Onthulling logo N23 Westfrisiaweg

ingevoerd op 8-6-2007

In aanwezigheid van wethouders en provinciebestuurders uit Noord-Holland is donderdag het projectbureau Westfrisiaweg in Hoorn geopend. Deze opening, in de vorm van een borrel met toespraken en Westfries cabaret, vormt het officiële startschot voor de planperiode die eind 2007 onder meer moet resulteren in een regioakkoord over het voorkeurstracé.

Tijdens de bijeenkomst onthulde gedeputeerde drs. C. Mooij als voorzitter van de stuurgroep het logo van projectbureau Westfrisiaweg. Dit logo bevat een drietal symbolen die de noodzaak van de aanleg illustreren. De ambitie van het projectbureau is om de Westfrisiaweg onderdeel te laten zijn van een nieuwe verbinding tussen Alkmaar en Zwolle, de N23. Deze verbinding is de inzet van een subsidieaanvraag aan de minister van Verkeer en Waterstaat eind 2007.

N23 Westfrisiaweg
Realisatie van de Westfrisiaweg vormt een eerste stap op weg naar een betere verbinding tussen Alkmaar en Zwolle. Niet alleen draagvlak en  financiële steun uit de regio zijn daarvoor essentieel, maar ook subsidie vanuit het rijk is daarvoor onontbeerlijk. Het logo bevat symbolen die de argumenten voor de besluitvorming in Den Haag kracht bij moeten zetten:

o       Symbool Zee: De N23 verbindt West en Oost Nederland via het IJsselmeer. Dit ontlast het verkeer in de randstad en versterkt de verbinding tussen Noord Nederland en Duitsland. De N23 ontsluit havens voor vrachtvervoer en stimuleert daarmee vervoer over water.
o       Symbool Mensen: De werkgelegenheid groeit in Noord-Holland Noord en Flevoland sterker dan in de rest van Nederland. Ook het aantal woningen neemt de komende jaren flink toe. Gemeenten, provincies en het bedrijfsleven investeren daarom fors in deze verbinding.
o       Symbool Bloem: De N23 wordt aangelegd met respect voor natuur en milieu. Voor het grootste deel gaat het om opwaardering van bestaande wegen, zodat geen natuur verloren gaat. Bovendien maakt de N23 het mogelijk bebouwing en vervoersstromen te concentreren in enkele gebieden.

De beoogde Westfrisiaweg vormt, samen met de eveneens beoogde Hanzeweg in Flevoland en de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad een onderdeel van de N23. Hoewel projectbureau Westfrisiaweg zich primair richt op realisatie van het Noord-Hollandse gedeelte, werken zij, bijvoorbeeld op het terrein van de Haagse Lobby, intensief samen met het projectbureau in Flevoland.

De stuurgroep heeft positief gereageerd op het nieuwe beeldmerk. Men vindt het een eigentijds beeldmerk dat op een onderscheidende wijze de kernwaarden van de Westfrisiaweg weergeeft.


Reacties
Reactie: (comediant)
12-6-2007, 01:13
Die hele weg is al cabaret genoeg. Die toeters en bellen eromheen kunnen jullie weg laten. Nieuw in dit theater. Het zal allemaal niets veranderen. Men hief het glas, men deed een plas en alles bleef zoals het was.

Reactie: (onno(zel))
9-6-2007, 11:36
Aha, weer een projectbureau! Nu nog het benoemen van onderzoekscommissies en het inschakelen van allerlei planbureaus en subcommissies. Zo krijg je de provinciale subsidie wel binnen en ook wel op. Het blijft uiteindelijk waarschijnlijk bij een borrel en Westfries cabaret!

Reactie: (D!RK)
9-6-2007, 00:09
Helaas zie ik regelmatig dat ik lege auto’s met maar een persoon, zelf rij ik regelmatig met 3 of 4 personen!
Zo voorkom je file’s, ze worden als meerdere samen gaan file’s en op de plek aangekomen parkeerproblemen!
Het grote probleem is dat er steeds eerder file’s komen, dus nog eerder weg helpt niet meer!
Omdat ik 3 ploegendienst werk, zie ik dat de overige uren de weg afgelopen 20 jaren, vooral de A7 steeds voller worden!
Als ik hier in Hoorn een goede baan kan krijgen, fiets ik toch liever, dus haal bedrijven uit de randstad hier heen, Klene dorpjes geven het goede voorbeeld, maar nu de andere nog!
Vanuit Zaanstad of Purmerend zijn wij wel redelijk berijkbaar!

Reactie: (rudipensionado)
8-6-2007, 13:58
Werd tijd dat er eens wat meer beweging in kwam.
En dan ook nog een NS verbinding via de Afsluitdijk en ook een NS vebinding over de dijk naar Lelystad.
Wellicht willen Amsterdam en Purmerend daaraan meebetalen want dat scheelt daar file en overvolle treinen.