Gemeente Hoorn beantwoordt post eerder

Buitenlijn is populair

In het Burgerjaarverslag 2005 van de gemeente Hoorn, dat net is uitgekomen, is te lezen dat men op de Nieuwe Steen steeds klantvriendelijker wordt. Zo worden brieven eerder beantwoord en mensen bij balies beter geholpen.

”De gemeente Hoorn wil graag tevreden inwoners, die zich serieus genomen weten. ‘Eenvoudige zaken’ als vriendelijkheid en begrip aan de balies, op tijd de telefoon opnemen en op tijd brieven en e-mail beantwoorden, moeten daaraan bijdragen”, aldus burgemeester Van Veldhuizen in de inleiding. Wel erkent hij dat er nog weinig is verbeterd aan de ’gemeentelijke regeldruk’. Met andere woorden: er zijn voor burgers en ondernemers nog te veel regeltjes en eisen. ”Maar volgend jaar is dat zeker anders” aldus Van Veldhuizen.

De inspanningen in 2005 hebben ertoe geleid dat inmiddels zo’n 90% van de correspondentie binnen de daarvoor gestelde termijnen wordt beantwoord. Dat is heel wat beter dan in het verleden (1 op de 4 te laat). Ook in 2006 blijft het niettemin een punt van aandacht.

Veel mensen bezoeken en bellen het stadhuis. Gemiddeld bezochten 344 mensen per dag de balies en bedroeg het gemiddeld aantal telefoontjes dat binnenkwam op de centrale 467. Nog meer mensen bezochten in 2005 de website van de gemeente Hoorn: gemiddeld 1.383 bezoekers per dag. De digitale dienstverlening heeft de toekomst, al zal de balie niet verdwijnen. Een stadhuis kan niet alleen uit keuzemenu’s bestaan.

Sinds mei 2005 kunnen inwoners met hun klachten en meldingen over de openbare ruimte terecht bij de Buitenlijn. Eén naam en één telefoonnummer om te onthouden. In de acht maanden dat het meldpunt in 2005 operationeel is geweest, namen bijna 6.000 mensen contact op met de Buitenlijn.

Het burgerjaarverslag is via onderstaande link te raadplegen. De burgemeester stelt het op prijs als u laat horen wat u ervan vindt. U kunt dit doen via o.van.veldhuizen@hoorn.nl Wie liever beschikt over de geprinte versie van het burgerjaarverslag kan die, zo lang de voorraad strekt, aanvragen of ophalen bij de voorlichtingsbalie in de hal van het stadhuis, telefoon 252367.