Gemeente zet preventieproject voort

Pilot vervolgscholing vmbo-leerlingen succesvol

De gemeente Hoorn zet het succesvolle preventieproject ‘overgang vmbo-mbo in West-Friesland’ in 2007 voort. Vorig jaar zijn dankzij dit project 154 vmbo-eindexamenleerlingen die waarschijnlijk geen vervolgstudie zouden doen alsnog doorgestroomd naar een mbo-opleiding.

Het streven is dat zo veel mogelijk leerlingen een startkwalificatie krijgen (minimaal een diploma op havo-of mbo2 niveau) om een goede kans te kunnen maken op de arbeidsmarkt. De provincie Noord-Holland heeft een bedrag van 40.000 euro ter beschikking gesteld om het project in de zomer van 2007 te herhalen en om deze werkwijze in te bedden in het onderwijsveld.

Alle vmbo-scholen in de regio West-Friesland hebben aan het einde van het schooljaar 2006 gegevens over hun eindexamenkandidaten aangeleverd bij de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voor voortijdige schoolverlaters West-Friesland (de RMC-functie). In 2006 waren er in totaal 1211 vmbo-eindexamenleerlingen. Van deze groep behoorde 211 leerlingen volgens opgave van de decanen tot de zogenaamde risico-overstappers. Deze leerlingen zijn begeleid en ondersteund door medewerkers van de RMC-functie in de keuze van een vervolgopleiding. Van deze 211 leerlingen zijn voor 1 oktober 2006 125 leerlingen alsnog doorgestroomd naar  een mbo-opleiding. Daarna zijn nog eens 29 leerlingen gestart met een mbo-opleiding, dus in totaal gaat het om 154 leerlingen. De overige leerlingen waren (op 1 december 2006) of nog in behandeling bij de RMC-functie (27), of verhuisd buiten de regio of gaan werken.

Vroegtijdige begeleiding
Het preventieproject is uitgevoerd door de RMC-functie in opdracht van de gemeente Hoorn. De RMC-functie deed dit in samenwerking met het landelijk initiatief ‘Taskforce Jeugdwerkloosheid’, alle middelbare scholen in West-Friesland, het ROC Horizon College en het AOC Clusius College. Het doel is het voorkomen van voortijdig schooluitval bij de overstap van het vmbo naar het vervolgonderwijs. Jaarlijks ‘verdwaalt’ een groot deel van de jongeren op weg naar het mbo. Na het halen van hun vmbo-diploma melden zij zich niet aan bij het mbo, schrijven zich niet in of komen bij de start van de opleiding niet opdagen. Het streven is dat zo veel mogelijk leerlingen een startkwalificatie krijgen (een diploma op havo-of mbo2 niveau) om een goede kans te kunnen maken op de arbeidsmarkt. Door risico-overstappers voor de zomervakantie in beeld te krijgen en begeleiding te bieden in de zomerperiode, blijken veel leerlingen in tweede instantie een passende keuze te kunnen maken. Hierdoor kunnen leerlingen alsnog aan het begin van het schooljaar starten met een mbo-opleiding. Verantwoordelijk wethouder Witteveen:’We hebben veel positieve reacties gehad van jongeren en hun ouders. Ze konden het zeer waarderen dat ze zelfs midden in de zomervakantie advies en begeleiding kregen bij de keuze van een vervolgopleiding.’

Voortgang
De provincie Noord-Holland heeft een bedrag van 40.000 euro ter beschikking gesteld om het project in de zomer van 2007 te herhalen en om deze werkwijze in te bedden in het onderwijsveld. Inmiddels zijn afspraken gemaakt met de decanen van middelbare scholen in West-Friesland over het aanleveren van de gegevens en met het ROC Horizon College over het opnieuw inzetten van een beroepskeuzebegeleider in de zomerperiode.

Reacties
Reactie: (D1RK)
22-4-2007, 11:17
Naast het aantal doorstromers ook graag eens hoeveel deze afmaken, ze willen dan op deze leeftijd een auto en rijbewijs, huisje en vrouwtje en dan is werk met leuke verdienste wel eens de oorzaak om toch te stoppen!

Ik had van 16 tot 24 jaar al zoveel verdient met die alleen LTS en als vakman met gouden handjes... en die andere maar studeren, en die hadden dus toen al 8 jaar salaris en luxe als achterstand!
Mijn vriend kocht de oude (wrak) auto, zodat ik korting kreeg zonder inruil voor een nieuwe!
Ik ben slechts een dag ouder, en had een koophuis, auto, en nog veel meer, dan op zijn eenvoudige dure zolderkamer die hij als student huurde!

Daarom vallen er ook veel af, en hoe gaan we dat oplossen?