Raad kan kiezen uit twee brug-ontwerpen station Hoorn

ingevoerd op 23-3-2007

Op dinsdag 27 maart presenteert het college van B en W het programma van eisen en de eerste schetsontwerpen voor een nieuwe voetbrug bij het NS-station Hoorn-centrum aan de raadscommissie.

De gemeente Hoorn en ProRail zijn al enige tijd in gesprek over vervanging van de huidige voetgangersbrug door een nieuwe oversteek. Er is overeenstemming over de plaatsing van drie liften in combinatie met de bouw van een compleet nieuwe brug die goed in de stationsomgeving past.

Drie adviesbureaus hebben schetsontwerpen De schetsen van het bureau Movaris uit Utrecht hebben de voorkeur van college en ProRail. De raadscommissie krijgt de schetsen voorgelegd en kan een keuze maken uit meerdere modellen; het voorkeursmodel kan vervolgens dienen als uitgangspunt voor de verdere uitwerking van het ontwerp. Het college heeft een voorkeur uitgesproken voor de modellen ”Detail” en Steiger”.

Reacties
Reactie: (D1RK)
31-3-2007, 19:51
Hoewel ik de bovenste het mooiste vind, toch zou ik voor de onderste moeten kiezen omdat deze beter bij het oude stations gebouw paste!

Vanuit het ziekenhuis kies ik dus de eerste....
maar de historische binnenstad, en de looppaden lijken mij ongeveer hetzelfde, dus alleen het uiterlijk, en dan liever het Meerpaal ontwerp, passend bij de oude havens...

Ook paste de onderste beter bij de stoomtram, en die moet er ook blijven, dus kies ik niet voor wat ik zelf mooi vind, maar wat het beste bij de omgeving past!

Reactie: (Joost)
26-3-2007, 13:06
Aha, schrijver bedoelt het College. Zeg dat dan!

Reactie: (Historicus)
24-3-2007, 02:44
Joost mag het weten. Enige kennis van zaken Joost; laten we alleen nog maar de drie laatste belangrijke bouwwerken cq projecten in ogenschouw nemen; De Park Schouwburg (eerlijk is eerlijk, prachtig gebouw, architectonisch een plaatje en uithangbord voor Hoorn, helaas lukte het niet in een keer het gebouw neer te zetten, en ach die paar schoonheidfoutjes zoals de trappen en het invalidetoilet moet kunnen) ; De Brandweerkazerne ; glazen gebouw, nogal warm in de zomer en ramen die naar een blinde muur open kunnen, om van het uitzicht te genieten. Tweede verdieping, fantastisch idee zeker nu het zo mooi leeg staat. Locatie schitterend gevonden, 75% van de aanrijtijden niet gehaald, niet zo moeilijk doen hoor, zeurpieten), De Ijsbaan; geweldige ontsluitingsweg, geen enkel geluidsoverlast en dan de Bangert Oosterpolder maar even overslaan. Ja Joost, je hebt gelijk, de commissieleden valt helemaal niets te verwijten. Wil je je onze domheid en gebrek aan kennis vergeven ? Joost kan het weten. Ik bewonder je historische kennis van zaken. Helaas bezitten wij niet de benodigde wijsheid die jij gelukkig wel hebt om te weten hoe het (historisch ?) gezien allemaal in elkaar steekt. Maar goed dat wij uit jouw onuitputtelijke bron van wijsheid mogen drinken. Bedankt Joost, voor je wijze woorden.

Reactie: (Joost)
23-3-2007, 19:27
"Graag meer wijsheid dan de vorige keer, dames en heren commissieleden!", schrijft iemand.
Het is jammer dat mensen maar wat roepen, niet gehinderd door enige (historische) kennis (van zaken).

Reactie: (Rob)
23-3-2007, 19:17
Het valt te hopen dat er bij de keuze niet alleen wordt gelet op uiterlijk van de brug, maar ook op winddichtheid. Het huidige kreng is niet alleen foeilelijk maar in onze winderige stad waai je ook nog eens compleet uit je broek. Ook de "overkapping" is daardoor lachwekkend; bij regen en wind kom je geheid doorweekt aan de overkant.
Graag meer wijsheid als de vorige keer, dames en heren commissieleden!