Nieuwe slogan voor Hoorn - 'Hoorn heeft het!' - valt niet in de smaak bij iedereen

15-02-2024

HOORNGIDS HOORN | De gemeente Hoorn heeft de afgelopen jaren verschillende slogans gehanteerd om de stad mee te typeren. Niet altijd even gelukkig, volgens velen. Slogans als ’Hoorn moet je voelen’, ’Hoorn, stad van de Gouden Eeuw’, ’Hoorn, verrassend compleet en soms compleet verrassend’ en ’Ik hou van Hoorn’ konden niet ieders goedkeuring wegdragen. De nieuwe slogan zou ’Hoorn heeft het!’ moeten worden.  
De fractie Hart van Hoorn heeft samen met de fractie Tonnaer vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders van Hoorn over dit onderwerp. De beide partijen vrezen dat Hoorn gebukt gaat onder een identiteitscrisis. Deze vragen zijn hieronder te lezen.

Geacht college
Hoorn is een stad met een rijke geschiedenis en een veelzijdig karakter. Het college van deze mooie stad is op zoek en wel naar het vinden van een duidelijke identiteit te midden van veranderende tijden. Onze stad heeft de afgelopen jaren verschillende slogans gebruikt om haar unieke kenmerken te benadrukken en haar aantrekkingskracht te vergroten. Echter, deze veelheid aan slogans weerspiegelt mogelijk een dieperliggende identiteitscrisis die Hoorn momenteel doormaakt.
”Hoorn moet je voelen”, ”Hoorn, stad van de Gouden Eeuw”, ”Hoorn, verrassend compleet en soms compleet verrassend”, ”Ik hou van Hoorn” zijn enkele voorbeelden van recente slogans die de stad heeft gebruikt. Met de aanstaande lancering van de nieuwe slogan ”Hoorn heeft het!” lijkt het college een nieuwe poging te doen om een allesomvattende boodschap uit te dragen. Wie willen we nu met deze slogan bereiken en wat kost het allemaal om binnen 5 a 10 jaar diverse slogans te hebben laten ontwikkelen om uit te willen stralen wat voor stad je wilt zijn? Dat roept de vraag op of dit college niet zelf in een identiteitscrisis zit. 
Hart van Hoorn en Fractie Tonnaer constateren dat Hoorn op tal van plekken borden heeft geplaatst met eerder genoemde slogans. Het lijkt ons gelet op de komst van de nieuwe slogan dan ook tijd deze borden met oude slogans weg te halen. 
We hebben op basis van de behandeling in de commissie nog een aantal vragen:
- Hoeveel slogans heeft de stad Hoorn de afgelopen 10 jaar gehad, hoe succesvol waren deze en wat is de reden dat steeds nieuwe slogans bedacht worden ? 
- Wilt u alle borden met oude slogans verwijderen welke in de stad geplaatst zijn ? 
- Welke doelgroep wilt u aantrekken met de nieuwe slogan. Op welke wijze wordt het resultaat van de nieuwe slogan gemeten ? 
- Wat was de rol van het bureau Branddocters inzake de opdracht om het positioneringsproces te begeleiden, wat heeft dit onderzoek gekost en opgeleverd?
- Wat heeft bureau GH+O alsmede Mijksenaar, gekost voor het bedenken van de nieuwe slogan? 

Vriendelijke groet, namens fracties,
Hart van Hoorn, Chris de Meij
Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer

Hoorn stad van de Gouden Eeuw Hoorn stad van de Gouden Eeuw
Hoorn moet je voelen Hoorn moet je voelen
Hoorn Tot Ziens Hoorn Tot Ziens