Hoe Hoorn het warmtenet wil laten regelen (HoornRadio interview met wethouder Arthur Helling)

Commissievergadering 3 oktober

HOORNGIDS POLITIEK - VERSLAG PETER URSEM | Om ooit in Hoorn te gaan voldoen aan de klimaateisen, waarbij het gasgebruik maximaal is teruggebracht, wordt gewerkt aan het installeren van warmtenetten. Welk bedrijf of welke bedrijven gaan zich hiermee bezighouden? In eerste instantie is voorgesteld om HVC hiervoor in te schakelen. De vraag van meerdere raadsfracties was vorig jaar of dit ook niet aan andere bedrijven kan worden opgedragen. Er werd ook voorgesteld dat Hoorn zelf de aanleg van warmtenetten gaat aanpakken met een publiek warmtebedrijf.

Dit laatste zal de gemeente na bestuderen van de mogelijkheden en wensen niet tot haar taak nemen. Er werden vier scenario’s onderzocht: een gemeentelijk warmtebedrijf, HVC als warmtebedrijf, een joint-venture met HVC en het inzetten van burgerinitiatieven.

Gesprek met wethouder Artur Helling over aanleg van het warmtenet

LUISTEREN NAAR HET INTERVIEW (4.59 min.) (https://www.hoorn-online.nl/interview/Gesprek over warmtenet met wethouder Helling2023-10-03.mp3)

Het opzetten van een eigen warmtebedrijf vraagt hoge kosten en meer expertise dan er momenteel in huis is. Het college stelt voor om  de exploitatie van het warmtenet in handen te leggen van HVC en afspraken over het bestuur (de governance) van het warmtebedrijf vast te leggen in de samenwerkingsovereenkomst (SOK).

Het college ziet voor de gemeente niet de rol van alles op bordjes van andere instanties te schuiven. Er is wel degelijk een rol voor de gemeente. Samenwerking bevorderen en het voortouw nemen bij het benaderen van gebouweigenaren.

De fracties laten weten zich achter een aantal voorstellen te scharen. Zoveel mogelijk gebouwen in het warmtenetgebied die niet van Intermaris zijn ook bij de aansluiting te betrekken zal leiden tot minder kosten per aansluiting. Het op te zetten warmtenet in de Kersenboogerd zal aantonen of dit een goede manier is om verder uit te bouwen. De gemeente moet niet alleen faciliteren, maar ook stimuleren. Het is belangrijk de bewoners goed te informeren. Ook zouden de aangrenzende gemeenten in grensgebieden erbij betrokken kunnen worden.

De samenwerking met HVC gaat niet voor elke fractie heel erg van harte, omdat er in het verleden wat kritiek was op dit bedrijf waar het ‘t ophalen van afval betrof. Menno Jas (DRP) uit twijfels over de duurzaamheid van het warmtenet, de kosten, gebrek aan flexibiliteit en gevaar van storing, waardoor een hele wijk zonder warmte zit. Een versnelling van de transitie kan hogere kosten met zich meebrengen, meent Fractie Tonnaer.

Wethouder Arthur Helling geeft aan dat de gemeente een taak heeft om de burgers te helpen de energietransitie te laten realiseren. Hij noemt het een kwetsbaar proces omdat de bewoners niet kopschuw moeten worden voor wat er gaat komen. De mensen blijven de keuze houden om gas te blijven gebruiken. In een verdere toekomst zal het echter kunnen gebeuren dat men de levering van gas aan enkele bewoners niet meer in stand kan houden.  Er is gesproken over de grens van 1500 aansluitingen wanneer een niet-publiek warmtebedrijf dit gaat regelen; dit is door de landelijke overheid nog zo bepaald.

Wat er met de liggende gasleidingen gaat gebeuren in verband met levering van waterstofgas, is nog niet duidelijk. De gemeente gebruikt de huidige contacten met bedrijven en instellingen om informatie te verstrekken. De wethouder zegt toe de subsidieregelingen in de gaten te houden. Het is niet zo dat Intermaris de huren extra gaat verhogen. Het gebruiken van restwarmte van bedrijven is voor een grote groep woningen te riskant, omdat bedrijven ook kunnen stoppen. De warmtenetten hebben een eigen bron nodig. In principe is het mogelijk om met andere gemeenten samen te werken, wanneer een warmtebron in het grensgebied ligt. 

Wethouder Arthur Helling over het warmtenet Wethouder Arthur Helling over het warmtenet