. En daarbij zegt Hoorn Marketing ook nog eens te weten dat de stad niet gebukt gaat onder leegstand en woningnood. Wij zien de onderbouwing graag tegemoet, want wij nemen toch echt het tegendeel waar.

Wij begrijpen dat Hoorn Marketing (men laat dat aan de media weten) zich baseert op een onderzoek van NBTC-NIPO Research. In het recente verleden kwam uit onderzoeken van ditzelfde bureau naar voren dat Hoorn ongeveer 500.000 bezoekers per jaar trekt.

Het persbericht van Hoorn Marketing suggereert op zijn minst dat Hoorn nu 2,8 miljoen bezoekers trekt: bijna een verzesvoudiging! De terminologie ‘aantal bezoeken’ wordt verder niet uitgelegd en dat versterkt het beeld dat Hoorn op weg is Amsterdam in bezoekersaantallen voorbij te streven. En de gemiddeld lezer leest toch echt 2,8 miljoen bezoekers, zo is ons gebleken.

Wij vinden het bericht (dat ook de gemeente raakt) verwarrend – ook in de context van de toezegging in de raadsvergadering – en wij stellen u daarover de volgende vragen:

1. Wat vindt u van het persbericht van Hoorn Marketing? Onderschrijft u de inhoud?

2. Bent u vooraf op de hoogte gesteld over de verspreiding van dit persbericht/is de gemeente op enigerlei betrokken bij de externe communicatie van Hoorn Marketing?

3. In het persbericht wordt de suggestie gewekt dat de spectaculaire toename van het aantal bezoekers een verdienste is van Hoorn Marketing? Onderschrijft u dat?

4. Klopt het – zoals in het persbericht wordt gesteld – dat de Gemeente Hoorn is genomineerd?

5. Indien de inhoud van het persbericht klopt, vindt u als college dit dan de manier waarop de raad over bezoekersaantallen geïnformeerd moet worden? 

6. Heeft er een onderzoek van NBTC-NIPO Research naar de aantallen bezoekers aan Hoorn in 2018 plaatsgevonden? En zo ja en wiens opdracht?

7. Zo ja, wanneer zijn de resultaten ter kennis gebracht aan het college? Wij willen precies weten op welke datum en op welke wijze.

8. Kunt u ons het rapport van NIPO/NBTC research doen toekomen waarin deze cijfers worden onderbouwd? Bent u bereid zich, indien u niet in het bezit bent van dit rapport, hiervoor alsnog in te spannen en dit te delen met de Raad? Zo nee, waarom niet?

9. Indien het onderzoek niet voor 21 mei bij u bekend was, hoe kan het dan wel bekend zijn bij Hoorn Marketing dat kennelijk ook in staat was om deze cijfers aan te leveren voor zijn nominatie (of die van de gemeente) voor de  Nationale Citymarketing Trofee 2019?

10. Hoe is de nominatie tot stand gekomen? Heeft de gemeente daar op enigerlei wijze een rol in gespeeld?

11. Valt er een correlatie te leggen tussen de inspanningen van de city-marketeer en deze vermeende resultaten? Die suggestie wordt gewekt in het persbericht, waarbij college op dit punt eerder (beantwoording art. 36 vragen 2 november 2018 – vraag 13)  anders informeerde.

Met vriendelijke groeten,

Robert Vinkenborg – Hoornse Onafhankelijke Partij

Menno Jas - DRP

Arnold Wegner - PvdA

Onno Egberts - Fractie Tonnaer

Link bericht Nhnieuws: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/246278/hoorn-genomineerd-voor-marketingprijs-stad-is-een-groot-openluchtmuseum?fbclid=IwAR1jDsfxN45Id_XajmWlbICZr2q6xc0bYO8xM1b0iOR2G3I_APNl1ElktGg

 

Persbericht City Marketing:

HOORN IS GENOMINEERD VOOR DE NATIONALE CITYMARKETING TROFFE 2019

HOORN - Op 21 mei 2019 is Hoorn genomineerd voor de Nationale Citymarketing Trofee 2019. Na bijna twee jaar actieve citymarketing vanuit Hoorn Marketing, met het beeldmerk ‘Ik hou van Hoorn’ zijn prachtige successen bereikt. Maar er is meer in deze stad: het aantal bezoeken in Hoorn is in 2018 flink gestegen naar 2.800.000 bezoeken. Een stijging van ruim 600.000 bezoeken, wat neerkomt op een toename van 27%. Daarnaast voelen inwoners en bezoekers zich meer verbonden met de stad en zijn zij trots op de stad Hoorn. Citymarketeer Stefan Kraft van Ermel is trots op de nominatie en de groei van de stad: ‘Het is een eer dat de vakjury Hoorn Marketing genomineerd heeft voor deze trofee. Dat wij binnen 1,5 jaar tijd, in de ogen van de vakjury de nominatie hebben verdiend, daar zijn wij ontzettend trots op. Met Hoorn hebben we goud in handen’.

Nationale Citymarketing Trofee
De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) wordt jaarlijks uitgereikt aan “de beste citymarketing gemeente van Nederland” van het afgelopen jaar. Deze prestigieuze trofee wordt uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing. Net als voorgaande edities zijn er twee categorieën: gemeenten tot 100.000 inwoners en gemeenten met 100.000+ inwoners.

Bij de beoordeling zijn vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing meegewogen. Ook is gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte is er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied. Deze elementen worden tijdens jurypresentaties verder uitgediept, waarna een winnaar in beide categorieën wordt gekozen.

De vakjury bestaat uit Ton Rombouts (voorzitter), Erik Braun, Isabel Mosk, Thom Ummels, Robert Govers, Martin Boisen en Machteld Beekhuis.

De genomineerden voor de Netwerk Citymarketing Trofee 2019 zijn:

Gemeenten met 100.000+ inwoners
Gemeente Eindhoven
Gemeente Leeuwarden
Gemeente Leiden
Gemeente Zwolle

Gemeenten tot 100.000 inwoners
Gemeente Bergen op Zoom
Gemeente Hoorn

Nationaal Congres Citymarketing
De Nationale Citymarketing Trofee wordt uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing op 17 juni 2019 in Eindhoven. Meer informatie over de Nationale Citymarketing Trofee en het Nationaal Congres Citymarketing vindt u hier http://www.nationaalcongrescitymarketing.nl/

Stad van de Gouden Eeuw
2019 staat in het teken van Het Jaar van de Gouden Eeuw. Gedurende het hele jaar werken op initiatief van NBTC Holland Marketing allerlei steden en culturele instellingen in Middelburg, Dordrecht, Delft, Den Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen samen aan dit thema jaar. Hoorn positioneert zich als Stad van de Gouden Eeuw. Doormiddel van evenementen, tentoonstellingen, initiatieven, citydressing, VOC en uiteraard de cultuur historie, onderscheidt Hoorn zich van de andere steden. ‘Waan je in de Gouden Eeuw’. www.stadvandegoudeneeuw.nl

REDACTIE NOTE

Voor meer informatie over Hoorn Marketing | Ik hou van Hoorn en de Nationale Citymarketing Trofee kunt u contact opnemen met Floor Schouten: 0229-70 60 50 of CM@hoornmarketing.nl

Ondertekende vragen door deze partijen Ondertekende vragen door deze partijen