VVD attendeert College op Rijkssubsidie voor spoorondergang Keern

ingevoerd op 1-3-2006

Volgens de Hoornse VVD-fractie moet Hoorn snel achter een Rijkssubsidie aangaan voor een onderdoorgang bij de spoorwegovergang op het Keern. Het Rijk heeft 300 miljoen uitgetrokken voor ”spoorse doorsnijdingen”. Naar de mening van de VVD-Hoorn is een onderdoorgang onder het spoor door op enig moment onvermijdelijk. De VVD wil dan ook weten of B&W een beroep op het Rijk doen.

lees hier de volledige brief:

Aan het College van Burgemeester & Wethouders van Hoorn
Nieuwe Steen 1
Hoorn

Hoorn, 1 maart 2006

Betreft: Vragen ex Art. 37 RvO m.b.t. de Regeling eenmalige uitkering  spoorse doorsnijdingen.

Geacht College,

“Ministerie trekt € 300 miljoen uit voor spoordoorsnijdingen” luidt de kop van een RVD persbericht van 17 februari, dat is terug te vinden in de Staatscourant van 20 februari jl. De volledige tekst van het persbericht ia als bijlage toegevoegd aan deze brief.

Al langere tijd wordt de spoorlijn door Hoorn als een obstakel ervaren. Lag deze ten tijde van de aanleg nog netjes aan de rand van de toenmalige stad, met de uitleg van eerst Hoorn Noord en later andere wijken is het steeds meer een barrière geworden.
De discussie over ondertunneling van het spoor is niet nieuw. Zoals zoveel discussies die met verkeer te maken hebben is die discussie al tientallen jaren geleden begonnen.
Zeker wanneer in de nabije toekomst de frequentie van het aantal treinverbindingen tussen Hoorn en het zuiden van de provincie verder wordt opgevoerd – op zich een prima zaak natuurlijk – zal de barrière werking van de spoorlijn toenemen. Men zal vaker en langer voor de gesloten overwegbomen van het Keern staan te wachten en dat op plekken waar door toekomstige ontwikkelingen (herontwikkeling Vale Hen aan de ene kant en de verdiepte provinciale weg aan de andere kant) feitelijk geen ruimte meer zal zijn voor wachtrijen.

Naar de mening van de VVD-Hoorn is een onderdoorgang onder het spoor door op enig moment onvermijdelijk. En dan is het prettig om te zien dat de minister Peijs van V&W een speciale subsidie voor, wat zij noemt, spoorse doorsnijdingen, in het leven heeft geroepen.
Een dergelijke ingreep is kostbaar en hoewel de VVD-Hoorn graag bereid is de algemene reserve in te zetten voor het oplossen van infrastructurele knelpunten is financiële ondersteuning van andere overheden natuurlijk altijd welkom!
Wij realiseren dat gebruik willen maken van deze regeling vooruitloopt op de opstelling en uitkomsten van het Masterplan Verkeer & Vervoer. De VVD-Hoorn denkt echter dat hier sprake is van een situatie als bedoeld in het degelijke Oud-Hollandse spreekwoord “Je moet het ijzer smeden als het heet is”.
In de motivering zien wij voldoende aanknooppunten voor Hoorn om in aanmerking te komen voor deze eenmalige regeling. Immers, in Hoorn is sprake van “een bestaande barrièrewerking door het spoor”, en een oplossing van dit probleem heeft alles te maken met “stedelijke bereikbaarheid” en “kwaliteit leefomgeving”.
Wat ons betreft laat Hoorn zich graag “prikkelen om met creatieve oplossingen te komen voor een probleem dat anders misschien blijft liggen”.


Daarom legt de VVD-Hoorn u graag de volgende vragen voor:
1. Is uw college op de hoogte van deze regeling?
2. Bent u met ons van mening dat de barrière werking van de spoorlijn door Hoorn in de toekomst alleen maar een groter probleem zal worden?
3. Bent u met ons van mening dat het ijzer gesmeed moet worden als het heet is?
4. Zo ja, gaat u zich dan beijveren om voor 1 juni a.s. een formele aanvraag in te dienen ?

In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groeten,

Harry van Lunteren - Raadslid

Reacties
Reactie: (Daniël)
2-3-2006, 21:29
Goed idee!

Misschien toch nog een leuke actie van de VVD (zo vlak voor de verkiezingen).

Maar evengoed een strakke actie omdat hiermee misschien een verkeersprobleem adecaat opgelost kan worden.

Reactie: (Peter Oosterling)
2-3-2006, 18:20
Beste Harry,

Ik hoop van harte dat hiernee de patstelling trein - auto - fiets doorbroken wordt.

Met vriendelijke groet,

Peter Oosterling