Aanpak CO2-uitstoot in Hoorn

ingevoerd op 24-5-2007

Hoorn wil een energievisie ontwikkelen waarin randvoorwaarden komen te staan om een verlaging van de CO2-uitstoot met 10% te bereiken in 2020. Dit is een van de uitkomsten van een thematische commissievergadering over het klimaatbeleid in Hoorn op 23 mei. Het ging om een startbijeenkomst over het onderwerp.

Aan de hand van vier ter plekke opgestelde moties is richting gegeven aan het klimaatbeleid van Hoorn. Zo willen de commissieleden bijvoorbeeld dat er een campagne komt met als doel 20% minder energieverbruik voor het einde van de collegeperiode in 2010. In de campagne moet onder andere zijn opgenomen: klimaatmaatregelen die de gemeente zelf neemt, beloningen die in het vooruitzicht worden gesteld aan inwoners, instellingen en bedrijven en een communicatieplan.

Hoorn moet in 2015 een CO2 neutrale stad zijn, met als randvoorwaarde 20% energiebesparing op het eigen wagenpark en de gebouwen. Duurzame energie moet een vast onderdeel worden van programma’s van eisen en er wordt gewerkt aan milieubewustwording.

Hoorn gaat zich inspannen om goede voorlichting te geven over energiebesparing, te komen tot verplichte kennisuitwisseling regionaal, kaders te stellen bij klimaatbeleid als het gaat om energiebesparing, duurzame energie, duurzaam materiaalgebruik bij bedrijventerreinen, woningen en biomassa.

De moties worden in de raadsfracties van de partijen besproken en kunnen leiden tot besluitvorming op diverse momenten en in diverse vormen. Ook het college gaat aan de hand van de moties en de uitspraken over de gekozen thema’s verder werken aan het verbeteren en vernieuwen van het klimaatbeleid in Hoorn.

Reacties
Reactie: (realist)
12-6-2007, 01:44
Alle ambtenaren op hun fiets naar hun werk.

Reactie: (rudipensionado)
3-6-2007, 10:31
Dus nu kunnen alle drempels weer weg uit de woonwijken? Dat scheelt veel remmen en opnieuw snelheid maken. Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Ook een uitkomst voor de ambulance.
Wellicht dat verkeer dat de stad wil verlaten wat minder beperkingen krijgt dan andersom zou ook al kunnen schelen.
Maar ik vrees dat de bedenkers op het gemeentehuis zullen gaan voor hun eigen plannetjes.
Wij wachten af.

Reactie: (D1rk)
26-5-2007, 10:32
De uitstoot van een LPG 3 auto is minder dan benzine dus laat die dan gratis parkeren, en de diesels dubbel tarief?
Helaas is dit niet toegestaan, die gratis voor LPG mag wel, maar de toeslag voor diesels helaas niet!

Als ze van 6.30 tot 8.30 en van 15.30 tot 18.00 uur de stoplichten op de provinciale weg eens langzamer laten werken, dus 2x zo langzaam, dan moet je dus wel langer wachten voor rood, maar geen 2 of 3x , want als je 2x zo lang groen hebt gaan er door de op snelheid gekomen stroom wel 3x zoveel auto’s door dus minder file’s

Door dus deze 2x langer Rood / Groen regeling zouden we naast de provinciale weg ook alle uitgaande verkeer beter verwerken, dus ook de Lione straat!
Rijdende auto’s vervuilen minder dan file rijdende, en stilstaande, dus zo kom je verder en halen we het eerder, en vermoedelijk meer dan bedoeld!
Probeer het maar Onno v. Veldhuizen en andere wethouders!

Elders al met succes bewezen!

Reactie: (devries)
25-5-2007, 10:20
Jaja dat wordt weer betalen dus, het gaat alleen maar om de munten, neem een ander in de maling hoe wil je dat in vredesnaam gaan meten.